beantwoord

Gezins dilemma!

• 21 februari 2015
  • 12 reacties
  • 961 Bekeken

Als gezin heb je héél wat te lezen over alle bestaande abonnementen, we hebben ons rot gelezen en alle kosten berekend. We zijn tot de conclusie gekomen dat we het beste af zijn met een "OV-Jaarkaart" (een jaar lang onbeperkt reizen met bus, tram, metro én trein).

En tja, overal zitten weer ogen en haken aan! Als gezinslid kun je dan alleen reizen tijdens de voordeeluren. Of te wel dan kom ik weer bij mijn "Dal Vrij" kaart uit maar dit keer ook voor de bus, tram en metro.

Nu moet manlief altijd kunnen reizen met de trein en metro vanwege zijn werk en is het voor mij niet erg om alleen tijdens de daluren te reizen. (Wel rot natuurlijk, want het OV-jaarkaart abonnement kost al heel veel, ook voor 2 personen.)

Nu zijn de veranderingen waarschijnlijk als volgt:
Man, is nu in het bezit van een "Traject Vrij-abonnement €250,-" (zal moeten overstappen naar een "OV-jaarkaart")
Vrouw, is nu in het bezit van een "Dal Vrij-abonnement €99,-" (zal moeten veranderen in een bijabonnement van de OV-jaarkaart)
Twee kinderen, zijn in het bezit van "Kids Vrij-abonnementen €0,-" (geen verandering)

Als we dan met twee personen het OV-Jaarkaart zouden aanschaffen met een bijabonnement (alias €567,40) zouden wij goed kunnen besparen en hoeven wij géén extra abonnementen aan te schaffen voor de bus, tram en metro. Aangezien als je alles op een rijtje zet je op deze manier goedkoper uit bent.

- Nu is mijn vraag of dat bij-abonnementhouders verplicht mee moeten reizen met de hoofd-abonnementhouder of dat zij zelfstandig/apart mogen reizen?

Bijvoorbeeld: Als manlief op werk zit en ik met de kinderen naar het museum of de dierentuin wil of visa-versa. Dat ik ergens heen ga en hij naar zijn werk. (De kinderen reizen altijd met pappa en/of mamma mee).

Ik kan dit nergens duidelijk op de site vinden.

Ook vindt ik geen goede overzichten met welke vervoerders je mag rijden als OV-jaarkaart houder.

Graag uitleg en of bovenstaande wel mogelijk is, want ik kom er niet meer uit.

Oh en niet te vergeten, als laatste optie kunnen we het traject-abonnement van mijn man beëindigen en een "2e Dal Vrij voor een gezinslid, € 42 per maand (2e klas)" nemen. En dan zal hij creatief moeten zijn met zijn werktijden en reistijden. Niet te vergeten dat we alle kosten aan bus, tram en metro uit de zak moeten betalen.

We op deze manier €141,- kwijt voor alleen de trein. Wat een flink verschil is met €567,40 voor de duidelijkheid wel €426,40 waar we de bus, tram en metro dan mee kunnen financieren.

0.o Wat gebeurt er hier zeg!
icon

Beste antwoord door Dennis 22 februari 2015, 00:02

Hoe weet u dat bij-abonnementen losstaande abonnementen zijn? Vaak staat er namelijk wel vermeld dat het gaat om meereizen. Zo mag een kind alleen met een abonnementhouder reizen.
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/jaarabonnementen-2011/voorwaarden-jaarabonnement.pdf:

"Bijabonnementen: reis abonnementen die de hoofdabonnementhouder van een NS Jaarabonnement of een OV Jaarabonnement voor één of meer van zijn Gezinsleden tegen gereduceerd tarief kan aanschaffen waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten als de hoofdabonnementhouder gebruik mogen maken maar voor wat betreft vervoerdiensten per trein uitsluitend in de Voordeeluren."

Volgens mij wordt bedoeld "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder gebruik mag maken", niet "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder op hetzelfde moment gebruik maakt".
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge
Er gebeurt toch niets vreemds?

U bent al een heel eind op weg om een keuze te maken tussen 24/7 reizen op een vast traject, 24/7 reizen met al het OV of alleen bij inchecken in de daluren in alle treinen met ieder zijn eigen prijskaartje.

Bijabonnementen zijn losstaande abonnementen waarmee je niet mee hoeft te reizen met de hoofdabonnementhouder. Let wel op dat de OV-jaarabonnement Bijkaart geen gratis treinreizen bevat voor 9.00.
Beste Gert-Jan G,

Dank voor u/je bericht. We zijn inderdaad al een heel end op weg.

We zijn op de hoogte van de tijden.

Hoe weet u dat bij-abonnementen losstaande abonnementen zijn? Vaak staat er namelijk wel vermeld dat het gaat om meereizen. Zo mag een kind alleen met een abonnementhouder reizen.

Met vriendelijke groeten, Natasha

Met een willekeurige volwassene met een geldig vervoerbewijs mogen tot 3 kinderen meereizen met ieder een Kids Vrij abonnement. Die volwassene hoeft geen abonnementhouder te zijn.
Beste Pe_pe,

Dat klopt, zoals staat op de site en in de voorwaarden:

Vanaf 1 april 2015 is Kids Vrij voor alle kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis aan te vragen. Het abonnement is alleen geldig onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoerbewijs.
Zie: http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/kids-vrij.html

Artikel 10 Abonnementsvormen
10.6 Met een Kids Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen die u aanschaft voor een kind in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar, 100% korting tijdens Daluren en Spitsuren, mits een meerderjarige met een geldig vervoerbewijs meereist met dit kind in dezelfde klasse. Een meerderjarige mag maximaal 3 kinderen begeleiden.

Hier ben ik me bewust van. Ik had moeten schrijven "een geldig vervoerbewijs".

Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/jaarabonnementen-2011/voorwaarden-jaarabonnement.pdf:

"Bijabonnementen: reis abonnementen die de hoofdabonnementhouder van een NS Jaarabonnement of een OV Jaarabonnement voor één of meer van zijn Gezinsleden tegen gereduceerd tarief kan aanschaffen waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten als de hoofdabonnementhouder gebruik mogen maken maar voor wat betreft vervoerdiensten per trein uitsluitend in de Voordeeluren."

Volgens mij wordt bedoeld "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder gebruik mag maken", niet "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder op hetzelfde moment gebruik maakt".

Dat zou inderdaad betekenen dat het niet uitmaakt of dat ik dan met of zonder partner zou reizen. Dank je wel voor de informatie, Dennis.

Ik vindt het wel vreemd dat deze info niet in de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten" staan. Ook kan ik in alle voorwaarden die ik heb gekregen er niets over vinden.

De voorwaarden gegeven van bovenstaande (Dennis) heb ik nog niet eerder in handen gehad.

Ik ben er net achtergekomen dat de voorwaarden van de OV-Jaarabonnement op
http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/ov-jaarabonnement.html de informatie bevat waar ik naar op zoek ben.

Ik moet wel zeggen dat ik erg teleurgesteld ben, deze informatie zou ook te krijgen moeten zijn in alle andere abonnementen waar men een bij-abonnement kan kopen.

De te downloaden pdf bestand met de voorwaarden bij het OV-jaarabonnement bevat meer informatie dan de voorwaarden te downloaden op de pagina van het "Dal Vrij" en "Kids Vrij" abonnement.

Dit is me een zooitje. Dit zou toch duidelijker moeten kunnen, zodat de gebruikers alle informatie betreffende hun abonnement en bij-abonnementen kunnen lezen.

Ik ben blij de informatie te hebben gevonden, maar wat een omweg...

NS weer iets om naar om te kijken? Wellicht meer controles uitvoeren op informatie en voorwaarden dit is alweer een hobbel in de weg.

Mijn ervaring stapelt op en ik ben pas net een week van start gegaan...

Reputatie 6
Badge +2
De Productvoorwaarden Jaarabonnementen Consumenten gaan over het OV Jaarabonnement en het (oude) Jaartrajectabonnement, de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten over de meeste andere abonnementen. Dat blijkt uit hun inhoud, de titels zijn inderdaad niet informatief wat betreft het onderscheid. Op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/folders-downloaden.html staat bij de link naar de laatstgenoemde voorwaarden wel een opsomming van de abonnementen waarover deze gaan: "Productvoorwaarden abonnementen Altijd Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Voordeel, Kids Vrij, Traject Vrij en Grensabonnement".
Reputatie 6
Badge +1
En tja, overal zitten weer ogen en haken aan! Als gezinslid kun je dan alleen reizen tijdens de voordeeluren. Of te wel dan kom ik weer bij mijn "Dal Vrij" kaart uit maar dit keer ook voor de bus, tram en metro.

Dat is niet helemaal waar. Een OV-jaarkaart heeft bredere voorwaarden dan het Dal Vrij abonnement. Een OV-jaarkaart gaat namelijk uit van de voordeeluren: alles na 9:00u, welke anders zijn dan de daluren: 8:55-16:04u en 18:25-6:34u. Met een OV-jaarkaart mag u wel in de middagspits inchecken, met een Dal Vrij abonnement moet u hiervoor bijbetalen.
Reputatie 6
Badge +1
Enne... ik wil niet vervelend zijn, maar volgens mij moeten kinderen wel betalen voor bus, tram en metro. Kids vrij is bij mijn weten alleen geldig in de trein.
Reputatie 6
Badge +2
Enne... ik wil niet vervelend zijn, maar volgens mij moeten kinderen wel betalen voor bus, tram en metro. Kids vrij is bij mijn weten alleen geldig in de trein.
Ja, de 34% korting in bus, tram en metro voor kinderen van 4 t/m 11 jaar is vergeleken met Kids Vrij wel mager.
Beste Keuzereiziger het verschil zit hem dus in de "voordeeluren"en de "daluren".

Ook heeft er niemand gezegd of gesugereerd dat kinderen wel moeten betalen voor de bus, tram en metro. Dit wordt niet besproken in in dit topic.

Bij de Arriva is er een Kids abonnement te koop voor Zuid-Holland. Ook zijn kinderen in de Arriva bussen "gratis" na 09:00 uur (als het goed is ook alleen Zuid-Holland). Vraag aan de busschauffeur naar een kinderritkaart.

Beste mensen ik heb bij deze mijn antwoorden, hartelijk dank Dennis.

Het antwoord staat overigens in dit bericht https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/gezins-dilemma-10401/index1.html#post65941 (reactie 4) op de één of andere manier is er iets fout gegaan met het plaatsen van het "antwoord".

Dat zal ik zelf op mijn geweten nemen (waarschijnlijk gaan scrollen tijdens het klikken, niet handig).

Fijn weekend allemaal!
Het antwoord staat overigens in dit bericht https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/gezins-dilemma-10401/index1.html#post65941 (reactie 4) op de één of andere manier is er iets fout gegaan met het plaatsen van het "antwoord".

Het antwoord staat overigens in dit bericht https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/gezins-dilemma-10401/index1.html#post65941 (reactie 5) op de één of andere manier is er iets fout gegaan met het plaatsen van het "antwoord".

Hierboven een typfout.

We hebben overigens besloten om een 2e Dal Vrij abonnement te nemen. Dit scheelt ons heel veel geld. We zullen in maart zien hoe dit ons gaat bevallen.

We zijn op deze manier €141,- kwijt voor alleen de trein, de kinderen zijn gratis. Voor een gezin met twee kinderen, kan het dus ook goedkoop!

Komt mij dit even goed uit! Ik hoop dat ik hiervan mag blijven genieten! We zijn hiermee niet alleen milieu-vriendelijker bezig, maar ook geldbesparend! Samen met de Museumkaarten en de WNF-abonnementen zitten wij dit jaar goed!

Eventueel nog uit te breiden met een abonnement voor de bus (Arriva), deze is in de regio Zuid-Holland ook goed te combineren (en anders is er nog de gratis kinderritkaart na 09.00 uur, verkrijgbaar bij de buschauffeur) http://www.arriva.nl/abonnementen-tarieven/losse-kaartjes/papieren-kaartjes-zuid-holland/!

Nu ook een actie bij Arriva!:
http://www.arriva.nl/kids4nix

En eventueel voor de mensen die een abonnement bij de Arriva overwegen:
http://www.arriva.nl/abonnementen-tarieven/abonnementen/abonnementen-zuid-holland/regio-duin-en-bollenstreek-leiden-rijnstreek-en-midden-holland/arriva-kids-vrij-meereizen-4-tm-11-jaar/
Waar te gebruiken
In alle stads- en streekbussen, Qliners en treinen tussen Dordrecht-Geldermalsen in de regio's Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden, Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Duin- en Bollenstreek, Leiden, Rijnstreek en Midden-Holland.
Onbeperkt vrij onder begeleiding van een reiziger van 18 jaar of ouder.
Ook geldig op lijn 47 tussen Geldermalsen naar Gorinchem.
Niet geldig in nachtnetlijnen, Belbus, lijn 45 (Den Haag-Leiden) en 195/295 (Rotterdam-Utrecht), OV-taxi en bij andere vervoerders.

Dit waren mooie dealtjes voor gezinnen! En zijn erg goed te combineren. Ik heb voor nu wel genoeg uitgezocht.

Met vriendelijke reisgroeten, Natasha

Reageer