beantwoord

Gratis verstrekking Kids Vrij: wie mag het kind zijn?

• 30 april 2014
  • 19 reacties
  • 1690 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Op Mijn NS van iemand met Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Vrij, Altijd Voordeel of Weekend Vrij staat bij Abonnement wijzigen / Bijabonnementen / Kids Vrij:

Kids Vrij Bijabonnement

€ 0,00 per jaar

U wilt een Bijabonnement aanvragen voor een gezinslid. .. De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement.

Dit is puur tegenstrijdig met http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/kids-vrij.html, waarin duidelijk staat dat je Kids Vrij ook voor een kleinkind gratis kan aanvragen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 mei 2014, 13:11

Beste Dennis en andere forummers,

Ik heb dit uitgezocht: Het kind hoeft niet op hetzelfde adres te wonen, dit is inmiddels aangepast op de productpagina. Opa of oma mag gewoon een Kids Vrij kopen/gratis afsluiten voor kleinkinderen. Het adres van het kind hoeft niet te worden opgegeven daarom is het ook technisch mogelijk dat bijvoorbeeld een tante - of zoals tomprins aangeeft een stiefvader - een Kids Vrij abonnement aanvraagt.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6
Badge +2
De tekst "De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement." is vermoedelijk geschreven met Dal Vrij en Weekend Vrij als bijabonnement in gedachte (bij aanvraag van zo'n bijabonnement staat dezelfde tekst), en moet hier blijkbaar door de klant genegeerd worden. Het zou dan een willekeurig kind kunnen zijn, zie ook https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/kidsvrij-niet-gekoppeld-abonnement-de-gever-1600/index2.html#post9842.

Reputatie 6
Badge +2
Even samengevat uit dat andere topic (dat ook andere kwesties behandelde en erg onoverzichtelijk is geworden) hebben we tot nu toe:

Het kan niet anders zijn, bij een gratis Kidsvrij, dan wanneer de houder van een abonnement, Kidsvrij aan een kind geeft, dit voor elk kind gratis is. .. Het hoeft .. geen kind of kleinkind te zijn en ondanks dat het een bijabonnement is, ook niet tot het huishouden van de gever te behoren.

De regels van de bijabonnementen schrijven voor dat de bijabonnementhouder op hetzelfde adres dient te wonen als .. de hoofdabonnementhouder.
Stephan gaat nog niet in op de tegenstrijdigheid maar zal navraag doen en er op terugkomen.
Badge
Beste Dennis,
het kidsvrij abonnement als bijabonnement is ook beschikbaar voor (klein)kinderen die niet op hetzelfde adres woonachtig zijn. Dus geen probleem!
Reputatie 6
Badge +2
Aha, bedankt.

De tekst "De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement." heeft dus alleen betrekking op de bijabonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij.

Dit is anders dan wat Stephan schreef, is dit de herziene versie van de moderatoren of zijn ze het onderling niet eens?
Reputatie 6
Badge +2
De tekst "De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement." heeft dus alleen betrekking op de bijabonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij.

Het trekken van logische conclusies uit tegenstrijdige regels heeft eigenlijk weinig zin. Misschien is de volgende formulering beter:

Het is gebruikelijk en acceptabel dat de tekst "De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement." bij het bijabonnement Kids Vrij genegeerd wordt.
Beste Dennis, voor het Kids Vrij wordt inderdaad een uitzondering gemaakt. Opa's en oma's kunnen dit bijabonnement bijvoorbeeld ook aanvragen voor een kleinkind. Ik ga je signaal over de informatievoorziening op de website doorzetten. Ook ga ik uitzoeken hoe het precies is vastgelegd in de voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +4
Nou Femke, neem je dan ook het gestelde in dit topic, waar de vraag van Dennis op gebaseerd is, mee?

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/kidsvrij-niet-gekoppeld-abonnement-de-gever-1600

Op dat punt gaan er meer dingen mis en ik denk echt dat NS dit beter en eigenlijk juist moet formuleren. Er is verder op het forum aantoonbare verwarring over in het topic waarin de vraag is of een (stief)dochtertje meegenomen kan worden met een ander dan de moeder, omdat die een gratis abonnement aan haar kind had gegeven. Daar bestaat behoefte aan, al is het opheffen van inconsistentie altijd goed.
Ik neem dit topic er ook in mee tomprins, dank!
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb inmiddels ontdekt dat in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/jaar--en-maandabonnementen/gebruiksmogelijkheden-abonnementen staat wie de houder van een bijabonnement Kids Vrij kan zijn: een Gezinslid of een kleinkind (niet een willekeurig kind).
Reputatie 6
Badge +2
Gezinsleden zijn natuurlijke personen die wonen op het adres van de aanvrager van een Abonnement en van wie deze aanvrager de ouder, voogd, echtgenoot, geregistreerd partner of partij bij een notarieel samenlevingscontract is.

De houder van een bijabonnement Kids Vrij kan dus zijn:
  • iemand die woont op het adres van de houder en/of aanvrager van het hoofdabonnement en van wie deze houder/aanvrager de ouder of voogd is of
  • een kleinkind

Opvallend is dat volgens deze regels in het geval van een kind van gescheiden ouders waarbij het kind niet woont bij de ouder die hoofdabonnementhouder is, dit kind geen houder van een bijabonnement Kids Vrij kan zijn. Voor een kind zijn de regels dus strenger dan voor een kleinkind.
En hoe zit dat dan bij co-ouderschap, waarbij het kind telkens afwisselend enkele dagen bij de vader woont en daarna weer enkele dagen bij de moeder?

Dit komt tegenwoordig steeds vaker voor.
Reputatie 6
Badge +2
Als NS heel strikt is zou het adres volgens de Basisregistratie Personen het criterium kunnen zijn, maar dat voor een kind de regels strenger zijn dan voor een kleinkind is vermoedelijk toeval/slordigheid, die suggereert dat het niet zo nauw steekt.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even voor de volledigheid: De houder van een Kids Vrij Abonnement (hoofdabonnement of bijabonnement) krijgt 100% korting tijdens Daluren en Spitsuren, mits een meerderjarige met een geldig vervoerbewijs meereist met deze houder in dezelfde klasse. Deze houder hoeft dus niet het kind of kleinkind van de meerderjarige te zijn. In het geval van een Kids Vrij bijabonnement hoeft de meerderjarige ook niet de houder van het hoofdabonnement te zijn.

Per meerderjarige krijgen maximaal 3 houders van een Kids Vrij Abonnement tegelijk deze korting.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb inmiddels ontdekt dat in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/jaar--en-maandabonnementen/gebruiksmogelijkheden-abonnementen staat wie de houder van een bijabonnement Kids Vrij kan zijn: een Gezinslid of een kleinkind (niet een willekeurig kind).

Gezinsleden zijn natuurlijke personen die wonen op het adres van de aanvrager van een Abonnement en van wie deze aanvrager de ouder, voogd, echtgenoot, geregistreerd partner of partij bij een notarieel samenlevingscontract is.

De houder van een bijabonnement Kids Vrij kan dus zijn:
  • iemand die woont op het adres van de houder en/of aanvrager van het hoofdabonnement en van wie deze houder/aanvrager de ouder of voogd is of
  • een kleinkind

Opvallend is dat volgens deze regels in het geval van een kind van gescheiden ouders waarbij het kind niet woont bij de ouder die hoofdabonnementhouder is, dit kind geen houder van een bijabonnement Kids Vrij kan zijn. Voor een kind zijn de regels dus strenger dan voor een kleinkind.

Als NS heel strikt is zou het adres volgens de Basisregistratie Personen het criterium kunnen zijn, maar dat voor een kind de regels strenger zijn dan voor een kleinkind is vermoedelijk toeval/slordigheid, die suggereert dat het niet zo nauw steekt.

Op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/bijabonnementen.html staat

Voor uw (klein)kinderen van 4 t/m 11 jaar kunt u gratis een Kids Vrij abonnement aanvragen (max. 3). Zij hoeven niet op hetzelfde adres te wonen.

dus de aanvulling van Robby staat toch nog ergens op de site vermeld (niet op de pagina over Kids Vrij!). De bepaling dat het een Gezinslid zou moeten zijn is zoals ik al vermoedde slordigheid.

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/bijabonnementen-1724.
Beste Dennis, ik heb je signaal over de informatievoorziening op de website doorgezet. Ik laat het weten wanneer ik een reactie heb 🙂.
Reputatie 7
Badge +4
De verwarring is weg als je de zin:

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee.

vervangt door:

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als een kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u of met een ander mee.

De verwarring ontstond toen een stiefvader dacht dat het kind van zijn vriendin niet met hem mee mocht reizen omdat haar moederdeze gratis kidsvrij met haar abo had aangevraagd. Ieder kind met Kidsvrij mag echter met elke betalende volwassene meereizen. Alleen kinderen en kleinkinderen is onzin. De tekst die NS geeft is verwarrend. Bovendien lijkt het door deze tekst onmogelijk dat je een willekeurig kind een Kidsvrij mag geven. Ik vind het echt fout geformuleerd en je doet er nog kinderen mee tekort ook. Opa denkt wellicht op grond van wat hier staat dat hij Kidsvrij alleen aan kleinkinderen mag geven die nog met hem moeten meereizen ook. Beide is gewoon onwaar.

Beste Dennis en andere forummers,

Ik heb dit uitgezocht: Het kind hoeft niet op hetzelfde adres te wonen, dit is inmiddels aangepast op de productpagina. Opa of oma mag gewoon een Kids Vrij kopen/gratis afsluiten voor kleinkinderen. Het adres van het kind hoeft niet te worden opgegeven daarom is het ook technisch mogelijk dat bijvoorbeeld een tante - of zoals tomprins aangeeft een stiefvader - een Kids Vrij abonnement aanvraagt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is nog niet overal aangepast, Femke:

http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee

Bij Dalvrij staat het ook nog:

http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/dal-vrij.html

En het was daar waar de verwarring ontstond.
Bedankt Thom, scherp 🙂 . Ik ga dit doorgeven zodat het aangepast kan worden.

Reageer