beantwoord

Geldigheid OV-chipkaart, aanvraag Grensabonnement

• 16 september 2015
  • 11 reacties
  • 295 Bekeken

hoe lang moet een ov chipkaart nog geldig zijn om er een abonnement op te kunnen zetten
icon

Beste antwoord door Sivan NS 17 september 2015, 11:03

Nog even ter bevestiging vanuit NS: het is inderdaad 8 weken. Dit kun je ook lezen wanneer je een bestelling doet, op de pagina van het abonnement dat je wil bestellen, onder Bestelwijze: "Een Dal Vrij abonnement kunt u online bestellen. Hiervoor heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart of is uw kaart binnen 8 weken verlopen? Dan bestelt u tegelijk met het abonnement een nieuwe kaart. Deze is gratis. Binnen 1 week ontvangt u de OV-chipkaart mét het abonnement er op in huis."
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Als ik het uit m'n hoofd moet zeggen een maand.
bedankt maar waar kan ik dat vinden als ik het zeker wil weten. eva snapt mijn vraagt nl niet
en als ik een een grensabonnement heb, kan ik dan gewoon door heel Nederland reizen op mijn ov chipkaart
Reputatie 6
Badge +1
Geen idee hoe het te controleren is. Ik zou zeggen: ga naar de webshop en probeer het abonnement van uw keuze te bestellen. Als het niet lukt zal dat vanzelf blijken.

En ja, met een grensabonnement kunt u door heel Nederland reizen. Maar de werkwijze is wel wat anders dan anders. U dient als u buiten uw traject gaat bij de kaartjesautomaat een reis op de kaart te laden. Vervolgens hoeft u niet in en uit te checken.

U kunt er ook voor kiezen voor het deel buiten uw vaste traject een e-ticket te kopen. In het geval van een grensabonnement kan dat zelfs met korting (geldig na 9:00u). Zie de twee links onderaan de informatiepagina over het grensabonnement: https://www.ns.nl/producten/grensabonnement/p/grensabonnement-jaar

Dit heeft er mee te maken dat het grensabonnement een bijzonder product is, en op uw reguliere traject hoeft u met een grensabonnement ook niet in- en uit te checken. Het grensabonnement is in feite hetzelfde als de jaartrajectkaart vroeger was. Alleen staat aan de buitenkant niet op de kaart voor welk traject hij geldig is.
bijzonder, hoe kom ik dan door de poortjes.?
Reputatie 6
Badge +1
Een grensabonnement werkt onbeperkt als sleutel voor poortjes, op ieder willekeurig station. Ook als het ver buiten uw vaste route ligt.
En dat is ook precies de reden dat u een reis buiten uw traject moet opladen of apart moet kopen: een grensabonnement werkt in de trein niet als reizen-op-saldo product, bij het in- of uitchecken wordt er geen transactie op de kaart geboekt.
heel erg bedankt, fijn dat je meer weet dan eva.
en oneertussen weer wat wijzer een ov chipkaart moet nog 8 weken geldig zijn om er een abonnement op te plaatsen
Reputatie 6
Badge +1
een ov chipkaart moet nog 8 weken geldig zijn om er een abonnement op te plaatsen
Ik ben wel benieuwd waar u dat gevonden heeft.
Reputatie 6
Badge +1
EVA is trouwens maar een dom vraag-antwoordscriptje en geen mens... dus EVA geeft meestal niet veel nuttige informatie...
een ov chipkaart moet nog 8 weken geldig zijn om er een abonnement op te plaatsen
Ik ben wel benieuwd waar u dat gevonden heeft.

klantenservice ns
Nog even ter bevestiging vanuit NS: het is inderdaad 8 weken. Dit kun je ook lezen wanneer je een bestelling doet, op de pagina van het abonnement dat je wil bestellen, onder Bestelwijze: "Een Dal Vrij abonnement kunt u online bestellen. Hiervoor heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart of is uw kaart binnen 8 weken verlopen? Dan bestelt u tegelijk met het abonnement een nieuwe kaart. Deze is gratis. Binnen 1 week ontvangt u de OV-chipkaart mét het abonnement er op in huis."

Reageer