Geen dal meer in de middag

• 5 november 2019
  • 19 reacties
  • 297 Bekeken

Wij zijn het in ernstige mate oneens met de aanzienlijke verslechtering van de vervoersvoorwaarden door het schrappen van de middag korting. Wij zullen daarom overstappen op het vervoer met de auto; Gevolgen: nadeliger voor het milieu en langer files 

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers die in de spits met korting reizen kosten NS goud geld omdat ze de dure spitsplaatsen in beslag nemen. Dat sommige mensen dan voor de auto kiezen is ingecalculeerd. Of u dat uit milieu oogpunt verantwoord vindt is uiteraard uw eigen afweging. 

ONZIN,

De Nederlandse staat betaalt voornamelijk de NS en haar (pro rail) faciliteiten; die worden ook  betaald uit de motorrijtuigen belasting. Het is dus absurd om te stellen dat reizigers “goud geld” kosten.  De monopolie positie met het geclaimde “groene” randje tezamen met de aanzienlijke rijksbekostiging zou juist ervoor moeten zorgen dat reizigers worden gekoesterd i.p.v. gekleineerd door klachten niet series te nemen. Schandelijk! 

De prijzen van NS-vervoer blijven stijgen. Per januari 2019 veel duurder en nu weer met het afschaffen van de middagdaluren. De service blijft onveranderd slecht heel vaak staan, smerige treinen, vertraging. De mail over afschaffing middagdaluren is hilarisch. “We houden ervan om op tijd te zijn” Was dat maar waar!! "Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken”. Wat is ingewikkeld aan 40% korting na 9:00 uur en dat is juist flexibel. Dan de klapper: "Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.”. 7 euro korting per jaar, door het afschaffen van een regeling die 3 euro per dag spaart. Afijn, ik wist het al geen bedrijf zo onbetrouwbaar als NS, maar geen concurrentie op het spoor, dus geen keuze. 

Badge +3

De NS krijgen géén geld van de staat, en betalen aan ProRail voor gebruik van het spoor. Regionale (trein)vervoerders krijgen wel subsidie, maar van de provincies.

Reputatie 7
Badge +4

@ROB123 

ONZIN:

De Nederlandse staat betaalt voornamelijk de NS en haar (pro rail) faciliteiten; die worden ook  betaald uit de motorrijtuigen belasting.

Ik heb de komma achter ‘Onzin’ vervangen door een dubbele punt, dan is het wel juist.

Wij zijn het in ernstige mate oneens met de aanzienlijke verslechtering van de vervoersvoorwaarden door het schrappen van de middag korting. Wij zullen daarom overstappen op het vervoer met de auto; Gevolgen: nadeliger voor het milieu en langer files 

Ik betaal meer dan jou tijdens de spits omdat ik niet op dat exotische VDU abonnement zit, net zoals de meeste mensen, dus indirect betalen/betaalden wij jouw korting.

Of zie ik het verkeerd, in dat geval excuses. Heb de voorwaarden nog niet compleet gezien

Reputatie 7
Badge +3

ONZIN,

De Nederlandse staat betaalt voornamelijk de NS en haar (pro rail) faciliteiten; die worden ook  betaald uit de motorrijtuigen belasting.

NS krijgt al sinds 1995 geen subsidie meer. En dat ProRail uit de motorrijtuigenbelasting betaald wordt is ook onzin.

Reputatie 2

Reizigers die in de spits met korting reizen kosten NS goud geld omdat ze de dure spitsplaatsen in beslag nemen.  

Want een onzin bewering.

Studenten die in de spits mogen reizen die kosten pas geld, allereerst omdat het een subsidie is van het rijk aan de NS en via de belastingen betalen wij dat weer.

Nog maar te zwijgen over de zwartrijders die vanwege de gebrekkige controle niet gepakt worden, die kosten pas geld, niet de mensen die nu al 20 jaar een VDU kaart hebben.

Reputatie 3

De NS krijgen géén geld van de staat, en betalen aan ProRail voor gebruik van het spoor. Regionale (trein)vervoerders krijgen wel subsidie, maar van de provincies.

Nou.. de integrale kosten van het personenvervoer per spoor in Nederland liggen hoger dan de directe opbrengst of reizigersomzet. Er zijn dus subsidies nodig om het reizigersvervoer in stand te houden en het publieke belang te waarborgen van goed en betaalbaar spoorvervoer. In Nederland ontvangt de infrastructuurbeheerder (ProRail) de subsidie, maar die berekent vervolgens maar ongeveer 15% van de gemaakte spoorkosten door aan de NS. Dus in feite krijgt de NS voor het hoofdnet misschien wel niks van de Staat, maar wordt het wel gevrijwaard van het overgrote deel van de kosten die gemaakt worden voor het gebruik van het spoor.

Verder subsidiëren provincies het regionale spoorvervoer, dus ook de NS.

Reputatie 5

Leuke verhalen allemaal, maar het wordt zo voor de gemiddelde Nederlander totaal niet interessanter om met de trein te reizen. Des te minder zelfs.

Reputatie 7
Badge

Misschien is dat ook wel de achterliggende gedachte, de louter recreatieve reizigers wat terugdringen welke met relatief goedkope kaartjes in de piekuren reizen en zo de noodzakelijk reizende forens wat meer plek te bieden, zodat @MJL bijvoorbeeld de invalide medemens welke ook naar zijn werk moet een plek te geven in de trein.

Reputatie 5

Nogmaals, je bent niet belangrijker dan een ander als je in een rolstoel zit. Je bent zelfs maar half zo belangrijk als twee anderen. We zijn namelijk allemaal gelijk. Dan kun je wel gaan zitten janken als een klein kind maar dat is gewoon zo. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar iemand die niet in een rolstoel zit kan misschien wel wat meer doorlopen de coupe in of naar andere bak en ongemakkelijk op elkaar gepropt staan. Degene in een rolstoel heeft die keus niet en is gebonden aan slechts een paar rolstoelplekken in de trein. 

Maar doorlopen de coupe willen velen niet, we blijven lekker met zijn allen op het balkon staan en oh wee als daar een rolstoel staat die de plek van 2 of 3 niet gehandicapte reizigers inneemt. 

Reputatie 5

Op niet willen doorlopen mag je best mensen aanspreken. Door een volle trein heen lopen kan wel een hel zijn, maar als er een aantal minuten de tijd is, is er ook de gelegenheid voor personeel op het perron om reizigers er op aan te spreken.

In een minder overbevolkte wereld zou er zelfs een regel kunnen zijn dat op de balkons blijven staan niet toegestaan is.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers die in de spits met korting reizen kosten NS goud geld omdat ze de dure spitsplaatsen in beslag nemen. Dat sommige mensen dan voor de auto kiezen is ingecalculeerd. Of u dat uit milieu oogpunt verantwoord vindt is uiteraard uw eigen afweging. 

@Tamzin jouw mening is bekend. Ipv blij te zijn voor mensen die wel een VDU hebben blijf jij mensen met VDU aanspreken alsof zij profiteurs zijn. Mensen met VDU betalen ook voor hun reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Op niet willen doorlopen mag je best mensen aanspreken. Door een volle trein heen lopen kan wel een hel zijn, maar als er een aantal minuten de tijd is, is er ook de gelegenheid voor personeel op het perron om reizigers er op aan te spreken.

In een minder overbevolkte wereld zou er zelfs een regel kunnen zijn dat op de balkons blijven staan niet toegestaan is.

In echt overvolle treinen wordt dit vaak wel omgeroepen in de trein, en dan schuifelen er hooguit een paar door en de rest blijft lekker op het balkon staan. Ik heb zelf regelmatig bij wel doorlopen opmerkingen als “er is toch geen plek meer” of “je kan toch niet zitten” naar mijn hoofd gekregen als ik me langs mensen op het balkon of het trappetje wurmde. Maar ik heb in dat soort gevallen toch wel eens een zitplek gescored, misschien niet gelijk bij instappen, maar dan wel bij een volgend station wanneer er mensen uitstapten. En ik sta liever in de coupe waar ik me beter kan vasthouden aan de stoelen of handgrepen aan de rugleuningen. Ook sta ik liever in een volle coupe mét airco dan op een vol balkon zonder airco. Uitzondering is wanneer ik maar 1 station 3 minuten verder moet.

Reputatie 5

Misschien dat het interieur van de treinen er op aangepast kan worden. In de eerste generatie Sprinters zaten vroeger langs het gangpad palen waar je je aan vast kon houden. Een paal naast iedere twee zitplaatsen en je hebt meteen twee staanplaatsen.

Reizigers die in de spits met korting reizen kosten NS goud geld omdat ze de dure spitsplaatsen in beslag nemen.

Maar waarom heeft de NS dan zelf voor gekozen door de invoering van NS Flex dat met korting reizen in de spits veel gemakkelijker geworden is?

Prorail krijgt wel staatssteun, hoeveel mogen wij dan als burgers weer niet exact weten. Zouden ze dat niet krijgen zou NS meer moeten betalen, dus indirect nog steeds staatssteun.

Dan laat ik de discussie dat het voorheen één en hetzelfde bedrijf was nog maar achterwege.

Reageer