beantwoord

Halverwege Traject Vrij Maand opzeggen: Tijd voor een derde OV-chipkaart

• 15 oktober 2014
  • 5 reacties
  • 817 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties
Veel mensen heb ik al zien schrijven over dat het vervelend is dat er niet meerdere abonnementen op een kaart kunnen. Ook ik heb al een tijd met twee ov-chipkaarten moeten reizen. Op een staat mijn trajectvrij maandabonnement en op de ander mijn weekend vrij abonnement. Doordat ik naar een andere stad verhuisd ben moest ik voor een nieuw traject een abonnement aanvragen. Jammer dat ik betaald had voor het andere traject, maar goed niets aan te doen. Vervolgens wilde ik dus mijn nieuwe trajectvrij maand op mijn pas zetten. Wat schetst mijn verbazing? Niet mogelijk! Ik moet per se eerst mijn vorige trajectvrij maand ‘uitzitten’, omdat ik daar voor betaald had. Het is niet zo dat ik geld terug wil van dat abonnement (ik heb immers dit voor een maand aangeschaft en ben het abonnement dus voor een maand aangegaan), maar ik mag toch wel gewoon zelf de keuze hebben of ik dat abonnement eerder wil beëindigen (zonder geld terug te vragen)? Dit is toch gewoon een eigen keuze? De enige optie die mij door de klantenservice werd geboden was een nieuwe (DERDE!) ov-chipkaart aan te schaffen voor het nieuwe traject. Dit had echter geen zin, want de verzendtijd bedroeg meer dan twee weken en rond die tijd kon ik ook mijn nieuwe traject op mijn kaart zetten. Dit betekende dus voor mij reizen in de spits met volle kosten. Misschien voor de zekerheid toch nog maar een derde OV-chipkaart aanschaffen, mocht de situatie zich nog een keer voordoen?

Bovenstaande situatie heeft zich al afgespeeld, en het komt misschien niet vaak voor, maar het zou wel een verbeterpunt kunnen zijn voor in de toekomst. Dat er geen twee abonnementen op een pas kunnen is een ding, maar het opzeggen van abonnementen (en daarmee het vrijmaken van de OV-chipkaart voor een nieuw abonnement) moet gewoon mogelijk kunnen zijn in mijn ogen.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 15 oktober 2014, 15:39

Hallo Bas,

Het is inderdaad zo dat het niet mogelijk is om twee abonnementen op één OV-chipkaart te zetten. Een Traject Vrij maand abonnement sluit je voor een maand af en kan tussendoor niet opgezegd worden. Ook voor een Traject Vrij maand geldt dat je niet meer dan één abonnement op een OV-chipkaart kunt zetten, vandaar dat het niet mogelijk was om een tweede Traject Vrij maand op de OV-chipkaart te laden.

Groet,

Marjan
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Bas,

Het is inderdaad zo dat het niet mogelijk is om twee abonnementen op één OV-chipkaart te zetten. Een Traject Vrij maand abonnement sluit je voor een maand af en kan tussendoor niet opgezegd worden. Ook voor een Traject Vrij maand geldt dat je niet meer dan één abonnement op een OV-chipkaart kunt zetten, vandaar dat het niet mogelijk was om een tweede Traject Vrij maand op de OV-chipkaart te laden.

Groet,
Marjan
@Marjan NS
Ondanks dat je je eigen antwoord als beste antwoord hebt gemarkeerd zeg je met deze reactie helemaal niets dat Bas niet al wist, blijkens zijn vraag. Het gaat niet over het voortijdig opzeggen van Traject Vrij Maand, maar over het verwijderen van een lopend Traject Vrij Maand abonnement van een OV-chipkaart.

Waarom is het nog steeds niet mogelijk om bij een kaartautomaat producten (al dan niet tijdelijk) van een OV-chipkaart af te halen of over te zetten naar een andere OV-chipkaart? Waarom wordt het eerste Traject Vrij Abonnement in dit geval niet automatisch overschreven door het nieuwe abonnement? Gaat NS er samen met partner in crime TLS in slagen om de kinderziektes uit de OV-chipkaart te halen nog voordat die wordt afgeschaft (wat vanuit het oogpunt van kosten en klantvriendelijkheid natuurlijk eigenlijk al had moeten gebeuren vóór de invoering)?
Je neemt me de woorden uit de mond Pe_pe. Marjan NS heeft mijns insziens niets nieuws gezegd dan wat ik al had gezegd en ik vind dat dit ook niet het antwoord is op mijn vraag. Ik vraag me dan ook af of er wel tijd genomen is om de vraag/opmerking goed te lezen. De plank wordt misgeslagen met een redelijk standaard antwoord dat al op veel plaatsen op dit forum gegeven is. Het gaat hier om het VERWIJDEREN van een abonnement van een kaart, niet om het opzeggen van een abonnement. Er wordt niet gevraagd om geld terug (wat opzeggen van het abonnement is) maar puur om de mogelijkheid om een nieuw abonnement op een pas te kunnen zetten omdat je het oude niet meer gebruikt. Zodoende kan er bespaard worden op onnodige OV-chipkaarten. Lijkt mij toch een punt van aandacht.

In 2008 studeerde ik in Zuid-Korea. Hier kon ik mijn studentenpas gebruiken voor studentenzaken, toegang tot mijn flat, bankzaken, printen, identiteitsbewijs en, je raadt het al: het OV. Bussen, treinen, metro's, het maakte niet uit. Hier lukt het 6 jaar later nog niet eens een overbodig abonnement van een kaart af te halen.
Hallo Bas,

Ik begrijp dat je dit vervelend vindt, maar het is niet mogelijk om een Traject Vrij maand van de OV-chipkaart te verwijderen. Een abonnement kan alleen van de OV-chipkaart verwijderd worden door middel van een opzegging en dit is niet mogelijk bij een Traject Vrij maand abonnement. Wil je het nieuwe Traject Vrij maand abonnement eerder in laten gaan dan dat het oude Traject Vrij maand abonnement is afgelopen dan kan dit alleen op een andere OV-chipkaart. Ik kan hierover niks nieuws zeggen wat Bas nog niet weet, omdat dit de situatie is en Bas dit antwoord ook al heeft gekregen van de klantenservice. Dit is hoe de situatie is op dit moment, maar er wordt nog constant gewerkt aan de OV-chipkaart om deze te verbeteren. Ik zal deze feedback doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Groet,
Marjan
Bedankt voor het antwoord. Het ging mij inderdaad om dat het opgepakt zou worden dat dit een punt is wat verbeterd zou kunnen worden. We zullen zien of hier iets aan gedaan kan worden in de toekomst.

Reageer