beantwoord

Geen korting ondanks aanzetten samenreiskorting

  • 7 October 2022
  • 16 reacties
  • 582 Bekeken

Beste NS,
Ik heb in mijn NS app voor aanvang van de reis de samenreiskorting aangezet. Toch werd het volledige saldo aan kosten afgeschreven. De reis ging van Apeldoorn (Osseveld) naar Amsterdam CS. Hoe kan dit? Wat doe ik fout of ligt het aan de app? Het is mij niet duidelijk. 
De terugreis heb ik opgelost door een online ticket te kopen, maar toen kon ik niet mijn OV chipkaart gebruiken waar nog genoeg saldo op stond.

Graag hoor ik wat de oplossing is!
Groet, Herma

icon

Beste antwoord door Daniel 7 October 2022, 16:14

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum. Vraag met wie heb je samengereisd? en heb je voor de terugreis nu een online ticket gekocht of heb je op saldo gereisd. Als je beide hebt gedaan betaal je natuurlijk ook gewoon dubbel.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe laat heb je ingecheckt? Samenreiskorting geldt alleen als er in de daluren wordt ingecheckt.

Bedankt voor de reacties, 

Ik heb meegereisd met iemand die een daluren-kaart heeft. Ik heb zelf dus ook alleen gereisd en ingecheckt tijdens daluren met deze persoon.

Het punt is dus dat ik op de heenreis heb ingecheckt met mijn ov-chipkaart maar bij het uitchecken bleek gewoon het normale tarief te zijn afgeschreven i.p.v. het lagere tarief met samenreiskorting.

Voor de terugreis heb ik om dit probleem te voorkomen, dus maar een online ticket gekocht met samenreiskorting. Dus toen heb ik niet de ov chipkaart gebruikt logischerwijs. Maar ik vind het vervelend dat de app dus niet werkt waarbij ik via mijn ov chipkaart de samenreiskorting zou moeten kunnen krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het feit dat je zegt dat er genoeg saldo op jouw kaart staat, kan ik concluderen dat je op saldo reist en geen Flex op jouw kaart hebt staan. Je kunt dan geen samenreiskorting via de app aanzetten, maar moet samenreiskorting via de automaat activeren.

Reputatie 7
Badge +2

Als je in de app ingelogd bent en een kaart geselecteerd hebt in Mijn NS waarmee op saldo gereisd wordt dan staat de optie om samenreiskorting aan te zetten er überhaupt niet. 

Als TS die optie wel heeft staat er dus wel een flex abonnement op de kaart. Of TS heeft meerdere kaarten en had de verkeerde geselecteerd.

Reputatie 7
Badge +1

Zou prettig zijn als dit soort processen wat gemakkelijker worden gemaakt. 

Helemaal mee eens, de NS zou het echt allemaal wat duidelijker en makkelijker mogen maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je in de app ingelogd bent en een kaart geselecteerd hebt in Mijn NS waarmee op saldo gereisd wordt dan staat de optie om samenreiskorting aan te zetten er überhaupt niet. 

Als TS die optie wel heeft staat er dus wel een flex abonnement op de kaart. Of TS heeft meerdere kaarten en had de verkeerde geselecteerd.

Meerdere kaarten, waaronder flex en op saldo, zou zomaar kunnen. Ik heb ook meerdere kaarten in mijn NS staan, maar kan nergens samenreiskorting activeren, ook niet op de kaart zonder abonnement. Ik heb geen flex alleen maar reizen op saldo op mijn kaarten.

Badge +3

Als je in de app ingelogd bent en een kaart geselecteerd hebt in Mijn NS waarmee op saldo gereisd wordt dan staat de optie om samenreiskorting aan te zetten er überhaupt niet. 

Als TS die optie wel heeft staat er dus wel een flex abonnement op de kaart. Of TS heeft meerdere kaarten en had de verkeerde geselecteerd.

Wat ook nog zou kunnen (ver gezocht) is dat @Herma59 in de NS app bij Instellingen Dal Voordeel ingesteld heeft, maar dat heeft alleen invloed op de prijs van getoonde reisadviezen.

Voor de rest wil het wel eens mis gaan bij een overstap naar een andere vervoerder, maar dat is hier niet aan de orde want de hele reis is met NS.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens, de NS zou het echt allemaal wat duidelijker en makkelijker mogen maken. 

Uitleg over Samenreiskorting is te vinden op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

In het kort, heb je een kaart waarmee je op saldo reist dan laad je Samenreiskorting op de kaart bij een kaartautomaat, heb je NS Flex waarmee je op rekening reist zet je Samenreiskorting aan via MijnNS/de app. 

Reputatie 7
Badge +2

Voor de rest wil het wel eens mis gaan bij een overstap naar een andere vervoerder, maar dat is hier niet aan de orde want de hele reis is met NS.

Wel, want TS geeft aan vanaf Apeldoorn Osseveld te reizen.

Badge +3

Voor de rest wil het wel eens mis gaan bij een overstap naar een andere vervoerder, maar dat is hier niet aan de orde want de hele reis is met NS.

Wel, want TS geeft aan vanaf Apeldoorn Osseveld te reizen.

Daar rijdt alleen NS (Apeldoorn - Almelo).

Ik heb deze week 2 keer gebeld met de klantenservice.  

Mijn vriend heeft geen korting gekregen op onze reis samen. 

Ik heb een ns app waar hij bij mij in staat.ik heb de samenreiskorting aangezet . Blijkbaar had ik deze onder mijn vriends nummer moeten activeren. We krijgen geen restitutie, heel flauw. Ze zien dat we precies dezelfde reis hebben gemaakt, in dezelfde app staan en op hetzelfde adres wonen. 

Ze volgen het protocol, ze kunnen niets doen.

Ns wilt blijkbaar geen tevreden klanten? 

Badge +3

Ik heb deze week 2 keer gebeld met de klantenservice.  

Mijn vriend heeft geen korting gekregen op onze reis samen. 

Ik heb een ns app waar hij bij mij in staat.ik heb de samenreiskorting aangezet . Blijkbaar had ik deze onder mijn vriends nummer moeten activeren.

Wacht eens even, jij hebt Samenreiskorting aangezet om je vriend met korting mee te laten reizen?

Dat werkt niet, want je vriend had zelf die korting moeten regelen (zonder NS Flex bij een automaat, met NS Flex via zijn eigen NS account of app).

Je kunt dus geen Samenreiskorting voor iemand anders aan zetten! De optie bij jouw eigen kaart is bij Dal Voordeel dan ook verdwenen in de app (want was totaal overbodig, die korting krijg je altijd al).

Overigens zie ik iets soortgelijks bij een Klassewissel in de app, voor een gekoppelde kaart van iemand anders. Het lijkt te werken maar in de praktijk dus niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb deze week 2 keer gebeld met de klantenservice.  

Mijn vriend heeft geen korting gekregen op onze reis samen. 

Ik heb een ns app waar hij bij mij in staat.ik heb de samenreiskorting aangezet . Blijkbaar had ik deze onder mijn vriends nummer moeten activeren. We krijgen geen restitutie, heel flauw. Ze zien dat we precies dezelfde reis hebben gemaakt, in dezelfde app staan en op hetzelfde adres wonen. 

Ze volgen het protocol, ze kunnen niets doen.

Ns wilt blijkbaar geen tevreden klanten? 

Samenreiskorting moet bij iemand die flex (basis of weekend zonder 40% korting) geactiveerd worden in de app van degene die meereist. Reist diegene op saldo dan moet samenreiskorting bij een automaat geactiveerd worden op de ov-chipkaart.

Gemiste korting wordt achteraf niet vergoed.

Badge +3

Je kunt elke kaart (anoniem of persoonlijk) aan een Mijn NS account koppelen, en bij een persoonlijke kaart wat dingen inzien of instellen

Ook al ben jij niet de kaarthouder/contracthouder van die persoonlijke kaart!

Ik laat het hier even bij… 😴

Samenreiskorting op een kaart (met NS Flex) die je ziet in Mijn NS kan je dus wel instellen, maar als dat niet jouw kaart is gaat het mis.

Ik heb een ns app waar hij bij mij in staat.ik heb de samenreiskorting aangezet 

Dat dus… voor jezelf hoef je echt niets aan te zetten, dat moet hij zelf regelen! 😥

Reageer