gebruik verkeerde keuzedag | NS Community
beantwoord

gebruik verkeerde keuzedag

  • 19 December 2021
  • 15 reacties
  • 592 Bekeken

Op 10 dec 2021 gebruik gemaakt van keuzedag; op basis van informatie op kaartautomaat keuzedag 6 gebruikt; op 19 dec 2021 bij NS blijkt in het overzicht  ‘mijn keuzedagen’ dat keuzedag 6 opgehaald en gebruikt is; in het zelfde overzicht staat dat keuzedag 6 beschikbaar is vanaf 2 feb 2022; hoe kan dit? Waarom is keuzedag 5 mij niet aangeboden op 10 dec 2021; keuzedag 5 is volgens het overzicht namelijk beschikbaar vanaf 2 dec 2021 en geldig tot 2 dec 2022; hoe kan ik gebruik van keuzedag 6 storneren en daarvoor in de plaats keuzedag 5 kiezen?

icon

Beste antwoord door MoDe 21 December 2021, 10:06

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Zo te zien heeft u al allemaal jaarkeuzedagen. Dan wordt altijd die keuzedag klaar gezet die het eerst op moet, dan wel die met de eerste einddatum. Het maakt in principe ook helemaal niet meer uit welke keuzedag u gebruikt.

Het is wel zo dat u niet alle keuzedagen meteen op kunt maken. U krijgt er bij de ingangsdatum twee en dan na elke twee maanden weer eentje. Ze zijn wel allemaal een jaar geldig.

Het zou best kunnen dat er van de twee eerste nu nog een keuzedag klaar staat op het automaat.

Het is niet mogelijk een keuzedag de geldig is vanaf 2 februari naar voren te halen. Een keuzedag die u heeft gebruikt, krijgt u niet terug.

 

U kunt wel uw vraag voorleggen aan Klantenservice, 030 7515155 of er wellicht een vorm van coulance mogelijk is. Zij kunnen ook nagaan wat er precies is gebeurd. Ik zou eerst even kijken op het automaat. 

U stelt: Dan wordt altijd die keuzedag klaar gezet die het eerst op moet, dan wel die met de eerste einddatum. Dat is in mijn geval dus niet gebeurt; ik kreeg op het scherm bij het ophalen van de keuzedag de 6e keuzedag aangeboden. Als uw stelling door de kaartautomaat gevolgd was, zou mij keuzedag 1 met ingangsdatum 2 april 2021 aangeboden zijn. Dat is dus niet gebeurt. Sterker nog, ik kreeg keuzedag 6 aangeboden, waarvan de ingangsdatum in 2022 ligt. 

Ik zal het telefoonnummer dat u mij verstrekt bellen. Dank voor de tip

 

Reputatie 7
Badge +3

Weet je zeker dat het niet gaat om de keuzedag die tot 2-2-22 geldig is? Bij mij werd degene met kortste geldigheid klaargezet. In overzicht Keuzedagen kun je zien welke Keuzedagen al beschikbaar zijn en welke nog beschikbaar komen. In jouw reisoverzicht in MijnNS kun je zien welke je gebruikt hebt.

Eenmaal gebruikte Keuzedagen kunnen niet vervangen worden.

Badge +3

Per ergens in 2020 zijn Keuzedagen inderdaad een jaar geldig, dus een Keuzedag van 2 april 2021 zou nog gewoon klaar moeten staan.

De Keuzedag 6 die nog beschikbaar komt per 2-2-2022 kan onderdeel zijn van een set keuzedagen, die per 2-4-2021 ingegaan zijn? Maar als Keuzedag 5 nog niet gebruikt was zou die inderdaad getoond moeten worden (geldig van 2-2-2021 t/m 1-2-2022).

Hieronder het overzicht van mijn keuzedagen; dus keuzedag 6 (die beschikbaar is vanaf 3 feb 2022, is door mij opgehaald (zie aan het eind van het staatje bij de gebruikte keuzedagen); vreemd toch!!

Mijn Keuzedagen

Nu op te halen bij de kaartautomaat

Keuzedag 7 staat voor u klaar!

Geldig t/m zaterdag 2 april 2022

Hoe haal ik mijn Keuzedag op?

Meer beschikbare Keuzedagen

Keuzedag 1

Geldig t/m 2 april 2022

Keuzedag 2

Geldig t/m 2 juni 2022

Keuzedag 3

Geldig t/m 2 augustus 2022

Keuzedag 4

Geldig t/m 2 oktober 2022

Keuzedag 5

Geldig t/m 2 december 2022

Komende Keuzedagen

Keuzedag 6

Beschikbaar vanaf 3 februari 2022

Gebruikte Keuzedagen

Keuzedag 6

Opgehaald

 

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedag 6 komt pas 3 februari 2022 beschikbaar. Deze kan nog niet gebruikt zijn. De keuzedag 6 die onlangs gebruikt is, was de keuzedag die op 3 februari 2021 beschikbaar is gekomen. De eerstvolgende keuzedag die aangesproken wordt is de jaarkeuzedag. Heeft u deze al verbruikt, dan wordt het keuzedag 1 (geldig tot 2-4-22).

Reputatie 7
Badge +4

Op 2 april kreeg u twee keuzedagen. Vroeger was dat een kaart voor twee maanden en de jaarkeuzedag. Nu zijn dat twee jaarkeuzedagen met een voorheen normale keuzedag en voorheen maar uiteraard ook nu een jaarkeuzedag. Het zijn nu gewoon twee keuzedagen

Vandaar dat ik in mijn antwoord ook stelde dat er waarschijnlijk een kaart klaarstond, en dat is op uw ook overzicht te zien. Het verrast me ook niet, ;-)

De nummering doet niet zoveel ter zake. Er is wel vaker gedoe over geweest maar het is in de praktijk niet zo relevant. U trekt gewoon een beschikbare keuzedag uit het automaat, en het is klaar. Omdat uw abonnement al in april startte, staan er genoeg klaar en kunt u vooruit.

 

Het systeem is simpeler dan u wellicht denkt.

Badge +3

En de jaarkeuzedag wordt dus alleen opgehaald als er géén andere meer klaar staan? Of kan je op een NS automaat alsnog een keuze maken uit alle beschikbare?

Reputatie 7
Badge +4

Nee Robert, er zijn alleen nog maar jaarkeuzedagen. De eerste twee hebben de eerste vervaldatum na een jaar. Twee maanden later komt er weer een jaarkeuzedag beschikbaar waarbij de vervaldatum ook na een jaar is en dat gaat dan nog vier keer door. Het systeem pakt de keuzedag met de eerste vervaldatum er normaal uit. Dat zijn er in het begin dus twee, maar ik kreeg geen keuzemogelijkheid.  TS heeft uiteindelijk gewoon zeven keuzedagen. Het systeem is niet zozeer logisch gemaakt, maar zo dat senioren zo moeiteloos mogelijk hun keuzedag kunnen opnemen. Het rare is natuurlijk dat keuzedagen voor een deel nog geldig zijn nadat het abonnement zou kunnen zijn gestopt. Het is dan zaak om het zo te doen dat men juist niet kan kiezen welke, omdat anders er weer ellende ontstaat dat er een keuzedag opgenomen wordt die nog veel langer geldig is dan de vorige. Bijvoorbeeld je neemt de laatste op, en de eerste nog niet. Dan vervalt de eerste na een jaar, terwijl die laatste nog bijna een jaar geldig zou zijn geweest.

Het is echt logisch het zo te doen als je narigheid door de werking van het systeem wilt voorkomen. Die keuzevrijheid is er niet maar het systeem deelt ze zo uit dat er geen verwarring kan ontstaan.

De eerste twee keuzedagen zijn meteen geldig want als de eerste is opgenomen, kun je de volgende dag de tweede al opnemen. De nummering is niet relevant. De meeste senioren zullen net al vroeger die dag als joker gebruiken.

 

Mogelijk veronderstel je dingen als logisch die dat niet zijn, het heeft dus een andere achtergrond en dat verklaart alles. Senioren kunnen nu haast niet in de fout gaan. Ik snap de verwarring wel, het werkt wel goed zo maar het zal niet voor iedereen helder zijn waarom en het is ook behoorlijk anders dan in het vorige systeem dat de senioren gewend waren.

 

Robert en de keuzedagen zijn geen vrienden, al begrijp ik heel goed dat het je verwart. :innocent:Het wordt ook nergens uitgelegd. Het is wel zo gemaakt dat het verwarring bij senioren voorkomt die NS dan weer moet oplossen. Met senioren moet je als Klantenservice ook wat meer geduld hebben. Ze zijn vaak veel ouder dan 60. NS probeert terecht dat te voorkomen en dat is in ieders belang. Veel belangrijker dan dat je zelf een keuzedag kunt kiezen waarbij die keuze onhandig is en wat niet iedereen overziet. Je bent een van de topbeantwoorders hier die veel mensen helpt en dan kun je van senioren niet meer inzicht vragen dan wij hier hebben.

Badge +3

Ik vergiste me in zoverre dat ik dacht dat Keuzedag 7 (ik noem het maar de ‘jaarkeuzedag’) van vorig contractjaar nog klaar stond, maar dat is dus die van het nog lopende jaar (dat loopt t/m 2 april 2022).

De onlangs opgenomen keuzedag 6 is er dus eentje van het vorige contractjaar (3 april 2020 - 2 april 2021, en stond dus al vanaf 3 februari 2021 klaar zoals @MoDe al zei in het correct gemarkeerde antwoord).

Die van het huidige jaar moet nog beschikbaar komen (en is op te halen van 3 februari 2022 t/m 2 februari 2023).

En de ‘jaarkeuzedag’ (7) van vorig jaar is natuurlijk al lang vervallen of gebruikt (was geldig t/m 2 april 2021, net als Keuzedag 1 van dat jaar).

Ik snap het nu helemaal. Zolang er dan ook geen meerdere Keuzedagen opgeladen worden bij ‘domme’ automaten in bussen of supermarkten is het helemaal prima.

De eerdere insteek van NS vond ik nog handiger, je krijgt op 3 april alle zeven Keuzedagen die het hele contractjaar geldig zijn (gelijk aan papieren Keuzedagen), maar zo is het ook goed en zal wel zijn om ‘fraude’ te voorkomen waarbij mensen Dal Voordeel + 7 keuzedagen nemen en dat na een maandje weer stoppen.

Reputatie 7
Badge +4

 maar zo is het ook goed en zal wel zijn om ‘fraude’ te voorkomen waarbij mensen Dal Voordeel + Keuzedagen nemen en dat na een maandje weer stoppen.

 

Dalvoordeel is in dit geval een ouderwets jaarcontract op saldo. Na een maandje stoppen kan daar niet mee. Dalvoordeel Flex en keuzedagen gaan niet samen, dus na een maandje overgaan naar Dalvoordeel Flex, met behoud van keuzedagen, is geen optie.

 

Voor fraude zijn mijn vingers niet zo breed, ;-)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou wellicht duidelijker zijn wanneer bij de gebruikte Keuzedag 6 ook een datum zou staan tot wanneer die geldig was. Wat MoDe aangeeft, dat die gebruikte Keuzedag 6 die van het voorgaande abonnementsjaar is, lijkt mij ook het meest logische. Die zou dan geldig zijn geweest t/m 2 februari 2022. Als dat erbij zou staan, zou het duidelijk zijn dat het niet dezelfde Keuzedag 6 is als degene die op 3 februari 2022 beschikbaar komt. 

Badge +3

Dalvoordeel is in dit geval een ouderwets jaarcontract op saldo. Na een maandje stoppen kan daar niet mee.

Dat kan wel tegenwoordig, Dal Voordeel op saldo is na de eerste maand opzegbaar geworden. En anders ‘verflexen’ natuurlijk met hetzelfde resultaat...

Dalvoordeel Flex en keuzedagen gaan niet samen, dus na een maandje overgaan naar Dalvoordeel Flex, met behoud van keuzedagen, is geen optie.

Dat is juist het ‘probleem’ (en de oplossing!). Keuzedagen die al beschikbaar gesteld zijn kan men je blijkbaar niet meer afnemen. Voor Keuzedagen die je nog niet kan ophalen is vergoeding wél mogelijk (bij beëindigen van een jaarabonnement gedurende het lopende contractjaar).

Linksom of rechtsom, we hebben over hetzelfde. Als @siem stehouwer per april 2022 geen abonnement/nieuwe Keuzedagen meer wil kan hij de getoonde dagen gewoon opmaken. Die zijn gekocht, betaald en is geen restitutie voor mogelijk.

Voor Keuzedag 6 dus die van 3 februari 2022 t/m 2 februari 2023 krijg je bij eerder opzeggen (bijv. vandaag of morgen) dan ca. € 3,70 terug, omdat die Keuzedag nog niet op te halen was.

Wel zo eerlijk inderdaad, en voor die Keuzedag 7 van dit jaar (op te halen t/m 2 april 2022) heb je al betaald, dus doe er maar iets moois mee want die kunnen ze je niet meer afnemen.

Eigen afweging natuurlijk of je als 60’plusser in deze tijd nog voordeel wil/kan hebben van Keuzedagen, i.c.m. een abonnement van €60 per jaar.

Voor wie (bijna) nooit reist en dat altijd in het weekend kan doen is Weekend Voordeel voor €2 per maand dat je reist misschien wel een optie?

“Ik krijg mijn Keuzedagen niet op want ik reis niet (wegens de pandemie)” is een veel gehoorde. Maar dan reis je dus (veel te) weinig en betaal je eigenlijk €60 per jaar (abonnement Dal Voordeel) te veel, met dat hele abonnement alleen voor die Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou wellicht duidelijker zijn wanneer bij de gebruikte Keuzedag 6 ook een datum zou staan tot wanneer die geldig was. Wat MoDe aangeeft, dat die gebruikte Keuzedag 6 die van het voorgaande abonnementsjaar is, lijkt mij ook het meest logische. Die zou dan geldig zijn geweest t/m 2 februari 2022. Als dat erbij zou staan, zou het duidelijk zijn dat het niet dezelfde Keuzedag 6 is als degene die op 3 februari 2022 beschikbaar komt. 

Bij het ophalen van de keuzedag wordt de geldigheidsdatum getoond. De keuzedag die het eerst gaat verlopen wordt aangeboden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik kan me ook voorstellen dat je dat op het moment van ophalen niet ziet, of wel ziet maar niet echt registreert en dat je het later thuis op je gemak wil nakijken. 

Reageer