beantwoord

Geld terug krijgen ivm omreisroute, maar daardoor ander eindpunt met OV-chipkaart

• 11 januari 2015
  • 5 reacties
  • 224 Bekeken

Goedenavond,

Ik heb dit weekend een reis gemaakt van Dordrecht naar Keulen - Igel (D). Hiervoor werd ICE 105 vanaf Utrecht gepland naar Keulen, en ook geboekt vanaf Arnhem. Binnen Nederland reis ik met een Weekend Vrij-abonnement 1e klas, en om de prijs van dit ICE-ticket te verlagen, adviseerde men mij vanaf Arnhem te boeken (ging om een zgn Sparpreis-tarief).

Omdat er gisterochtend, 10 januari 2015, een defecte bovenleiding was bij Woerden, kon ik niet op een fatsoenlijke manier Utrecht bereiken. Om deze reden heb ik, na navraag aan de HC in Dordrecht en servicemedewerker in Rotterdam de IC-direct naar Amsterdam genomen, om 29 minuten later de ICE 105 naar Duitsland te pakken.
Door dit voorval, wat ik gelukkig thuis op tijd las, heb ik dus mijn reis met een halfuur vervroegd, om deze route via de ICd mogelijk te kunnen maken.

Ik ben echter nu "volgens dienstregeling" in Amsterdam Centraal uitgecheckt, omdat ik het een risico vond (en totaal onhaalbaar achtte) dit nog in Utrecht te doen. Eventueel Arnhem had mogelijk geweest, maar daar wilde ik geen risico nemen. Dit is ook toegestaan met een Internationaal vervoersbewijs. Dit is echter dus niet "volgens dienstregeling", omdat ik dus een omreisroute heb moeten nemen, en een halfuur eerder vertrokken ben én dus elders uitgecheckt heb om mijn reis op een fatsoenlijke manier te kunnen aanvangen. Via mijn reishistorie op de ov-chipkaart is dit dus niet aantoonbaar en terug te vragen, en zelf ben ik ook niet helemaal zeker om een claim van 30 minuten in te kunnen dienen bij NS. Ik ben namelijk niet vertraagd aan mijn reis begonnen, maar juist vervroegd om vertraging te vermijden. Als ik dit wél zou claimen, zou het gezien het eerste klas abonnement om €5,42 gaan (uitgaande van de reguliere GtbV-vergoedingregels).

Is er iemand hier op dit Serviceforum die mij advies in deze situatie kan geven over de mogelijkheden en hoe ik dit het beste kan aanpakken? Aanvullende data zou ik eventueel ook nog kunnen bieden. Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Durk Houtsma

- Toevoeging 11-1-2015 22:29:
Oorspronkelijk reisplan: Dordrecht vertrek 7:05, Utrecht Centraal aankomst 8:16 en dan 8:32 vertrek met ICE105
Later reisplan: Dordrecht vertrek 6:35, Amsterdam Centraal aankomst 07:36 en dan 8:05 vertrek met ICE105
icon

Beste antwoord door Thijs NS 13 januari 2015, 13:57

Ik vermoed dat wanneer je een claim indient deze automatisch zal worden afgewezen omdat je volgens de computer niet met vertraging bent aangekomen. Kun je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens en kaartnummer? Dan kijken we even naar een andere oplossing.
Bekijk origineel

5 reacties

U kunt het proberen door een brief met uitleg mee te sturen met een papieren geld-terug-bij-vertraging-formulier.
Of wacht tot maandag één van de NS-moderatoren hier reageert en een voorstel doet.
Ik vermoed dat die hetzelfde advies zullen geven als Pe_pe.
Ik vermoed dat wanneer je een claim indient deze automatisch zal worden afgewezen omdat je volgens de computer niet met vertraging bent aangekomen. Kun je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens en kaartnummer? Dan kijken we even naar een andere oplossing.
Beste Thijs,

Ik zal direct een Privébericht sturen.
Dank voor de moeite.

Reageer