Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure | NS Community

Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1735 Bekeken

Reputatie 1

Afgelopen week 3x contact opgenomen met de klantenservice ivm het niet ontvangen van een nieuwe NS OVchipkaart.

Bij het 1e contact vernomen dat dit spijtig is, dat dit vaker gebeurt en dat ik nu zelf een vervangende kaart moet aanvragen. De kosten hiervoor kan ik dan later weer terugvragen. Wel duidelijke uitleg gekregen dat ik geen nieuwe kaart, maar een vervangende kaart moet aanvragen daar anders het abonnement niet overgezet wordt. Oke, lichtelijke jammer dat ik zelf dit nu moet gaan regelen, terwijl een andere partij iets heeft nagelaten (nieuwe kaart zou bij abonnement vanzelf toegestuurd worden). Maar daar ik overheen.

via OVchipkaart nieuwe kaart aanvragen. Moet eerst wachten op een koppelcode per post voordat ik verder kan met mijn aanvraag…

Daar ik volgende week met de trein wil reizen weer de klantenservice gebeld met de vraag hoe ik gebruik kan maken van mijn korting in afwachting van nieuwe kaart. Via internet had ik iets gelezen over tijdelijk reisrecht. Deze persoon ging een nieuwe kaart voor mij aanvragen en wilde hiervoor 15 euro incasseren. Ik gemeld dat ik begrepen had dat ik een nieuwe kaart zelf alleen maar kon regelen en dat dit mij geen geld moet gaan kosten. Het werd een vermoeiend gesprek waarna ik het advies kreeg een anonieme kaart te kopen en via de ns maar mijn abonnement daar op moest laten zetten???? Blijkbaar ben ik in het keuze menu van de ns klantenservice (eerst tig ‘robotten’ en opties gehoord re hebben) bij ovchipkaart te zijn terecht gekomen en niet meer met de ns te spreken…
 

Oke, weeer opnieuw bellen. Nu de juiste persoon aan de lijn gekregen. Couponcode kon geregeld worden. De 7,50 voor aanvragen vervangen kaart  wordt mij ook teruggestort! Super! Voordat ik een couponcode ontving waren we 27 minuten verder waarbij ik continu in de wacht gezet werd! 7 minuten na het ontvangen van de code per mail stond ik nóg in de wacht en heb ik opgehangen! Dit laatste vind ik echt not done, maar ik was inmiddels het echt zat. De samenreiskorting kon ik ook nog zelf regelen gaan regelen via internet.


Dat dit zoveel tijd en belkosten en geregel moet geven doordat mij geen nieuwe kaart is toegestuurd die ik wel automatisch had moeten ontvangen..:😤

 


92 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat het allemaal zo traag verloopt en dat je zoveel moeite moet doen om een en ander voor elkaar te krijgen.

Samenreiskorting is voor jou zelf? Als je zelf met een couponcode reist mag je niemand met samenreiskorting meenemen. Je moet om iemand mee te kunnen nemen zelf inchecken met jouw abonnement. En zonder kaart kun je niet inchecken...

Reputatie 1

Oke… nu wordt het dus ingewikkelder. Aan de telefoon werd me gezegd aangezien ik met mijn abonnement recht heb op samenreiskorting in naar Winterns moest gaan om dit te regelen. Ik heb aldaar een ticket gekocht voor mijn reisgezelfschap voor 8,95. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet kan aangezien ik mijn vervangende kaart nog niet heb???

Reputatie 7
Badge +3

Oke… nu wordt het dus ingewikkelder. Aan de telefoon werd me gezegd aangezien ik met mijn abonnement recht heb op samenreiskorting in naar Winterns moest gaan om dit te regelen. Ik heb aldaar een ticket gekocht voor mijn reisgezelfschap voor 8,95. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet kan aangezien ik mijn vervangende kaart nog niet heb???

Je hebt een meereisticket gekocht. Daarvan weet ik niet zeker of je die mag combineren met coupon. Ik denk het echter wel, want je hebt na verzilveren van coupon een normaal vervoersbewijs.

Reputatie 1

Ik wil mijn couponcode verzilveren maar ik kan niet voor 30 dec kiezen? 

Kan je wel een dag later kiezen of kan je maar tot een week vooruit deze code verzilveren? Met de verzilverde ticket mag je helaas niet iemand meenemen met Samenreiskorting omdat je niet met een abonnement aan het reizen bent. Wel kan je achteraf contact met onze klantenservice opnemen om uitleg te geven dat je zodoende de Samenreiskorting bent misgelopen. De kans dat wij de gemiste Samenreiskorting uit coulance vergoeding is dan zeer aanwezig.

Reputatie 1

Ik kan maar een paar dagen vooruit kiezen. Heb wederom gebeld en ik moest de code dan op de dag zelf verzilveren. Ik moest hierbij zeggen dat de code maar 5 dagen geldig is, zoals de mail verneld… Een andere collega stuurt mij vanmiddag naar winterns om daar samenreiskorting te regelen omdat ik daar recht op heb gezien mijn abonnement.

ik ben werkelijk dus al de hele dag bezig om met de trein te kunnen reizen met de voorwaarden van mijn abonnement waar ik voor betaal omdat ik geen nieuwe kaart heb ontvangen en nu naast alle belkosten ook nog een samenreisticket heb gekocht op advies van iemand van de klantenservice die ik dus niet kan gebruiken.

 

Ben echt zeer teleurgesteld dat dit zo moeilijk moet gaan voor iets waar ik gewoon voor betaal 

Ondanks dat we gebruikelijke belkosten vragen en geen betaald nummer hebben kan je ons ook altijd via gratis online kanalen benaderen. Voor de ticket met Samenreiskorting wil ik je het advies geven om via 1 van de online gratis kanalen contact op te nemen om aan te geven dat je deze op ons advies hebt gekocht en er via deze community bent achter gekomen dat je deze niet kan gebruiken. Onze online kanalen zijn Twitter, Facebook en onze Live-Chat.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich logisch dat je met een dergelijke couponcode maar een paar dagen vooruit kan kiezen. Na aanvraag van de nieuwe kaart is deze over het algemeen binnen een paar dagen in huis en kun je weer gebruik maken van het abonnement. Wat betreft het verzilveren van de couponcode zou ik dan ook zo lang mogelijk wachten om te zien of de nieuwe kaart intussen bezorgd is. Is die nog niet binnen kun je altijd nog gebruik maken van een couponcode. 

 

Het is een slechte zaak dat het bij NS al zeker sinds afgelopen zomer zo vaak mis gaat met vernieuwen van bijna verlopen OV-chipkaarten, de klachten hierover blijven maar komen op deze community. Het is nu al te laat hiervoor, maar een tip is om een account te hebben bij OV-chipkaart en je kaart daar altijd te koppelen. Dan ontvang je van OV-chipkaart.nl een aantal weken voor een kaart verloopt bericht hierover. Dit bericht ontvang je alleen wanneer NS niet zelf al de kaartvernieuwing in gang heeft gezet, dus dan weet je dat je het zelf moet aanvragen. Je hebt dan nog zo'n 6 a 7 weken de tijd om je kaart te vernieuwen en heb je niet het probleem dat de kaart opeens verlopen is zonder dat je het weet. Of je checkt zelf op je kaart wat de verloopdatum is en zet een reminder daarvoor. Gebleken is dat je niet op NS kan vertrouwen dat die doen wat ze beloven. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij worden hier Samenreiskorting en een Meereisretour door elkaar gehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij het meer dat omdat je geen Samenreiskorting kan gebruiken icm een couponcode dat er als alternatief is aangegeven om dan een Meereisretour te gebruiken. Afhankelijk van de te maken reis is zo'n Meereisretour misschien zelfs goedkoper. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Badge +3

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Aangezien er WinterNS en € 8,95 genoemd wordt zal dat om meereisretour(s) gaan.

https://www.ns.nl/producten/s/241122001 (te bestellen voor reizen t/m 15 januari 2023).

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen (als je reis in de daluren begon)?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Reputatie 1

Zoiets vermoed ik ook. Maar dan klopt het advies van Erryt niet en denkt ze ten onrechte dat het niet toegestaan zou zijn hier mee te reizen. Wat voor ticket heb je precies gekocht voor je medereiziger, Evelien0710?

Ik heb inderdaad een meereisretour gekocht. 

Reputatie 1

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Badge +3

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Dank. Couponcodes voor Tijdelijk Reisrecht (in afwachting van een nieuwe kaart) zijn inderdaad maar beperkt geldig, want tegen die tijd zul je de nieuwe kaart wel hebben.

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je een nieuwe code aanvragen. Bij studenten (tijdelijk reisrecht op een anonieme ov-chipkaart) was/is de geldigheid van Tijdelijk Reisrecht een week, met optie tot verlengen.

Hoop gedoe allemaal, maar komt uiteindelijk wel goed. Desnoods losse kaartjes (uit een automaat of e-tickets) kopen en die later declareren.

Ter aanvulling: je mag dan ook iemand meenemen met een Meereisretour.

Reputatie 1

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Dank. Tijdelijk Reisrecht (in afwachting van een nieuwe kaart) is inderdaad maar beperkt geldig, want tegen die tijd zul je de nieuwe kaart wel hebben.

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je een nieuwe code aanvragen. Bij studenten (tijdelijk reisrecht op een anonieme ov-chipkaart) was/is de geldigheid een week.

Hoop gedoe allemaal, maar komt uiteindelijk wel goed. Desnoods losse kaartjes (uit een automaat of e-tickets) kopen en die later declareren.

Bedankt voor de informatie en het meedenken. Dit is wat ik in alle telefoontjes gemist heb (bijv mij even informeren dat een couponcode maar even geldig is door even te vragen wanneer ik moet reizen. En ook dit in het 2e telefoontje niet vermelden maar zeggen dat ik dan eerder moet reizen bijv 😂. 

Badge +3

Ik vermoed dat je de nieuwe kaart wel vóór 30 december hebt, maar als je geen zin hebt om via de Klantenservice nieuwe codes te vragen dan kan je ook deze weg volgen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor maximaal 3 keer per jaar in 2022).

Voordeel van losse kaartjes of een anonieme chipkaart is dat je geldig kunt reizen in de spits (incheck in de daluren), en bij voltarief e-tickets zullen ze moeten geloven dat je reis in de daluren begonnen is.

Succes ermee!

Reputatie 1

Ik vermoed dat je de nieuwe kaart wel vóór 30 december hebt, maar als je geen zin hebt om via de Klantenservice nieuwe codes te vragen dan kan je ook deze weg volgen https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor maximaal 3 tickets).

Succes ermee!

Dank! Gezien het weekend en Kerst wilde ik er op tijd bij zijn. En anders ben ik heel blij met de link zodat ik niet wéér hoef te bellen 😉

Badge +3

Voor je gemoedsrust, je kunt op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur bellen met OV-chipkaart (0900 0980, normale belkosten) om te vragen waar je nieuwe kaart blijft.

Bellen met 030 751 5155 (optie 3) kan ook op die tijden, voor het geval je 0900 nummers geblokkeerd hebt.

Ze zullen waarschijnlijk zeggen dat het aan PostNL (briefpost) ligt wanneer die op de mat valt, als er in ieder geval een kaart onderweg is.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen (als je reis in de daluren begon)?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Met de e-ticket keuzedagen alleen geldig in de daluren, mag niet in de spits doorgereisd worden. Ik heb deze daarom alleen in het weekend gebruikt. Voor zover ik weet mag je met alle soorten dal-uren e-tickets niet in de spits in de de trein zijn. Er kan namelijk niet gecontroleerd worden hoe laat je ingestapt bent. @Evelien0710 Zal daar dan rekening mee moeten houden met het plannen van de reis.

Reputatie 6

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Dat is natuurlijk wel alleen zo als je je Chipkaart ook gekoppeld hebt op de site van OV-chipkaart.

Ik denk eerlijk gezegd dat zeer weinig mensen die met het OV reizen dit ook doen. 

Reageer