En tja, overal zitten weer ogen en haken aan! Als gezinslid kun je dan alleen reizen tijdens de voordeeluren. Of te wel dan kom ik weer bij mijn "Dal Vrij" kaart uit maar dit keer ook voor de bus, tram en metro.
Nu moet manlief altijd kunnen reizen met de trein en metro vanwege zijn werk en is het voor mij niet erg om alleen tijdens de daluren te reizen. (Wel rot natuurlijk, want het OV-jaarkaart abonnement kost al heel veel, ook voor 2 personen.)
Nu zijn de veranderingen waarschijnlijk als volgt:
Man, is nu in het bezit van een "Traject Vrij-abonnement €250,-" (zal moeten overstappen naar een "OV-jaarkaart")
Vrouw, is nu in het bezit van een "Dal Vrij-abonnement €99,-" (zal moeten veranderen in een bijabonnement van de OV-jaarkaart)
Twee kinderen, zijn in het bezit van "Kids Vrij-abonnementen €0,-" (geen verandering)
Als we dan met twee personen het OV-Jaarkaart zouden aanschaffen met een bijabonnement (alias €567,40) zouden wij goed kunnen besparen en hoeven wij géén extra abonnementen aan te schaffen voor de bus, tram en metro. Aangezien als je alles op een rijtje zet je op deze manier goedkoper uit bent.
- Nu is mijn vraag of dat bij-abonnementhouders verplicht mee moeten reizen met de hoofd-abonnementhouder of dat zij zelfstandig/apart mogen reizen?
Bijvoorbeeld: Als manlief op werk zit en ik met de kinderen naar het museum of de dierentuin wil of visa-versa. Dat ik ergens heen ga en hij naar zijn werk. (De kinderen reizen altijd met pappa en/of mamma mee).
Ik kan dit nergens duidelijk op de site vinden.
Ook vindt ik geen goede overzichten met welke vervoerders je mag rijden als OV-jaarkaart houder.
Graag uitleg en of bovenstaande wel mogelijk is, want ik kom er niet meer uit.
Oh en niet te vergeten, als laatste optie kunnen we het traject-abonnement van mijn man beëindigen en een "2e Dal Vrij voor een gezinslid, € 42 per maand (2e klas)" nemen. En dan zal hij creatief moeten zijn met zijn werktijden en reistijden. Niet te vergeten dat we alle kosten aan bus, tram en metro uit de zak moeten betalen.
We op deze manier €141,- kwijt voor alleen de trein. Wat een flink verschil is met €567,40 voor de duidelijkheid wel €426,40 waar we de bus, tram en metro dan mee kunnen financieren.
0.o Wat gebeurt er hier zeg!
Beste antwoord door Dennis
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/jaarabonnementen-2011/voorwaarden-jaarabonnement.pdf:
"Bijabonnementen: reis abonnementen die de hoofdabonnementhouder van een NS Jaarabonnement of een OV Jaarabonnement voor één of meer van zijn Gezinsleden tegen gereduceerd tarief kan aanschaffen waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten als de hoofdabonnementhouder gebruik mogen maken maar voor wat betreft vervoerdiensten per trein uitsluitend in de Voordeeluren."
Volgens mij wordt bedoeld "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder gebruik mag maken", niet "waarbij geldt dat Gezinsleden van dezelfde vervoerdiensten gebruik mogen maken als waarvan de hoofdabonnementhouder op hetzelfde moment gebruik maakt".