Skip to main content
Antwoord

gebruik trajectkaart

• February 21, 2025
  • 2 reacties
  • 95 Bekeken

Hoi, voor werk moet ik van Haarlem naar Amersfoort. Ik gebruik hiervoor een trajectkaart. Van de week waren er wat problemen op het spoor en kon ik wel terugreizen met de ICD via Schiphol - Amsterdam Centraal - Haarlem. Qua tijd maakte het niet zoveel uit, qua rustig reizen wel, vanwege persoonlijke omstandigheden voor mij nog belangrijker dan tijd. Is dit een toegestane route die ik vaker zou mogen nemen of alleen bij verstoringen op het spoor? Dank voor reactie.

(Hopelijk staat deze vraag op juiste plek forum, ben hier niet goed in, excuus)

Beste antwoord door Robert B

Met Traject Vrij mag je 10 tariefeenheden (grofweg kilometers) omreizen maar niet terugsteken.

Met Traject Vrij Baarn - Utrecht (kortste route via Soest) mag je dus ook van/naar/via Hilversum of Amersfoort.

De kortste route tussen Haarlem en Amersfoort is 64 TE (via Amsterdam Sloterdijk en Centraal), en als je rechtstreeks van Sloterdijk via Lelylaan naar Amsterdam Zuid zou kunnen dan zou dat toegestaan zijn op basis van de 10 TE regel.

Maar helaas kan dat niet en via Schiphol is veel meer dan 10 TE om, en bovendien steek je terug. Zolang de Reisplanner geen reisadviezen via Schiphol geeft mag het dus niet.

Met Traject Vrij Haarlem - Amersfoort mag je wel van/naar/via Amstel of Duivendrecht.

Mocht de Reisplanner ooit adviezen via Utrecht geven (bijv. als Hilversum eruit ligt) dan mag je die gewoon nemen, maar als je in Utrecht in/uitcheckt betaal je voor Utrecht - Amersfoort (het dichtstbijzijnde punt op je traject). Reis je van/naar Amsterdam Bijlmer dan betaal je voor Bijlmer - Duivendrecht (het dichtstbijzijnde punt op je traject).

2 reacties

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • February 21, 2025

Tegenwoordig zijn de regels vrij simpel: je mag elke route nemen die de reisplanner toont. (Oorspronkelijk: de snelste in tijd, kortste in kilometers of die met de minste overstappen)

Op basis daarvan is het dus bij een niet-verstoorde situatie niet toegestaan om via Schiphol om te reizen, want dan zal de planner nooit adviezen via Schiphol geven.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • February 21, 2025

Met Traject Vrij mag je 10 tariefeenheden (grofweg kilometers) omreizen maar niet terugsteken.

Met Traject Vrij Baarn - Utrecht (kortste route via Soest) mag je dus ook van/naar/via Hilversum of Amersfoort.

De kortste route tussen Haarlem en Amersfoort is 64 TE (via Amsterdam Sloterdijk en Centraal), en als je rechtstreeks van Sloterdijk via Lelylaan naar Amsterdam Zuid zou kunnen dan zou dat toegestaan zijn op basis van de 10 TE regel.

Maar helaas kan dat niet en via Schiphol is veel meer dan 10 TE om, en bovendien steek je terug. Zolang de Reisplanner geen reisadviezen via Schiphol geeft mag het dus niet.

Met Traject Vrij Haarlem - Amersfoort mag je wel van/naar/via Amstel of Duivendrecht.

Mocht de Reisplanner ooit adviezen via Utrecht geven (bijv. als Hilversum eruit ligt) dan mag je die gewoon nemen, maar als je in Utrecht in/uitcheckt betaal je voor Utrecht - Amersfoort (het dichtstbijzijnde punt op je traject). Reis je van/naar Amsterdam Bijlmer dan betaal je voor Bijlmer - Duivendrecht (het dichtstbijzijnde punt op je traject).