Gebruik keuzedagen

  • 13 February 2023
  • 13 reacties
  • 211 Bekeken

Let op: een keuzedag die geldig is t/m 9 april is bij de NS niet meer geldig op 9 april. Blijkbaar betekent tot en met bij de NS iets anders dan in het algemeen. Normaal betekent tot en met 9 april dat 9 april er ook nog bij hoort. Ik heb ervaren dat de keuzedag die t/m 9 februari geldig was op 9 februari niet meer gebruikt kon worden. Commentaar van de NS: die keuzedag kan op die dag zelf niet meer gebruikt worden. Trap daar dus niet in! 


13 reacties

Dat is een al jaren bekende fout in de software bij NS die nog steeds niet is gerepareerd. In plaats daarvan zegt men nu dat gebruik de laatste dag niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb diezelfde ervaring vorig jaar gehad. Op zaterdag stond de keuzedag geldig tot met zondag nog klaar, op zondag was die en uit MijnNS verdwenen en stond niet meer klaar bij de automaat. Wel was er een nieuwe klaargezet die geldig was vanaf maandag. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en een code gekregen. Let op, er kunnen geen keuzedagen teruggezet worden op jouw account. Als men dat voorstelt, niet doen. Dat kostte mij nog een keuzedag.

Badge +3

Het is inderdaad slordig, maar als je de Keuzedag op 8 april ophaalt (bijv. bij een supermarkt) dan kan je er alsnog op 9 april mee reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat moet je dan maar net weten. Het is gewoon niet goed dat NS communiceert t/m en dat je die Keuzedag niet op die t/m datum kan ophalen. Dit is iets wat meen ik pas vrij recent gebeurt, in de zin van afgelopen jaar of zo. In jaren daarvoor heb ik dit soort meldingen hier niet gezien. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat moet je dan maar net weten. Het is gewoon niet goed dat NS communiceert t/m en dat je die Keuzedag niet op die t/m datum kan ophalen. Dit is iets wat meen ik pas vrij recent gebeurt, in de zin van afgelopen jaar of zo. In jaren daarvoor heb ik dit soort meldingen hier niet gezien. 

Het gebeurt recent, omdat mensen door de pandemie en het een jaar geldig zijn een berg keuzedagen hebben. Met 2 maanden geldigheid maakte men ze of op tijd op, of het was door ict anders geregeld.

Reputatie 7
Badge +3

De berg Keuzedagen van tijdens de pandemie zijn intussen wel gebruikt of vervallen. De wijziging van 2 maanden geldigheid naar een jaar geldig kan er wel invloed op hebben dat mensen ze niet (ruim) op tijd opmaken. En misschien is bij die wijziging er ook iets gewijzigd tav die t/m datum. Maar wat het ook is, het blijft niet goed dat NS een t/m datum communiceert en dat je op de laatste dag van geldigheid de Keuzedag niet meer kan ophalen. En blijkbaar is die t/m datum wel gewoon juist, anders zou je geen couponcode ervoor gekregen hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

De berg Keuzedagen van tijdens de pandemie zijn intussen wel gebruikt of vervallen. De wijziging van 2 maanden geldigheid naar een jaar geldig kan er wel invloed op hebben dat mensen ze niet (ruim) op tijd opmaken. En misschien is bij die wijziging er ook iets gewijzigd tav die t/m datum. Maar wat het ook is, het blijft niet goed dat NS een t/m datum communiceert en dat je op de laatste dag van geldigheid de Keuzedag niet meer kan ophalen. En blijkbaar is die t/m datum wel gewoon juist, anders zou je geen couponcode ervoor gekregen hebben. 

Ik heb nog een keuzedag staan die over 6 weken vervalt. Ik ben nog niet door mijn berg heen. Wilde eerst een keuzedagen-abonnement niet meer verlengen en later in het jaar weer opnieuw afsluiten, maar dat is niet gunstig met de regel dat je ze nu alle 7 in 1x krijg. Nu is nr 6 die ik in januari 23 kreeg nog tot volgend jaar januari 24 geldig. Als ik in maart 23 alle 7 tegelijk zou krijgen dan zijn deze alle 7 tot maart 24 geldig. Bij verlenging krijg ik 1+7 in maart, 2 in mei, 3 in juli etc. En deze zijn 1 jaar geldig, dus nr. 3 tot juli 24

Reputatie 7
Badge +3

Als een Keuzedag nu over 6 weken vervalt heb je die ergens eind maart 2022 gekregen, daar had je toch echt genoeg tijd voor om die te gebruiken. Met de berg van Keuzedagen tijdens de pandemie denk ik meer aan Keuzedagen van 2020 en 2021 (en misschien nog de eerste 2 maanden van 2022) toen er nog allerlei regels golden en er een lockdown was. Als je nu een Keuzedag van maart vorig jaar niet op tijd op kan maken kun je de vraag stellen of je nog Keuzedagen moet hebben, en dan maakt die ene dag ook niet veel uit. Maar het blijft natuurlijk niet goed.

Reputatie 7
Badge +3

Als een Keuzedag nu over 6 weken vervalt heb je die ergens eind maart 2022 gekregen, daar had je toch echt genoeg tijd voor om die te gebruiken. Met de berg van Keuzedagen tijdens de pandemie denk ik meer aan Keuzedagen van 2020 en 2021 (en misschien nog de eerste 2 maanden van 2022) toen er nog allerlei regels golden en er een lockdown was. Als je nu een Keuzedag van maart vorig jaar niet op tijd op kan maken kun je de vraag stellen of je nog Keuzedagen moet hebben, en dan maakt die ene dag ook niet veel uit. Maar het blijft natuurlijk niet goed.

Met 14 per jaar kun je wel een berg creëren. Ooit aangeschaft met de bedoeling lange-afstandswandelingen te gaan lopen. Maar toen kwam eerst de pandemie (wel 1 abonnement tijdje opgezegd) en daarna besloot iemand op een e-bike mij geen voorrang te geven. Die lange-afstandswandelingen zitten er (nog) niet in, reis nog alleen als het noodzakelijk is, maar over 3 weken zal die keuzedag van maart wel opgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Als je er 14 per jaar hebt heb je 2 abonnementen met Keuzedagen, dat is toch je eigen keuze, die berg creëer je dan toch zelf? Als je door omstandigheden al die dagen niet allemaal op kan maken, had je in ieder geval 1 abonnement op kunnen zeggen waardoor je de Keuzedagen die nog niet beschikbaar waren niet meer had gehad. Maar dit is verder jouw persoonlijke probleem, heeft verder niets meer te maken met het feit dat Keuzedagen niet tot de laatste t/m datum beschikbaar zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je er 14 per jaar hebt heb je 2 abonnementen met Keuzedagen, dat is toch je eigen keuze, die berg creëer je dan toch zelf? Als je door omstandigheden al die dagen niet allemaal op kan maken, had je in ieder geval 1 abonnement op kunnen zeggen waardoor je de Keuzedagen die nog niet beschikbaar waren niet meer had gehad. Maar dit is verder jouw persoonlijke probleem, heeft verder niets meer te maken met het feit dat Keuzedagen niet tot de laatste t/m datum beschikbaar zijn. 

Had, had. Maar NS kondigde keer op keer aan dat zij zouden stoppen met keuzedagen. Ik heb tijdens de pandemie 1 keuzedag abonnement opgezegd, maar weer een nieuwe genomen toen gezegd werd dat ze per een bepaalde datum echt niet meer besteld konden worden. De laatste wijziging per december 2022 heb geen communicatie over gezien.

Maar uit het feit dat mensen op de laatste dag van geldigheid nog willen reizen, concludeer ik dat ik niet de enige ben met veel keuzedagen.

Ik snap het niet want ik heb nu voor het eerst keuzedagen. 

Ik heb er een gebruikt maar heb er nog steeds 7 en zie nergens dat ik er een verbruikt heb.

En er is een optie: keuzedagen verlengen. Is dat dan niet dat ze langer geldig blijven?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het niet want ik heb nu voor het eerst keuzedagen. 

Ik heb er een gebruikt maar heb er nog steeds 7 en zie nergens dat ik er een verbruikt heb.

En er is een optie: keuzedagen verlengen. Is dat dan niet dat ze langer geldig blijven?

 

In mijnNS kun je zien hoeveel keuzedagen je hebt en wanneer je er 1 verbruikt hebt.

Wanneer heb je het abonnement afgesloten?

De optie keuzedagen verlengen is waarschijnlijk voor het verlengen van het abonnement.

Reageer