beantwoord

geen 40% korting gekregen

• 25 maart 2020
  • 22 reacties
  • 491 Bekeken

Op 18 maart check ik om 9:12 in op Rotterdam Centraal met mijn 40% kortingskaart. Ik krijg geen korting. Hoe kan dat? Ik vind dit heel erg vervelend, dit betekend dat ik elke keer moet checken of het juiste bedrag wordt afgeschreven. 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 25 maart 2020, 12:18

Goedemorgen Weg met de OV Chipkaart. Welkom bij de NS Community.

Indien het een vervolg is van een reis die gestart is in de spitsuren wordt de dalurenkorting niet berekend, ook als je overstapt in de daluren. Is dit een overstap geweest?

Bekijk origineel

22 reacties

Goedemorgen Weg met de OV Chipkaart. Welkom bij de NS Community.

Indien het een vervolg is van een reis die gestart is in de spitsuren wordt de dalurenkorting niet berekend, ook als je overstapt in de daluren. Is dit een overstap geweest?

Reputatie 7
Badge +3

Welk abonnement heb je? Bij Flex weekend vrij moet nog apart korting voor doordeweeks aangeschaft worden, heb je dat gedaan?

Als dit een 1e reis met kortingsabonnement was, heb je het abonnement geactiveerd bij een kaartautomaat als dit abonnement een jaarabonnement is of een Flex abonnement op een bestaande kaart?

Ik ben voor negen uit Rotterdam Lombardijen vertrokken. Toen in Rotterdam uitgechecked en om 9:12 weer ingechecked. Om 9:12 had ik korting moeten krijgen.

Ik ben voor negen uit Rotterdam Lombardijen vertrokken. Toen in Rotterdam uitgechecked en om 9:12 weer ingechecked. Om 9:12 had ik korting moeten krijgen.

Helaas als je binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als één reis en krijg je geen korting. Enige oplossing daarvoor is reizen met 2 verschillende ov chipkaarten.

Reputatie 7
Badge +4

• @Weg met de OV Chipkaart : Wat u schrijft was vroeger wel zo maar nu al een aantal jaren niet meer. Het is nu zo dat wanneer je in de spits incheckt, uitcheckt en meteen weer in de daluren incheckt, het spitstarief doorloopt. 35 minuten wachten en dan tegen daltarief inchecken kan wel, maar is onhandig.

De meeste mensen zien het voordeel wel. Wie in de daluren incheckt, in de spits uitcheckt en dan binnen  35 minuten weer incheckt, reist verder tegen kortingstarief, dus ook na inchecken in de spits in dit geval.

Wie een Flexabonnement heeft met korting kan nu bij inchecken voor de spits zelfs ook nog overstappen op een andere vervoerder in de spits en dan met korting verder reizen.

De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt daarnaast ook als rechtvaardiger gezien door de meeste mensen.

Het is zaak de regels goed te kennen met de ov-chipkaart, dan werkt het in uw voordeel. Ik zou de chipkaart niet ‘wegwensen’, maar even goed bestuderen hoe het werkt. Dat levert  geld op. 

De vaste kern hier kan u er in raden. 

Helaas als je binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als één reis en krijg je geen korting. Enige oplossing daarvoor is reizen met 2 verschillende ov chipkaarten.

Beste Pingpong,

Dank voor het advies. Ik denk dat mensen hier best wel wat aan hebben. 

• @Weg met de OV Chipkaart : Wat u schrijft was vroeger wel zo maar nu al een aantal jaren niet meer. Het is nu zo dat wanneer je in de spits incheckt, uitcheckt en meteen weer in de daluren incheckt, het spitstarief doorloopt. 35 minuten wachten en dan tegen daltarief inchecken kan wel, maar is onhandig.

De meeste mensen zien het voordeel wel. Wie in de daluren incheckt, in de spits uitcheckt en dan binnen  35 minuten weer incheckt, reist verder tegen kortingstarief, dus ook na inchecken in de spits in dit geval.

Wie een Flexabonnement heeft met korting kan nu bij inchecken voor de spits zelfs ook nog overstappen op een andere vervoerder in de spits en dan met korting verder reizen.

De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt ook als rechvaardiger gezien door de meeste mensen.

Het is zaak de regels goed te kennen met de ov-chipkaart, dan werkt het in uw voordeel. Ik zou de chipkaart niet ‘wegwensen’, maar even goed bestuderen hoe het werkt. Dat levert  geld op. 

Beste Thom,

Vroeger kocht je een kaartje en kon je lekker reizen. Nu check je in en dat is het begin van de problemen. Ik ga in het week-end vaak een wandelingetje maken om te ontspannen, maar ik kan je wel vertellen dat in 95% van de gevallen de wandeling al is verpest voordat hij is begonnen door problemen met de OV chipkaart. Je zegt dat het zaak is om de regels goed te kennen. Waarom komen jullie dan niet met een stel regels die niet de hele tijd veranderd moeten worden omdat het systeem niet werkt. Dit is onoverzichtelijk en wekt irritatie op. 

Vroeger dacht ik dat elke vernieuwing een verbetering was. Maar ik moet zeggen dat ik mijn opvatting na de invoering van de OV chipkaart wel grondig heb moeten bijstelling. De OV chipkaart is alleen goed voor de vervoerders, die er ontzettend veel geld mee verdienen,  door al de mensen die vergeten hun geld terug te vragen bij een foutje met in of uit checken. Het product is zo gebruiker onvriendelijk als maar kan zijn. Zoals al blijkt uit je woorden: "Het is zaak om het product goed te kennen" en "maar even goed bestuderen." Maar denk aub wel even aan de oude mensen en buitenlanders.

En wat er voor het Flex abonnement geld, waarom geldt  dat niet voor de gewone 40% korting  abonnement? Dat klopt toch niet? Wanneer wordt dat aangepast? 

En geeft U niet aan met U zin "De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt ook als rechvaardiger gezien door de meeste mensen." dat er eigenlijk niets klopt van het hele OV Chip gebeuren?

Beste Pingpong,

Dank voor het advies. Ik denk dat mensen hier best wel wat aan hebben. 

De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt ook als rechvaardiger gezien door de meeste mensen.

Beste Thom,

Vroeger kocht je een kaartje en kon je lekker reizen. Nu check je in en dat is het begin van de problemen. Ik ga in het week-end vaak een wandelingetje maken om te ontspannen, maar ik kan je wel vertellen dat in 95% van de gevallen de wandeling al is verpest voordat hij is begonnen door problemen met de OV chipkaart. Je zegt dat het zaak is om de regels goed te kennen. Waarom komen jullie dan niet met een stel regels die niet de hele tijd veranderd moeten worden omdat het systeem niet werkt. Dit is onoverzichtelijk en wekt irritatie op. 

Vroeger dacht ik dat elke vernieuwing een verbetering was. Maar ik moet zeggen dat ik mijn opvatting na de invoering van de OV chipkaart wel grondig heb moeten bijstelling. De OV chipkaart is alleen goed voor de vervoerders, die er ontzettend veel geld mee verdienen,  door al de mensen die vergeten hun geld terug te vragen bij een foutje met in of uit checken. Het product is zo gebruiker onvriendelijk als maar kan zijn. Zoals al blijkt uit je woorden: "Het is zaak om het product goed te kennen" en "maar even goed bestuderen." Maar denk aub wel even aan de oude mensen en buitenlanders.

En wat er voor het Flex abonnement geld, waarom geldt  dat niet voor de gewone 40% korting  abonnement? Dat klopt toch niet? Wanneer wordt dat aangepast? 

En geeft U niet aan met U zin "De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt ook als rechvaardiger gezien door de meeste mensen." dat er eigenlijk niets klopt van het hele OV Chip gebeuren?

Hallo Weg met de OV Chipkaart: Ik moet het in deze echt wel even voor Thom opnemen. Thom is echt een ervaringsdeskundige en is m.i. het nuttigste forumlid op dit forum.

Dat gezegd hebbende kan ik mij deels in uw betoog vinden. De Ov-chipkaart is inderdaad handiger voor de OV-bedrijven dan voor de reiziger. Bij de invoer van de ov-chipkaart is de reiziger toegezegd dat er één keer moest worden ingecheckt per reis en één keer per reis ingecheckt. Na invoer in 2014 toen dit nog niet geregeld was heeft men verzocht om dit (1 keer in en 1 keer uit) te laten vervallen. De toenmalige minister of staatssecretaris heeft dit geaccordeerd. Dit heeft geleid tot gedrochten als station Zutphen waarbij 3 verschillende vervoersmaatschappijen hun eigen chippaal hebben en bijvoorbeeld station Amersfoort waarbij ook veel in-en uitcheckproblemen zijn (Connexion en NS).

In vergelijking met pre OV chip had u in dit geval ook een spitskaartje moeten kopen of de reis in tweeën hakken. Lombardijen-Rotterdam en Rotterdam-eindbestemming. Bij het laatste geval had u dan inderdaad geen wachttijd van 35 minuten.    

Maar daar zeg je het hem juist Pingpong.

Je had een spitskaartje nodig. Maar dat wist je want dat was altijd al zo. Met de OV Chipkaart veranderd dat steeds weer. Omdat het niet klopt.

En ik meen het als ik zeg dat het bij mij zoveel erger veroorzaakt. Ik vind dat het product  het stress niveau onder de mensen verhoogt.

En dat is nu precies dat wat het Corona virus tegen ons zegt: Mensheid kijk nou even waar je mee bezig bent. Neem even een stapje terug. Is dit wat we willen? Is dit de kant die we willen opgaan?

Ik ben het met u eens dat het voor de digibeten en dat zijn echt niet alleen de ouderen een slecht product is. Ik ben er ook net las u van overtuigd dat er veel geld ten onrechte wordt opgestreken door de OV-bedrijven. Het wemelt hier op het forum van mensen die bij de ene vervoerder ingechecktt zijn en bij een andere vervoerder zijn uitgecheckt en dan dus dubbel gefactureerd worden.

Zouden alle mensen dit opvallen?? Nee ik denk het niet, Hooguit wordt er een opmerking gemaakt van Goh wat is die trein duur geworden.

Reputatie 7
Badge +4

De OV-chipkaart is ingevoerd in een tijd waar me veronderstelde dat het heil van de ondernemingen kwam. De ellende zit hem in het gegeven dat te veel vanuit de bedrijven is gedacht en niet vanuit de consument.

Bij Flex is het nu wel mogelijk een reis die in de daluren begon, ook bij een andere vervoerder tegen korting af te maken, omdat er één instantie is die de berekening nu zo kan maken.

@Weg met de OV Chipkaart : Een scheiding tussen dal- en spitstarief is eigenlijk alleen te maken met een controleerbare incheck. Ondanks de nadelen die het heeft kunnen we allemaal in het doorlopen onze kaart geldig maken en een kortingstarief afrekenen, dan wel een gunstig ander abonnement hebben.

Dingen moeten nu eenmaal controleerbaar zijn, wil ik het eerlijk kunnen werken Als ik ga plussen en minnen, vind ik de voordelen veel groter dan de nadelen.

En geeft U niet aan met U zin "De maatregel lost een aantal andere problemen op, maar wordt ook als rechtvaardiger gezien door de meeste mensen." dat er eigenlijk niets klopt van het hele OV Chip gebeuren? 

Welnee, daar gaat het niet eens over. Ik heb het over de maatregel dat men tegen het oude inchecktarief verder reist als er tijdens de spits wordt ingecheckt. Het voordeel van het oude systeem was dat je snel in de daluren kon uit- en weer inchecken, en dat gaf een voordeel. In het huidige systeem kan dat niet, maar je kunt je reis wel met korting afmaken als je de reis onderbreekt. Met Flex kan het ook bij een andere vervoerder. Bovendien lost het situaties op, zoals in Hilversum waar je moet uit- en inchecken om naar een ander perron te komen. Unfair en dat is hiermee opgelost.

Het is verstandig het systeem in je voordeel te laten werken. Het is inderdaad in het begin wat ingewikkeld, maar weg met de ov-chipkaart zou  een kostbare zaak zijn voor velen. Door tegen Daltarief te kunnen reizen, wordt er ook veel mogelijk. Het lost de volle spits niet helemaal op, maar zonder deze maatregel met ouderwetse kaartjes zou het onbeheersbaar zijn. 

Uw filosofische uitspraak over het Coronavirus vind ik wat vergezocht. In zijn algemeenheid ben ik het wel met u eens dat we ervaren dat alles niet zo vanzelfsprekend was als het leek. We moeten echter juist niet terug in de tijd willen.

Als u weet hoe u het in uw voordeel kunt laten werken, neemt uw enthousiasme mogelijk toe.

Stress bestrijd je met kennis van zaken, inzicht en overzicht, waardoor je greep krijgt, en dingen je niet meer onzeker maken. Dat kan ook met de ov-chipkaart.

Beste Thom,

Je hebt gelijk stress bestrijd je met kennis van zaken, inzicht, en overzicht. Maar dat is juist wat ik mis met de OV chipkaart.

Ik ben het met u eens dat het voor de digibeten en dat zijn echt niet alleen de ouderen een slecht product is. Ik ben er ook net las u van overtuigd dat er veel geld ten onrechte wordt opgestreken door de OV-bedrijven. Het wemelt hier op het forum van mensen die bij de ene vervoerder ingechecktt zijn en bij een andere vervoerder zijn uitgecheckt en dan dus dubbel gefactureerd worden.

Zouden alle mensen dit opvallen?? Nee ik denk het niet, Hooguit wordt er een opmerking gemaakt van Goh wat is die trein duur geworden.

Ik denk dat als je aan 10 mensen die nog nooit hun reisgegevens hebben nagekeken zou vragen dit eens te doen, er meer dan de helft geld terug zou krijgen. En ik denk dat dat nog heel erg voorzichtig gezegd is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat als je aan 10 mensen die nog nooit hun reisgegevens hebben nagekeken zou vragen dit eens te doen, er meer dan de helft geld terug zou krijgen. En ik denk dat dat nog heel erg voorzichtig gezegd is. 

Fouten maken met in/uitchecken, het niet controleren van reisgegevens is iets wat de reizigers zelf doen of nalaten. Dit heeft niets met NS of OV-chipkaart te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Fouten maken met in/uitchecken, het niet controleren van reisgegevens is iets wat de reizigers zelf doen of nalaten. Dit heeft niets met NS of OV-chipkaart te maken.

Want dat gebeurde bij de papieren kaartjes ook? Ik heb vóór de OV-chipkaart nooit verkeerd in- of uitgecheckt (daarna ook niet, maar ok) en ook nooit m'n reisgegevens hoeven checken op fouten.

En dat heb je ook nog de triviale problemen veroorzaakt door de OV-chipkaart zoals Sloterdijk, bus-tram-bus. Duurder busvervoer enz enz. Deze hadden we nog niet met het papieren kaartje noch met onze ov-abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben op zich niet anti-OV-chipkaart, hoor. Ik vind het reizen ermee heerlijk. Nooit meer losse kaartjes hoeven kopen, nooit meer in een rij voor een automaat, gewoon ‘piep’ en doorlopen.
Maar het hele gedoe met meerdere vervoerders, extra kosten door verplicht door poortjes moeten, enz. is natuurlijk wel erg onduidelijk en lastig voor veel mensen.

Ik ben op zich niet anti-OV-chipkaart, hoor. Ik vind het reizen ermee heerlijk. Nooit meer losse kaartjes hoeven kopen, nooit meer in een rij voor een automaat, gewoon ‘piep’ en doorlopen.
Maar het hele gedoe met meerdere vervoerders, extra kosten door verplicht door poortjes moeten, enz. is natuurlijk wel erg onduidelijk en lastig voor veel mensen.

Was het alleen maar piep of piep piep. Je moest eens weten wat voor vreemde geluiden er uit die paaltjes kunnen komen. En die poortjes gaan echt niet altijd open. Bij de andere vervoerders in ieder geval niet. 

En dat er zo nu en dan een verdacht type veel te weinig afstand houdend samen met mij door het poortje gaat, heerlijk. Of dat er zo een stoere knaap op de nood knop drukt zodat alle poortjes tegelijk open gaan- prachtig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis zelden met andere vervoerders, dus dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Maar verder heb ik werkelijk nog nooit problemen bij poortjes of paaltjes gehad.

Reputatie 5
Badge

Was het alleen maar piep of piep piep. Je moest eens weten wat voor vreemde geluiden er uit die paaltjes kunnen komen. En die poortjes gaan echt niet altijd open. Bij de andere vervoerders in ieder geval niet. 

Heb zelf eigenlijk in de 11 jaar, sinds de introductie van de OV-Chipkaart in Rotterdam, dat ik met de kaart reis maar, voor zover ik het mij kan herinneren, 1 keer meegemaakt dat het poortje niet open ging en die ene keer was bij de NS. Wel heb ik bij lokale vervoerders meermaals meegemaakt dat de apparatuur niet correct functioneerde. 

Eigenlijk is dat gepiep niet zo moeilijk. En er komen in principe geen vreemde geluiden uit de paaltjes voor zover ik weet.

Maar even voor de duidelijkheid:

1 piep (1x hoog): U bent ingecheckt.

2 piepjes (2x laag): U bent uitgecheckt. 

3 piepjes (hoog-laag-hoog + knipperende rode lamp): u heeft niet correct in/uitgecheckt. Lees op het scherm wat er mis gaat.

NS heeft ook nog een heel mooi filmpje gemaakt hierover. 

Wat dacht je van deze: "U bent al uitgechecked” terwijl je voor een gesloten poortje probeert uit te checken. Nou wie heeft er nou gelijk. Dat stommer poortje of ik? 

En zo kan ik wel doorgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Wat dacht je van deze: "U bent al uitgechecked” terwijl je voor een gesloten poortje probeert uit te checken. Nou wie heeft er nou gelijk. Dat stommer poortje of ik? 

En zo kan ik wel doorgaan.

Ik denk niet dat jij die melding ooit gehad hebt

Reageer