beantwoord

Geen 40% korting

• 28 juli 2020
  • 14 reacties
  • 321 Bekeken

Beste,

Onlangs heb ik Een treinrit van station Schiedam Centrum (in de ochtend spits voor 9 uur) naar Rotterdam gemaakt. Ik heb toen op Rotterdam Centraal uitgecheckt. Daar heb ik enkele minuten gewacht tot het na 9 uur was, om vervolgd weer opnieuw in te checken. Zodat k mijn reis naar Apeldoorn wél mijn 40% korting kon gebruiken. Echter zie ik nu op mijn factuur dat er voor de complete reis het volledige tarief is gerekend. In mijn reis geschiedenis van mijn Ov kaart is er wel te zien dat ik uit heb gecheckt en later heb ingecheckt. 

Kan ik hier nog iets aan doen en mijn geld terug kan krijgen? 

mvg Sanne 

icon

Beste antwoord door Tochjo 28 juli 2020, 23:49

Als er minder dan 35 minuten tussen het uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan beschouwt NS beide ritten als één reis. Voor het kortingspercentage voor de tweede rit blijft dan het tijdstip van inchecken voor de eerste rit gelden.

Dit staat bekend als “van rit naar reis” en is gedaan om het omgekeerde probleem op te lossen: dat reizigers die bij een overstap verplicht door poortjes moeten, en dus moesten uitchecken en opnieuw inchecken, te veel zouden betalen als zij in de daluren hadden ingecheckt en in de spitsuren door die poortjes moesten gaan.

Kortom, het bedrag dat u in rekening is gebracht, is juist.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten tussen het uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan beschouwt NS beide ritten als één reis. Voor het kortingspercentage voor de tweede rit blijft dan het tijdstip van inchecken voor de eerste rit gelden.

Dit staat bekend als “van rit naar reis” en is gedaan om het omgekeerde probleem op te lossen: dat reizigers die bij een overstap verplicht door poortjes moeten, en dus moesten uitchecken en opnieuw inchecken, te veel zouden betalen als zij in de daluren hadden ingecheckt en in de spitsuren door die poortjes moesten gaan.

Kortom, het bedrag dat u in rekening is gebracht, is juist.

Reputatie 7
Badge +4

Helaas voor u werkt het zo niet meer. Dit was vroeger wel zo. U kunt pas met korting verder reizen als er 35 minuten tussen de uitcheck en het opnieuw inchecken zit.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je in zo'n geval kan doen is voor het deel van de reis voor 9 uur een apart e-ticket kopen of het eerste deel reizen op een andere OV-chipkaart en dan het 2 deel na 9 uur op de kaart met het abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof dat @Robert B ook nog een of ander trucje kent, waarmee het tweede deel wél als nieuwe reis wordt gezien. Kom er maar in … :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Bedoel je uitchecken, van klasse wisselen en dan daarna gelijk weer terug of Samenreiskorting laden en weer verwijderen en daarna weer inchecken?

Op stations met meerdere vervoerders kun je ook na uitchecken even inchecken bij een andere vervoerder, weer uitchecken bij die vervoerder om daarna weer bij NS in te checken. Dit werkt dan alleen bij de klassieke abonnement, niet bij Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Bedoel je uitchecken, van klasse wisselen en dan daarna gelijk weer terug of Samenreiskorting laden en weer verwijderen en daarna weer inchecken?

Ja, zoiets was het :slight_smile:  Weet alleen niet of dat ook met Flex werkt. Bepaalt de berekening in de backoffice of iets een “overstap” was door de tijden te vergelijken, of bepaalt de OV-chipkaart dat bij inchecken? Ik zal 't binnenkort 's testen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad van klasse wisselen, inchecken, meteen weer uitchecken, klasse terugzetten, inchecken en klaar. Of het met Flex werkt, kan ik niet met zekerheid zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel even de vraag ja. Dit trucje stamt volgens mij nog uit de tijd dat er nog geen Flex was. En je kon het altijd zien bij inchecken, want dan geeft het incheckschermpje aan dat je met 40% reist als het werkt. Bij Flex zie je alleen “Reizen op rekening".

Wil je er dan echt zeker van zijn dan een apart e-ticket aanschaffen of werken met 2 OV-chipkaarten (en die dan voor jezelf duidelijk herkenbaar maken zodat je niet per ongeluk met de verkeerde kaart in of uitcheckt).

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel even de vraag ja. Dit trucje stamt volgens mij nog uit de tijd dat er nog geen Flex was. En je kon het altijd zien bij inchecken, want dan geeft het incheckschermpje aan dat je met 40% reist als het werkt. Bij Flex zie je alleen “Reizen op rekening".

Ja, maar als je met Flex uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt, staat er “Overstap OK", net als bij klassieke abonnementen. Daarom vermoed ik dat dit trucje ook met Flex werkt. Ik zal binnenkort 's uitchecken, die klassewissel uitvoeren en kijken of ik dan ook weer “Overstap OK” krijg, of opnieuw “Reizen op rekening". Ik denk dat in dat laatste geval het trucje gewoon gewerkt heeft. Enige probleem is dat ik het niet 100% zeker kan weten zonder het net als TS aan de rand van de spits te doen. Want het zou natuurlijk kunnen dat het paaltje wel opnieuw “Reizen op rekening” aangeeft, maar het vervolgens in de backoffice toch als één reis wordt gezien. Dat is dan alleen op de factuur/reishistorie te zien. Heerlijk, dit soort dingen :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Wil je er dan echt zeker van zijn dan een apart e-ticket aanschaffen of werken met 2 OV-chipkaarten (en die dan voor jezelf duidelijk herkenbaar maken zodat je niet per ongeluk met de verkeerde kaart in of uitcheckt).

Dit is inderdaad dan een goede methode. Ik vind wel dat een dergelijk topic eigenlijk het bewijs oplevert dat de OV-chipkaart een onding is. Heb zelf een tijdje met een businesskaart gereisd waarbij het door onze werkgever uitdrukkelijk verboden was om buiten je traject te reizen. Mijn normale aankomststation is Sloterdijk. Als ik dan bijvoorbeeld een keer naar Centraal wilde, moest ik naar boven lopen uitchecken met de ene chipkaart en inchecken met de andere chipkaart en vervolgens dus een andere trein nemen. 

Heel vroeger had je gewoon een trajectkaart en kocht je dan een retourtje met korting Sloterdijk-Centraal volgens mij vele malen gemakkelijker dan de huidige systemen.

Heb zelf een tijdje met een businesskaart gereisd waarbij het door onze werkgever uitdrukkelijk verboden was om buiten je traject te reizen. Mijn normale aankomststation is Sloterdijk. Als ik dan bijvoorbeeld een keer naar Centraal wilde, moest ik naar boven lopen uitchecken met de ene chipkaart en inchecken met de andere chipkaart en vervolgens dus een andere trein nemen.

Bijzonder dat je de schuld legt bij dat "onding van een OV chipkaart", terwijl je toenmalige werkgever het probleem veroorzaakte door eigen regeltje toe te passen bij gebruik van je Business kaart. Dat is toch wel duidelijk het verdraaien van de werkelijkheid !

Mijn werkgever stelt net als vele werkgevers dat je met zo'n business kaart (de naam zegt het al) uitsluitend zakelijk reizen doet. Mijn werkgever heeft natuurlijk ook geen zin om de administratie voor de NS te gaan bijhouden. Dus nee is gewoon geen goed produkt m.i. Ik ga niet meer verder met je in discussie. Succes verder 

Badge +3

Lees nu dit topic pas, en bij klassieke abonnementen werkt de klassewissel- of samenreistruc op zich goed. Als je toevallig op een station bent waar meerdere vervoerders rijden dan kan je (volgens mij) ook bijv. uitchecken NS - inchecken vervoerder X - uitchecken vervoerder X - inchecken NS voor je dalkorting of vrij reizen buiten de spits.

Bij Flex gaat dat allemaal niet, maar (door iemand anders getest) kan je wel een reis in delen splitsen door een klassewissel te doen in Mijn NS of de NS app. Maar dan reis je dus wel een deel 1e klas. Beter is dan een e-ticket voor het deel in de spits en dan onderweg ergens inchecken buiten de spits.

@mrfreeze, na een klassewissel met Flex (na het uitchecken) geeft een poortje/paaltje bij opnieuw inchecken nog altijd de melding Overstap OK. Dat is op zich logisch want die dingen weten niet wat de backend later voor je reis berekent, of op welke klasse je op dat moment reist.

Ben benieuwd naar hoe dat werkt bij spits/dal.

Reageer