Geen lange-afstandskorting bij overstap Traject Vrij

• 30 december 2014
  • 30 reacties
  • 1607 Bekeken

Badge +3
Vorige week stelde ik in dit topic onderstaande vraag, maar daar is niet door een moderator op gereageerd. Daarom plaats ik de vraag hier in een apart topic opnieuw.

Vorige week maandag reisde ik met Traject Vrij van Utrecht Terwijde naar Vleuten (afstand van 2 tariefeenheden) en ook weer terug. Dit traject valt buiten het traject waarop ik vrij mag reizen. Ik checkte uit voor de heenreis om 14:44 en daarna weer in voor de terugreis om 15:09. Dat is dus binnen 35 minuten. Naar mijn mening moet deze reis tarieftechnisch als één reis gezien worden van 4 tariefeenheden, waarvoor mij 1,30 euro in rekening gebracht moet worden. De kaartlezer vermeldde bij inchecken voor de terugreis ook Overstap OK.

In mijn reishistorie staat bij beide reizen nu 1,30 euro vermeld, dus als ware het twee afzonderlijke reizen. Hoe zit dit?

30 reacties

Reputatie 1
Badge
Volgens mij komt dat omdat je op precies hetzelfde station weer uitstapte als instapte. Probeer het nmog eens uit met een ander stationnetje.
En als zeer geregelde poster wet je zelf toch ook wel, dat dit geen echte overstap is.
OF hebben die geldwolfjes op HGB deze truc herkend en er meteen de programmeurs in Bangalore opdracht toegegeven dit enorme money-weglek-lek te dichten.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zou ook kunnen, dat het bij op saldo reizen ook niet meer één reis is.
Badge +3
Vermoedens had ik zelf ook al. Ik plaats hier mijn bericht juist om een reactie van een medewerker van NS te krijgen.
Volgens mij komt dat omdat je op precies hetzelfde station weer uitstapte als instapte.
U gaat altijd per taxi een stationnetje verder voor een overstap?
@Tochjo
Maken de beide eindstations van deze rit ook geen deel uit van je vrijreistraject? Ik kan me voorstellen dat dat tot een onjuiste prijsberekening zou kunnen leiden.
Badge +3
Station Utrecht Terwijde is het eindpunt van mijn vrije traject. Waarom zou dat tot een onjuiste prijsberekening kunnen leiden?
Ik denk dat het dan wordt gezien als een reis tot je vrije traject en een reis vanaf je vrije traject, beiden met 'laagste prijs garantie'. Om dezelfde reden vermoed ik dat bijvoorbeeld een rit Amsterdam Amstel-Amsterdam Bijlmer ArenA extra kost bij een Traject Vrij Amsterdam RAI - Diemen Zuid doordat het in tweeën wordt geknipt doordat Duivendrecht deel uit maakt van het vrije traject.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zou helemaal raar zijn, want dan check je tussendoor niet om, zoals boven.
Bij traject vrij kan je reis ook opgedeeld worden zonder om te checken. Dat gebeurt ook bij een reis A-B-C-D waarbij alleen B-C is afgekocht. Mijn vermoeden is dat dat ook gebeurt als BC alleen een enkel station is. Tochjo geeft aan dat de CiCo 'Overstap OK' aangaf, wat betekent dat het "OV-chipkaart-technisch" gezien één reis was, die kennelijk in de backoffice in twee stukken is geknipt volgens de geldende methode van tariefbepaling voor Traject Vrij.
Toch fijn dat we al dit soort zaken proefondervindelijk zelf moeten uit zien te vogelen omdat de NS zich in nevelen blijft hullen over de berekening van de kosten buiten het afgekochte traject. Net als in andere topics met betrekking tot complexere tariefberekeningen schitteren de NS-moderators ook hier weer door afwezigheid.

Moraal van het verhaal: heeft u naast uw Traject Vrij nog een tweede ov-chipkaart, dan kan het bij het afleggen van andere trajecten dan dat wat u heeft afgekocht lonen om deze reis met uw andere ov-chipkaart af te leggen, want de laagsteprijsgarantie leidt regelmatig tot een te hoge prijs.
Hoi Tochjo, de vermoedens van Dennis en srt zouden juist kunnen zijn. Wat verder interessant is om te weten: ondanks het feit dat in de reishistorie staat dat er 2x € 1,30 in rekening is gebracht, is dit ook daadwerkelijk gebeurd? Het kan zijn dat dit als twee losse reizen wordt geregistreerd, maar dat het in de praktijk één reis was.
Badge +3
Ik heb alleen de reishistorie om op af te gaan, want de factuur komt begin januari pas. Verder hoop ik dat je intern even na wilt gaan hoe dit precies zit, want "vermoedens zouden juist kunnen zijn" vind ik wat onbevredigend :)

Overigens is dit niet meer dan de zoveelste vraag over de onduidelijkheid van de tarieven die bij Traject Vrij in rekening worden gebracht. Meer duidelijkheid hierover lijkt me echt noodzakelijk, zelfs tot aan het algoritme dat gehanteerd wordt en niet slechts met een module in de reisplanner waarover ik in een ander topic las. Er komen hier een hoop slimme mensen - daar schaar ik mezelf als wiskundige ook wel onder - die daar zeker prijs op zouden stellen. En het lijkt me ook niet meer dan normaal, eigenlijk.
Badge +3
Wat verder interessant is om te weten: ondanks het feit dat in de reishistorie staat dat er 2x € 1,30 in rekening is gebracht, is dit ook daadwerkelijk gebeurd?
Het heeft even geduurd, maar vandaag vond ik dan eindelijk in Mijn NS de betreffende factuur met reizen buiten mijn traject in december (niet bepaald "circa 3 werkdagen na het eind van uw contractmaand/het begin van de nieuwe contractmaand" :8). Inderdaad is mij twee keer 1,30 euro in rekening gebracht. Ik wil graag weten waarom.
Het lijkt er niet op dat NS van plan is hier nog een inhoudelijk antwoord op te geven.
Badge +3
De aanhouder wint: graag nog een inhoudelijk antwoord van een moderator op mijn vraag waarom dit niet gezien is als overstap en restitutie van 1,30 euro.
De aanhouder wint: graag nog een inhoudelijk antwoord van een moderator op mijn vraag waarom dit niet gezien is als overstap en restitutie van 1,30 euro.
Excuus dat deze onbeantwoord is gebleven. Mijn vermoeden dat een NS-NS "overstap" niet als zodanig berekend wordt, omdat het geen overstap is zoals hier wordt beschreven. Maar ik laat dit checken en ik kom er op terug.
Badge +3
Mijn vermoeden dat een NS-NS "overstap" niet als zodanig berekend wordt, omdat het geen overstap is zoals hier wordt beschreven.
In de praktijk geldt met reizen op saldo in die gevallen wel lange-afstandskorting, zie bijvoorbeeld dit topic. Het lijkt me dat NS hier bij reizen op rekening niet anders mee om zou moeten gaan.

In de praktijk geldt met reizen op saldo in die gevallen wel lange-afstandskorting, zie bijvoorbeeld dit topic.

Ah, ik zie het, ik wacht de terugkoppeling af en laat deze meteen ook even checken!
Hoi Tochjo,

Ik heb het antwoord en langeafstandskorting is in principe ook bij deze reis gewoon van toepassing (zoals in het voorbeeld Amsterdam-Haarlem Spaarnwoude). Maar de door jou gemaakte reis is zo kort (2 tariefeenheden), dat dit geen voordeel oplevert. Voor reizen t/m 8 tariefeenheden geldt namelijk de vaste (kortings-)prijs van € 1,30.

De volledige prijstabel vind je op deze pagina onder "Tarieven 2015".

Is het daarmee opgehelderd?
Badge +3
Nee. Volgens mij werkt lange-afstandskorting als volgt:
1. bepaal het aantal tariefeenheden voor de hele reis
2. bepaal wat daarvoor betaald moet worden bij de laatste vervoerder
3. bepaal het aantal tariefeenheden voor het al afgelegde deel vóór de overstap
4. bepaal wat daarvoor betaald moet worden bij de laatste vervoerder
5. breng de reiziger het bedrag van 2 verminderd met het bedrag van 4 in rekening

In mijn geval vind ik dat het zo zou moeten gaan:
1. het aantal tariefeenheden voor de hele reis is 2+2=4
2. daarvoor vraagt NS 1,30 euro
3. voor de overstap is al 2 tariefeenheden afgelegd
4. daarvoor vraagt NS 1,30 euro
5. NS moet mij 1,30 - 1,30 = 0 euro in rekening brengen voor het deel na de overstap

Het is waar dat NS voor 1 t/m 8 tariefeenheden altijd 1,30 euro in rekening brengt - maar het idee van de lange-afstandskorting is juist dat die latere tariefeenheden goedkoper zijn dan de eerste.

Ander voorbeeld: als ik een reis Winterswijk-Oosterbeek plan, dan reis ik Winterswijk-Arnhem met Arriva en Arnhem-Oosterbeek met NS. Volgens de reisplanner kost mij dit 12,91 euro vol tarief, onderverdeeld in 12,31 euro voor Arriva en 0,60 euro voor NS. In dat geval wordt door NS toch ook niet het minimale bedrag van 2,10 euro gevraagd voor 4 tariefeenheden vol tarief? Waarom wordt mij wel dit minimale tarief in rekening gebracht?
Waarom wordt mij wel dit minimale tarief in rekening gebracht?
Ik wil je heel even laten weten dat ik je vraag niet vergeten ben, maar nog wacht op meer info hierover. Dus dat wordt helaas na het weekend.
Dag Hessel, ondertussen 3 weken verder, heb je al een antwoord voor Tochjo en de rest van de forumgebruikers?
Badge +3
Hoelang na welk weekend precies, Hessel?
Oei, bedankt voor de herinnering! Ergens ben ik in een ingewikkelde zoektocht naar de technische oorzaak verzand geraakt. Conclusie zover, dit klopt:

In mijn geval vind ik dat het zo zou moeten gaan:
1. het aantal tariefeenheden voor de hele reis is 2+2=4
2. daarvoor vraagt NS 1,30 euro
3. voor de overstap is al 2 tariefeenheden afgelegd
4. daarvoor vraagt NS 1,30 euro
5. NS moet mij 1,30 - 1,30 = 0 euro in rekening brengen voor het deel na de overstap

De regel die ervoor zorgt dat dit niet correct wordt toegepast is ook al opgespoord. Die voorkwam in het verleden dat reizen werden opgeknipt als de reis na meerdere ritten op het beginstation terugkeerde, maar die blijkt inmiddels weer overbodig te zijn geworden door invoer van een ander systeem. Kortom: zaak loopt nog, maar het signaal is volkomen terecht. En die € 1,30 betalen we je graag terug.
Nu deze fout blijkbaar is/wordt opgelost wil ik graag toch nog een keer verwijzen naar deze vraag.

Is de NS nog steeds van mening dat 1 reis A-B-C-D (dus zonder overstappen, met alleen check-in op station A en check-uit op station D) waarvan het traject B-C is afgekocht, bij de berekening van de reiskosten wordt opgesplitst in drie afzonderlijke reizen, zonder langeafstandskorting, waardoor de reiziger in feite drie maal het opstaptarief betaalt?

Reageer