beantwoord

Geen informatie in brief "Nieuw tarief van uw NS-abonnement"

• 15 december 2018
  • 15 reacties
  • 301 Bekeken

De NS heeft de moeite gedaan om mij per brief op de hoogte te stellen van wijzigingen in mijn abbonnement. Dat kan ik waarderen. Waar ik echter erg verbaast over was, dat er vervolgens geen informatie in staat wat die wijzigingen precies zijn en hoeveel ik ga betalen. Het is een gepersonaliseerde adres waar mijn naam en adres in staat. Het kan dan niet veel moeite zijn om dan ook mijn abbonnementen op te sommen met hun nieuwe prijzen. Waarom is dat niet gedaan?
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 december 2018, 12:14

Hoi vasco,

Ik snap je punt inderdaad. Ik zal de feedback hierover doorspelen naar mijn collega's. Ongeveer 6 weken voor de verlenging van je abonnement word je door ons op de hoogte gesteld en zal daarin ook het nieuwe bedrag komen te staan. Hier vind je alle informatie over de tarieven in 2019.
Bekijk origineel

15 reacties

Hoi vasco,

Ik snap je punt inderdaad. Ik zal de feedback hierover doorspelen naar mijn collega's. Ongeveer 6 weken voor de verlenging van je abonnement word je door ons op de hoogte gesteld en zal daarin ook het nieuwe bedrag komen te staan. Hier vind je alle informatie over de tarieven in 2019.
Badge +3
Ongeveer 6 weken voor de verlenging van je abonnement word je door ons op de hoogte gesteld en zal daarin ook het nieuwe bedrag komen te staan.
Dit geldt niet voor houders van een NS Flex-abonnement. Zijnde een van die personen heb ik wel de in dit topic beschreven algemene mail gekregen, maar is mij nog geen specifiek bedrag meegedeeld. Ik zou het eigenlijk wel op prijs stellen als dat wel zou gebeuren.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb een Traject Vrij abonnement met maandbetaling en ook ik heb een algemene mail ontvangen dat met ingang van 1 januari 2019 het tarief van mijn abonnement verandert als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%.
Ik zou mijn nieuwe maandbedrag vanaf januari kunnen terug vinden in mijn factuur op Mijn NS.

Dit is zo gesteld dat doet voorkomen dat je NU kunt inloggen om te zien wat in januari het nieuwe maandbedrag wordt. Het enig wat je nu echter ziet zijn al in 2018 gefactureerde facturen, niet een factuur die je gaat krijgen in 2019, dus kun je NU niet zien wat je nieuwe maandbedrag wordt, dat kun je pas zien bij de eerste factuur van 2019.

Bij de jaarlijkse verlenging ontvang je inderdaad 6 weken voor de verleningsdatum een mail met daarin het nieuwe maandbedrag. Waarom kan in dit geval van de BTW verhoging niet ook het daadwerkelijke nieuwe maandbedrag in de mail vermeld worden? Of stel de mail dan niet zo op dat het erop lijkt dat je door nu in te loggen al je nieuwe maandbedrag kunt zien.

En ja, ik kan zelf ook de berekening maken wat het bedrag zal worden, maar daar gaat het even niet om.
Hier hetzelfde euvel. De e-mail suggereert dat je het nieuwe bedrag nu al kunt zien;
Wat uw nieuwe maandbedrag vanaf januari wordt, vindt u terug in uw factuur op Mijn NS.
Maar ik kan geen nieuw maandbedrag vinden. Mijn werkgever en ikzelf horen graag van tevoren wat het nieuwe tarief wordt 🙂
De mail die verstuurd is, is een automatisch gegeneerde mail (of brief) die naar alle abonnementhouders gestuurd wordt. Uiteraard wordt de naam of het adres gebruikt om de zending te versturen en het bedoelde individu te adresseren, maar de inhoud van de mail of brief blijft algemeen. Ik snap dat het wenselijk is dat de inhoud ook gepersonaliseerd wordt en ik begrijp dat mijn collega die wens ook al heeft doorgegeven, maar ik vermoed dat dit erg veel tijd of werk kost om in orde te maken.

Overigens kunnen alle tarieven die gehanteerd worden in 2019 hier teruggevonden worden, via dit document.
Reputatie 6
Als Weekend Vrij-abonnementhouder viel mij dit ook al op ja.
Reputatie 7
Badge +2
Als het niet mogelijk is de brief te personaliseren met het nieuwe bedrag, stel dan tenminste de brief anders op zodat er niet de suggestie wordt gewekt dat je het nieuwe bedrag nu kunt zien bij inloggen in MijnNS.
Geef bv aan dat het nieuwe bedrag te zien is op de eerste factuur van 2019 of alleen maar dat het bedrag zal worden verhoogd met de verhoging van het BTW tarief.
Ik heb uit voorzorg maar even gewacht op de eerste factuur. Maar het bedrag klopt niet met https://www.ns.nl/binaries/_ht_1544795933023/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-ns-2019.pdf. Het factuurbedrag is € 4,62 lager dan in het overzicht. Is dat een foutje?
Wat voor abonnement heb je Martin7128?
Traject vrij, Bussum Zuid - Leiden Centraal. Het pdf-document en reisplanner geven € 309 aan, maar de factuur slechts € 304,38.
En wanneer wordt je abonnement verlengd?
Hij wordt niet verlengd, maar het is een doorlopend abonnement waarvan per 1 jan 2019 de prijs is aangepast.
Ja dat begrijp ik, maar wanneer is het abonnement gestart?
Reputatie 7
Badge +2
Die €304.38 is de 2018 abonnementsprijs maar dan met 9% BTW gerekend ipv 6%.

Het bedrag van €309 in het overzicht is het bedrag inclusief de inflatieverhoging en die is geldig vanaf het moment dat een doorlopend abonnmenent verlengd wordt, per de datum dat je het abonnement ooit hebt afgesloten.
Scherp gezien Momo! Het prijsverschil is precies de 3% verhoging. Mijn abonnement stamt uit 2005 en wordt jaarlijks per 1 oktober verlengd. Dus het huidige bedrag klopt gewoon (maar is alleen in de factuur te vinden).

Reageer