beantwoord

Gouda-Amsterdam Amstel

• 7 juli 2020
  • 28 reacties
  • 353 Bekeken

Kunnen jullie mij misschien helpen met een (blijkbaar) lastig vraagstuk. Ik woon in Gouda en werk bij Amsterdam Amstel. Dus wil ik een trajectkaart tussen deze 2 stations. Op de reisplanner staat de optie via Utrecht. Aangezien ik daar ook regelmatig moet zijn is mijn vraag kan ik vanaf Gouda ook met deze kaart onder dit abbonment gratis in/uitchecken op UT CS?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 juli 2020, 21:28

Terugsteken is reizen in de richting van je vertrekstation (dus in feite je bestemming voorbij reizen omdat dat sneller is, voorbeeld Utrecht - Bijlmer - Abcoude, of vanuit Utrecht via Gouda naar Goverwelle).

Dat gaat mis omdat Bijlmer niet op het traject Utrecht-Abcoude ligt, en je door poortjes moet. Dan betaal je dus bij voor Abcoude - Bijlmer (als losse korte reis, dus best prijzig). Hoef je niet door poortjes en geeft de planner dat als advies, dan is het geen probleem (bijv. Utrecht - Goverwelle via Gouda).

Maar voor Traject Vrij, zie dit document met wat voorbeelden. (zie reactie van @loklok8 voor de juiste link). Pagina 4 en 6 zijn daarbij interessant.

Voor Gouda - Amstel vv. kan en mag je via Utrecht dus. Ten eerste op basis van wat de reisplanner zegt, maar je mag in Utrecht dus óók in- en uitchecken zonder kosten, omdat het minder dan 10 TE buiten je traject ligt.

Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3

http://www.tochjo.net/upload/170901tv.pdf

Ik heb het via chat en Twitter ook aan de NS gevraagd(al week terug), maar daar heb ik nog geen antwoord. Ik vertrouw op de ervaring, dus nogmaals bedankt voor de hulp. 

Reputatie 7
Badge +3

De NS “community” lees ik bij voorkeur in Safari. Rommelwebsites bij voorkeur in Brave. Daar zit al die anti-rommel al ingebakken in de browser. 

Reputatie 7
Badge +3

En deze tekst onder een document van Rover over de overgang van papieren kaartjes naar OV-chipkaart is ook leuk. :laughing:

Al krijg ik toch steeds meer de indruk dat OV bedrijven het ook voor henzelf moeilijker maken.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B De link die je post werkt trouwens niet.

Hierbij het document waarnaar Robert B refereert. 

Heel interessant document. Dit is de eerste keer dat ik een duidelijke uitleg hierover lees! Bedankt voor het delen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ugh, die download link werkt dan blijkbaar maar voor een korte tijd en is dus IP adres gebonden, want bij mij werkt hij nog wel. Maar goed, Tochjo to the rescue! 

Badge +3

Als je het document leest is het allemaal niet echt heel ingewikkeld, en het omreizen binnen de 10 TE werkt gewoon, op basis van ervaringen van anderen.

Het leidt wel tot problemen als een station waar je langs komt minder dan 10 TE van je traject ligt, maar de route van A naar B via dat station uiteindelijk meer dan 10 TE langer is.

Zie (recent weer actueel) Schiphol/Duivendrecht - Amersfoort via Utrecht (je komt weliswaar langs Bijlmer bij een advies via Utrecht) maar in/uitstappen op die stations niet kan zonder kosten (omdat de route via Utrecht gewoon veel langer is).

Maar op zich zou Schiphol - Bijlmer - Duivendrecht - Amersfoort binnen de 10 TE regel vallen, want je steekt nergens terug (komt niet langs Duivendrecht naar Bijlmer).

En zo zijn er nog wel meer gevallen. Met een ticket Barendrecht - Breda mag/moet je gewoon via Rotterdam C, maar Lombardijen - Breda mag niet via Rotterdam C (want terugsteken). Het ticket vanaf Barendrecht is goedkoper ook nog.

Redelijk bizar eigenlijk, zie ook dat hele topic. Voor @Annemarie90 is het in ieder geval helder en geen probleem om van/naar/via Utrecht te reizen.

Ik denk niet dat er vanuit NS ooit nog een zinnig antwoord komt, en al helemaal niet over reizen via Sloterdijk op bijv. Alkmaar - Leiden (kortste route via Beverwijk, via Sloterdijk veel sneller maar 15 TE omreizen, dus kosten voor door poortjes).

Badge +3

Hartelijk dank. Wat een merkwaardige beperking op deze community dat je geen documenten kunt plaatsen in een bericht. Op bijvoorbeeld de community van Ziggo, ook “powered by” Insided kun je wel documenten uploaden.

Dat is een keuze, en is iets voor te zeggen omdat documenten (als download/bijlage) online al lang gewijzigd kunnen zijn, en je dan het probleem krijgt dat mensen daar (alsnog) rechten aan denken te kunnen ontlenen.

Dat geldt ook voor screenshots natuurlijk, maar in mindere mate. Voor documenten dan beter een ‘permalink’ die altijd naar de laatste versie verwijst.

En +1 voor betere info over alles over het hoe en wat van Traject Vrij (zoals document van @Tochjo).

Reputatie 7
Badge +3

Ugh, die download link werkt dan blijkbaar maar voor een korte tijd en is dus IP adres gebonden, want bij mij werkt hij nog wel. Maar goed, Tochjo to the rescue! 

Zo te zien staat het document nog wel

https://docplayer.nl/14880840-Traject-vrij-ns-business-card-met-traject-vrij-abonnement-buiten-uw-traject-reizen.html

De eerder gegeven linkjes werken bij mij ook niet meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een feest. Krijg ik het volgende te zien wanneer ik de link volg:

Badge +3

Geweldig, ik iets soortgelijks (minus de ads, want uBlock Origin blokkeert er 19 maar liefst). Maar goed, op Telegraaf en nu.nl en zo soms wel meer…

Doe mij de link van @Tochjo maar :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Ja, helaas wel advertenties (ik ben o.a. uitgekozen voor Stadstuinieren).

Wat wel interessant is, is dat onderaan die pagina andere linkjes naar andere NS documenten staan. Zo vind ik deze wel interessant https://docplayer.nl/11951969-Het-idee-van-reisadviezen-uit-de-kaartautomaat.html  Vraag me af wat daarvan geworden is.

Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, je mag met Traject Vrij op elk tussengelegen station op de toegestane routes die in de reisplanner worden weergegeven zonder extra kosten in- en uitchecken zolang die route niet langer is dan 10 TE van de kortste route. 

Hallo Annemarie90 en welkom bij de NS Community,

Met een Traject Vrij abonnement heb je traject afgekocht met de minste tariefeenheden. Helaas valt Utrecht niet onder het traject wat jij hebt afgekocht. Je mag wel over Utrecht reizen omdat de reisplanner dat aangeeft, maar als je op Utrecht uitcheckt dan betaal je wel voor de reis. 

Bedankt voor het snelle antwoord. Mijn twijfel was omdat de reisplanner 2 opties aangeeft en ik ergens las dat het alleen geldt voor de kortste route. Nu zijn ze qua tijd even lang, maar qua afstand is via utrecht langer. We gaan het wel gewoon proberen. Hartelijk dank iig voor je hulp!

edit @Erryt NS 

Ah, bedankt. Daar was ik dus al bang voor. 

Ik ben bang dat je mijn bericht hebt gemist.

Badge +3

Je mag tot 10 TE (grofweg kilometers) buiten je traject reizen (zonder terugsteken), en voor Gouda - Amstel is het kortste traject (via Woerden en Breukelen) 56 TE.

Neem je Gouda - Utrecht - Amstel dan is dat 32+33=65 TE. Dat mag dus gewoon. Utrecht maakt in dit geval dus onderdeel uit van je traject.

Opmerking: Het stukje Woerden-Breukelen is in werkelijkheid korter dan het aantal TE, dat is dus juist gedaan voor dit soort dingen (reisadviezen via Utrecht de voorkeur). Zelfde voor het ICd traject Schiphol - Rotterdam, dat is ook meer TE dan kilometers, om het even lang te maken als via Leiden en Den Haag.

Dat was mij even ontgaan. Bedankt Robert!

Badge +3

Hetzelfde als je bij Baarn-Utrecht (kortste route via Soest/Den Dolder/Bilthoven) gewoon ook van/naar/via Amersfoort of Hilversum mag reizen. Is een ander lang topic over.

OH, dus toch? top! heel erg bedankt voor het meedenken. Ik vind dit overigens echt niet inzichtelijk, zie ook veel van dit soort topics. 

Zou de NS willen aanraden om iets te bouwen waar je gewoon kan zien op welke stations je mag in en uitchecken op een traject. Moet technisch niet al te ingewikkeld zijn. 

@Robert B 

Een hele domme vraag, maar betekent precies het terugsteken? 

Badge +3

Terugsteken is reizen in de richting van je vertrekstation (dus in feite je bestemming voorbij reizen omdat dat sneller is, voorbeeld Utrecht - Bijlmer - Abcoude, of vanuit Utrecht via Gouda naar Goverwelle).

Dat gaat mis omdat Bijlmer niet op het traject Utrecht-Abcoude ligt, en je door poortjes moet. Dan betaal je dus bij voor Abcoude - Bijlmer (als losse korte reis, dus best prijzig). Hoef je niet door poortjes en geeft de planner dat als advies, dan is het geen probleem (bijv. Utrecht - Goverwelle via Gouda).

Maar voor Traject Vrij, zie dit document met wat voorbeelden. (zie reactie van @loklok8 voor de juiste link). Pagina 4 en 6 zijn daarbij interessant.

Voor Gouda - Amstel vv. kan en mag je via Utrecht dus. Ten eerste op basis van wat de reisplanner zegt, maar je mag in Utrecht dus óók in- en uitchecken zonder kosten, omdat het minder dan 10 TE buiten je traject ligt.

Bedankt voor je hulp!

Reageer