beantwoord

Geld terugvragen bij vergeten Studenten OV

Waar kun je je geld terugvragen? Volgens de conducteur kan dat 1 keer per jaar.
Heb een boete gehad omdat ik mijn OV kwijt was. Afijn, dacht ik neem mijn reserve OV mee maar daar had ik blijkbaar niet mee ingecheckt omdat er 12 euro op zat (moet 15 zijn voor de trein).

NS weigert dat ik betaal voor mijn treinreis en geeft me vervolgens een boete.. Dan moet ik nog toeslag betalen om een treinkaartje te kopen omdat je je OV daar niet kon opladen?!

Jullie hebben het wel heel goed verstopt. En hoelang gaat het duren? Als het meer dan 14 dagen duurt, mag ik jullie dan 10 euro administratiekosten rekenen?
icon

Beste antwoord door Thijs NS 15 september 2014, 09:52

robin3505, welkom op het forum! Op elk station kun je je ov-chipkaart opladen, dus ik snap niet zo goed waarom jou dat niet lukte. Gelukkig kun je geld terug vragen als je je kaart een keer vergeet. Je kunt hier een formulier downloaden.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het ging om het kunnen claimen van tien euro administratiekosten, waarbij ik TS dan maar veel succes wens, niet om een boete. Je moet nu eenmaal zelf voor een geldig vervoersbewijs zorgen en met een verklaring over het ontbreken ervan kun je niet volstaan. Reizen doe je met een geldig kaartje, niet met een verhaal.
[quote=De luchtmacht]Je bent zelf je OV vergeten. Waar haal je dan het gore lef vandaan om administaratiekosten te gaan claimen?

Dat kan gewoon als je een studentenreisproduct hebt waarmee je normaliter gratis reist. Je hebt dan recht om 1x in het jaar je boete te declareren. Dáár haalt hij/zij het lef vandaan 😉
robin3505, welkom op het forum! Op elk station kun je je ov-chipkaart opladen, dus ik snap niet zo goed waarom jou dat niet lukte. Gelukkig kun je geld terug vragen als je je kaart een keer vergeet. Je kunt hier een formulier downloaden.
Wegens het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs zal de conducteur voor jou een nieuw vervoerbewijs hebben uitgeschreven, een zogenaamde Uitstel van Betaling (UvB). En ja in dat geval komt er de wettelijke verhoging van €35 bij; dat bedrag staat zelfs voorgedrukt op de UvB, daar kan de conducteur niets aan veranderen.

En op de achterzijde van dat UvB staat precies aangegeven waarom die UvB is uitgeschreven (maar dat wist u al) en hoe en waar u tegen de verhoging in bezwaar kunt gaan.

En als over enkele dagen de daarmee verband houdende acceptgiro in de bus valt, staat daar ook diezelfde informatie nog eens bij.
Daar zal ook bij staan dat je eerst die acceptgiro zal moeten voldoen alvorens je bezwaar kunt maken met de vraag of men uit coulance die wettelijke verhoging zou willen kwijt schelden.
Of NS daartoe zal besluiten hangt mede af van de bevindingen die de conducteur op dat UvB heeft geschreven (of u meewerkte, onhebbelijk of agressief was, etc.).
En als dan besloten wordt u te compenseren kan het gemiddeld 4-5 weken duren alvorens het bedrag op uw bankrekening bijgeschreven zal zijn.

En zoals De Luchtmacht al aangaf kun je op elk station elke OV-chipkaart opladen.
Dat is dus geen excuus om dan maar zwart te reizen.
Je bent zelf je OV vergeten. Waar haal je dan het gore lef vandaan om administaratiekosten te gaan claimen?

Je kunt op elk station je OV opladen. Als je te weinig saldo hebt voor een geldige check in, krijg je dat gewoon te zien wanneer je probeert in te checken. Allemaal informatie die je simpel kunt vinden, als je werkelijk een heel klein beetje je best doet.

Je kunt met een OV-chipkaart zonder abonnement inchecken als er 16 euro op de kaart staat.

Reageer