beantwoord

Geldigheid Toeslag 2-1 Daluren in combinatie met Jaartrajectkaart

• 29 augustus 2014
  • 20 reacties
  • 608 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Gedurende welke tijden mag je eerste klas reizen met een Toeslag 2-1 Daluren bij je 'oude' Jaartrajectkaart?

De naam Daluren suggereert dat dit alleen mag in de 'nieuwe' daluren (4-6.30, 9-16, 18.30-einde dienst). Maar die tijden zijn gekoppeld aan het incheckmoment, en met een JTK kun je helemaal niet inchecken. Dus wat is hier de regel? Geldt het moment van vertrek van je trein, of het moment waarop je in de trein zit, of gelden toch nog de oude Voordeeluren?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 9 september 2014, 13:38

Mijn excuses dat jullie zo lang op definitief uitsluitsel hebben moeten wachten. Het reizen met Toeslag 2-1 Daluren op één van de "oude" Jaar(traject)abonnementen is uitsluitend toegestaan tijdens de Daluren. Dat wil zeggen: op maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 en na 18.30 uur én in het weekend de hele dag. Ook al is er geen sprake van inchecken. Wanneer echter aannemelijk is dat je reis is al is aangevangen tijdens de Daluren, dan mag je uiteraard ook gebruik maken van deze Toeslag 2-1 tijdens spitstijden, zoals dat ook geldt voor abonnementen waarmee je wel incheckt.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat je in de (nieuwe) daluren niet in de 1e klas mag zitten.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat je in de (nieuwe) daluren niet in de 1e klas mag zitten.

Dat leek mij in eerste instantie ook het meest logisch, maar het is niet consistent met de nieuwe systematiek dat je recht hebt op korting als je in daluren INGECHECKT bent, ook al word je gecontroleerd in de spits. Het zou betekenen dat je met Traject Vrij plus Toeslag 2-1 Daluren wél tussen 16 en 18.30 eerste klas mag reizen (als je maar voor 16.05 bent ingecheckt), en met JTK plus Toeslag 2-1 Daluren niet. Dat kan natuurlijk, omdat Traject Vrij en JTK twee verschillende producten zijn met verschillende voorwaarden, maar ik zou het wel een raar gebaar vinden richting de oude vaste klanten.

En voor mijn baas, die mijn Toeslag 2-1 betaalt, scheelt het nogal of ik om 16 uur de trein naar huis moet nemen of om 16 uur thuis moet zijn 😉 . Of, in het laatste geval, toch maar een tientje meer moet vergoeden voor een Toeslag 2-1 Dag. . .

Dus ik ben toch benieuwd wat onze NS-moderators hierover te melden hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Dat soort hybride toestanden krijg je als een product dat wordt uitgefaseerd (trajectabonnement), terwijl een bijbehorend product (overgang 2-1) bij het begin daarvan in één keer wordt afgeschaft, en een min of meer vervangend product horend bij nieuwe abonnementen (Toeslag 2-1) als lapmiddel ook bij het oude product verkrijgbaar gesteld wordt.

Maar omdat het een tijdelijk speciaal geval is kan het inderdaad ook zijn dat er andere provisorische regels zijn, zoals vertrekken in de daluren, of in de voordeeluren. Of, zoals bij de korting buiten het vaste traject met het Grensabonnement: reizen "tijdens Daluren en tussen 16.00 uur en 18.30 uur", dus de toepassing van de oude voordeeluren niet verder uitbreiden, maar ook nog geen middagspits.
Ik ga dit even navragen en kom hier z.s.m. op terug.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 3
Badge
In aanvulling op wat ik eerder schreef:

]Het zou betekenen dat je met Traject Vrij plus Toeslag 2-1 Daluren wél tussen 16 en 18.30 eerste klas mag reizen (als je maar voor 16.05 bent ingecheckt), en met JTK plus Toeslag 2-1 Daluren niet. Dat kan natuurlijk, omdat Traject Vrij en JTK twee verschillende producten zijn met verschillende voorwaarden, maar ik zou het wel een raar gebaar vinden richting de oude vaste klanten.

De geschetste situatie zou des te vreemder zijn, omdat je in de 'oude situatie' met JTK plus Overgang 2-1 wél tussen 16 en 18.30 eerste klas mocht reizen (met korting, zelfs), en houders van Traject Vrij met Toeslag 2-1 Daluren dus óók (mits voor 16.05 ingecheckt), maar je dat met JTK plus Toeslag 2-1 Daluren niet meer zou mogen.
Met andere woorden: in dat geval zouden houders van een 'oude' JTK niet alleen erop achteruitgaan ten opzichte van de situatie van voor 9 juli, maar ook achtergesteld worden ten opzichte van houders van een nieuwe abonnementsvorm. Dat lijkt me niet de manier om je 'oude' vaste klanten tegemoet te treden. . .
Reputatie 3
Badge
Ik ga dit even navragen en kom hier z.s.m. op terug.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.

Beste Inge of andere NS'ers,

Is er al iemand met enig gezag geweest die hierover een uitspraak heeft gedaan?
Ik wacht ook nog op antwoord: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenabonnement-4140
Mijn excuses dat jullie zo lang op definitief uitsluitsel hebben moeten wachten. Het reizen met Toeslag 2-1 Daluren op één van de "oude" Jaar(traject)abonnementen is uitsluitend toegestaan tijdens de Daluren. Dat wil zeggen: op maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 en na 18.30 uur én in het weekend de hele dag. Ook al is er geen sprake van inchecken. Wanneer echter aannemelijk is dat je reis is al is aangevangen tijdens de Daluren, dan mag je uiteraard ook gebruik maken van deze Toeslag 2-1 tijdens spitstijden, zoals dat ook geldt voor abonnementen waarmee je wel incheckt.
Wanneer echter aannemelijk is dat je reis is al is aangevangen tijdens de Daluren, dan mag je uiteraard ook gebruik maken van deze Toeslag 2-1 tijdens spitstijden, zoals dat ook geldt voor abonnementen waarmee je wel incheckt.
Waarom niet gewoon de oude voorwaarden, dat maakt het zoveel minder omslachtig.

En wat is aannemelijk? Waanzin! De klant wordt afhankelijk van het subjectieve oordeel van de conducteur. Moet deze een natte vinger in de lucht steken en zeggen "ja, het is aannemelijk dat je voor 16:00 bent begonnen met reizen", of "nee, volgens mij ben je na 16:00 begonnen met reizen". Hoe wordt dit getoetst? Kan de conducteur zien om welke tijdstippen bij andere vervoerders is in/uitgecheckt?

Conducteurs/MCC zijn het niet eens met het hierboven beschreven verhaal van Hessel, die hanteren een ander beleid. Lekker duidelijk weer.
Hier, dit is wat mij verteld is:

"Ik ben het bij ons MCC nagegaan. Mij werd bevestigd dat je gewoon nog steeds een voordeelurenabonnement hebt en dat je daar inderdaad een Toeslag 2-1 Daluren voor kan kopen. Aangezien je een voordeelurenabonnement erin hebt zitten en niet hoeft in te checken, moet dat op de automaat te regelen zijn. Bij controle lezen we dan de toeslag uit en zal dat geen probleem gaan opleveren. Ik heb het ook als duidelijke klacht neergelegd bij ons MCC dat ik er meer vragen en klachten over krijg, dus ik hoop dat er iets mee gedaan gaat worden."

Wie heeft er gelijk, de MCC of ene NS medewerker op dit forum? Ik weet het niet hoor 😠 Lekkere informatie voorziening weer.

De discussie wordt al langer dan 2 maanden gevoerd en nog steeds is er geen eenduidig beleid.
Wie heeft er gelijk, de MCC of ene NS medewerker op dit forum? .
Ik 😉 Maar ik begrijp je kritiek, juist in deze duale periode liggen misverstanden op de loer en is het van groot belang dat we eenduidig zijn in onze informatieverstrekking. Ik zal zorgen dat dit ook bij het MCC onder de aandacht wordt gebracht. Bedankt Niek!
Ik 😉 Maar ik begrijp je kritiek, juist in deze duale periode liggen misverstanden op de loer en is het van groot belang dat we eenduidig zijn in onze informatieverstrekking. Ik zal zorgen dat dit ook bij het MCC onder de aandacht wordt gebracht. Bedankt Niek!
Hoezo duale periode, als de NS gewoon de oude voorwaarden aanhoudt voor de oude abonnementen is er helemaal geen dualiteit. En wanneer worden de abonnement houders geïnformeerd over de nieuwe voorwaarden die je nu vermeldt? Want ik ben dus anders geïnformeerd!

Je hebt ook nog niet mijn andere vraag beantwoord: De klant wordt afhankelijk van het subjectieve oordeel van de conducteur. Moet deze een natte vinger in de lucht steken en zeggen "ja, het is aannemelijk dat je voor 16:00 bent begonnen met reizen", of "nee, volgens mij ben je na 16:00 begonnen met reizen". Hoe wordt dit getoetst? Kan de conducteur zien om welke tijdstippen bij andere vervoerders is in/uitgecheckt?

Ik krijg van de NS erg vaak te horen "als het aannemelijk is', wat is dat voor een onzin. Ik ben dus al twee maanden lang niet goed geïnformeerd en had op basis van jouw huidige informatie, Hessel, dus geen recht gehad op restitutie. Wat is dit voor een natte vinger werk?
En wat is aannemelijk?

In geval van een jaartrajectkaart kun je op basis van het traject en eventuele aanvullende reisproducten wel een aanname doen wat betreft de vertrektijd. In geval van een ns jaarabonnement is dat onmogelijk (vertrek uit Groningen is immers net zo aannemelijk als vertrek uit Maastricht) en zal u op basis van deze interpretatie dus altijd gebruik kunnen maken van deze toeslag, ook in de spits.

Hoezo duale periode, als de NS gewoon de oude voorwaarden aanhoudt voor de oude abonnementen is er helemaal geen dualiteit.

Met betrekking tot de voorwaarden van je abonnement zijn er geen wijzigingen. Voor Toeslag 2-1 gelden alleen afwijkende voorwaarden.

Je hebt ook nog niet mijn andere vraag beantwoord: De klant wordt afhankelijk van het subjectieve oordeel van de conducteur.

Nee, deze kan indien nodig eenvoudig de vertrektijd van jouw trein nagaan.
P.S. het spreekt voor zich dat wat we niet kúnnen vaststellen, we ook niet zullen handhaven. Wel schep ik graag eerlijke verwachtingen over Toeslag 2-1 en de interpretatie van bijbehorende voorwaarden.
Met betrekking tot de voorwaarden van je abonnement zijn er geen wijzigingen. Voor Toeslag 2-1 gelden alleen afwijkende voorwaarden.
Ik heb altijd met korting gereisd in de spits en zomermaanden, hoezo is er geen wijziging.

Nee, deze kan indien nodig eenvoudig de vertrektijd van jouw trein nagaan.

Hessel, als ik om 15:45 in Roermond op de trein stap en om 17:10 in Utrecht overstap om mijn reis naar Amsterdam te vervolgen. Hoe weet de conducteur dan dat ik om 15:45 al in Roermond op de trein ben gestapt?
Ik heb altijd met korting gereisd in de spits en zomermaanden, hoezo is er geen wijziging.
Niet met betrekking tot de voorwaarden van het abonnement zelf. Alleen de toeslag zoals je die gewend was bestaat niet meer en daarvoor is een ander product met andere voorwaarden in de plaats gekomen. Ik begrijp dat je hierover niet tevreden bent, dit zullen wij intern onder de aandacht (blijven) brengen.

Hessel, als ik om 15:45 in Roermond op de trein stap en om 17:10 in Utrecht overstap om mijn reis naar Amsterdam te vervolgen. Hoe weet de conducteur dan dat ik om 15:45 al in Roermond op de trein ben gestapt?
Wanneer je over een geldig vervoerbewijs beschikt voor deze reis, zullen wij dat van je aan moeten nemen. Zie ook mijn eerdere P.S.: "het spreekt voor zich dat wat we niet kúnnen vaststellen, we ook niet zullen handhaven."
Reputatie 3
Badge
Wanneer echter aannemelijk is dat je reis is al is aangevangen tijdens de Daluren, dan mag je uiteraard ook gebruik maken van deze Toeslag 2-1 tijdens spitstijden, zoals dat ook geldt voor abonnementen waarmee je wel incheckt.

Dit is ook nogal dubieus. Als ik een Jaartrajectkaart Haarlem-Den Haag `Centraal heb, kan ik om 18.12 tussen Heemstede-Aerdenhout en Haarlem in de eerste klas worden aangetroffen met Toeslag 2-1 Daluren, en beweren dat ik mijn reis begonnen ben om 15.50 maar tussentijds twee uur op station Leiden Centraal heb doorgebracht. Net zoals dat met een incheck-abonnement mogelijk zou zijn. Niemand die dat kan controleren. . .

Dus per saldo mag je dan ook in de avondspits in de eerste klas zitten met een Toeslag 2-1 Daluren, met uitzondering wellicht van het allereerste stukje waar het 'tussentijdse stop'-verhaal niet opgaat . . .
En om het helemaal scherp te stellen: dezelfde redenering geldt ook in de ochtendspits. Misschien stap ik wel om 6.15 in de trein in Haarlem, blijf lekker twee uur rondhangen op Heemstede-Aerdenhout en ga dan verder. Is mijn reis dan in daluren begonnen? Volgens het incheck-systeem wel, dus ik neem aan dat dit ook hiervoor geldt. . .
Niet met betrekking tot de voorwaarden van het abonnement zelf. Alleen de toeslag zoals je die gewend was bestaat niet meer en daarvoor is een ander product met andere voorwaarden in de plaats gekomen. Ik begrijp dat je hierover niet tevreden bent, dit zullen wij intern onder de aandacht (blijven) brengen.
Een ander product? Het product is nog steeds hetzelfde: van A tot B in de 1e klas plaatsnemen. Het enige wat is veranderd is de prijs: de vaste klant moet onterecht en zonder geldige reden de hoofdprijs betalen.

Het verhaal dat het intern onder de aandacht gebracht wordt is niet geloofwaardig als in andere topics wordt gezegd dat er definitief niks in de situatie veranderd. De resistentie van de NS is niet te begrijpen.
Reputatie 3
Badge

Een ander product? Het product is nog steeds hetzelfde: van A tot B in de 1e klas plaatsnemen .

Ik ben er ook niet blij mee, maar het product is wel degelijk veranderd. De Overgang 2-1 met korting bestaat niet meer. Die gaf recht op reizen met korting in de 'oude' voordeeluren op een specifiek traject. Daarvoor in de plaats is een ander product gekomen: de Toeslag 2-1 Daluren, met andere voorwaarden en een andere (lees: hogere) prijs. Nergens staat geschreven dat welke leverancier dan ook verplicht zou zijn om een product te blijven leveren, of de voorwaarden voor eeuwig ongewijzigd te laten.

Zoals gezegd: ik baal er ook van, maar op zichzelf heeft NS dit recht. En heeft de reiziger het recht om een alternatieve vervoersvorm te kiezen. Als voldoende reizigers dat doen, zal NS zijn beleid wel herzien.

Reageer