Ik heb begin april over de maand augustus een vernieuwde factuur gekregen. De NS heeft een deel van de reis niet in rekening gebracht (17,20 euro) en wil dat nu wel doen. Deze maand was ik ook vergeten uit te checken wat 20 euro op rekening bracht. Dit was mij niet opgevallen gezien het totaal bedrag dat ik in augustus heb betaald leek op het bedrag dat ik zou moeten betalen als ik wel had uitgecheckt én de reis wel op rekening was gezet, dom… Gezien augustus meer dan 6 maanden geleden is, kan ik geen claim meer indienen.
In de voorwaarden van reizen op rekening kan ik niets vinden over wijzigingen in een factuur, weet iemand hoe dat zit? Het lijkt mij niet eerlijk dat de consument na 6 maanden niets meer kan claimen maar dat de NS wel de rekening kan aanpassen.
Bladzijde 1 / 2
Hoi evarosa,
Dat is ook niet eerlijk. En je bent helaas niet de enige die dit is overkomen. In de voorwaarden van NS Flex staat:
13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.
Ik heb inderdaad contact opgenomen met de klanten service, maar zij blijven het punt behouden dat dit bij veel mensen is gebeurd en dat de rekening alsnog betaald moet worden. We hebben begin april een email met uitleg ontvangen waarin we excuses en een gratis upgrade naar de 1e klas aangeboden hebben gekregen. Verder staat er geen enkele uitleg in over hoe het kan dat ze niet aan hun eigen voorwaarden houden. Heel vervelend…
Ik wist niet dat er een klachtenloket was voor het open baar vervoer, bedankt voor de tip! Ik ga dan daar maar een klacht indienen.
Tja, excuses en een gratis upgrade zijn leuk, maar als ik me niet aan de voorwaarden van NS hou en zonder vervoerbewijs ga reizen, neemt NS ook geen genoegen met excuses en een kopje koffie.
Persoonlijk vind ik het een zeer kwalijke zaak dat dit op deze manier gegaan is. Had als NS in dit geval je verlies genomen en zorg ervoor dat het in de toekomst niet weer gebeurt.
Er zijn alleen kosten in rekening gebracht die ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Wij vinden het erg spijtig dat de kosten niet eerder in rekening zijn gebracht en dat er daardoor verwarring is ontstaan.
Totaal niet ingaan op de vragen en argumenten, en direct je eigen antwoord als beste markeren …
Totaal niet ingaan op de vragen en argumenten, en direct je eigen antwoord als beste markeren …
Webcare/script/1e lijns taal ‘wat vervelend/balen zeg’, of ‘we hadden het zelf ook graag anders gezien’ etc.
Op social media (zie PostNL en KPN en zo) is dat vrij standaard, maar hier verdienen ‘we’ toch echt wat meer respect (mijn mening)
Als er in de Flex voorwaarden staat dat reis- en abonnementskosten binnen 3 maanden gefactureerd worden mag je daar geen onderliggende voorwaarden bij halen waar ergens 2 jaar staat.
Voorwaarden die elkaar tegenspreken moeten altijd in het voordeel van de klant/reiziger zijn, en wat mij betreft (ben geen partij) is het laatste woord daar nog niet over gezegd.
Het nadeel van ‘je verzetten’ (niet betalen) is dat je Flex abonnement geblokeerd wordt, maar goed daarvan heb ik er meerdere op andere accounts dus dat is op zich het probleem niet eens
En anders neem je een nieuwe… oh wacht (kuch) Focum zal misschien dan ‘ineens’ weten dat je een achterstand/wanbetaling hebt bij de NS
Graag verwijs ik jullie naar de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 14.1. Bij het afsluiten van een abonnement ga je akkoord met de voorwaarden.
Graag verwijs ik jullie naar de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 14.1. Bij het afsluiten van een abonnement ga je akkoord met de voorwaarden.
@Melissa NS Misschien is het ook handig als je even een link plaats naar het desbetreffende document.
Iets beter je best doen om een antwoord te onderbouwen moet geen probleem zijn.
Zoals al meerdere malen eerder aangegeven: bij tegenstrijdige voorwaarden geldt de meest gunstige voor de consument.
Overigens staat in de voorwaarden waar jij naar linkt helemaal niks over een termijn waarin NS nog mag factureren. Artikel 14.1 gaat over het incasseren van de factuur, niet over het mogen factureren van reizen.
Indien u met NS overeen bent gekomen dat u een Vervoer- bewijs, abonnement of ander Product van NS betaalt per automatische incasso, verjaart de rechtsvordering van NS tot betaling van dit Vervoerbewijs, abonnement of andere Product door verloop van twee (2) jaren. Deze termijn begint met de aanvang van de dag volgende op die waarop u het Vervoerbewijs, abonnement of ander Product had moeten betalen
Dat is dus de vervaldatum van de factuur. Maar heeft helemaal niks met deze situatie te maken. De reis was nog helemaal niet gefactureerd.
Bingo!
Reis- en abonnementskosten (plus overige kosten zoals correctietarieven of OV-fiets) dienen binnen 3 maanden gefactureerd te worden, zodat jij daar in ieder geval van weet (er is een factuur en die zal ooit betaald moeten worden)!
Maar dat is dus niet gebeurd. Jammer dan (voor de NS).
Dat de NS vervolgens (art. 14.1) twee jaar de tijd mag nemen om die factuur te incasseren is helemaal prima.
Ga je gang beste NS, en voor de reiziger: zie uw reishistorie/factuur van datum X vorig jaar.
Die kosten staan dus helemaal niet op je oude factuur (tja, er staat € 0,00 waar je € 17,20 zou verwachten), maar dat is dus niet jouw probleem want die kosten mogen na meer dan 3 maanden helemaal niet alsnog in rekening gebracht worden!
Een jaar later alsnog een nieuwe factuur aanmaken (of verrekenen met andere facturen) is dus tegen alle voorwaarden, en daar zal een geschillencommissie of desnoods een rechter ook wel iets van vinden.
Ik vind dit (gezamenlijk met de andere topics over dit onderwerp) steeds meer een paaltje Geldermalsen topic aan het worden eerlijk gezegd.
Ik heb inmiddels hetzelfde gedoe met een reis op 27 december die vandaag is gefactureerd. Via de chat kom ik niet verder. Ze beweren dat het om een correctietarief gaat en dat het dan wel mag.
Het is geen correctietarief, want ik heb netjes in- en uitgecheckt.
Ook voor correctietarieven geldt de termijn van drie maanden.
Na mijn commentaar krijg ik te horen dat ik immers heb gereisd op die dag en daarvoor dien ik te betalen.
Nu afwachten hoe het Klachtenloket openbaar vervoer reageert. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb inmiddels hetzelfde gedoe met een reis op 27 december die vandaag is gefactureerd. Via de chat kom ik niet verder. Ze beweren dat het om een correctietarief gaat en dat het dan wel mag.
Het is geen correctietarief, want ik heb netjes in- en uitgecheckt.
Ook voor correctietarieven geldt de termijn van drie maanden.
Na mijn commentaar krijg ik te horen dat ik immers heb gereisd op die dag en daarvoor dien ik te betalen.
Nu afwachten hoe het Klachtenloket openbaar vervoer reageert. Ik houd jullie op de hoogte.
Het probleem is op diverse dagen vorig jaar dus voorgekomen. NS weigert tot op heden enige vorm van opheldering te geven over het hoe en waarom. Zoals al eerder aangegeven gaat het hier inmiddels om een onverschuldigde betaling en is incasso door NS uit den boze.
Uit praktische overwegingen heb ik besloten de incasso gewoon plaats te laten vinden. Mocht bemiddeling van het klachtenloket geen resultaat opleveren, dan zal ik bij mij de geschillencommissie ook beklagen over de onmogelijkheid om de incasso te blokkeren en het bedrag van de factuur minus het onverschuldigde deel over te maken. Ook vraag ik dan om vergoeding van de wettelijke rente vanwege rentederving.
Uit praktische overwegingen heb ik besloten de incasso gewoon plaats te laten vinden.
Verstandig, want anders blokkeert men doodleuk je abonnement (bij NS Flex) en ben je ‘verder van huis’ Incassobureaus en uiteindelijk deurwaarders en zo…
Er zijn alleen kosten in rekening gebracht die ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Wij vinden het erg spijtig dat de kosten niet eerder in rekening zijn gebracht en dat er daardoor verwarring is ontstaan.
Wat denken jullei van iets als 'Onze welgemeende exuses dat wij u in strijd met onze voorwaarden te laat nog voor deze reis hebben gefactureerd. Wij vragen u vriendelijk deze factuur als niet verzonden te beschouwen'?
Wat denken jullei van iets als 'Onze welgemeende exuses dat wij u in strijd met onze voorwaarden te laat nog voor deze reis hebben gefactureerd. Wij vragen u vriendelijk deze factuur als niet verzonden te beschouwen'?
De excucses bestaan uit een goedmakertje in de vorm van een 1e klas upgrade.
Dat de NS twee jaar de tijd mag nemen om een factuur te incasseren neemt niet weg dat die factuur binnen 3 maanden na reisdatum (of datum huur OV-fiets e.d.) opgesteld en bij jou bekend moet zijn.
In een eerste reactie van het klachtenloket vragen ze mijn reisgeschiedenis van die dag op via MijnNS. Daar staat (inmiddels?) wel een bedrag genoemd voor de reis.
Voor mijn idee is dit alleen niet relevant, omdat er sowieso niet meer gefactureerd had mogen worden, ongeacht wat er in MijnNS staat.
In een eerste reactie van het klachtenloket vragen ze mijn reisgeschiedenis van die dag op via MijnNS. Daar staat (inmiddels?) wel een bedrag genoemd voor de reis.
Voor mijn idee is dit alleen niet relevant, omdat er sowieso niet meer gefactureerd had mogen worden, ongeacht wat er in MijnNS staat.
Ja inderdaad niet relevant.
Klopt, er is gefactureerd op de eerste twee (incorrecte)regels en die derde (correcte) regel is er later bij gezet
Het wordt nu wel een beetje welles-nietes want de reis is dus eerder (tijdig) gefactureerd, maar voor een onjuist bedrag. Denk dat een gerechtelijke/bindende uitspraak hierover zal zeggen dat de NS pech heeft.
Klopt, er is gefactureerd op de eerste twee (incorrecte)regels en die derde (correcte) regel is er later bij gekomen.
Het wordt nu wel een beetje welles-nietes want de reis is dus eerder (tijdig) gefactureerd, maar voor een onjuist bedrag. Denk dat een gerechtelijke/bindende uitspraak hierover zal zeggen dat de NS pech heeft.
De algemene voorwaarden zijn duidelijk. De NS mag geen reiskosten meer in rekening brengen.
13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.
De NS blijft dit doen, ik heb eenzelfde situatie. Bedankt voor de info in deze post
Denk dat een gerechtelijke/bindende uitspraak hierover zal zeggen dat de NS pech heeft.
Ja, als de voorwaarden onduidelijk of tegenstrijdig zijn moeten ze in principe in het voordeel van de consument worden uitgelegd, toch?
De NS blijft dit doen, ik heb eenzelfde situatie. Bedankt voor de info in deze post
Kreeg je er wel een ‘goedmakertje/zoethoudertje’ bij in de vorm van een 1e klas upgrade (waar je misschien zelf helemaal niets aan hebt maar aan iemand anders mag geven)
Dan lijkt me dat een zwaktebod om reizigers toch maar over te halen om te betalen (omdat ze eigenlijk weten dat ze geen poot hebben om op te staan…)
Let wel op dat de NS zich het recht voorbehoudt om bij ‘wanbetaling’ je Flex abonnement per direct te blokkeren.
Bij reizen op saldo zou dit nooit kunnen gebeuren, dus het ligt 100% aan ‘een foutje’ in het Flex systeem (reizen op rekening NS), en niet aan jou.
Je OV-chipkaart transacties (die waren al bekend vanaf dag één en klopten natuurlijk helemaal) zijn het bewijs.
Dus, als de NS beweert die nu pas doorgekregen te hebben, of bijna letterlijk zeggen ‘sorry, we zijn er achter gekomen dat we iets vergeten zijn’ (kan gebeuren natuurlijk) dan is dat toch niet jouw probleem
En rommelen (noem het gerust fucken) met je Reishistorie door dingen achteraf toe te voegen (of te verwijderen) is natuurlijk al helemaal ‘not done’. Ikzelf heb daar (enigszins vergelijkbaar) wel een voorbeeld van, maar ben geen partij in deze.
Bovendien was het in mijn voordeel (een andere vervoerder gaf me gelijk door het gerommel bij NS Flex, en zelfs een paar transacties bij OV-chipkaart waren ineens weg!) #hoedan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.