Geldigheid Keuzedag | NS Community
beantwoord

Geldigheid Keuzedag

  • 10 October 2022
  • 39 reacties
  • 742 Bekeken

Bij de geldigheid van Keuzedagen staat vermeld t/m (tot en met), in mijn geval ging het om een Keuzedag geldig t/m 8 oktober 2022. Ik wilde zaterdag 8 oktober gebruik maken van deze Keuzedag, maar toen ik deze wilde ophalen bij de NS automaat (op zaterdag 8 oktober ca. 09.10 uur) stond deze niet meer op Mijn NS bij Mijn Keuzedagen vermeld. Dus ik pakte de Keuzedag geldig t/m 8 december maar. Ik belde de Klantenservice, de medewerker vertelde mij dat in het geval van NS Keuzedag t/m (tot en met) betekent tot. Dus in mijn geval: de Keuzedag geldig t/m 8 oktober 2022 had ik uiterlijk op 7 oktober 2022 moeten gebruiken. De medewerker hield bij hoog en laag vol dat ik fout zat en had het in het gesprek over “de wet van de NS". Later op de dag nog een keer Klantenservice gebeld; deze medewerker zei dat ik gelijk had (t/m is inclusief die dag), maar hij kon niks voor me doen, ik was de Keuzedag van 8 oktober kwijt. Hij zou de klacht wel doorzetten naar (geen idee naar wie of welke afdeling) en ik zou een kopie van zijn mail krijgen. Nooit meer van hem iets gehoord. Volgende dag weer bellen, 3e keer dus. Na al mijn overtuigingskracht in de strijd te hebben gegooid dat het toch niet waar kon zijn dat ik zomaar een Keuzedag kwijt was, bood deze medewerker mij, let op, bij wijze van uitzondering, een coupon aan voor een dag vrij reizen als bij een Keuzedag.

Waarom NS een heel andere betekenis geeft aan de uitdrukking t/m ofwel tot en met is mij een compleet raadsel. Heel frustrerend, ook de gesprekken met de medewerkers hierover die maar volhouden dat ze niets kunnen doen. Wanneer gaat NS dit corrigeren?

 

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 10 October 2022, 14:32

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Waarom reageert NS eigenlijk niet meer in dit topic? Een reactie op het verhaal van @KHS lijkt mij toch wel noodzakelijk.

Tot op heden nog geen reactie ontvangen/gezien van Erryt NS. Wel een mail van de NS om een beoordeling te geven over het kontakt met de klantenservice! Beoordeling door mij zeer negatief! Laatste vraag enquête luidde of ik gebeld mocht worden nav de enquête: ja was het antwoord. Tot op heden nog niet gebeld!

Reputatie 6
Badge +2

Hoi KHS,

Ik kan hier niet helemaal opmaken wat voor reactie je van Erryt verwacht. Heb je hem een privébericht gestuurd of gaat dit nog om de geldigheid van de couponcode? Ik zie namelijk wel wat er hier niet goed gaat. Door een technische fout waren de al uitgegeven Keuzedagen op de laatste dag van geldigheid niet meer op te halen en te gebruiken. Wanneer dit bij jou het geval is, mag je daarvoor contact opnemen met onze klantenservice. De vervangende couponcode is zeker niet maar 5 dagen geldig. Ik vrees dat dit een fout is geweest in de e-mail die naar jou gestuurd is. Voor bijvoorbeeld de kortingscodes voor Tijdelijk Reisrecht zit er wel een geldigheid van 5 dagen aan. Ik denk dat de desbetreffende mailer dit met elkaar verward heeft. Uiteraard excuses voor die verwarring. Mocht je voor de zekerheid nog de geldigheid van jouw couponcode willen laten nakijken, mag je mij daarvoor ook een privéberichtje sturen met de code. 

Badge +3

Door een technische fout waren de al uitgegeven Keuzedagen op de laatste dag van geldigheid niet meer op te halen en te gebruiken.

Is dit opgelost dan?

Door het ‘nieuwe principe’ van het beschikbaar maken van Keuzedagen staat er dus altijd maar eentje klaar. Dat is op zich prima want het voorkomt dat je onbedoeld meerdere Keuzedagen laadt.

Maar bij de tweemandelijkse Keuzedagen wordt/werd een volgende daags voor de geldigheidsdatum al beschikbaar gesteld, dus die kan je bijv. op een zaterdag ophalen bij de supermarkt om op zondag (of later) mee reizen.

Daarmee werd een (nog geldige) Keuzedag op de laatste dag ‘weggegooid’ (want de volgende staat alvast voor u klaar, te gebruiken vanaf ‘morgen’)… 😥

Dat je daar een couponcode voor kunt krijgen (ongeacht of die nu 5 dagen of langer te gebruiken is doet er niet toe).

Die code zou immers maar voor één dag moeten zijn, namelijk de uiterlijke geldigheidsdatum van de ‘verdwenen’ Keuzedag.

Bovendien is het geen ‘oplossing’ want het gaat om e-tickets met de nodige spitsbeperkingen.

Reputatie 6
Badge +2

Is dit opgelost dan?

Voor de al uitgegeven Keuzedagen is dat tot zover ik zien, niet opgelost. En blijft het bij de uitgifte voor een couponcode. Mocht je graag de reis willen afmaken in de spits, kan daar vast en zeker een oplossing voor gevonden worden met de klantenservice.

Badge +3

Is dit opgelost dan?

Voor de al uitgegeven Keuzedagen is dat tot zover ik zien, niet opgelost. En blijft het bij de uitgifte voor een couponcode. Mocht je graag de reis willen afmaken in de spits, kan daar vast en zeker een oplossing voor gevonden worden met de klantenservice.

Vraagje dan, wat levert zo’n couponcode je op? Dagkaart Daluren neem ik aan?

Reputatie 6
Badge +2

Vraagje dan, wat levert zo’n couponcode je op? Dagkaart Daluren neem ik aan?

Het staat gelijk aan een Keuzedag. Wanneer je de couponcode verzilvert, staat er ook Keuzedag op het ticket. Maar het heeft wel de nieuwe voorwaarden. Het is dus inderdaad wel gelijk aan een Dagkaart Daluren.

Badge +3

Vraagje dan, wat levert zo’n couponcode je op? Dagkaart Daluren neem ik aan?

Het staat gelijk aan een Keuzedag. Wanneer je de couponcode verzilvert, staat er ook Keuzedag op het ticket. Maar het heeft wel de nieuwe voorwaarden. Het is dus inderdaad wel gelijk aan een Dagkaart Daluren.

Oh ja, dat zei @MoDe al eerder. Maak er een Dagkaart Voordeeluren van (die bestaan nog, in ieder geval als chipkaartje).

Of nog beter, iets wat je op een ov-chipkaart kunt laden, dat kon jaren geleden al met dagkaartjes (en heb ik zelfs ooit een UvB voor gekregen omdat ik dat vergeten was, dacht dat ik het uitgeprint bij me had… en de poortjes in Eindhoven nog niet dicht mochten van de gemeente, dus 2018 of zo) 😂

Reputatie 7
Badge +3

Doordat er onlangs geen producten meer te zien waren in mijn MijnNS over het hoofd gezien dat er een keuzedag bijna verliep. Ik had daarmee in 1e instantie een reis gepland  op de tot met dag. Toch maar niet gedaan, al had ik wel willen testen of ik als ik de dag daarvoor de keuzedag op mijn kaart gezet had, ik deze dan wel op de laatste dag kon gebruiken. Maar gezien het gedoe de vorige keer, toch dat dagje uit eerder gepland.

Vandaag 30 juni wilde ik gebruik maken van mijn keuzedag die tot en met 30 juni 2023 geldig is. Op het station aangekomen bleek dat die keuzedag ineens verdwenen was. De zeer behulpzame man van informatie kon mij niet verder helpen en heeft mij doorverwezen naar NS (via telefoon). Na lang zoeken bleek dat wanneer ik 30 juni wil reizen, ik de keuzedag op 29 juni moet ophalen. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal bezopen. Het product is geldig tot en met 30 juni, maar ik kan het op 30 juni niet gebruiken. Wie heeft dit bedacht en waarom? Wel jammer van de keuzedag, die er niet bleek te zijn.

De eerder genoemde man van de informatie was hier ook niet mee bekend.

Reputatie 7
Badge +1

De voorwaarden zeggen tot en met, dus bel naar de klantenservice en vraag om een vervangend kaartje.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag 30 juni wilde ik gebruik maken van mijn keuzedag die tot en met 30 juni 2023 geldig is. Op het station aangekomen bleek dat die keuzedag ineens verdwenen was. De zeer behulpzame man van informatie kon mij niet verder helpen en heeft mij doorverwezen naar NS (via telefoon). Na lang zoeken bleek dat wanneer ik 30 juni wil reizen, ik de keuzedag op 29 juni moet ophalen. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal bezopen. Het product is geldig tot en met 30 juni, maar ik kan het op 30 juni niet gebruiken. Wie heeft dit bedacht en waarom? Wel jammer van de keuzedag, die er niet bleek te zijn.

De eerder genoemde man van de informatie was hier ook niet mee bekend.

Dit probleem is al langer bekend, maar men vindt het blijkbaar niet nodig om klanten erover te informeren.

Neem telefonisch, via twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice en vraag een vervangende keuzedag. Doen ze moeilijk, verwijs dan naar dit topic. Tot en met is tot en met.

Reputatie 7
Badge +3

Ze moeten klanten niet informeren, ze moeten dit probleem nou eindelijk gewoon 's oplossen. Zoals je zegt, tot en met betekent tot en met.

Reputatie 7
Badge +3

Ze moeten klanten niet informeren, ze moeten dit probleem nou eindelijk gewoon 's oplossen. Zoals je zegt, tot en met betekent tot en met.

Daar heb je gelijk in, oplossen! Maar tot die tijd wel informeren.

Ik denk niet dat ze het gaan oplossen. Dit probleem diet zich voor bij mensen die nog ‘oude’ keuzedagen hebben. Door de pandemie minder gereisd en de keuzedagen hoopten zich op. Nu je 7 in 1x krijgt zullen mensen er niet meer zo snel 1 op de laatste dag op gaan maken.

Reageer