beantwoord

Gewijzigde factuur reizen op rekening

  • 17 April 2024
  • 12 reacties
  • 302 Bekeken

Ik heb begin april over de maand augustus een vernieuwde factuur gekregen. De NS heeft een deel van de reis niet in rekening gebracht (17,20 euro) en wil dat nu wel doen. Deze maand was ik ook vergeten uit te checken wat 20 euro op rekening bracht. Dit was mij niet opgevallen gezien het totaal bedrag dat ik in augustus heb betaald leek op het bedrag dat ik zou moeten betalen als ik wel had uitgecheckt én de reis wel op rekening was gezet, dom… Gezien augustus meer dan 6 maanden geleden is, kan ik geen claim meer indienen.

In de voorwaarden van reizen op rekening kan ik niets vinden over wijzigingen in een factuur, weet iemand hoe dat zit? Het lijkt mij niet eerlijk dat de consument na 6 maanden niets meer kan claimen maar dat de NS wel de rekening kan aanpassen.

icon

Beste antwoord door Melissa NS 19 April 2024, 21:34

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi evarosa,

Dat is ook niet eerlijk. En je bent helaas niet de enige die dit is overkomen.
In de voorwaarden van NS Flex staat:

13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

NS houdt zich dus niet aan de eigen voorwaarden. Ik zou een klacht indienen bij de klanteNService, en als dat niks oplevert bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer.

Bedankt voor de reactie mrfreeze!

Ik heb inderdaad contact opgenomen met de klanten service, maar zij blijven het punt behouden dat dit bij veel mensen is gebeurd en dat de rekening alsnog betaald moet worden. We hebben begin april een email met uitleg ontvangen waarin we excuses en een gratis upgrade naar de 1e klas aangeboden hebben gekregen. Verder staat er geen enkele uitleg in over hoe het kan dat ze niet aan hun eigen voorwaarden houden. Heel vervelend…

Ik wist niet dat er een klachtenloket was voor het open baar vervoer, bedankt voor de tip! Ik ga dan daar maar een klacht indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, excuses en een gratis upgrade zijn leuk, maar als ik me niet aan de voorwaarden van NS hou en zonder vervoerbewijs ga reizen, neemt NS ook geen genoegen met excuses en een kopje koffie.

Persoonlijk vind ik het een zeer kwalijke zaak dat dit op deze manier gegaan is. Had als NS in dit geval je verlies genomen en zorg ervoor dat het in de toekomst niet weer gebeurt.

Er zijn alleen kosten in rekening gebracht die ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Wij vinden het erg spijtig dat de kosten niet eerder in rekening zijn gebracht en dat er daardoor verwarring is ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Totaal niet ingaan op de vragen en argumenten, en direct je eigen antwoord als beste markeren … 🙁

Badge +3

Totaal niet ingaan op de vragen en argumenten, en direct je eigen antwoord als beste markeren … 🙁

Webcare/script/1e lijns taal ‘wat vervelend/balen zeg’, of ‘we hadden het zelf ook graag anders gezien’ etc.

Op social media (zie PostNL en KPN en zo) is dat vrij standaard, maar hier verdienen ‘we’ toch echt wat meer respect (mijn mening) 😣

Als er in de Flex voorwaarden staat dat reis- en abonnementskosten binnen 3 maanden geïncasseerd worden mag je daar geen onderliggende voorwaarden bij halen waar ergens 2 jaar staat.

Voorwaarden die elkaar tegenspreken moeten altijd in het voordeel van de klant/reiziger zijn, en wat mij betreft (ben geen partij) is het laatste woord daar nog niet over gezegd.

Het nadeel van ‘je verzetten’ (niet betalen) is dat je Flex abonnement geblokeerd wordt, maar goed daarvan heb ik er meerdere op andere accounts dus dat is op zich het probleem niet eens 🤣

En anders neem je een nieuwe… oh wacht (kuch) Focum zal misschien dan ‘ineens’ weten dat je een achterstand/wanbetaling hebt bij de NS 🙄

Graag verwijs ik jullie naar de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 14.1. Bij het afsluiten van een abonnement ga je akkoord met de voorwaarden.

Graag verwijs ik jullie naar de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 14.1. Bij het afsluiten van een abonnement ga je akkoord met de voorwaarden.

@Melissa NS Misschien is het ook handig als je even een link plaats naar het desbetreffende document. 

Iets beter je best doen om een antwoord te onderbouwen moet geen probleem zijn. 🙄

ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf. Bij deze de link van de algemene voorwaarden.

Deze zijn te vinden op onze website: Voorwaarden, folders en formulieren | NS.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals al meerdere malen eerder aangegeven: bij tegenstrijdige voorwaarden geldt de meest gunstige voor de consument.

Overigens staat in de voorwaarden waar jij naar linkt helemaal niks over een termijn waarin NS nog mag factureren. Artikel 14.1 gaat over het incasseren van de factuur, niet over het mogen factureren van reizen.

Indien u met NS overeen bent gekomen dat u een Vervoer- bewijs, abonnement of ander Product van NS betaalt per automatische incasso, verjaart de rechtsvordering van NS tot betaling van dit Vervoerbewijs, abonnement of andere Product door verloop van twee (2) jaren. Deze termijn begint met de aanvang van de dag volgende op die waarop u het Vervoerbewijs, abonnement of ander Product had moeten betalen

Dat is dus de vervaldatum van de factuur. Maar heeft helemaal niks met deze situatie te maken. De reis was nog helemaal niet gefactureerd.

Badge +3

Bingo!

Reis- en abonnementskosten (plus overige kosten zoals correctietarieven of OV-fiets) dienen binnen 3 maanden gefactureerd te worden, zodat jij daar in ieder geval van weet (er is een factuur en die zal ooit betaald moeten worden)!

Maar dat is dus niet gebeurd. Jammer dan (voor de NS).

Dat de NS vervolgens (art. 14.1) twee jaar de tijd mag nemen om die factuur te incasseren is helemaal prima.

Ga je gang beste NS, en voor de reiziger: zie uw reishistorie/factuur van datum X vorig jaar, die kosten zijn we helemaal vergeten te incasseren zeg! 😮

Maar die kosten staan helemaal niet op je oude factuur (tja, er staat € 0,00 waar je € 17,20 zou verwachten), maar dat is dus niet jouw probleem want die kosten mogen dus na meer dan 3 maanden helemaal niet alsnog in rekening gebracht worden!

Een jaar later alsnog een nieuwe factuur aanmaken (of verrekenen met andere facturen) is dus tegen alle voorwaarden, en daar zal een geschillencommissie of desnoods een rechter ook wel iets van vinden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dit (gezamenlijk met de andere topics over dit onderwerp) steeds meer een paaltje Geldermalsen topic aan het worden eerlijk gezegd.

Reageer