Geldklopperij en achteruitgang kwaliteit

• 27 december 2014
  • 18 reacties
  • 436 Bekeken

Reputatie 1
Per 1 januari 2015 maak ik verplicht (door de NS) de overstap van een jaartrajectkaart naar de traject vrij kaart.
Na meerdere malen gebeld te hebben met (incapabele?) medewerkers van de NS Klantenservice en verschillende antwoorden gehoord te hebben is het volgende de conclusie:

1) verplicht in en uit checken: een vervelende maar bovenal onnodige handeling. Dat hoeft nu, met de jaartrajectkaart niet. Op dit punt denkt de NS niet mee met de reiziger.

2) ik heb een abonnement voor het traject Leiden - Utrecht. Volgens de NS reisplannen kun je direct gaan of via een overstap op Den Haag CS of Schiphol (dit moest ik alle klantenservice medewerkers meerdere malen uitleggen, dit wisten ze zelf niet eens). Met de huidige jaartrajectkaart kan ik ook naar Den Haag cs of Schiphol reizen, zonder dat ik hier extra voor moet betalen: ik reis immers binnen het traject waar ik maandelijks een behoorlijk bedrag voor neerleg.
Met het nieuwe abonnement mag/kan dat niet meer. Als ik dan naar den haag of Schiphol wil reizen, hetgeen dus binnen mijn traject valt, dan moet ik daar extra/apart voor betalen. Ik vind dit pure geldklopperij van de NS.

In algemene zin baal ik er erg van dat de kwaliteit steeds achteruit gaat (o.a. bovenstaande punten), terwijl de vervoersprijs steeds duurder wordt. Nee, ik heb er geen goed woord voor over en ben absoluut niet tevreden over de NS.
Gezien de monopolie positie van de NS zal dit alleen maar erger worden.

18 reacties

Reputatie 4
Badge
Vervelend voor u.

Als u regelmatig buiten uw traject reist, loont het wellicht om Altijd Vrij te nemen. Dan maakt het verder niet meer uit.

Overigens vind ik het heel normaal dat je extra betaalt als je een ander traject reist dan waarvoor je een abonnement hebt, tenzij je dat doet omdat dat de snelste manier is om het traject waarvoor je betaald hebt af te leggen.
Anders zou iedereen die tussen Utrecht en Den Haag pendelt, beter een kaart naar Leiden kunnen nemen, omdat dat goedkoper is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Het in- en uitchecken is nodig omdat bij aanvang van de reis niet duidelijk is of u wel, niet of gedeeltelijk binnen uw traject gaat reizen. Hopelijk gaan de poortjes in Leiden snel dicht en komen er in Utrecht ook eindelijk poortjes. Dan wordt het in- en uitchecken vanzelfsprekend.
Reputatie 1
Beste John,

Dank voor je bericht.

Wat mij juist zo verbaasde is dat de medewerkers van de NS kennelijk zelf niet eens weten wat de NS aanbiedt aan reismogelijkheden van Leiden naar Utrecht. Namelijk:

Rechtstreeks
Met overstap op Den Haag Centraal
Met overstap op Schiphol.

Den Haag en Schiphol vallen derhalve binnen het traject waar je als reiziger voor betaalt. Het lijkt mij dan ook meer dan logisch dat, als ik eens zou willen uitstappen in Den Haag of Schiphol, dat er geen extra kosten in rekening worden gebracht. Ik betaal immers een godsvermogen per maand voor mijn abonnement om over deze trajecten te mogen reizen.

Kortom, weer een extra irritatie voor de reiziger. De NS denkt niet met de reiziger mee, maar is enkel uit op meer geldelijk gewin. Dat de kwaliteit achteruit gaat (zéker op het traject Leiden-Utrecht) maakt ze niets uit.

Overigens: ik reis wekelijks via Schiphol of Den Haag centraal naar Utrecht, omdat die rechtstreekse verbinding er met grote regelmaat uit ligt vanwege blaadjes op het spoor, kans op sneeuw of omdat er weer in Alphen gedonder is. Het is altijd wat met de NS.
Den Haag en Schiphol vallen derhalve binnen het traject waar je als reiziger voor betaalt. Het lijkt mij dan ook meer dan logisch dat, als ik eens zou willen uitstappen in Den Haag of Schiphol, dat er geen extra kosten in rekening worden gebracht. Ik betaal immers een godsvermogen per maand voor mijn abonnement om over deze trajecten te mogen reizen.
Dit traject valt wat dat betreft wel erg gunstig uit. Wie voor dezelfde prijs bijvoorbeeld een abonnement Assen-Meppel afsluit, kan slechts één traject kiezen. Eigenlijk zou er in de prijs van een abonnement rekening gehouden moeten worden met de kwaliteit van de dienstverlening op het betreffende traject: Materieel, reistijd, frequentie van reismogelijkheden, gemiddeld aantal verstoringen, etc.

Dat is minder logisch als je bedenkt dat een abonnement Leiden-Utrecht goedkoper is dan een abonnement Den Haag-Utrecht.

Overigens: ik reis wekelijks via Schiphol of Den Haag centraal naar Utrecht, omdat die rechtstreekse verbinding er met grote regelmaat uit ligt vanwege blaadjes op het spoor, kans op sneeuw of omdat er weer in Alphen gedonder is. Het is altijd wat met de NS.

Dat mag nog steeds zonder bijkomende kosten, zolang u langs een van die routes maar niet uitcheckt.
Reputatie 4
Badge
Ik vind het jammer voor u dat u er op achteruitgaat en het gevoel hebt een verworven recht te verliezen. Daar zou ik ook van balen. Maar ik vind het uitgangspunt van NS wel zo redelijk.

Vergelijk het bijvoorbeeld eens met iemand die Leiden-Woerden trajectvrij heeft. Die mag niet via Den Haag reizen, want dat is niet sneller. Terwijl Woerden zowel op het traject Utrecht-Alphen-Leiden als Utrecht-Den Haag-Leiden ligt. Doordat de verbinding Woerden – Den Haag langzamer is dan Utrecht-Den Haag moet je altijd via Alphen reizen en is via Den Haag reizen, reizen buiten het afgekochte traject.

Houdt u er ook rekening mee dat als de dienstregeling wijzigt en de overstap in Den Haag of Schiphol ongunstiger wordt, de mogelijkheid om te reizen via één van die plaatsen plotsklaps compleet kan vervallen. Het is overigens nog helemaal niet zo lang geleden dat een trajectkaart alleen maar geldig was via de vanzelfsprekende, kortste route en dat er in het geval van Leiden-Utrecht een omreiskaartje nodig was als je via Den Haag of Schiphol wilde reizen.

U koopt een trajectkaart tussen twee steden (Leiden en Utrecht) en behalve de kortste, rechtstreekse, snelste en meest vanzelfsprekende route – en nog altijd in verreweg de meeste gevallen ook comfortabelste route, ik reis hem meer dan wekelijks - , mag u ook nog, omdat dat op bepaalde momenten enkele minuten sneller is ,naar keuze twee andere routes nemen, ook als die niet sneller en niet rechtstreeks zijn. Dat lijk me een prima regeling. Maar wel met het doel om van Leiden naar Utrecht te reizen. Als uw bestemming Schiphol, Gouda, Den Haag of Amsterdam is, lijkt het me normaal daarvoor te betalen.
Reputatie 3
Badge
Hierover is al ruimschoots op dit forum gesproken, in het bijzonder in relatie tot het traject Leiden-Utrecht Centraal. Met de Jaartrajectkaart heb je dan een zee van mogelijkheden: rechtstreeks (dwz via Alphen aan den Rijn), via Schiphol-Duivendrecht of via Den Haag Centraal. En op elk van de tussenliggende stations langs alle trajecten mag je in- en uitstappen. De route via Den Haag Centraal is 75 tariefeenheden, terwijl de rechtstreekse route maar 25 tariefeenheden is. Met andere woorden: doordat er zoveel reismogelijkheden zijn mag je een reis afleggen die 75 tariefeenheden langer is dan de afstand waarvoor je betaald hebt. Dat is - in de situatie met een JTK - eigenlijk pure coulance van NS, omdat het soms de snelste manier is om van Leiden naar Utrecht te komen. Dat je via die route bijvoorbeeld ook in Den Haag of Gouda kunt komen is natuurlijk mooi voor de reiziger, maar niet de bedoeling van de regeling. Bovendien was het altijd toegestaan je reis tussentijds te onderbreken en daarna verder te reizen. Daardoor viel het ook niet te controleren of je van Leiden naar Den Haag was gereisd met de bedoeling verder te reizen naar Utrecht, of dat Den Haag je eindstation was.

Met Traject Vrij is het - door het verplichte in- en uitchecken - mogelijk geworden om dit allemaal te controleren. En dat doet NS dan ook. De regel is dat je nog steeds langs alle mogelijke routes tussen de uiteinden van je traject mag reizen, maar dat je alleen tussentijds mag in- of uitchecken op de stations die langs een route liggen die niet meer dan 10 tariefeenheden langer is dan de kortst mogelijke route.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even verlekkerd naar een trajectabonnement Leiden-Utrecht heb zitten kijken, juist omdat je daarmee zo ongeveer de complete zuidelijke Randstad zou kunnen afreizen. Maar als ik er nog eens over nadenk, vind ik de restricties van NS eigenlijk niet eens zo onredelijk. . .
Reputatie 4
Badge
De route via Den Haag Centraal is 75 tariefeenheden, terwijl de rechtstreekse route maar 25 tariefeenheden is. Met andere woorden: doordat er zoveel reismogelijkheden zijn mag je een reis afleggen die 75 tariefeenheden langer is dan de afstand waarvoor je betaald hebt. .

De rechtstreekse route van Utrecht naar Leiden is 50 eenheden, en de reis kan dus 25 eenheden langer zijn als deze via Den Haag CS of Schiphol voert.
Reputatie 3
Badge
verwijderd (dubbel)
Reputatie 3
Badge
De route via Den Haag Centraal is 75 tariefeenheden, terwijl de rechtstreekse route maar 25 tariefeenheden is. Met andere woorden: doordat er zoveel reismogelijkheden zijn mag je een reis afleggen die 75 tariefeenheden langer is dan de afstand waarvoor je betaald hebt.

De rechtstreekse route van Utrecht naar Leiden is 50 eenheden, en de reis kan dus 25 eenheden langer zijn als deze via Den Haag CS of Schiphol voert.

Excuus. Ik bedoelde inderdaad: rechtstreekse route is 50 eenheden, en dus 25 korter dan de omweg.

Al met al is er een combinatie van factoren waardoor deze verslechtering van de voorwaarden velen rauw op het dak komt vallen:
  • door in- en uitchecken is tegenwoordig te controleren wat iemands eindbestemming is geweest, en dat doet NS dan ook
  • tussentijds onderbreken (voor langer dan 35 minuten) is niet meer toegestaan, en NS kan dat ook controleren
  • de 10-tariefeenhedenregel is niet breed gecommuniceerd

NS is - zoals bijna ieder bedrijf - helaas een meester in het verhullen van de nadelen van allerlei maatregelen, zoals 'de trein heeft 5 minuten vertraging' ook systematisch vervangen is door 'de trein vertrekt over enkele minuten'. Het zou het bedrijf sieren als het hier openhartig over zou communiceren.
Reputatie 1
Ja Iskov, zo is het precies.

De NS behandelt de reiziger als een klein kind: ze proberen de reiziger wijs te maken dat de reizige beter wordt van de getroffen maatregelen. Het tegendeel is echter waar.
Vooral vervelend zijn die non-antwoorden: 'we doen ons best om voldoende materieel in te zetten'. Waarom gaat dat dan wekelijks mis (in ieder geval op het traject Leiden-Utrecht).
Of: door nu verplicht te moeten in- en uitchecken kun je zo je reisschema bijhouden. Totaal niet ingaan als ik als reiziger aangeef dat ik dat helemaal niet zie als een vooruitgang en dat ik de het verplicht in- en uitchecken als een last beschouw. Dan je sluit je als reiziger een abonnement op waarmee je dagelijks van A naar B gaat (áls de treinen rijden) en dan moet je ook nog eens in- en uitchecken. Een nutteloze handeling, een last voor de reiziger en enkel ten behoeve van de NS.
Nee, de NS denkt niet mee met de reiziger, maar dat kan de NS zich permitteren gezien hun monopolie positie. Zuur!
Reputatie 3
Badge
Totaal niet ingaan als ik als reiziger aangeef dat ik dat helemaal niet zie als een vooruitgang en dat ik de het verplicht in- en uitchecken als een last beschouw. Dan je sluit je als reiziger een abonnement op waarmee je dagelijks van A naar B gaat (áls de treinen rijden) en dan moet je ook nog eens in- en uitchecken. Een nutteloze handeling, een last voor de reiziger en enkel ten behoeve van de NS.
Nee, de NS denkt niet mee met de reiziger, maar dat kan de NS zich permitteren gezien hun monopolie positie. Zuur!

Ik vrees dat u met die klacht bij ons parlement moet zijn. Het is wettelijk vastgelegd dat er een elektronisch betaalsysteem moet komen, en het gaat ook iedere keer weer akkoord met de verklaringen van NS over zijn eigen presteren.
De overheid die ons burgers het liefst overal wilt volgen ?

Nee daar hoeven we niet aan te kloppen...
Reputatie 3
Badge
De overheid die ons burgers het liefst overal wilt volgen ?

Nee daar hoeven we niet aan te kloppen...

Dan zal de Nederlandse kiezer een ander parlement moeten kiezen . . .
Reputatie 1
Badge
Leiden-Utr is 50 km. Dan zit je toch al vrijwel op het nivo van de prijs van een NS/OV-jaarkaart (per maand omgerekend? Dan heb je heel NL voor vrijwel hetzelfde geld en zonder al dat geuitzoek waar je wel/niet mag uitstappen. Of is dit inmiddels ook al sterk gewijzigd?
En het ziet er naar uit dat elke kwaaje jaarkaarthouder die tot dat verfoelijke in/uitsjekken gedwongen gaat worden (en vermoedelijk nooit in een tram/metro zit?) hier vele posten lang de NS met deze enorme achteruitgang in de service zal gaan bestoken. Tijd dat de nieuwe en van frisse wanten wetende hr. Huges eens zich over gaat buigen?
In een bus en metro is het net zo goed een achteruitgang, ipv 2x mijn abonnement te tonen per dag moet ik nu 8x per dag in en uitchecken....
Totaal niet ingaan als ik als reiziger aangeef dat ik dat helemaal niet zie als een vooruitgang en dat ik de het verplicht in- en uitchecken als een last beschouw. Dan je sluit je als reiziger een abonnement op waarmee je dagelijks van A naar B gaat (áls de treinen rijden) en dan moet je ook nog eens in- en uitchecken. Een nutteloze handeling, een last voor de reiziger en enkel ten behoeve van de NS.

Ik vrees dat u met die klacht bij ons parlement moet zijn. Het is wettelijk vastgelegd dat er een elektronisch betaalsysteem moet komen, en het gaat ook iedere keer weer akkoord met de verklaringen van NS over zijn eigen presteren.

Ik kan me niet voorstellen dat er een wet bestaat waarin is vastgelegd dat ook mensen met een afgekocht reisrecht moeten in- en uitchecken. Mocht die wet er namelijk wel zijn, dan zouden mensen met een ov-jaarkaart of jaartrajectkaart zich schuldig maken aan een strafbaar feit wanneer zij die kaart op de beoogde wijze gebruiken. Met klachten over onnodig in- en uitchecken moet je dus in eerste instantie gewoon bij de vervoerder zijn.
Reputatie 3
Badge

Ik kan me niet voorstellen dat er een wet bestaat waarin is vastgelegd dat ook mensen met een afgekocht reisrecht moeten in- en uitchecken. Mocht die wet er namelijk wel zijn, dan zouden mensen met een ov-jaarkaart of jaartrajectkaart zich schuldig maken aan een strafbaar feit wanneer zij die kaart op de beoogde wijze gebruiken. Met klachten over onnodig in- en uitchecken moet je dus in eerste instantie gewoon bij de vervoerder zijn.

Nee. Het huidige OV-chipsysteem is de door het parlement geaccepteerde wijze van implementeren van de wet.

Het punt is: u verschilt met NS van mening over wat 'onnodig is. Het in- en uitchecken met Traject Vrij is voor u misschien niet nodig, maar voor NS vaak wel om te kunnen vaststellen of u moet bijbetalen of niet. Als de productvoorwaarden van Traject Vrij gelijk zouden zijn aan die van Jaartraject, zou in- en uitchecken inderdaad niet nodig zijn, omdat je dan je reis zou mogen onderbreken zonder bijbetalen. Dat is nu niet meer zo. Daarom is in- en uitchecken nodig.Zoals hier al aangegeven: als u met Traject Vrij Leiden-Utrecht Centraal ergens op het traject Leiden-Den Haag-Woerden in de trein zit, is dat volkomen legaal en zou u niet hoeven in- of uitchecken. Tenzij. . . . u bijvoorbeeld in Den Haag uitstapt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt, want in dat geval moet u bijbetalen. En de enige manier om dat vast te stellen is door controle waar u hebt ingecheckt.
Nee. Het huidige OV-chipsysteem is de door het parlement geaccepteerde wijze van implementeren van de wet.

Volgens mij wordt binnen de context van deze forumpost onder "het huidige OV-chipsysteem" de geldigheid van vervoersbewijzen bedoeld. Daar komt het parlement echter amper aan te pas, omdat dergelijke zaken niet in wetten, maar in algemene maatregelen van bestuur worden vastgelegd.

In de rest van je verhaal geef je min of meer aan dat in- en uitchecken met het "nieuwe" abonnement nodig is, omdat de NS de voorwaarden gewijzigd heeft zodat het nodig is. Dergelijke drogredenen (het is nodig omdat het nodig is) zie ik inderdaad als onnodig, zeker op trajecten waar geen enkele discussie kan bestaan over het wel of niet afgekocht zijn ervan.
Dergelijke drogredenen (het is nodig omdat het nodig is) zie ik inderdaad als onnodig

Voor NS zijn dergelijke drogredenen essentieel om vol te kunnen houden dat ze de reiziger op 1, 2 en 3 zetten zonder dat daadwerkelijk te hoeven doen. :8

Reageer