beantwoord

Geld terug keuzedagen

• 19 juni 2020
  • 21 reacties
  • 555 Bekeken

Graag ontvang ik het geld terug van mijn ongebruikte keuzedagen voor dit jaar door het coronavirus en de aanwijzing van de regering alleen voor noodzakelijke reizen de trein te gebruiken.

Ik wens geen vouchers of coupons die slechts tot eind 2020 geldig zijn.

Dit zou in strijd zijn met regels van de EU en regering dat dit soort voorzieningen minstens één jaar na uitgave geldig dienen te blijven.

Na uw bevestiging  zal ik naam, adres en banknummer geven.

C.Citroen

icon

Beste antwoord door MoDe 19 juni 2020, 17:52

Ik ben het hiermee niet  eens zoals u al begreep, en ik zal een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt.

Volgens de regels dient u ofwel geld terug te betalen ofwel een coupon aan te bieden die minstens één jaar geldig blijft.

Ch

Jij beroept je blijkbaar op de regels voor vanwege Corona geannuleerde vliegtickets en pakketreizen. Maar die gaan niet op voor niet gebruikte Keuzedagen en abonnementen.
In principe waren de Keuzedagen 2 maanden geldig en hebben de treinen gewoon gereden. Daarbij had je zonder bijkomende kosten de abonnementen kunnen opzeggen. NS is al redelijk coulant met vouchers en verlenging tot eind van dit jaar.

Bekijk origineel

21 reacties

Goedemiddag c.citroen en welkom op de NS Community! 

Helaas kom ik je slecht nieuws brengen. Ik kan je helaas het geld niet teruggeven voor de niet gebruikte keuzedagen. Er zijn twee opties voor je abonnement. Of wij kunnen de Keuzedagen helemaal voor je opzeggen of we geven je een vervangende couponcode voor de gemiste keuzedagen. De klantenservice kan je hierbij het beste helpen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55. 

Daarnaast wil ik je wel nog aangeven dat al je keuzedagen die na 18 mei zijn ingegaan, automatisch worden verlengd tot 31.12.2020. Deze kan je dus nog voor langere tijd kunnen gebruiken. 

Ik ben het hiermee niet  eens zoals u al begreep, en ik zal een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt.

Volgens de regels dient u ofwel geld terug te betalen ofwel een coupon aan te bieden die minstens één jaar geldig blijft.

Ch

Ch

Ik ben het helaas niet helemaal met jou eens. De couponcodes die je namelijk krijgt voor de verlopen keuzedagen voor 18 mei zijn een jaar geldig. De rest van de keuzedagen hebben wij uit coulance al verlengd tot 31.12.2020. Dus wij hebben wel voldaan aan deze regel. 

Edit: uitgegeven couponcodes ter vervanging van Keuzedagen zijn vooralsnog geldig tot en met 31 december 2020. 

Reputatie 7
Badge +3

Ch

Jij beroept je blijkbaar op de regels voor vanwege Corona geannuleerde vliegtickets en pakketreizen. Maar die gaan niet op voor niet gebruikte Keuzedagen en abonnementen.
In principe waren de Keuzedagen 2 maanden geldig en hebben de treinen gewoon gereden. Daarbij had je zonder bijkomende kosten de abonnementen kunnen opzeggen. NS is al redelijk coulant met vouchers en verlenging tot eind van dit jaar.

Badge +3

Als je bijv. keuzedagen van 1 maart - 30 april en 1 mei - 30 juni niet gebruikt en daar coupons voor wil dan zijn die geldig tot 31 december en dat is niet minimaal een jaar, dus @c.citroen heeft daar wel een punt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon € 3,70 per niet gebruikte keuzedag vergoeden (geld terug) en dan geen couponcode.

Maar goed, er is nooit een treinverbod geweest dus de mogelijkheid om ze te gebruiken was er altijd. Als je een maand de krant niet leest of niemand belt krijg je ook geen geld terug of extra maanden bel/leestegoed.

Dat veel senioren (risicogroep) gekozen hebben om niet met de trein te gaan als er geen noodzaak was (of zelfs alleen voor essentiële beroepen) is prima, maar was strikt gezien slechts een advies.

Als je bijv. keuzedagen van 1 maart - 30 april en 1 mei - 30 juni niet gebruikt en daar coupons voor wil dan zijn die geldig tot 31 december en dat is niet minimaal een jaar, dus @c.citroen heeft daar wel een punt.

Robert B., ik heb hier zonet al over aangegeven dat de couponcodes die hiervoor worden gegeven minimaal een jaar geldig zijn. Enkel de keuzedagen die worden verlengd na 18 mei, hebben een langere geldigheidsdatum. Deze zijn geldig tot 31-12-2020. De keuzedagen komen dus niet te vervallen, maar zijn verlengd. Dus voor die keuzedagen is er geen sprake van een couponcode. 

Edit: uitgegeven couponcodes ter vervanging van Keuzedagen zijn vooralsnog geldig tot en met 31 december 2020. 

Reputatie 2

Robert B., ik heb hier zonet al over aangegeven dat de couponcodes die hiervoor worden gegeven minimaal een jaar geldig zijn. Enkel de keuzedagen die worden verlengd na 18 mei, hebben een langere geldigheidsdatum. Deze zijn geldig tot 31-12-2020. De keuzedagen komen dus niet te vervallen, maar zijn verlengd. Dus voor die keuzedagen is er geen sprake van een couponcode. 

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Keuzedagen
Keuzedagen die je vanaf 18 mei per e-mail ontvangt, blijven geldig tot en met 31 december 2020. Let op: kies bij het ophalen van een Keuzedag bij een NS-kaartautomaat voor de Keuzedag met de kortste geldigheid. Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

Oftewel de couponcode is geldig tot 31-12-2020

Ik snap dat dit zo overkomt, maar ik werk zelf ook met deze codes. Ik kan verzekeren dat vanaf het moment van uitgave, deze een jaar geldig zijn. 

Badge +3

Mooi zo, dus een couponcode voor een niet gebruikte keuzedag van zeg 1 april - 31 mei 2020 is geldig tot 1 april of 31 mei 2021 (een jaar) en niet tot eind 2020. Dat bedoelde ik (en c.citroen).

Maar goed, NS is helemaal niet verplicht om dingen uit te geven die minimaal een jaar geldig blijven, net zomin als restaurants, theaters, vakantieparken en hotels.

Reputatie 2

Ik snap dat dit zo overkomt, maar ik werk zelf ook met deze codes. Ik kan verzekeren dat vanaf het moment van uitgave, deze een jaar geldig zijn. 

Misschien is het dan verstandig om de tekst op de site aan te passen. Want een antwoord in de NS Community is aardig, maar heeft geen rechtswaarde. De site ns.nl is leidend.

@Robert B

Tekst op ns.nl was:

Vanwege de landelijke maatregelen rond het coronavirus rijden wij een basisdienstregeling om Nederland bereikbaar te houden voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie reizen met de trein echt noodzakelijk is. Let op! Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje.

Ik weet niet wat jij onder een advies verstaat, maar ik beschouw dit meer als een dringende oproep.

Als je belprovider je alleen nog toestaat om de politie, brandweer of 112 te bellen en de krantenuitgever je mededeelt dat de krant alleen nog in noodgevallen wordt gedrukt dan heb je een betere vergelijking.

Badge +3

Ik overdreef natuurlijk even, maar je hebt gelijk dat de tekst (voor zover die er nog staat) wel aangepast mag worden.

De basisdienstregeling is al zo goed als opgeheven (op enkele spitstreinen na die niet rijden) en er is inmiddels ruimte genoeg om ‘noodzakelijk’ na maanden weer eens op familiebezoek te gaan, of naar Schiphol, of toch maar dat midweekje vakantiepark (weliswaar zonder fietsen nog).

De grootste drukte lijkt vooralsnog in de zomerse weekenden te zitten (denk aan Zandvoort e.d.) en de nodige bijeenkomsten voor BLM demonstraties en zo.

Nogmaals, ik vind ‘verlenging tot eind van dit jaar’ voor keuzedagen die ik heb betaald en niet kan gebruiken geen acceptabele oplossing.

Ik ben benieuwd wat de Autoriteit Consument en Markt daarvan vindt gezien de lopende afspraken met andere reisorganisaties.

Ik zal beginnen met een klacht volgens voorbeeld/procedure van de ACM te sturen naar de directie van de NS.

Groet, Ch

Reputatie 6
Badge +1

Hoezo kunt u uw keuzedagen niet gebruiken. Dat de trein alleen noodzakelijke reizen is, is enkel een advies en niet een verbod. U kon en kunt dus nog steeds met de trein reizen als u dat wilt.

Ik ben benieuwd over welke reisorganisaties u het heeft en wat de afspraken met hen met het beleid van NS te maken hebben.

Ik moet een correctie aanbrengen in dit topic. Ook uitgegeven couponcodes ter vervanging van vervallen Keuzedagen zijn vooralsnog geldig tot en met 31 december 2020. De informatie hierover op de website hoeft niet aangepast te worden, het staat daar correct. 

Reputatie 5
Badge

Maar ontbreekt nog steeds wel in de per mail toegezonden berichten dat een nieuwe keuzedag gereed staat. Ach-NS heeft wel vaker vertraging.

Dhr citroen als OP klaagt over een verloren uitgave van 3,50 (3,70 indien contract nog in 2020 weer is vernieuwd). Ik vermoed dat al die consumentenbonden en autoriteiten daar niet eens op reageren-zal wel dat principe zijn dat senioren met toch teveel vrije tijd altijd tot op het naadje willen zien uitgezocht. Nog leuker zou zijn als je via mp of zo die codes zou kunnen verpatsen-dan kan je vast nog wel een leuke winst op maken vanwege ontbraken van Kruidvat&co cheap tickets. Me dunkt dat al dat gejeremieer als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, ik vind ‘verlenging tot eind van dit jaar’ voor keuzedagen die ik heb betaald en niet kan gebruiken geen acceptabele oplossing.

Ik ben benieuwd wat de Autoriteit Consument en Markt daarvan vindt gezien de lopende afspraken met andere reisorganisaties.

Ik zal beginnen met een klacht volgens voorbeeld/procedure van de ACM te sturen naar de directie van de NS.

Groet, Ch

U heeft betaald voor keuzedagen die 2 maanden geldig zijn en u krijgt Keuzedagen die langer geldig zijn.

Je kunt ook over alles klagen...

Badge +3

Nog leuker zou zijn als je via mp of zo die codes zou kunnen verpatsen-dan kan je vast nog wel een leuke winst op maken vanwege ontbraken van Kruidvat&co cheap tickets. 

Als je een couponcode hebt gekregen voor een keuzedag die voor 18 mei uitgegeven is, dan kan je die inderdaad gewoon weggeven aan iemand anders.

Het is een Dagkaart Voordeeluren en zulke codes worden wel vaker verstrekt, ook aan mensen die nog geen 60 zijn.

Keuzedagen van 18 mei en later (geldig tot 31-12-2020) kunnen natuurlijk alleen door de abonnementhouder opgehaald worden bij een automaat.

Reputatie 2

Ik moet een correctie aanbrengen in dit topic. Ook uitgegeven couponcodes ter vervanging van vervallen Keuzedagen zijn vooralsnog geldig tot en met 31 december 2020. De informatie hierover op de website hoeft niet aangepast te worden, het staat daar correct. 

NS moet de couponcode wel tot 31-12-2020 geldig verklaren. Als de couponcode 1 jaar geldig zou zijn, geeft de NS nu al toe dat de Keuzedagen met geldigheidsdatum 31-12-2020 moeten worden verlengd als tot het einde van het jaar nog steeds geen reizen voor een "dagje uit" is toegestaan.

Badge +3

Dat zal men tegen die tijd wel bekijken, maar dat een couponcode minimaal een jaar geldig zou moeten zijn is dus niet waar (en aangepast door Sanne/Mark NS).

Is ook niet verplicht, anders dan in de luchtvaartsector met gereserveerde reizen (een reis voor bijv. 1 mei 2020 kosteloos om kunnen boeken tot minimaal 1 mei 2021)… of je geld terug van NS (tot wel € 3.70 voor een Keuzedag in 2020).

Beste NS en reageerders,

U heeft wel een beetje gelijk als u zegt dat het om een klein bedrag gaat.

Ik dacht iets van E7 of e8 betaald te hebben voor de keuzedagen, dan zou het toch gaan om
een ‘schade’ van 2x5xE7=E70, maar nu ik zie dat de dagen slechts E3,50 kosten
stop ik me gejeremieer en hoop volgend jaar weer met NS te kunnen reizen. Groet,
Charles Citroen

Reputatie 2

Hoi @c.citroen 

U moet niet alleen kijken naar de aanschafwaarde, inderdaad een spotprijsje, want u kunt met de Keuzedag een hele dag vrij reizen, te vergelijken met een soort van NS dagkaart. Vooralsnog doet NS alles nog volgens de regeltjes. U kunt de couponcodes/Keuzedagen nog tot 31-12-2020 gebruiken. Als op 31-12-2020 nog steeds niet voor een "dagje uit" kan worden gereisd dan heeft NS een probleem. De Keuzedag soap gaat dan rustig verder.

Reageer