beantwoord

Geldigheid BTM Vrij op de waterbus

Reputatie 6
Badge +1
Waarom is een studentenreisproduct wel geldig op de Waterbus, en kun je er met je OV-chipkaart een OV-tarief betalen, maar is BTM Vrij er niet geldig? De waterbus is volgens mij gewoon een OV-concessie volgens de WP2000.

Geciteerd uit de voorwaarden BTM Vrij:
Geldigheid
BTM Vrij Particulier is:
- geldig in de meeste buurtbussen, behalve de buurtbussen zonder OV-chipkaartapparatuur, de Qbuzz buurtbussen in Zuid-Oost Friesland en de Connexxion buurtbussen in de concessies Amstelland/Meerlanden, Zaanstreek en Utrecht;
- niet geldig in taxiservices, waterbussen, evenementenvervoer, grensoverschrijdend vervoer en de Arriva/Qbuzz opstapper;

Te vinden op https://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/productvoorwaarden-bustrammetro-vrij-particulier-20150417.pdf

Dezelfde vraag geldt wat mij betreft voor de genoemde buurtbuslijnen. Waarom wel studentenreisproduct en OV chipkaart, en niet BTM Vrij?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 18 augustus 2016, 18:33

Het heeft even geduurd, maar....

De aanpassing van de productvoorwaarden is gisteren goedgekeurd. BTM Vrij Zakelijk en BTM Vrij Particulier geldig op de Waterbus en Aqualiner (ARR), maar niet op de Fast Ferry (RET).
Bekijk origineel

40 reacties

Al zou het een OV concessie zijn, in de voorwaarden staat aangegeven dat deze niet geldig is in de waterbussen. Dus daarom.
Reputatie 6
Badge +1
Al zou het een OV concessie zijn, in de voorwaarden staat aangegeven dat deze niet geldig is in de waterbussen. Dus daarom.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. De OV-jaarkaart was wel geldig in alle buurtbussen en op de waterbus. OV Vrij is de vervangingen daarvan...
Reputatie 6
Badge +2
Dat is inderdaad heel vreemd. Op http://www.ns.nl/reizigers/blind/naar-ov-vrij.html staat er ook niets over bij ''De belangrijkste verschillen tussen OV-Jaarabonnement en OV Vrij op een rij'' of ''Welke gevolgen heeft dit voor mij als OV-Jaarabonnementhouder?''.

Bovendien is de OV-chipkaart te gebruiken op de waterbus, in die zin doet de waterbus wel gewoon mee als normaal openbaar vervoer.

Het is wel zo dat de naam Bus Tram Metro Vrij op zichzelf geen verwachtingen wekt dat die ook op een boot geldig is. Het is erg jammer dat de waterbus is deze zin niet meedoet als normaal openbaar vervoer.
Goedemorgen allen.

Ik heb intern deze kwestie uitstaan. Mijn collega heeft afgelopen donderdag dit signaal neergelegd bij de concessiehouder. Ik kom hier op terug.

Edit: ik heb vandaag 13-08-2015 gevraagd naar de status van de uitvraag.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt. Ook de veerdienst Vlissingen - Breskens is inbegrepen geweest bij het OV-Jaarabonnement. Ook dat lijkt afgeschaft (bij de overgang naar OV Vrij of al eerder) zonder dat ik daar iets over kan vinden.
Reputatie 6
Badge +1
Is er inmiddels al meer bekend naar aanleiding van deze vraag?
Helaas nog niet! De vraag is uitgezet bij Waterbus, en we zijn bezig om te kijken wat mogelijk is. Ik zal zo nogmaals vragen naar de status.

Edit: ik heb vandaag 08-09 opnieuw gevraagd naar de status.
Ik neem aan dat dit niet te regelen valt zolang de Waterbus geen betaling van NS ontvangt.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas nog niet! De vraag is uitgezet bij Waterbus, en we zijn bezig om te kijken wat mogelijk is. Ik zal zo nogmaals vragen naar de status.

Oké dank je wel! Top dat de vraag uitstaat bij de partij die er iets over moet weten!
Reputatie 6
Badge +2
Ik neem aan dat dit niet te regelen valt zolang de Waterbus geen betaling van NS ontvangt.
Die delen dan natuurlijk ook mee in de opbrengst, waarschijnlijk naar gebruik. De vraag is dus of ze niet mee mogen of niet mee willen doen.
Jij bedankt voor je signaal! Ik én mijn collega's die over dit product gaan vinden je bericht zeer terecht. We willen graag meer uitleg over het 'waarom' achter deze beslissing, én kijken of er nog iets mogelijk is.

Edit: vandaag 16-09-2015 nogmaals gevraagd naar de status.
Reputatie 6
Badge +1
Tsjonge de collega's doen wel lang over het beantwoorden van een simpele vraag... wel fijn dat je telkens neerzet wanneer je weer navraag doet Sivan!
Ha Keuzereiziger. Tja.... we willen dit graag goed oppakken. Dat betekent dat meerdere collega's ernaar gaan kijken, en er overeenstemming bereikt moet worden. Lijkt ongetwijfeld een stuk eenvoudiger dan de praktijk toelaat 🙂
Sorry dat dit zo lang duurt. Ik en mijn collega's zitten er echt bovenop. Op dit moment vinden er onderhandelingen en afstemming plaats.
Reputatie 1
Badge
Nav hiervan-andere zaak: op vrijwel alle grensoverschrijdende buslijnen die door NL-bussen worden gereden (er zijn er ook die door DE of BE bussen worden gedaan) geldt BTM wel de hele lijn-al is dat meestal hooguit een paar km over de grens. De enige uitzondering is meestal lijn 50 van Veolia Maastricht-Aken (elke 15 min door de week-een van de allerdrukste grensbuslijnen ter wereld), al weet ik niet of wel/niet. Met gewone chipkaarten kan je daar wel op reizen, al is een dagkaartje vrijwel altijd voordeliger. En de 19 Bredabus van Zeeuws Vlaanderen, met in/uitstap in Antwerpen.
Reputatie 6
Badge +1
Is er inmiddels al meer bekend?

Op lijn 50 geldt de OV-chipkaart volgens mij niet als je naar het buitenland reist srt!
Helaas niet, Keuzereiziger. Ik ben afhankelijk van mijn collega's, en zij zijn weer afhankelijk van de andere (externe) partijen en de onderhandelingen.
Reputatie 4
Is er inmiddels al meer bekend?

Op lijn 50 geldt de OV-chipkaart volgens mij niet als je naar het buitenland reist srt!

Op Lijn 19 geldt de OV-chipkaart niet voor een reis naar Antwerpen. (Losse kaartjes)
Op Lijn 50 is de OV-chipkaart op het hele traject geldig.
Reputatie 6
Badge +1
Nu er meer bekend is over Dal Vrij + BTM Vrij ben ik ook wel benieuwd of er al meer bekend is over BTM Vrij op de Waterbus. De achterliggende vraag is eigenlijk: is BTM Vrij een Netabonnement, of is het een ander product?
Ik ga er wederom achter aan, Keuzereiziger. Duurt inderdaad erg lang.
Reputatie 6
Badge +2
Nu er meer bekend is over Dal Vrij + BTM Vrij ben ik ook wel benieuwd of er al meer bekend is over BTM Vrij op de Waterbus. De achterliggende vraag is eigenlijk: is BTM Vrij een Netabonnement, of is het een ander product?
Voor het netabonnement is de informatie tegenstrijdig, volgens www.waterbus.nl/info/prijzen en www.arriva.nl/abonnementen-tarieven/abonnementen/netabonnement is het in de waterbus wel geldig, maar volgens www.arriva.nl/uploads/media/Voorwaarden_Netabonnement_Particulier_2016.pdf niet.
Reputatie 6
Badge +1
Voor het netabonnement is de informatie tegenstrijdig, volgens www.waterbus.nl/info/prijzen en www.arriva.nl/abonnementen-tarieven/abonnementen/netabonnement is het in de waterbus wel geldig, maar volgens www.arriva.nl/uploads/media/Voorwaarden_Netabonnement_Particulier_2016.pdf niet.
Hé dat is raar, dat had ik nog niet gezien. Ik heb ook geen praktijkvoorbeelden om het te staven overigens.
Reputatie 6
Badge +1
Hé dat is raar, dat had ik nog niet gezien. Ik heb ook geen praktijkvoorbeelden om het te staven overigens.
Reputatie 6
Badge +2
Als het in www.arriva.nl/uploads/media/Voorwaarden_Netabonnement_Particulier_2016.pdf een vergissing is, dan misschien in www.ns.nl/binaries/_ht_1444129045848/content/assets/ns-nl/abonnementen/productvoorwaarden-bustrammetro-vrij-particulier-20150417.pdf ook (het is vrijwel dezelfde geldigheidstekst).
Even een reminder dat dit nog steeds bij ons uitstaat. Helaas heb ik nog steeds geen terugkoppeling gehad. Ik heb zojuist gevraagd om een statusupdate.

Reageer