beantwoord

Geld terug vragen voordat je een studentenreisproduct hebt.

Ik ben dit jaar begonnen met studeren op een Universiteit (WO dus) , ik was alleen nog geen 18 toen ik begon met mijn studie. Hierdoor had ik pas vanaf 1 oktober recht op een studentenreisproduct en heb ik dus gedurende 5 weken mijn reizen met het ov zelf moeten betalen (wat best wel duur is). Nu hoorde ik van medestudenten dat het mogelijk is om dit geld terug te vragen, is er iemand die weet of dit klopt en mij kan vertellen hoe dit moet? Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 6 oktober 2016, 23:10

Het hele idee hierachter is dat uw ouders tot uw 18de verjaardag of tot u naar het hoger onderwijs gaat kinderbijslag ontvangen, en daarmee worden geacht u te onderhouden. Bij kinderbijslag werkt men in kwartalen, en daarmee valt u tot en met september daaronder. Ik denk dat de overheid ervan uitgaat dat uw ouders uw reiskosten betalen.

Overigens zijn de regels voor 'jonge' studenten niet helemaal eerlijk inderdaad, je moet best wel lang wachten voor je je eerste studiefinanciering krijgt, terwijl 'oude' studenten al op de middelbare school een scholierenbijdrage krijgen.

En nee, helaas is er geen regeling om reisgeld terug te krijgen.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is volgens mij kolder.
Reputatie 7
Badge +4
Het klopt helaas niet. U kunt dit geld niet terugkrijgen.
Reputatie 6
Badge +1
Het hele idee hierachter is dat uw ouders tot uw 18de verjaardag of tot u naar het hoger onderwijs gaat kinderbijslag ontvangen, en daarmee worden geacht u te onderhouden. Bij kinderbijslag werkt men in kwartalen, en daarmee valt u tot en met september daaronder. Ik denk dat de overheid ervan uitgaat dat uw ouders uw reiskosten betalen.

Overigens zijn de regels voor 'jonge' studenten niet helemaal eerlijk inderdaad, je moet best wel lang wachten voor je je eerste studiefinanciering krijgt, terwijl 'oude' studenten al op de middelbare school een scholierenbijdrage krijgen.

En nee, helaas is er geen regeling om reisgeld terug te krijgen.

Reageer