beantwoord

Hele dag met korting reizen in de vakantie?


Ik heb een dal vrij abbonement. En bij een voordeelurenkaart destijds kon ik in juli en augustus de hele dag met korting reizen.. Is dat met een dal vrij abbonement ook zo? Weet iemand dat? Groetjes Nathalie
icon

Beste antwoord door Sivan NS 21 juli 2015, 12:40

Hoi Ettie, en welkom op dit forum!



Het klopt dat het Voordeelurenabonnement ook in de maanden juli en augustus de hele dag recht op korting geeft. Alle nieuwe producten (zoals het Dal Vrij) kennen deze regeling niet. Eigenlijk is het heel simpel: alleen het Voordeelurenabonnement en de Samenreiskorting vallen onder de vakantiemaanden-regeling.
Bekijk origineel

45 reacties

Excuses voor de late reactie!

Dat mag jij, Tochjo. Ik heb je verzoek doorgezet naar dezelfde beheerders 🙂.
Badge +3
Drie weken geleden schreef ik:

De verwarring zou volgens mij eenvoudig kunnen worden weggenomen als de tekst "buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders tijdens voordeeluren" vervangen zou worden door "buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders, behalve op werkdagen tussen 6.30 en 9.00 uur".
Inmiddels is de tekst aangepast. De nieuwe formulering lijkt zowaar op mijn voorstel, maar de woorden "op werkdagen" lijken helaas per ongeluk weggevallen te zijn. Mag ik voorzichtig vragen of die woorden alsnog toegevoegd kunnen worden, zodat de tekst helemaal fantastisch is en die selecte groep mensen die ooit een Grensabonnement willen aanschaffen helemaal volledig eenduidig en correct geïnformeerd wordt? 😉
Ik had niet anders verwacht, Tochjo 😉. En we waarderen je alertheid ook alleen maar.
Badge +3
Mooi dat we nu na acht maanden toch op één lijn zitten. Het spreekt voor zich dat ik in de gaten zal houden of de tekst op de pagina wordt aangepast 🙂
Ik heb met de hulp van Sivan een reactie ontvangen van de verantwoordelijke afdeling:
Na een tijdje puzzelen is het inderdaad zo dat Grensabonnementhouders geen voordeeluren hebben, maar “daluren en (de middagspits)”.
De formulering zal daarom aangepast moeten worden.
Wat soms echter lastig is, is dat wij (de moderators) een suggestie/feedback/klacht moeten interpreteren en controleren, vervolgens dit moeten checken bij de product managers, en dat weer door moeten geven aan de beheerders van de website.
Voordeel van een openbaar forum is dat de productmanagers en websitebeheerders in geval van twijfel gemakkelijk even kunnen nalezen hoe het oorspronkelijk geschreven was, dus dat ze niet per se afhankelijk zijn van de interpretatie van de moderators.
Dank je wel, Mark. Dat waardeer ik 🙂.

Hetgeen je zegt beaam ik. Het is echter ook een teken dat wij vanuit NS ook moeten zorgen dat onze producten en voorwaarden consistenter moeten worden ingevuld. Dat ben ik dan ook volledig met de forumleden eens.
Reputatie 7
Badge +3
De fout ligt in dit geval vooral bij mij, iMark. Er was wat onduidelijkheid over hoe het zat, en omdat ik meerdere issues op mijn naam heb, heb ik dit topic onvoldoende prio gegeven.



Dit vind ik een zeer edelmoedige reactie. Mijn complimenten.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet ziet. Voorwaarden en voorschriften die met elkaar in tegenspraak zijn kunnen een onontwarbare kluwen worden.
De fout ligt in dit geval vooral bij mij, iMark. Er was wat onduidelijkheid over hoe het zat, en omdat ik meerdere issues op mijn naam heb, heb ik dit topic onvoldoende prio gegeven.

Onze collega's die over de website gaan zijn gelukkig altijd bereid om mee te denken over aanpassingen op de website. Sterker nog, ze zijn ontzettend blij met jullie feedback. Wat soms echter lastig is, is dat wij (de moderators) een suggestie/feedback/klacht moeten interpreteren en controleren, vervolgens dit moeten checken bij de product managers, en dat weer door moeten geven aan de beheerders van de website. Als daarbinnen onduidelijkheid ontstaat, loopt het proces helaas niet zo soepel. In dit geval heb ik wat steekjes laten vallen, waardoor het langer op zich laat wachten dan gewenst.
Reputatie 7
Badge +3
Ik lees deze draad voor het eerst. Onbegrijpelijk dat de 'verantwoordelijke afdeling' al 7 maanden bezig is om de suggesties te verwerken. Me dunkt dat de eindverantwoordelijke van de verantwoordelijke afdeling dit jaar geen bonus tegemoet hoeft te zien.
Update 16 maart: de verantwoordelijke afdeling is ermee bezig. Hopelijk kan ik zsm meer informatie geven.
@Tochjo Bedankt voor je suggestie. Ik heb het doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Ik houd jullie op de hoogte hoe dit verder gaat.
Badge +3
Mooi dat onder het kopje "Wanneer reist u vrij of met 40% korting?" nu de juiste informatie staat.

Ik vind het echter onbegrijpelijk dat men de term voordeeluren handhaaft. Deze term wordt noch op de pagina zelf, noch in de op de pagina gelinkte voorwaarden gedefinieerd. In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staan ze wel duidelijk gedefinieerd en dan hoort de periode van 4.00 tot 6.30 uur er echt niet bij.

De huidige omschrijving wekt de indruk dat in dezelfde periodes met korting gereisd mag worden als met het Voordeelurenabonnement: dat is niet het geval, want de periodes zijn ruimer bij het Grensabonnement. Ik ben het dan ook oneens met de opmerking dat het blijkbaar wel klopt wat er staat.

De verwarring zou volgens mij eenvoudig kunnen worden weggenomen als de tekst "buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders tijdens voordeeluren" vervangen zou worden door "buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders, behalve op werkdagen tussen 6.30 en 9.00 uur". Is dat wellicht een optie die acceptabel is voor de mensen die over deze formuleringen gaan?
Het klopt blijkbaar wel wat er staat. In de communicatie noemen we Voordeeluren zonder middagspits; daluren zijn uren met middagspits. Bij het kopje 'wanneer reist u vrij…?' hebben ze 'voor 6.30 uur' toegevoegd.
Badge +3
Een korte samenvatting van de kwestie:

De tekst op deze pagina moet derhalve worden aangepast zodat er staat: "Buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders in de daluren, en tot nadere aankondiging ook tussen 16.00 uur en 18.30 uur." Daarbij kan nog een toelichting komen over wat de daluren precies zijn. Er is al wel een kopje "Wanneer reist u vrij of met 40% korting?", maar daar ontbreekt dus dat op werkdagen ook voor 6.30 uur met korting gereisd mag worden.
Zie dit bericht voor een uitgebreide toelichting.
Volgens mij was er onduidelijkheid over de voorwaarden. Ik heb het wederom uitgezet. Bedankt voor de heads up en excuses.
Badge +3
Nieuwe maand, nieuwe kansen.
Badge +3
Volgende maand, volgende herinnering.
We zijn lekker bezig, Tochjo. Ik ga dit nu maar eens even uitzetten bij onze Productmanagers, en daarna bij onze contentbeheerders. Keep you posted.
Badge +3
Wat precies is er aangepast? Op deze pagina staat nog steeds "buiten uw traject 40% korting bij alle treinvervoerders tijdens voordeeluren", maar dit is onjuist. Voordeeluren moet hier vervangen worden door daluren én er moet bij dat in aanvulling daarop tot nader bericht van NS ook in de middagspits met korting gereisd mag worden. En bij het kopje "Wanneer reist u vrij of met 40% korting?" ontbreekt nog altijd dat op werkdagen ook voor 6.30 uur met korting gereisd mag worden.
Tochjo, veel te late reactie van mijn kant, maar we gaan zorgen dat dit vandaag nog wordt aangepast.
Badge +3
Ik begrijp dat het even duurt voor het productmanagement alle inconsistenties in productvoorwaarden heeft opgepakt en gelijk heeft getrokken, maar we zijn inmiddels anderhalve maand verder en zoals ik hierboven al aangaf is de tekst op deze pagina nu gewoon feitelijk onjuist. Misschien kunnen de productmanagers op korte termijn in ieder geval die tekst in lijn brengen met de huidige voorwaarden?
Reputatie 7
Badge +4
Het invoeren van de middagspits in het internationale verkeer zou een behoorlijke verslechtering zijn voor de internationale reiziger. Nu is tussen 16.00 en 18.30 geen spitsuurbeperking als je uit het buitenland komt en is in Nederland bijvoorbeeld je Dalvrij geldig met een korting van 100 procent. Dit soort inconsistentie is alleen maar in het voordeel van de reiziger.

Als mensen het voordeel van in veel gevallen gratis reizen moeten afzetten tegen consistent en betalen dan zal niemand het vervallen van de middagspits t als een verbetering ervaren. Het kost de klant alleen maar geld en niet zo weinig ook. Maar ja, het is een kleine groep.
Hoewel ik wel een liefhebber ben van het Nederlandse systeem is het voor veel mensen onoverzichtelijk in het internationale verkeer. Het rekening moeten houden met de spits maakt het vertrek naar Nederland tijdens de middagspits anders dan erna of ervoor. Dat is haast niet te overzien en een snelle aanpassing is lastig als je in het buitenland zit.
Het schrappen ervan geeft overlast en onduidelijkheid naast een prijsnadeel.

Deze regel van het ontbreken van de middagspits vanuit het buitenland is niet voor niks ingesteld.
Ik heb zojuist begrepen dat ons productmanagement bezig is om inconsistenties in productvoorwaarden op te pakken en zoveel mogelijk gelijk te trekken. Dat geldt voor tariefperioden, feestdagen en bijzondere periodes als juli/augustus of tussen Kerst en Oud & Nieuw. Uiteraard in overleg met verschillende stakeholders, zoals Klantenservice. Er is mij toegezegd op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen.

Nogmaals dank allen die deze zaken gemeld hebben.
Terechte reminder, Tochjo. Ik heb jouw uitgebreide verhaal nogmaals uitgezet, samen met een eerder topic van Dennis, met het verzoek nogmaals kritisch te kijken naar het gebruik van deze termen.

Reageer