beantwoord

Gebruik korting van TV met persoonlijke ov-chip

• 16 februari 2015
  • 13 reacties
  • 347 Bekeken

Ik heb een NS-businesscard met Traject Vrij als vervanger van de jaartrajectkaart. Met de jaartrajectkaart kon ik idd met 40% korting reizen buiten mijn project in de daluren en dat recht blijft bij het Traject Vrij abonnement. van mijn werkgever mag ik -ondanks de mogelijkheden- niet prive reizen met deze kaart. Omdat ik recht heb op de korting, zet ik de samenreiskorting op mijn eigen kaart als ik privé reis. Een andere mogelijkheid is er niet. Nu werd ik gister gecontroleerd en kreeg ik van de conductrice te horen dat dit fraude is omdat je niet met jezelf mee kunt reizen. Volgens haar moet ik een aparte kortingskaart kopen als ik met 40% korting wil reizen buiten mijn traject.
Ik vind dit vrij belachelijk. 40% korting is 40% korting, hoe die 60% betaald wordt is toch niet relevant? Het is mijn eigen abonnement en ik had netjes ingecheckt. NS, dit is toch niet klantvriendelijk?? Hoe zit dit nu echt?
icon

Beste antwoord door Thijs2 16 februari 2015, 18:29

Je privéreizen kun je inderdaad niet van een ander rekeningnummer laten betalen. Wanneer je privé ook graag met korting reist adviseer ik je zelf een Dal Voordeel aan te vragen via NS.nl.
Bekijk origineel

13 reacties

De conductrice heeft helaas gelijk. De NS heeft ervoor gekozen om bij de invoering van het nieuwe abonnement Traject Vrij zichzelf op 1, 2 en 3 te zetten en daar is de reiziger de dupe van.
Dit probleem was eenvoudig te verhelpen geweest als de NS bijvoorbeeld de mogelijkheid zou ondersteunen om zakelijke reizen van een ander rekeningnummer te incasseren dan privéreizen of wanneer de NS de mogelijkheid zou (blijven) bieden om reizen op een OV-chipkaart te laden of e-tickets met korting te kopen zoals bij de jaartrajectkaart het geval was. Vooralsnog lijkt men echter niet bereid tot enige verandering.
Je privéreizen kun je inderdaad niet van een ander rekeningnummer laten betalen. Wanneer je privé ook graag met korting reist adviseer ik je zelf een Dal Voordeel aan te vragen via NS.nl.
En dus dubbel te betalen voor een recht dat je al hebt bij je peperdure abonnement, enkel omdat de NS voor deze uiterst klantonvriendelijke implementatie heeft gekozen...
Reputatie 1
Badge
Elders in Europa zijn er wel spoorwegmijen die hun aldaar wel gewaardeerde 1e klasforenzen een soort gratis kortingsABO oid aanbieden-er zijn allerlei uitwerkingen. Is blijkbaar ook te veel moeite voor die geldwolfjes in HGB. Zou ook heel aardige geste zijn naar de mensen die van de baas 1e klas mogen en dat zelf niet willen betalen pij prive.
Dit is gewoon een bijkomstigheid van en betaalsysteem dat vooal geschikt is voor grote stadsmetro's en wat minder voor een nationaal spoorbedrijf met allerlei uitzonderingen, ABO's 1e+2e kl. etc. Want die geldwolfjes hadden destijds zo'n 10 jaar terug bedacht dat al die onzin vanzelf wel afgeschaft kon worden.
Beste Thijs/NS,

Mijn vraag is niet of ik de kosten van een ander rekening nummer kan laten incasseren. Mijn vraag is waarom ik als houder van een Traject Vrij abonnement geen gebruik kan maken van de 40% korting als ik reis met een privé kaart. Daar hoor ik hier geen antwoord op. Bij mensen die met mij meereizen is het voldoende, waarom bij mij dan niet? het antwoord dat ik dan een dal vrij aan moet schaffen vind ik echt onder de maat. Waarom mag dit niet? Voor NS zelf zit er toch geen verschil in? Er wordt tenslotte gewoon betaald voor de reis....
Linda, wellicht is het antwoord op je vraag niet bevredigend, maar het is wel juist. Het Traject Vrij staat op een zakelijke kaart en dus betaalt jouw baas de rekening. Wanneer je wil reizen met Traject Vrij en het betreft een privéreis dan zul je met de werkgever afspraken moeten maken of dit kan en mag. Het is niet mogelijk om privé op een andere kaart samenreiskorting te laden. De conductrice heeft juist gehandeld. Het is overigens zo dat er alleen mensen met je mee kunnen reizen met samenreiskorting wanneer je zelf bent ingecheckt met het hoofdabonnement. Een abonnement is altijd persoons- en kaartgebonden. Je dient dus met je eigen kaart te reizen.
Klaas-Jan,

Met alle respect, maar je antwoord raakt kant noch wal.
Doordat jullie voor een technisch inferieur systeem hebben gekozen, worden reizigers met Traject Vrij gedwongen om te reizen op rekening (waarbij het overigens schandalig is dat jullie nog steeds geen openheid geven over de wijze waarop de bedragen worden berekend, maar dat is een ander verhaal). Door die keuze en doordat jullie het vertikken om de reiziger een alternatief te bieden waarmee op een andere wijze betaald kan worden voor de reizen buiten het afgekochte traject, verleggen jullie het probleem naar de reiziger en diens werkgever.
Ik mag hopen dat reizigers dit soort wanprestaties laten meewegen bij klanttevredenheidsonderzoeken, wellicht leren jullie er dan ooit eens iets van als ook volgend jaar de doelen niet worden gehaald...
Bij de keuze voor een bepaald product gelden bepaalde voorwaarden. Ik kan het niet mooier maken. De Businesscard is bedacht voor de zakelijke reiziger. Wanneer iemand geen afspraken met de werkgever kan maken over privégebruik dient hij of zij ook privé een abonnement aan te schaffen.
Je ziet toch zelf ook wel in dat je verhaal geen hout snijdt? De particuliere reiziger wordt immers op dezelfde wijze tegengewerkt. Bij elk willekeurig abonnement kan je iemand anders laten betalen voor je reis, het storten van saldo mag namelijk van elk rekeningnummer of contant gebeuren. Alleen voor mensen met Traject Vrij is een uitzondering gemaakt, daar worden alle reizen geïncasseerd van het rekeningnummer dat de eigenaar verplicht aan zijn kaart moet koppelen.
Erken gewoon dat de reiziger de dupe is van jullie onwil en/of onkunde.
Er staat mij ook iets bij dat de Belastingdienst hier ook mee te maken heeft gehad, want een zakelijk abonnement dat prive wordt gebruikt is een beloning, net als het hebben van een zakelijke auto. Ben er niet geheel zeker van overigens.
En die zakelijke auto prive gebruiken, behoort men bijtelling te betalen. Was dit nog ff vergeten te vermelden in me vorige reactie.
De reiziger in kwestie wil juist betalen voor haar privéreizen, maar dat wordt haar door de NS ontzettend moeilijk gemaakt.
Het had volgens mij niet te maken dat ts die reis zelf betaald, maar om het feit dat het een zakelijk abonnement is, hou me te goeden, ben absoluut geen belastingdeskundige. Intern heeft bij ons hier ook veel gespeeld. Vandaar mijn vermoeden.

Reageer