Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure | NS Community

Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1735 Bekeken

Reputatie 1

Afgelopen week 3x contact opgenomen met de klantenservice ivm het niet ontvangen van een nieuwe NS OVchipkaart.

Bij het 1e contact vernomen dat dit spijtig is, dat dit vaker gebeurt en dat ik nu zelf een vervangende kaart moet aanvragen. De kosten hiervoor kan ik dan later weer terugvragen. Wel duidelijke uitleg gekregen dat ik geen nieuwe kaart, maar een vervangende kaart moet aanvragen daar anders het abonnement niet overgezet wordt. Oke, lichtelijke jammer dat ik zelf dit nu moet gaan regelen, terwijl een andere partij iets heeft nagelaten (nieuwe kaart zou bij abonnement vanzelf toegestuurd worden). Maar daar ik overheen.

via OVchipkaart nieuwe kaart aanvragen. Moet eerst wachten op een koppelcode per post voordat ik verder kan met mijn aanvraag…

Daar ik volgende week met de trein wil reizen weer de klantenservice gebeld met de vraag hoe ik gebruik kan maken van mijn korting in afwachting van nieuwe kaart. Via internet had ik iets gelezen over tijdelijk reisrecht. Deze persoon ging een nieuwe kaart voor mij aanvragen en wilde hiervoor 15 euro incasseren. Ik gemeld dat ik begrepen had dat ik een nieuwe kaart zelf alleen maar kon regelen en dat dit mij geen geld moet gaan kosten. Het werd een vermoeiend gesprek waarna ik het advies kreeg een anonieme kaart te kopen en via de ns maar mijn abonnement daar op moest laten zetten???? Blijkbaar ben ik in het keuze menu van de ns klantenservice (eerst tig ‘robotten’ en opties gehoord re hebben) bij ovchipkaart te zijn terecht gekomen en niet meer met de ns te spreken…
 

Oke, weeer opnieuw bellen. Nu de juiste persoon aan de lijn gekregen. Couponcode kon geregeld worden. De 7,50 voor aanvragen vervangen kaart  wordt mij ook teruggestort! Super! Voordat ik een couponcode ontving waren we 27 minuten verder waarbij ik continu in de wacht gezet werd! 7 minuten na het ontvangen van de code per mail stond ik nóg in de wacht en heb ik opgehangen! Dit laatste vind ik echt not done, maar ik was inmiddels het echt zat. De samenreiskorting kon ik ook nog zelf regelen gaan regelen via internet.


Dat dit zoveel tijd en belkosten en geregel moet geven doordat mij geen nieuwe kaart is toegestuurd die ik wel automatisch had moeten ontvangen..:😤

 


92 reacties

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Reputatie 7
Badge +1

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Je loopt al een tijdje mee op dit forum Lies. Dus wat denk jezelf. Problemen zijn er nu al maandenlang.

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Je loopt al een tijdje mee op dit forum Lies. Dus wat denk jezelf. Problemen zijn er nu al maandenlang.

Ze zijn er maandenlang maar vind ook zolang hier nog moderatoren in dienst zijn, er best wel eens een update gegeven mag worden of er nog iets mee gedaan wordt.

Ik vermoed van niet maar dan mogen we dit wel zo benoemen. 

Reputatie 7

Ik volg dit topic met belangstelling want ik heb van NS de vraag om een nieuwe foto gehad om mijn eind maart verlopende kaart te verlengen. Foto inmiddels ingeleverd. Nu volg ik het proces inmiddels via OV chipkaart. Waar betreffende kaart nog steeds als actief wordt gemeld. Lukt het of lukt het niet hou julie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik volg dit topic met belangstelling want ik heb van NS de vraag om een nieuwe foto gehad om mijn eind maart verlopende kaart te verlengen. Foto inmiddels ingeleverd. Nu volg ik het proces inmiddels via OV chipkaart. Waar betreffende kaart nog steeds als actief wordt gemeld. Lukt het of lukt het niet hou julie op de hoogte.

Even nieuwsgierig, heb je een abonnement op saldo of een Flex abonnement? 

Reputatie 7
Badge +3

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Ik heb 1 kaart op saldo tot 12-24, 1 kaart met abonnement tot 12-25 en 1 kaart met abonnement tot 9-27 

Reputatie 7

Ik heb nog een abonnement op saldo.

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Ach ja ik krijg een Rabobank Deja Vu. Net een nieuwe Mastercard en dan tijdens je vakantie ineens mededeling krijgen dat er een onderweg is want ze gaan over op Visa. Alles goed gekomen ;)

De restiutie van NS stond al binnen 3 werkdagen op de rekening!

Ik kan iig komende maanden lekker door reizen en we zien wel hoelang ik met deze pas mag doen :) Groeten uit de trein!

Reputatie 7

Met mijn dal vrij op saldo lijkt het te gaan lukken zonder zelf iets te hebben gedaan is vandaag op OV chipkaart kaart actief veranderd in kaart wordt vernieuwd aanvraag 31 januari 2023

Zodra ik hem ontvang laat ik het weten.

Reputatie 7
Badge +3

Met mijn dal vrij op saldo lijkt het te gaan lukken zonder zelf iets te hebben gedaan is vandaag op OV chipkaart kaart actief veranderd in kaart wordt vernieuwd.

Zodra ik hem ontvang laat ik het weten.

Je hebt natuurlijk wel iets zelf gedaan want je gaf eerder al aan dat je op verzoek van NS een nieuwe foto hebt verstuurd. Die foto heeft NS dan weer doorgestuurd naar TLS en NS heeft daarmee de kaartvernieuwing in gang gezet. Dit is hoe het hoort te gaan. Het eerdere vermoeden dat het vooral (of misschien alleen maar) misgaat bij kaarten met een Flex abonnement lijkt hiermee wel aannemelijker.

Reputatie 7

Je hebt gelijk dat ik zelf de foto heb opgestuurd maar dat was een reactie op NS en daarmee doelde ik op niet zelf actief maar dat het probleem vooral bij flex zit lijkt nu wel zeer waarschijnlijk.

Zowel bij mij als bij mijn zwager ging het fout bij een Dal Voordeelabonnement op saldo. Geen van beiden ontvingen we een verzoek om een foto in te sturen en allebei kregen we een bericht van OV chipkaart dat de kaart ging verlopen. Van NS hoorden we niets. Overigens ging de kaartvernieuwing via OV chipkaart snel en probleemloos en werd door NS na telefonisch contact met de klantenservice vrijwel meteen 7,50 overgemaakt. De medewerkster wilde zelfs meer vergoeden, maar dat vond ik niet nodig :-)

Reputatie 7

Dus niet alleen bij flex gaat het fout maar ook bij op saldo abonnementen en is er toch meer aan de hand. Want waarom gaat het bij de een wel goed en bij de ander niet.

Reputatie 7

De nieuwe OV kaart ontvangen en aan mijn OV en NS account gekoppeld. Wel even wennen aan het uiterlijk er van namelijk voorkant blauw en achterkant de normale gele kleur.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet helemaal ophoepelen uit het proces. Iedereen de kaart laten bestellen via Translink en de kosten van de kaart vergoeden. Klaar.

Reputatie 7

Als alles goed gaat zo als bij mij en de kaart vervangen op tijd gebeurt in een automatisch proces heb ik er niets op tegen ik heb nu op tijd een nieuwe kaart en heb niets extra moeten doen.

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Reputatie 7

Dat klopt de regionale vervoerder RET levert geen gratis kaart en de NS wel en op de nieuwe kaart staat ook mijn regionale abonnement

Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Bij een NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis of Kids Vrij of OV-fiets natuurlijk) zal je een kaartvernieuwing soms/vaak zelf moeten voorschieten omdat de NS dat niet vlekkeloos regelt.

Bij een verzoek om een pasfoto vanuit NS kan je er vanuit gaan dat je recht hebt op vergoeding voor een nieuwe kaart (anders stuurt men dat verzoek niet).

Het gaat met name om het verniewingsproces zelf, dus 10 weken van tevoren wél een pasfoto gestuurd (en succesvol ontvangen door NS) maar enkele weken voor de einddatum nog steeds geen nieuwe kaart.

Ondertussen weet men bij OV-chipkaart van niets (of sturen je zelfs een brief).

Maar goed, bij een kaartvernieuwing die je zelf doet heb je een nieuwe kaart echt wel binnen een week, en NS vergoedt de kosten.

Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Ooit wel (of een soort Business Card in bruikleen voor toeristen en zo). Weliswaar tegen een ‘nominal fee’ dus wat administratiekosten e.d. maar wél met (een beetje) korting op treinreizen in de daluren.

Is eigenlijk een totaal ander onderwerp, maar ongeveer ‘gratis’ voor die toeristen. Zo was er bijv. https://tripkey.nl (zie ook https://community.ns.nl/search?q=tripkey)

Gaan ze nu niet meer aan beginnen natuurlijk, want (voltarief) reizen met een bankpas/creditcard kan inmiddels bijna overal.

Reputatie 7
Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Ja, hij is gratis en dat is heel mooi. Maar als NS zegt dat NS ervoor zorgt dat je automatisch een nieuwe chipkaart krijgt als je kaart verloopt (en dat NS eventueel vraagt om een digitale pasfoto te uploaden), dan moet dat ook altijd automatisch gaan, en dat gaat het nu niet. Als abonnementhouders dit lezen en/of misschien in het verleden wel automatisch een nieuwe kaart hebben gekregen, dan rekenen ze erop de nieuwe kaart (ook nu weer) automatisch te krijgen, eventueel na het uploaden van een nieuwe foto. Daar kunnen ze nu niet op rekenen.

Waarom staat er op de informatiepagina niet ook dat het mis kan gaan en wat je dan moet doen? En waarom niet een sticky topic hier op de community over de hele procedure rond het verlopen en vernieuwen van een OV-chipkaart? En dan zowel hoe het hoort te gaan (zoals wanneer stuurt NS het verzoek voor een nieuwe foto) als wat je moet doen als het niet zo gaat zoals het hoort te gaan. Als iemand daarna met een vraag zelf een topic erover opent, kan naar dat sticky topic verwezen worden. 

Reputatie 6

Ik vind het wel bijzonder dat er na dagen een reactie komt vanuit NS moderator en alleen wordt gemeld dat het gratis is maar niks over wat men nu achter de schermen aan het doen is om dit proces te verbeteren dan wel duidelijker te communiceren dat het mis kan gaan.

Badge +3

De link naar 

op de pagina over Verlopen OV-chipkaart doet het niet meer.

Dat moet sinds vorig weekend via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen en dan aangeven dat je kaart (bijna) verlopen is.

Reputatie 7
Badge +1

Vooral geen sticky topic maken NS maar lekker vrolijk op twitter net doen alsof dit nooit voorkomt. Triest!

 

 

Reageer