beantwoord

geldigheid abonnement ivm schrikkeldag

• 22 februari 2020
  • 23 reacties
  • 486 Bekeken

Reputatie 3

Momenteel maak ik gebruik van een Altijd Vrij maandabonnement dat is ingegaan op 30 januari 2020. Logisch gezien zou deze lopen tot en met 29 februari 2020, maar dit blijkt al een dag eerder te zijn. Het lijkt of NS geen schrikkeldag kent. 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 22 februari 2020, 17:01

Bedankt voor je bericht! Het zou best kunnen dat het mis is gegaan en de schrikkeldag mogelijk niet is meegenomen. 

Je kunt het beste contact opnemen met mijn collega's van de Klantenservice. Zij zullen kijken naar wat de einddatum in oNS systeem is. 

Als je ons een privébericht op Facebook stuurt, dan wordt je snel geholpen, aangezien het daar op dit moment rustig is. :)

Laat je hier weten wat de uitkomst is?

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Men blijft maar zeggen dat de datum niet terug gezet kan worden. Blijf dat raar vinden want ik heb gewoon een contract met ingang 31-12-2019

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het weer een typisch voorbeeld van NS die zich niet aan zijn eigen voorwaarden houdt. Hoog tijd voor een ombudsman met doorzettingsmacht die NS op de vingers kan tikken. Soms moet een bedrijf tegen de eigen onkunde in bescherming genomen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik me er niet bij neerleggen. NS moet zich gewoon aan de eigen voorwaarden houden natuurlijk. En NS kan die datum heus wel wijzigen, dat hebben ze nu toch ook gedaan? Willen en kunnen zijn twee heel verschillende dingen :wink:

Abonnementsjaar: Iedere periode van 365 dagen (en 366 dagen tijdens een schrikkeljaar) die steeds begint op gelijknamige maand en dag als de maand en dag waarop uw abonnement voor het eerst geldig was.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik eens kijken bij https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm wat er als ingangsdatum voor je klassieke Dal Voordeel (€52 voor betaald) bij staat.

Wedden dat daar 31-12 staat? Dan kan je verder daarmee aan de slag als je per eind 2020 nog iets wilt kunnen verlengen tegen de ‘oude’ voorwaarden.

In de schriftelijke bestel bevestiging van het abonnement staat ingangsdatum 31-12-19 ook ibevestiging keuzedagen staat 31-12-2019

Badge +3

Dan zou ik eens kijken bij https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm wat er als ingangsdatum voor je klassieke Dal Voordeel (€52 voor betaald) bij staat.

Wedden dat daar 31-12 staat? Dan kan je verder daarmee aan de slag als je per eind 2020 nog iets wilt kunnen verlengen tegen de ‘oude’ voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat de NS (zeker in het geval van @MoDe) heel creatief omgaat met ingangsdatums van een abonnement, want ik neem zomaar aan dat zij met het Dal Voordeel abonnement (plus keuzedagen) besteld eind december daar ook gewoon gebruik van heeft kunnen maken?

Om dan een maand of twee later (met alle gevolgen van dien) de ingangsdatum later op 1-1-2020 te zetten vind ik echt niet kunnen.

De reden om dat abonnement te nemen vóór het eind van het jaar was namelijk de enige reden…. dus om eind 2020 nog te kunnen verlengen tegen de ‘oude’ voorwaarden.

Abonnement op 21-12 besteld kon ingangsdatum vanaf 28-12 kiezen.  Vanwege kerstdagen een kans op te late levering nieuwe kaart een veiliger marge genomen en gekozen voor 31-12. Kaart werd tegen verwachting in op 27-12 geleverd.

Badge +3

Het lijkt er op dat de NS (zeker in het geval van @MoDe) heel creatief omgaat met ingangsdatums van een abonnement, want ik neem zomaar aan dat zij met het Dal Voordeel abonnement (plus keuzedagen) besteld eind december daar ook nog gewoon gebruik van heeft kunnen maken?

Om dan een maand of twee later (met alle gevolgen van dien) de ingangsdatum later op 1-1-2020 te zetten vind ik echt niet kunnen.

De reden om dat abonnement te nemen vóór het eind van het jaar was namelijk de enige reden…. dus om eind 2020 nog te kunnen verlengen tegen de ‘oude’ voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zij het abonnement niet kunnen aanpassen heb ik pas ook te horen gekregen. En dat terwijl NS en/of het systeem de ingangsdatum van mijn abonnement wel sinds februari met een dag heeft aangepast van 31/12 naar 1/1 waardoor de voor mij ongunstige wijzigingen nu 1/1/21 ingaan Ipv 31/12/21.

Ik vraag me toch ten zeerste af of dat juridisch allemaal wel klopt. Een jaarabonnement sluit je af voor een jaar, niet voor 365 dagen. In jouw geval zou ik daar zeker werk van maken.

Staat ook duidelijk in de voorwaarden:

Abonnementsjaar: Iedere periode van 365 dagen (en 366 dagen tijdens een schrikkeljaar) die steeds begint op gelijknamige maand en dag als de maand en dag waarop uw abonnement voor het eerst geldig was.

Daar is geen woord Spaans bij.

edit: Nu ik er nog 's over nadenk, als dit door het schrikkeljaar zou komen, zou het abonnement toch juist een dag éérder moeten eindigen? :thinking:

In de bevestigingsbrief staat ingangsdatum 31-12-2019. Die datum stond er ook nog in januari toen ik de kaart in MijnNS toevoegde. In fe

Keuzedagen krijg ik ook ineens een dag later.

Er is een dag meer, dus ingangsdatum dag later zetten geeft 365 dagen. Vraag mij af wat er gebeurd was met de dls ik op 31 december had gereisd.

Helaas zegt men de datum niet meer aan te kunnen passen.

Dus als iemand nog een suggestie heeft hoe ik de oorspronkelijke datum weer terug kan krijgen? Ook hoor ik graag van mensen die eind december een abonnemt hebben afgesloten en waarvan deze ook ineens op 1 januari is gezet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zij het abonnement niet kunnen aanpassen heb ik pas ook te horen gekregen. En dat terwijl NS en/of het systeem de ingangsdatum van mijn abonnement wel sinds februari met een dag heeft aangepast van 31/12 naar 1/1 waardoor de voor mij ongunstige wijzigingen nu 1/1/21 ingaan Ipv 31/12/21.

Ik vraag me toch ten zeerste af of dat juridisch allemaal wel klopt. Een jaarabonnement sluit je af voor een jaar, niet voor 365 dagen. In jouw geval zou ik daar zeker werk van maken.

edit: Nu ik er nog 's over nadenk, als dit door het schrikkeljaar zou komen, zou het abonnement toch juist een dag éérder moeten eindigen? :thinking:

In de bevestigingsbrief staat ingangsdatum 31-12-2019. Die datum stond er ook nog in januari toen ik de kaart in MijnNS toevoegde. In fe

Keuzedagen krijg ik ook ineens een dag later.

Er is een dag meer, dus ingangsdatum dag later zetten geeft 365 dagen. Vraag mij af wat er gebeurd was met de dls ik op 31 december had gereisd.

Helaas zegt men de datum niet meer aan te kunnen passen.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7
Badge +3

202002 27 19:45

Als NS maanden te moeilijk vindt kunnen ze overgaan op 30-dagenabonnementen.

Sommige landen hanteren een aantal weken.

Reputatie 6
Badge +2

202002 27 19:45

Als NS maanden te moeilijk vindt kunnen ze overgaan op 30-dagenabonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even een terugkoppeling: het abonnement kan, zoals verwacht, niet worden aangepast.

Ik heb wel een couponcode ontvangen waarmee ik een E-ticket kan verzilveren voor zaterdag 29 februari a.s.

Waarvoor dank!

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat is niet opgelost, dat is gecompenseerd. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit nu precies zit. Heeft iedereen met een maandabonnement dat eind januari of in februari is afgesloten hier last van?

Het verlies van de dag Altijd Vrij van Marcel Stroo is opgelost, mrfreeze. Over de kern van het probleem heb ik geen overige informatie. Is daar nog iets over bekend geworden naar aanleiding van je hulpvraag Marcel Stroo?

Reputatie 7
Badge +3

Opgelost? Wat is er opgelost dan? Sorry hoor, maar dit is wel echt heel amateuristisch. 

Fijn dat het zo opgelost is Marcel Stroo!

Reputatie 3

Nog even een terugkoppeling: het abonnement kan, zoals verwacht, niet worden aangepast.

Ik heb wel een couponcode ontvangen waarmee ik een E-ticket kan verzilveren voor zaterdag 29 februari a.s.

Waarvoor dank!

Reputatie 4

Logisch gezien zou deze lopen tot en met 29 februari 2020, maar dit blijkt al een dag eerder te zijn. Het lijkt of NS geen schrikkeldag kent. 

Ze bestaan dan ook pas meer dan 2000 jaar , dus laten we ns gewoon even netjes de tijd geven om zich aan te passen :smile:

Reputatie 7
Badge +3

Alweer een van die hilarische merkwaardigheden die NS zo graag grossiert.

Zal eerder zo zijn dat hele nijvere kaboutertjes ooit hebben bedacht dat omdat feb meest maar 28 dgn heeft er een speciale aanpassing moest komen in een einddatum van maandkaarten. En uiteraard totaal niemand bedenkt dan dat dit nu 2020 en weer in 2024 anders moet.

Je bent de eerste die dit hier meldt-eens kijken hoeveel er nog gaan volgen.

????? @bahnrider Dit is geen antwoord op de vraag van @Marcel Stroo 

Of NS een schrikkeldag kent? Mijn DalVoordeel met ingangsdatum 31-12 heeft sinds februari een ingangsdatum van 1-1 Lijkt wel of systeem niet kan omgaan met een schrikkeljaar. Neem dus zeker contact op met de klantenservice, want een maandabonnement hoort een maand geldig te zijn.

Bedankt voor je bericht! Het zou best kunnen dat het mis is gegaan en de schrikkeldag mogelijk niet is meegenomen. 

Je kunt het beste contact opnemen met mijn collega's van de Klantenservice. Zij zullen kijken naar wat de einddatum in oNS systeem is. 

Als je ons een privébericht op Facebook stuurt, dan wordt je snel geholpen, aangezien het daar op dit moment rustig is. :)

Laat je hier weten wat de uitkomst is?

Badge +3

Och ja, desnoods koop voor de 29e een los kaartje of reis op een andere ov-chipkaart (mag een anonieme zijn) en volg de stappen op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html om de kosten te declareren.

Ik denk dat het een cosmetisch foutje is, en je gewoon op je eigen kaart kunt reizen.

Reputatie 5
Badge

Alweer een van die hilarische merkwaardigheden die NS zo graag grossiert.

Zal eerder zo zijn dat hele nijvere kaboutertjes ooit hebben bedacht dat omdat feb meest maar 28 dgn heeft er een speciale aanpassing moest komen in een einddatum van maandkaarten. En uiteraard totaal niemand bedenkt dan dat dit nu 2020 en weer in 2024 anders moet.

Je bent de eerste die dit hier meldt-eens kijken hoeveel er nog gaan volgen.

Reageer