beantwoord

Geven jullie voor de NS flex abbonnementen ook een reisverklaring aan de belastingdienst?

• 2 maart 2020
  • 12 reacties
  • 896 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik ben bezig met mijn belastingaangifte en lees daar het volgende: hieruit wordt mij niet duidelijk waar mijn NS flex altijd vrij abbonnement onder valt. Valt deze onder de eerste, de derde of de vijfde categorie. Geven jullie de gegevens hiervan door aan de belastingdienst of moet ik zelf een openbaarvervoerverklaring bij jullie aanvragen en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Ik hoor het graag!

Reisde u met een NS-jaarkaart, een NS-maandkaart, een NS-jaartrajectkaart of een OV-jaarkaart?

Kies dan 'Ja'. U hoeft geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen. De NS geeft dit aan ons door.

Reisde u met een zakelijke OV-chipkaart of zakelijk abonnement?

Had u een zakelijke OV-chipkaart of een zakelijk abonnement (zoals de NS Business Card) van uw werkgever? Kies dan ook 'Ja'. U hoeft geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen. De NS geeft dit aan ons door.

Reisde u met een persoonlijke OV-chipkaart of losse kaartjes?

Had u meer reiskosten dan uw werkgever vergoedde? Vraag dan bij uw werkgever een reisverklaring aan. Kies 'Ja' als u deze hebt. Wij kunnen u later vragen om de vervoersbewijzen (losse vervoersbewijzen of het overzicht van de transacties met uw OV-chipkaart). Bewaar deze dus goed.

Reisde u met een anonieme OV-chipkaart?

Kies dan 'Nee'. U hebt geen recht op reisaftrek openbaar vervoer.

Reisde u met een ander abonnement?

Had u meer reiskosten dan uw werkgever vergoedde? Vraag dan bij uw vervoerbedrijf een openbaarvervoerverklaring aan. Kies 'Ja' als u deze hebt.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 3 maart 2020, 11:32

Categorie 1. Dit geldt voor: NS Flex Weekend Vrij (beide varianten), NS Flex Altijd Voordeel, NS Flex Altijd Vrij en NS Flex Dal Vrij. 

Bekijk origineel

12 reacties

Goedenavond MaW.

Bij een NS Flex Altijd Vrij abonnement geven de dit automatisch door aan de belastingdienst. Je hoeft dit dus niet zelf te doen gelukkig. Het gedeelte van je vraag m.b.t. categorieën zegt mij helaas niets. Zou je dit willen toelichten?

TS heeft 5 kopjes in zijn bericht. Die komen van de site van de belastingdienst. De vraag is dus in welke van deze 5 categoriek het flex abonnement valt.  

Gezien de formulering gok ik ook op 5.

Wat doen jullie bij de andere flex abonnementen? 

Reputatie 5
Badge

Lijkt mij dat losse reisjes (maar die zullen dus in de praktijk niet zo vaak onder belastingaftrek vallen) net zo behandeld worden als gewoon reizen op saldo-wat het in feite ook is, al dan niet met korting. En die staan netjes (althans, als er weer eens geen storing is, dan duurt het gewoon wat langer) op je maandafrekening die je zo kan downloaden. Hoe lang die nota nog op mijnNS te vinden zijn, weet ik niet, zal vast wel ergens staan (ik dacht de standaardtermijn van 18 mnd=dus altijd wel het hele afgelopen jaar). En dat is hetzlefde als overzicht van OV-chip dat belasting accepteert.

Dus het slimst lijkt mij, als je in die situatie zit (ik niet, al lang met pensioen) wel elke mnd die nota  alvast maar te downloaden en dan printen/doormailen als die belasting er later naar vraagt. Zal vooral van belang zijn voor 1pitters die zakelijk her en der ongeregeld met OV gaan.

Categorie 1. Dit geldt voor: NS Flex Weekend Vrij (beide varianten), NS Flex Altijd Voordeel, NS Flex Altijd Vrij en NS Flex Dal Vrij. 

dank je wel, da's helder!

Geldt dit ook voor NS Flex Dal Voordeel. Dit staat niet in jouw lijstje.

Dal Voordeel producten vallen hier niet onder (evenals het Voordeelurenabonnement), deze informatie geven wij niet door aan de belastingdienst. Wanneer er gereisd wordt met een Dal Voordeel abonnement (ook de NS Flex variant) kan er zelf een uitdraai gemaakt worden van de gemaakte reizen via een Mijn NS of Mijn OV-Chip account. Zie ook deze pagina voor iets meer informatie over de OV-verklaring.

Dal Voordeel producten vallen hier niet onder (evenals het Voordeelurenabonnement), deze informatie geven wij niet door aan de belastingdienst. Wanneer er gereisd wordt met een Dal Voordeel abonnement (ook de NS Flex variant) kan er zelf een uitdraai gemaakt worden van de gemaakte reizen via een Mijn NS of Mijn OV-Chip account. Zie ook deze pagina voor iets meer informatie over de OV-verklaring.

Snap nog niet helemaal. Uw collega heeft aangeven dat NS Flex Weekend (beide varianten) automatisch wordt doorgestuurd. Dit is dan niet logisch gezien uw reactie. Ook in het lijstje van uw collega staat NS Flex Dal Vrij. Deze wordt dus niet doorgestuurd. Dus dat klopt ook niet? Wat is nu de waarheid?

De pagina waar u naar verwijst zegt ook niks over NS Flex abonnementen. 

Ik snap even niet zo goed wat er nu verwarrend is. Bij de abonnementen die mijn collega noemde wordt het automatisch doorgegeven aan de belastingdienst. Bij een (NS Flex) Dal Voordeel of een Voordeelurenabonnement niet.

Badge +3

In eerste instantie leek het mij voor abonnementen die een ‘vrij reizen’ component bevatten, dus n.v.t. op kortingsabonnementen.

Maar wat doet Altijd Voordeel dan in dat rijtje?

Je zou nog kunnen redeneren dat mensen met Altijd Voordeel en de duurdere abonnementen vaak een zakelijk reismotief zullen hebben (vaste spits/dalreizigers), maar ja dan wordt de vraag wat Weekend Vrij in het rijtje doet? Dat is namelijk typisch een consumentenproduct (behalve dan voor mensen die alleen in het weekend werken, of op vrijdagavond naar huis forenzen en zondagavond weer richting werklocatie).

Badge +3

Ik snap even niet zo goed wat er nu verwarrend is.

Op de pagina waar je een bericht eerder naar linkte, staat expliciet vermeld:

“Reis je met maand- of jaarabonnementen? Dan verstrekt NS de abonnementsgegevens rechtstreeks aan de Belastingdienst en hoef je geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen".

Kennelijk, volgens de informatie in dit topic, is dat incorrect; NS Flex Dal Voordeel is een abonnement, maar voor die abonnementhouders worden door NS blijkbaar geen abonnementsgegevens aan de Belastingdienst verstrekt. Dan moet, volgens de informatie op dezelfde pagina, een openbaarvervoerverklaring worden aangevraagd:

“Om reiskosten voor het openbaar vervoer af te trekken, heb je een openbaarvervoerverklaring nodig. Deze verklaring is het bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd.“

Maar die verstrekt NS vervolgens niet.

Voorstel: herschrijf de informatie op die pagina zodat NS Flex expliciet wordt vermeld en het onderscheid tussen de verschillende NS Flex-abonnementen, dat volgens dit topic bestaat, duidelijk wordt aangegeven. En als dit ook geldt voor bepaalde klassieke abonnementen, dan moet ook voor die abonnementen natuurlijk vermeld worden dat NS de gegevens niet automatisch doorgeeft.

Vermeld vervolgens ook wat houders van abonnementen waarvan de gegevens niet worden doorgegeven, moeten doen. Dat is namelijk het aanvragen van een reisverklaring bij hun werkgever, een stap die ze nu mogelijk achterwege laten omdat NS zelf aangeeft de abonnementsgegevens aan de Belastingdienst te verstrekken, terwijl dat niet altijd zo is. Dat kan leiden tot het volgens de Belastingdienst niet hebben voldaan aan de voorwaarden voor reisaftrek openbaar vervoer, wat gevolgen kan hebben voor de te betalen inkomstenbelasting.

Duidelijk, Tochjo! Ik ga content mailen met het verzoek om de pagina over de OV-verklaring nog eens kritisch te bekijken en verder aan te vullen.

Reageer