Gratis OV?

  • 7 September 2022
  • 20 reacties
  • 309 Bekeken

Voor wie het interessant vindt.

https://fd.nl/financiele-markten/1450816/gratis-met-de-trein-door-nederland

 

https://www.bnr.nl/podcast/breekt/10487425/breekt-maak-het-ov-weer-echt-openbaar-genationaliseerd-en-gratis

 

Over de aflevering

Vier miljard: dat is het bedrag dat het per jaar zou kosten om het openbaar vervoer gratis te maken voor iedereen volgens rekenmeester Bartjens van het FD. Is dat veel of weinig? En wat haalt het uit? Ons Breekijzer: "Maak het OV weer echt openbaar: genationaliseerd en gratis".

 


20 reacties

Reputatie 7

Ik hoorde afgelopen week over de Planka organisatie in Zweden (Stockholm). Zij willen gratis ov omdat het ov daar almaar duurder wordt en voor de gewone man niet meer te betalen. De financiering van het ov moet niet meer uit abonnementen en kaartjes komen, maar uit de algemene belastingen. Net zoals de stoep en straat waarover je loopt, óók uit algemene middelen wordt gefinancierd en verder voor iedereen gratis te gebruiken is. OV dient prioriteit te hebben boven auto's - steden moeten meer worden ingericht op ov ipv de auto. Het loslaten van allerlei dure ticketsystemen, chipkaarten, poortjes, controleurs etc levert ook veel geld op, dat dan in het ov zelf gestopt kan worden.

De acties die ze voeren, namelijk over poortjes klimmen, poortjes vastzetten of openhouden en mensen vrije toegang geven, vind ik te ver gaan.

Planka.nu

De financiering van het ov moet niet meer uit anonnementen en kaartjes komen, maar uit de algemene belastingen. Net zoals de stoep en straat waarover je loopt, óók uit algemene middelen wordt gefinancierd en verder voor iedereen gratis te gebruiken is. 

Ik vind dat de supermarkt ook uit de algemene belastingen betaald moet worden en voor iedereen gratis moet zijn. Helaas bestaat Utopia niet.

Reputatie 7
Badge

Voor Sinterklaas spelen met andermans gelden kan iedereen. 

Reputatie 7

Ik vind dat de supermarkt ook uit de algemene belastingen betaald moet worden en voor iedereen gratis moet zijn. Helaas bestaat Utopia niet.

Planka heeft het niet over supermarkten maar over mobiliteit. Ik ben er ook niet voor om het ov totaal gratis te maken, maar ze hebben wel enkele punten. In ieder geval interessant om eens over te denken.

Reputatie 7

Voor Sinterklaas spelen met andermans gelden kan iedereen. 

Tja. Waarom worden straten en autowegen (waar de rijken veelal met hun dure auto's over crossen) dan wel uit algemene middelen betaald, vinden ze. Het zou anders moeten aldus hen. Ook voor... daar komt het weer.... het milieu en klimaatverandering....😉

Het is denk ik ook een beetje een Robin Hood- organisatie: haal het van de miljonairs, aandeelhouders en (ov)bedrijven die grote winsten maken in dit neoliberale systeem, en maak de ongelijkheidskloof wat kleiner door sociaal de wat armeren ook iets te gunnen in hun dagelijks vervoer. Omkijken naar elkaar.

Reputatie 7
Badge

Het is een sympathiek idee maar ik denk niet dat het nieuwe kabinet er iets mee gaat doen. 

 

Planka heeft het niet over supermarkten maar over mobiliteit. 

De supermarkt is meer een eerste levensbehoefte dan het openbaar vervoer. Dus als het openbaar vervoer gratis zou moeten worden dan de supermarkt helemaal. 

Dat laat niet onverlet dat de prijzen van het OV in veel West-Europese landen zo hoog zijn geworden dat dat wel een probleem is. Dat is een lastige problematiek die samenhangt met de buitengewoon hoge loonkosten in de regio, het gebrek aan efficiëntie bij de vervoersbedrijven en het vaak onevenwichtige tarievenbeleid.

 

Tja. Waarom worden straten en autowegen (waar de rijken veelal met hun dure auto's over crossen) dan wel uit algemene middelen betaald, vinden ze. 

De spoorinfra (lees: ProRail) wordt momenteel voor zo'n 80-90% betaald uit de algemene middelen, de automobilisten betalen via de wegenbelasting een groter deel zelf. Daarnaast maakt het OV zelf ook gebruik van straten en wegen.

Je vergelijking zou opgaan als de overheid ook de kosten van aanschaf, onderhoud, afschrijving, verzekering en brandstof van de auto zou betalen uit de algemene middelen. Maar die moet de automobilist ook zelf betalen.

Het grote probleem bij het OV blijft de inefficiënte bedrijfsvoering en het veelal politiek gestuurde tariefsysteem dat klanten wegjaagt. 

Het is een sympathiek idee maar ik denk niet dat het nieuwe kabinet er iets mee gaat doen. 

Er gaat de komende jaren zoveel geld naar defensie en de Oekraïne dat je hier niet eens over hoeft na te denken.

Reputatie 6

We gaan steeds meer richting communisme…

 

Heel veel gratis en iedereen gelijk 🙈

 

Het is een mooi idee, maar het geld moet ergens vandaan komen en het is nou niet alsof de belastingen die we nu betalen weinig is.

 

 

Er is trouwens niets dat gratis is, want je betaalt via een omweg nogsteeds voor dezelfde dienst.

We gaan steeds meer richting communisme…

Heel veel gratis en iedereen gelijk 🙈

Klopt, dat is ook de reden dat mensen weigeren om nog veel uren te werken en liever hun hand ophouden. 

Gisteren in de krant: er is momenteel een record aantal huisartsen maar tegelijkertijd kunnen veel mensen geen huisarts meer vinden. De reden: de helft van alle huisartsen is inmiddels parttimer omdat meer uren werken financieel niet meer loont. 

Reputatie 6

We gaan steeds meer richting communisme…

Heel veel gratis en iedereen gelijk 🙈

Klopt, dat is ook de reden dat mensen weigeren om nog veel uren te werken en liever hun hand ophouden. 

Gisteren in de krant: er is momenteel een record aantal huisartsen maar tegelijkertijd kunnen veel mensen geen huisarts meer vinden. De reden: de helft van alle huisartsen is inmiddels parttimer omdat meer uren werken financieel niet meer loont. 

Er is een reden waarom bijna 1/3 van Nederland van een uitkering leeft 🙈

 

 

Er is een reden waarom bijna 1/3 van Nederland van een uitkering leeft 🙈

Dan tel je wel de AOW'ers mee die niet geacht worden om nog te werken. Grootste probleem zijn de combinatie van toeslagen en het progressieve schijventarief in de inkomstenbelasting waardoor je van extra inkomsten uit werk soms netto minder dan 10% overhoudt 

Reputatie 6

In iedergeval, gratis ov en goedkopere belasting gaan niet samen mensen! Het enige wat er gebeurd is dat je minder voor OV betaalt en meer voor belasting, het zal nooit echt gratis worden.

 

Dat is met alles wat "gratis" is

Badge +3

Voor mensen met een laag inkomen is (zonder vermogenstoetsing) het busvervoer in Eindhoven gratis na 9:00

En wie voor nog geen 30 euro een weekendje van Eindhoven naar Amsterdam wil kan dat met een maandje Weekend Voordeel. Dat is zo’n 12½ cent per km.

Voor mensen met een laag inkomen is (zonder vermogenstoetsing) het busvervoer in Eindhoven gratis na 9:00

Dit soort politieke cadeautjes is dus precies de reden waarom het OV voor gewone reizigers onbetaalbaar is geworden. Want uiteindelijk moet iemand het inkomstenverlies compenseren.

Reputatie 7

Vind het wel bijzonder allemaal…. beetje extreem ook van deze Zweedse groep.

Planka heeft zelfs een fonds (P-kassan) waar je voor 100 kronen per maand lid van kunt worden; vervolgens betalen ze uit dat fonds je eventuele ov-boetes. 

 

Even met Google het streven van de actiegroep in het Nederlands vertaald.

 

Gratis openbaar vervoer
Openbaar vervoer is niet iets waar je compromissen over kunt sluiten. Het vormt de levensader van de stad en is een collectieve zorg, een voorwaarde voor het functioneren van het economische en sociale leven van de stad. Dat het openbaar vervoer te duur is, is zowel een structureel probleem als een concrete realiteit voor individuele mensen. Het is niet eerlijk dat een miljonair en een werkloze hetzelfde bedrag betalen om met het openbaar vervoer te reizen. Met belastinggefinancierd, gratis openbaar vervoer betaalt iedereen naar vermogen.

Automobiliteit vernietigt onze steden
De huidige orde van verkeersmacht, met de auto bovenaan, leidt niet alleen tot klimaatgevaarlijke emissies, maar ook tot het verscheuren van onze steden door auto’s, wegen en parkeerterreinen. Elke cent die wordt uitgegeven aan auto-infrastructuur is een directe aanval op de mogelijkheid om sociaal en ecologisch duurzame steden te bouwen.

Openbaar vervoer met mensen centraal
De trend naar toenemende privatisering en marktaanpassing die plaatsvindt in het openbaar vervoer moet worden gekeerd. De bedrijven die ons openbaar vervoer exploiteren, zijn alleen geïnteresseerd in de winst die zij daaruit kunnen halen. Wij willen een openbaar vervoer dat gezamenlijk wordt beheerd, waarbij alle middelen worden ingezet om de reis zo goed mogelijk te maken, voor zowel degenen die erin werken als degenen die daarin reizen. 

Het is te duur om in het openbaar vervoer te reizen
Beveiligers, inspecteurs en politieagenten. Poorten, ticketsystemen en wachtrijen. Tegen betaling gefinancierd openbaar vervoer is inefficiënt en brengt een enorme verspilling van middelen met zich mee. Met gratis openbaar vervoer zouden reizigers door alle deuren in de bus kunnen stappen, zouden de poortwachters en inspecteurs kunnen worden opgeleid tot treinbestuurder, buschauffeur en welzijnshost, en zouden we meer pendeltreinen kunnen kopen in plaats van ingewikkelde dure ticketsystemen. 

 

Nee, ik verwacht niet dat ze zullen bereiken wat ze willen. De acties als gewoon over de poortjes springen kunnen wat mij betreft ook niet. Maar feit blijft dat ov, toch in het algemeen voornamelijk gebruikt door de “gewone” mens en niet door de rijken, veel te duur is en wordt. Daar moet toch iets mee gebeuren !?

Ik vraag me af waar het eindigt. Want in 2025 zal een treinreis met NS vol tarief ook vast weer flink stijgen (en abonnementen naar verhouding ook).

 

Badge +3

Voor mensen met een laag inkomen is (zonder vermogenstoetsing) het busvervoer in Eindhoven gratis na 9:00

Dit soort politieke cadeautjes is dus precies de reden waarom het OV voor gewone reizigers onbetaalbaar is geworden. Want uiteindelijk moet iemand het inkomstenverlies compenseren.

Nee, want de meeste bussen zijn toch luchtvervoer (of stampvol scholieren/studenten), en voor de minima zijn er allerlei andere ‘potjes’, zie https://www.eindhoven.nl/inkomen-zorg-en-onderwijs/inkomen/hulp-bij-geldzorgen/inkomensondersteuning/meedoenbijdrage (waar ook het gratis busvervoer uit betaald wordt).

Snap niet waarom ‘gewone reizigers’ daarom meer zouden moeten betalen. Gratis met de trein is natuurlijk een ander verhaal.

Reputatie 7

Voor mensen met een laag inkomen is (zonder vermogenstoetsing) het busvervoer in Eindhoven gratis na 9:00

Dit soort politieke cadeautjes is dus precies de reden waarom het OV voor gewone reizigers onbetaalbaar is geworden. Want uiteindelijk moet iemand het inkomstenverlies compenseren.

Nee, want de meeste bussen zijn toch luchtvervoer (of stampvol scholieren/studenten).

Jaren geleden kon je hier (West-Brabant) voor 1 euro p.p. met de bus naar de stad, ik meen dat het Eurokaartje 1 uur geldig was, ongeacht de afstand die je aflegde. Ik kan me herinneren dat die bussen toen vaak goed vol zaten en bij iedere halte wel mensen opstapten en een euromuntje aan de chauffeur gaven. Regelmatig moesten veel mensen staan…. dat is nu een unicum…… Ook 's avonds was het drukker, want dan kwamen mensen van de koopavond, van het theater, van uiteten enz, en dan gingen ze voor een euro naar huis. Dat zijn vervlogen (maar wel mooie) tijden, nu betaal je met chip per kilometer en is de bus op wat vrijwel gratis reizende studenten na, zo goed als leeg + de parkeergarages in de stad vol.

‘s Avonds rijden ze hier nog tot 23.30 en ik zie ze altijd alleen maar lucht vervoeren en nog een verdwaalde klant. 

@Tamzin Een simpel OV heeft ook zijn voordelen. Dan kun je misschien wel 7000 van de 22000 NS medewerkers ander werk bezorgen. Voor jou, als groot voorstander van het beperken van de personeelskosten lijkt me dat geen probleem. Wat dacht je van 50 euro p/m voor de tweede klas en 100 euro voor de eerste? Wordt de eerste klas wel dubbel zo duur als de tweede. (Of @Thom het een goed idee vindt om de prijs van de eerste klas te verdubbelen t.o.v. de tweede klas…. tja 😉) 

Reageer