beantwoord

Grens tussen daluren en spits

• 17 juli 2019
  • 3 reacties
  • 262 Bekeken

Ik heb een onbeperkt reizen kaart tijdens daluren gekocht en die wil ik morgen gebruiken. Nu ben ik mijn reis aan het plannen en zie dat voor mij de gunstigste trein om 18.24 uur vertrekt, kan ik dan al inchecken? Onder het mum van: "die paar minuutjes"
icon

Beste antwoord door Momo 17 juli 2019, 16:03

Je kunt inchecken maar je betaalt dan wel het spitstarief. Inchecken tegen daltarief (voor jou dus zonder extra kosten) kan vanaf 18.25 en geen seconde eerder. Je krijgt al 5 minuten extra de tijd aangezien de daluren officieel beginnen om 18.30.

Ik ga er even van uit dat je een Dal Vrij abonnement bedoelt, maar zoals tridek_ok aangeeft kun je ook een e-ticket voor in de daluren hebben. Dan geldt dat inchecken om 18.25 niet.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt inchecken maar je betaalt dan wel het spitstarief. Inchecken tegen daltarief (voor jou dus zonder extra kosten) kan vanaf 18.25 en geen seconde eerder. Je krijgt al 5 minuten extra de tijd aangezien de daluren officieel beginnen om 18.30.

Ik ga er even van uit dat je een Dal Vrij abonnement bedoelt, maar zoals tridek_ok aangeeft kun je ook een e-ticket voor in de daluren hebben. Dan geldt dat inchecken om 18.25 niet.
Als je een e-ticket hebt gekocht hoef je niet in te checken, de code op je ticket is alleen nodig om de poortjes, op stations waar deze aanwezig zijn, te openen. Je zou dan kunnen kiezen om wel de 18:24 trein te nemen en een apart e-ticket aan te schaffen om het deel van de reis dat in de spits valt te overbruggen. Let wel; als je geen aanvullend vervoersbewijs hebt kun je ook na 18:30 een boete (uitstel van betaling) krijgen als geconstateerd wordt dat je te vroeg in te trein zat (en dus zonder geldig vervoersbewijs hebt gereisd).
Welkom bij de Community, Cheryl91.

Die paar minuten maken helaas wel een verschil. Als het om een Dal Vrij abonnement gaat kan je vanaf 18.25 uur inchecken en dan reis je vrij. Check je daarmee eerder in dan 18.25 uur dan reis je tegen het volle tarief. Het tijdstip waarop je incheckt is namelijk bepalend of je vol tarief of vrij reist.

In het geval van een E-ticket, bijvoorbeeld met Samenreiskorting of een actieticket, mag deze niet gebruikt worden tussen 16.00-18.30 uur. Kortom, als je dan de trein van 18.24 uur wilt hebben zal je een aanvullend ticket dienen te kopen vanaf je vertrekstation tot aan het station waar jouw trein om 18.30 uur (of later) is.

Reageer