beantwoord

Geen kosten terwijl ik dat wel moet hebben

Afgelopen weekend heb ik gereisd met de trein van Amsterdam Zuid naar Driebergen-Zeist en terug. Nu stond er op de incheck paal: Traject Vrij - Ingecheckt (o.i.d.). Dit vond ik vreemd gezien ik geen traject vrij abonnement heb voor dit traject. Ik heb een traject vrij abonnement tussen Amsterdam Lelylaan en Zaandam. Na mijn reishistorie geconsulteerd te hebben, kwam ik tot de conclusie dat ik gratis reis, ook buiten mijn traject. Nu is dit in mijn ogen prima, alleen wil ik er wel zeker van zijn dat ik niet opeens een dikke rekening op mijn deurmat ontvang. Vandaar de vraag: "Hoe kan het zijn dat ik gratis reis buiten mijn traject vrij abonnement?"
icon

Beste antwoord door Denice NS 30 april 2018, 13:39

Hi reminijdam. Welkom op het Serviceforum.

Ik kan me voorstellen dat dit wat verwarring met zich meebrengt. Als je een product op je kaart hebt staan zal deze in het scherm worden getoond. Als je Traject Vrij hebt en je reist buiten je traject zal toch Traject Vrij in het scherm verschijnen. Je reist niet gratis 😉 De reiskosten die je maakt buiten je afgekochte traject worden namelijk later berekend en via een automatische incasso van je rekening afgeschreven. In Mijn NS kan je daar dan ook de facturen van inzien. Als je nog geen Mijn NS-account hebt kan je deze uiteraard aanmaken.
Bekijk origineel

11 reacties

Het systeem moet eerst bepalen of de reis misschien overlapt met het afgekochte traject, of dat een reis via een van de stations op dat traject wellicht goedkoper is. Ook als er geen overlap of goedkoper alternatief is, moet het systeem dat eerst bepalen. Ik snap best dat daar wat tijd overheen gaat, maar ik snap niet waarom je deze info zelfs na lange tijd niet in je reishistorie ziet.
Hi reminijdam. Welkom op het Serviceforum.

Ik kan me voorstellen dat dit wat verwarring met zich meebrengt. Als je een product op je kaart hebt staan zal deze in het scherm worden getoond. Als je Traject Vrij hebt en je reist buiten je traject zal toch Traject Vrij in het scherm verschijnen. Je reist niet gratis 😉 De reiskosten die je maakt buiten je afgekochte traject worden namelijk later berekend en via een automatische incasso van je rekening afgeschreven. In Mijn NS kan je daar dan ook de facturen van inzien. Als je nog geen Mijn NS-account hebt kan je deze uiteraard aanmaken.
Dank Denice, Ik heb een NS-Account maar daar kan ik alleen zien dat de reis mij niks gekost heeft. Dus als ik het goed begrijp, zal het een verrassing zijn wat de rekening is aan het eind van de maand?
Wat je daadwerkelijk nog bij dient te betalen zal nog berekend moeten worden. Kortom, dat bedrag weet je inderdaad pas na afloop van je contractmaand.
Dank voor de snelle reactie. Ik weet dat jij er niks aan kan doen Denise, maar ik moet bekennen dat de NS er wederom in is geslaagd mijn bloed te laten kolken door zich te gedragen alsof we in 1870 leven waar informatie niet digitaal gemanaged kan worden. Ik kan er gewoon niet bij waarom de NS dit niet gewoon kan laten zien... Ik maak een reis met 40% korting (door traject vrij) en voor zover ik weet, zijn deze prijzen van te voren bepaald. Dit is geen hogere wiskunde.
Amsterdam Zuid naar Driebergen Zeist is tweede klas met 40 procent korting Euro 5.40 enkele reis.

Ook dat is geen hogere wiskunde, maar 3 muisklikken.
Amsterdam Zuid naar Driebergen Zeist is tweede klas met 40 procent korting Euro 5.40 enkele reis.

Ook dat is geen hogere wiskunde, maar 3 muisklikken.

Dat is exact mijn punt.
Het systeem moet eerst bepalen of de reis misschien overlapt met het afgekochte traject, of dat een reis via een van de stations op dat traject wellicht goedkoper is. Ook als er geen overlap of goedkoper alternatief is, moet het systeem dat eerst bepalen. Ik snap best dat daar wat tijd overheen gaat, maar ik snap niet waarom je deze info zelfs na lange tijd niet in je reishistorie ziet.

Die tijd hoor er helemaal niet overheen te zitten want als je geen abonnement hebt zie je wel meteen wat de kosten zijn. Maar goed...
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem moet eerst bepalen of de reis misschien overlapt met het afgekochte traject, of dat een reis via een van de stations op dat traject wellicht goedkoper is. Ook als er geen overlap of goedkoper alternatief is, moet het systeem dat eerst bepalen. Ik snap best dat daar wat tijd overheen gaat, maar ik snap niet waarom je deze info zelfs na lange tijd niet in je reishistorie ziet.Die tijd hoor er helemaal niet overheen te zitten want als je geen abonnement hebt zie je wel meteen wat de kosten zijn.
201805 1 10:30 nszegt0maarbedoeltnognietbekend
Het is inderdaad ingewikkelder, dus het is niet zo gek dat dat niet direct zichtbaar is. Ik vind het wel heel raar dat als NS nog niet weet wat je voor de reis moet gaan betalen in eerste instantie op de site bij je reishistorie gaat beweren dat het gratis is.

Die tijd hoor er helemaal niet overheen te zitten want als je geen abonnement hebt zie je wel meteen wat de kosten zijn. Maar goed...

Precies! Zonder abonnement is het veel eenvoudiger, want dan betaal je gewoon de standaardprijs. In dit geval heeft TS een abo waarvan moet worden vastgesteld dat er geen overlap is. Dat kost dus tijd.

Zoals ik eerder opmerkte, het zou wel handig zijn als je de kosten na enige tijd in je reishistorie ziet. Tot die tijd zou er € ?,?? o.i.d. moeten staan i.p.v. het nietszeggende € 0,00.
Wat je daadwerkelijk nog bij dient te betalen zal nog berekend moeten worden. Kortom, dat bedrag weet je inderdaad pas na afloop van je contractmaand.
Weet je dit zeker? Eerder verzekerde de NS mij dat het binnen 48 uur zichtbaar moet zijn in mijnNS, zou jammer zijn als de al slechte prijsinformatie van traject vrij nog verder achteruit gaat!

Reageer