beantwoord

Hele dag met korting reizen in de vakantie?

Ik heb een dal vrij abbonement. En bij een voordeelurenkaart destijds kon ik in juli en augustus de hele dag met korting reizen.. Is dat met een dal vrij abbonement ook zo? Weet iemand dat? Groetjes Nathalie
icon

Beste antwoord door Sivan NS 21 juli 2015, 12:40

Hoi Ettie, en welkom op dit forum!

Het klopt dat het Voordeelurenabonnement ook in de maanden juli en augustus de hele dag recht op korting geeft. Alle nieuwe producten (zoals het Dal Vrij) kennen deze regeling niet. Eigenlijk is het heel simpel: alleen het Voordeelurenabonnement en de Samenreiskorting vallen onder de vakantiemaanden-regeling.
Bekijk origineel

45 reacties

Helaas, de nieuwe abonnementen kennen geen vakanties, dus blijven de spitsen gehandhaafd.
Beetje jammer..
Dal Vrij geeft recht op vrij reizen bij inchecken tijdens de Daluren. Het Voordeelurenabonnement geeft korting bij inchecken tijdens de Voordeeluren. Het is niet verwonderlijk dat u het verschil niet kent: NS gebruikt het in de communicatie richting reizigers bij voorkeur willekeurig door elkaar, omdat ze van mening zijn dat dat duidelijker is.

Mocht u reizigers willen meenemen met Samenreiskorting: Daarvoor gelden wel de Voordeeluren: Geen middagspits en in juli en augustus ook geen ochtendspits.
Dal Vrij geeft recht op vrij reizen bij inchecken tijdens de Daluren. Het Voordeelurenabonnement geeft korting bij inchecken tijdens de Voordeeluren. Het is niet verwonderlijk dat u het verschil niet kent: NS gebruikt het in de communicatie richting reizigers bij voorkeur willekeurig door elkaar, omdat ze van mening zijn dat dat duidelijker is.

Mocht u reizigers willen meenemen met Samenreiskorting: Daarvoor gelden wel de Voordeeluren: Geen middagspits en in juli en augustus ook geen ochtendspits.

Dit is echt niet logisch allemaal. Dat snapt toch werkelijk niemand?

Het klopt dat het Voordeelurenabonnement ook in de maanden juli en augustus de hele dag recht op korting geeft. Alle nieuwe producten (zoals het Dal Vrij) kennen deze regeling niet. Eigenlijk is het heel simpel: alleen het Voordeelurenabonnement en de Samenreiskorting vallen onder de vakantiemaanden-regeling.

En het grensabonnement, dat kent volgens mij ook nog geen opvolger.
Grensabonnement valt ook niet onder die regeling, Theofiel.
Grensabonnement valt ook niet onder die regeling, Theofiel.

Het grensabonnement geeft volgens deze pagina:
Ook buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders tijdens voordeeluren
Ha Theofiel,

Dankzij jouw oplettendheid ben ik naar de contentmanager gelopen. Het blijkt dat óók het grensabonnement valt onder voordeeluren. Mijn excuses! Ik heb mijn reactie meteen aangepast.

Edit: hetgeen ik eerder schreef, is correct. Alleen het Voordeelurenabonnement en de Samenreiskorting vallen onder de regeling. Ik ben het echter met je eens dat de terminologie soms voor verwarring kan zorgen. Die term 'voordeeluren' waarnaar je verwijst, staat echter los van die vakantiemaanden.
Badge +3
Die term 'voordeeluren' waarnaar je verwijst, staat echter los van die vakantiemaanden.
Nou, nee. De term Voordeeluren is in de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement gedefinieerd als "de periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 04.00 uur en tussen 09.00 uur en 24.00 uur en de hele dag op zaterdag en zondag, in juli en augustus, in de periode van Eerste Kerstdag tot en met Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag, 2e Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Bevrijdingsdag in een jaar met een jaartal dat eindigt met het cijfer 0 of 5."

In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten, die gelden voor het grensabonnement, komt de term helemaal niet voor. Daarin wordt gesproken over Daluren, gedefinieerd als "de periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen".

De verwarring in het geval van het grensabonnement zal terug te voeren zijn op artikel 10.9 van die voorwaarden: "Met een Grensabonnement krijgt u 100% korting op bepaald vervoer tussen een bepaald Nederlands station en een bepaald (spoor) grenspunt, bijvoorbeeld Roosendaal-grens. (...) Op vervoerbewijzen buiten uw Vast traject krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren en tot nadere aankondiging van NS ook tussen 16.00 uur en 18.30 uur. NS kondigt het vervallen van 40% korting tussen 16.00 uur en 18.30 uur aan via ns.nl/voorwaarden."

De tekst op deze pagina moet derhalve worden aangepast zodat er staat: "Buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders in de daluren, en tot nadere aankondiging ook tussen 16.00 uur en 18.30 uur." Daarbij kan nog een toelichting komen over wat de daluren precies zijn. Er is al wel een kopje "Wanneer reist u vrij of met 40% korting?", maar daar ontbreekt dus dat op werkdagen ook voor 6.30 uur met korting gereisd mag worden.

Kortom, de term voordeeluren staat niet los van de vakantiemaanden en moet vervangen worden op de genoemde pagina. Daarbij lijkt het me niet dat de terminologie voor verwarring zorgt, maar in essentie de keuze van NS om verschillende - naar nu blijkt minstens drie - tijdstippen te hanteren voor het al dan niet geven van korting: Voordeeluren, Daluren en deze uitgebreide Daluren voor het grensabonnement.
Ik kon me niet voorstellen dat de NS naast de daluren en voordeeluren nog een derde categorie "grensuren" zou hanteren, maar blijkbaar is dit dus toch het geval. Ik ben erg benieuwd hoeveel conducteurs hiervan op de hoogte zijn.
Hoog tijd voor verplicht corvee als assistent-conducteur voor alle marketing-figuren die bij NS dit soort afwijkende voorwaarden verzinnen.
In praktijk; ga je dus in deze twee maanden met drie vriendinnen op stap, vertrekt om 8 uur en gaat weer terug om 5 uur, dan mag TS de volle pond betalen en haar drie metgezellen krijgen 40 % korting.

Nu kan ik wel vragen aan de NS of dit logisch is, maar weet het antwoord al; "ja wij bij NS vinden dit compleet logisch".
Juist door die NS-logica gaat het nooit meer iets worden met die toko.
Dit is idd zo raar en ook best onduidelijk. Ik heb een dalurenabonnement en nu ga ik morgen dus voor 9 uur met mijn partner meereizen omdat ik dan als meereizer wel korting krijg en als abonnementhouder niet. Ik heb mijn abonnement opgezegd, vooral ' s middags veel te lastig met die tijden en dit geval van geen korting als houder maar wel als meereizer veel te klantonvriendelijk.
Reputatie 4
Badge
dit geval van geen korting als houder maar wel als meereizer veel te klantonvriendelijk.

Dat is gemakkelijk op te lossen hoor. Dan moet je voortaan bij het laden van samenreiskorting ook invoeren met welk abonnement je mee gaat reizen zodat de samenreizigers voortaan net als de abonnementhouder geen korting krijgen in de middagspits en in de zomer, maar wel het voordeel hebben dat ze voor 6.30 kunnen inchecken voor spitsreizen met korting.

Andere makkelijke oplossing, laat de voordeeluren verdwijnen, dat mag NS immers op elk moment besluiten te doen.
Reputatie 2
In praktijk; ga je dus in deze twee maanden met drie vriendinnen op stap, vertrekt om 8 uur en gaat weer terug om 5 uur, dan mag TS de volle pond betalen en haar drie metgezellen krijgen 40 % korting.

Nu kan ik wel vragen aan de NS of dit logisch is, maar weet het antwoord al; "ja wij bij NS vinden dit compleet logisch".
Juist door die NS-logica gaat het nooit meer iets worden met die toko.

Tja dat is klantenbinding. Je trouwe klanten vooral teveel laten betalen.
Als ik met mijn JTK bijvoorbeeld naar Groningen reis (en heb alleen Eindhoven-Helmond als afgekocht reisrecht) en ik ga diezelfde dag niet terug check ik NIET uit. De reis kost met dan 1 cent.
Mijn vrouw reist gezellig met een spoordeeluren-meereiskaartje en we zijn voor 1 cent in Groningen.

Wat de NS doet doe ik terug !
Badge +3
Graag nog reactie op mijn uitgebreide schrijven hierboven. Momenteel is de tekst op de pagina onjuist en is een aanpassing vereist.
Ik kom hier morgen op terug, Tochjo!
Hoi Tochjo,

Excuses voor de late reactie. Ik heb jouw signaal doorgegeven aan mijn collega's die verantwoordelijk zijn voor de website (en het re-designen daarvan). Ik heb hen gevraagd naar de door jou genoemde pagina te kijken, maar ook om de terminologie breder te bestuderen en de website hierop te controleren. Bedankt!
Badge +3
Herinnering: er is nog niets gewijzigd.
Terechte reminder, Tochjo. Ik heb jouw uitgebreide verhaal nogmaals uitgezet, samen met een eerder topic van Dennis, met het verzoek nogmaals kritisch te kijken naar het gebruik van deze termen.
Ik heb zojuist begrepen dat ons productmanagement bezig is om inconsistenties in productvoorwaarden op te pakken en zoveel mogelijk gelijk te trekken. Dat geldt voor tariefperioden, feestdagen en bijzondere periodes als juli/augustus of tussen Kerst en Oud & Nieuw. Uiteraard in overleg met verschillende stakeholders, zoals Klantenservice. Er is mij toegezegd op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen.

Nogmaals dank allen die deze zaken gemeld hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Het invoeren van de middagspits in het internationale verkeer zou een behoorlijke verslechtering zijn voor de internationale reiziger. Nu is tussen 16.00 en 18.30 geen spitsuurbeperking als je uit het buitenland komt en is in Nederland bijvoorbeeld je Dalvrij geldig met een korting van 100 procent. Dit soort inconsistentie is alleen maar in het voordeel van de reiziger.

Als mensen het voordeel van in veel gevallen gratis reizen moeten afzetten tegen consistent en betalen dan zal niemand het vervallen van de middagspits t als een verbetering ervaren. Het kost de klant alleen maar geld en niet zo weinig ook. Maar ja, het is een kleine groep.
Hoewel ik wel een liefhebber ben van het Nederlandse systeem is het voor veel mensen onoverzichtelijk in het internationale verkeer. Het rekening moeten houden met de spits maakt het vertrek naar Nederland tijdens de middagspits anders dan erna of ervoor. Dat is haast niet te overzien en een snelle aanpassing is lastig als je in het buitenland zit.
Het schrappen ervan geeft overlast en onduidelijkheid naast een prijsnadeel.

Deze regel van het ontbreken van de middagspits vanuit het buitenland is niet voor niks ingesteld.
Badge +3
Ik begrijp dat het even duurt voor het productmanagement alle inconsistenties in productvoorwaarden heeft opgepakt en gelijk heeft getrokken, maar we zijn inmiddels anderhalve maand verder en zoals ik hierboven al aangaf is de tekst op deze pagina nu gewoon feitelijk onjuist. Misschien kunnen de productmanagers op korte termijn in ieder geval die tekst in lijn brengen met de huidige voorwaarden?
Tochjo, veel te late reactie van mijn kant, maar we gaan zorgen dat dit vandaag nog wordt aangepast.

Reageer