beantwoord

Herroepingsrecht abonnement

• 3 februari 2020
  • 16 reacties
  • 994 Bekeken

Ik overweeg om een jaarabonnement af te sluiten voor Traject Vrij. Echter ben ik benieuwd hoe het zit met herroepingsrecht. Wettelijk gezien heb ik volgens mij gewoon 14 dagen herroeping, echter zie ik dit nergens terug komen in de algemene voorwaarden.

We gaan er in deze situatie vanuit dat ik binnen 14 dagen herroep, en ook al gebruik heb gemaakt van het abonnement. Ik neem aan dat de kosten dan natuurlijk verrekend kunnen worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 februari 2020, 16:26

Goedemiddag yourischuur en welkom bij de NS Community!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet op de hoogte ben van de uitzonderingen waar door andere gebruikers naar wordt gerefereerd. Hoe dit wettelijk zit durf ik niet niet met zekerheid te zeggen, ik weet echter wel dat we bij de Klantenservice de mogelijkheid om binnen 14 dagen een abonnement te annuleren over het algemeen gewoon hanteren. Het gebeurt namelijk geregeld dat iemand per ongeluk een verkeerd (type) abonnement besteld.

De enige voorwaarde daarbij is wel dat er nog geen gebruik gemaakt mag zijn van dat abonnement. Zodra je er een reis mee maakt, vervalt deze mogelijkheid. De situatie die jij schetst is dus sowieso niet mogelijk.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Aannames in het eigenbelang hebben geen juridische basis, daar is helaas zoveel ruis in de samenleving over dat mensen het geloven.;-) Als u beweert dat iets wettelijk zo is, dan kunt u het ook moeiteloos opzoeken en aantonen waarom. Het is echter juridisch dichtgetimmerd, dit recht is er in deze niet. U kunt niet gaan reizen met dit abonnement en zich dan achteraf op het herroepingsrecht beroepen. Ik verwijs u naar het ARV.

Reputatie 7
Badge +3

Ik overweeg om een jaarabonnement af te sluiten voor Traject Vrij. Echter ben ik benieuwd hoe het zit met herroepingsrecht. Wettelijk gezien heb ik volgens mij gewoon 14 dagen herroeping, echter zie ik dit nergens terug komen in de algemene voorwaarden.

We gaan er in deze situatie vanuit dat ik binnen 14 dagen herroep, en ook al gebruik heb gemaakt van het abonnement. Ik neem aan dat de kosten dan natuurlijk verrekend kunnen worden.

Helaas. Er is in de wet een groot aantal uitzonderingen vastgelegd waarop het herroeppingsrecht niet van toepassing is. Een van die uitzonderingen betreft vervoersbewijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Het kopen van een abonnement is het kopen van een dienst. Diensten zijn uitgezonderd van herroepingsrecht.  U heeft dus geen 14 dagen bedenktijd.

Als u zou willen kijken of een abonnement iets voor u is, dan zou u een Flex abonnement kunnen overwegen. Hier zit u maximaal een maand aan vast, daarna kunt het elke keer na minimaal een maand wijzigen of opzeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ook aan een Traject Vrij jaarabonnement hoef je niet een jaar vast te zitten aangezien je die op elk willekeurig moment kunt wijzigen naar NS Flex, zelfs nog binnen 1 maand. Je betaalt dan na verrekening alleen de dagen dat je het abonnement wel had.

En als iemand nu een Traject Vrij wil is er momenteel nog niet de mogelijkheid hiervoor een Flex abonnement te nemen, dat zou pas halverwege 2e kwartaal beschikbaar komen.

Goedemiddag yourischuur en welkom bij de NS Community!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet op de hoogte ben van de uitzonderingen waar door andere gebruikers naar wordt gerefereerd. Hoe dit wettelijk zit durf ik niet niet met zekerheid te zeggen, ik weet echter wel dat we bij de Klantenservice de mogelijkheid om binnen 14 dagen een abonnement te annuleren over het algemeen gewoon hanteren. Het gebeurt namelijk geregeld dat iemand per ongeluk een verkeerd (type) abonnement besteld.

De enige voorwaarde daarbij is wel dat er nog geen gebruik gemaakt mag zijn van dat abonnement. Zodra je er een reis mee maakt, vervalt deze mogelijkheid. De situatie die jij schetst is dus sowieso niet mogelijk.

Badge

Als TS zich had verdiept in de materie ‘herroepingsrecht’ had deze ook kunnen lezen dat het vervoersbewijs daar niet onder valt omdat personenvervoer is uitgesloten van het herroepingsrecht.

@MoDe, diensten vallen in eerste instantie ook onder het herroepingsrecht alleen volgt dan weer een grote lijst met uitzonderingen van diensten die er niet onder vallen.

De wetgeving is vooral tot stand gekomen vanwege de opdringerige verkoopmethodes die door verschillende bedrijven is en wordt toegepast en ter bescherming van de consument die daardoor compleet overvallen kan worden.

Helaas voor TS gaat deze vlieger dus niet op.

Reputatie 6

Dit zou ik toch niet zo stellig durven beweren. Er bestaat geen herroepingsrecht voor gedateerde tickets die online zijn aangeschaft en waarbij de klant adequaat is geinformeerd.

Voor abonnementen geldt er volgens mij mogelijk onder voorwaarden (bijv. geen gebruik, verrekening van gebruik) wel een herroepingsrecht. Dit naar analogie van bijv. de koop van een losse krant (niet herroepbaar) vs een krantenabonnement (wel herroepbaar).

Jammer dat er niets over te vinden is in de voorwaarden.

Badge +3

Voor zover het klassieke abonnementen betreft geldt het herroepingsrecht beperkt.

Je kunt het tot één maand na de ingangsdatum ophalen bij een automaat (en er eventueel mee gaan reizen).

Doe je dat eerste (ophalen) niet, dan kan je de bestelling heel eenvoudig via de klantenservice terug laten draaien.

Heb je het wel opgehaald (maar nog niet gebruikt) dan zijn er ook wel mogelijkheden, maar wordt het lastiger.

Heb je het wel gebruikt maar bevalt het niet? Dan kan je het inderdaad omzetten naar Flex en ben je ook klaar. Uiteraard betaal je dan voor het gebruikte deel.

Dus niet zoals kleding/schoenen (van Zalando of zo) na een weekje of twee uitproberen (zichttermijn) kosteloos kunnen terugsturen. Daar zitten ook nog wel beperkingen aan overigens...

Reputatie 3

Misschien een leuke update van dit topic. De vraag is van begin februari 2020 en vrijwel alle antwoorden zijn verkeerd. 

In het eerste kwartaal van 2020 heeft het hof van justitie van de EU in Luxemburg in een zaak tegen Deutsche Bahn besloten dat het herroepingsrecht ook geldt voor trein/ov-abonnementen. Dit arrest heeft uiteraard werking in de gehele Europese Unie. 

Dit heeft uiteindelijk tot gevolg gehad dat ook NS de voorwaarden aan heeft moeten passen. NS heeft hier (te) lang mee gewacht en daarom kunnen de abonnementen die af zijn gesloten in de ruim zeven maanden voor aanpassing van de voorwaarden alsnog herroepen worden. 

De voorwaarde die de klantenservice volgens @Stijn NS stelde, namelijk dat je niet gereisd mocht hebben, was helaas in strijd met Europese wetgeving. Het gereisd hebben kan uiteraard wel gevolgen hebben voor de te ontvangen restitutie. 

Als u online of telefonisch een abonnement aanschaft, heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Heeft u vorig jaar tussen 26 januari 2020 en 1 september 2020 online of telefonisch een doorlopend abonnement of maandabonnement bij NS aangeschaft? Dan geven we u de mogelijkheid om alsnog gebruik te maken van uw herroepingsrecht. Dit recht geldt ook als het abonnement reeds beëindigd is. U heeft dan recht op teruggave van het al betaalde abonnementsgeld. 

Als u een gratis abonnement hebt (gehad), zoals bijvoorbeeld OV-fietsNS Flex Basis of Stallen op Rekening, dan wordt er niks gerestitueerd.

Hebt u gereisd met uw abonnement?
Let op: als u gereisd hebt met uw abonnement, dan bent u bij herroeping de genoten kortingen alsnog verschuldigd aan NS. Is de genoten korting op de reizen die u heeft gemaakt hoger dan het abonnementsbedrag? Dan brengt NS het verschil bij u in rekening.
Wilt u uitrekenen of u gebruik wilt maken van uw herroepingsrecht? Ga dan naar Mijn NS en check uw reishistorie.

Hoe maakt u gebruik van uw herroepingsrecht?

• Geef uiterlijk op 2 maart 2021 aan, dat u alsnog uw NS-abonnement wilt herroepen. Klik hiervoor op de blauwe button hieronder. U kunt ook gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier Herroepingsrecht of contact opnemen met onze Klantenservice.
  • Wij beëindigen vervolgens het NS-abonnement.
  • Heeft u een reizen op saldo abonnement? Dan dient u binnen 14 dagen uw abonnement van uw OV-chipkaart af te halen bij een NS-kaartautomaat of ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.
  • Daarna verrekenen we zo snel mogelijk het al betaalde abonnementsgeld met de genoten korting.

Het heeft in Nederland, mede door de mogelijkheid om altijd naar Flex zonder abonnement te wisselen, misschien allemaal wat minder  verstrekkende gevolgen dan in bijvoorbeeld Duitsland. Ik kan me niet voorstellen dat het nu storm gaat lopen met herroepingsverzoeken, maar het leek me desalniettemin interessant. 

We hebben al onze abonnementhouders die een abonnement hebben besteld tussen 26 januari 2020 en 1 september 2020 hiervan op de hoogte gebracht. Deze kunnen met terugwerkende kracht hier gebruik van maken. De voorwaarde dat je het abonnement niet mag hebben gebruikt klopt niet. We zullen dan de genoten korting inderdaad met de kosten van het abonnement verrekenen.

Badge +3

Daar heb ik volgens mij niets over vernomen, Erryt.

In een ander topic (zal het zometeen even opzoeken) gaf ik al aan dat je pas recent (ik meen per december 2020) bij het nieuw bestellen of wijzigen van (in ieder geval) een Flex abonnement de melding krijgt dat je het kunt herroepen, maar dat moet (tegenwoordig) dan wel via de klantenservice. Daarvóór stond er (volgens mij) ook een link in de bevestigingsmail van je bestelling/wijziging.

Denice gaf in dat topic aan dat eventueel genoten korting of vrij reizen tijdens je bedenktijd verrekend wordt met een restitutie van het volledige abonnementsgeld (helemaal logisch inderdaad).

Ik ben daar vorige week even mee aan de slag gegaan, en kreeg via de klantenservice (naam was Didi) na een paar minuten in de wacht te horen dat de restitutie alleen de niet gebruikte dagen van een NS Flex abonnement dekt. Voor de dagen die je het abonnement gehad hebt, geen restitutie!

Volledige restitutie (minus gebruikskosten in de vorm van genoten korting of vrij reizen) zou alleen zijn voor nieuwe abonnementen, en dat terwijl je bij een wijziging gewoon ook de melding krijgt over je herroepingsrecht. Conclusie was dat een wijziging in Flex zou gelden als ‘nieuw abonnement’, wat ook klopt via de weergegeven ingangsdatum in Mijn NS bij Producten.

Eindresultaat was in ieder geval dat ik dus € 0,19 heb moeten betalen voor 3 dagen Weekend Voordeel, zonder ermee gereisd te hebben (het was een test en die 3 dagen was toevallig hetzelfde als tot mijn volgende maandfactuur) maar dat maakt niet uit verder.

Volgens de melding en het herroepingsrecht zou je alles terug moeten krijgen. 

Waarover precies heb je niets vernomen?

Badge +3

Over “tussen 26 januari 2020 en 1 september 2020 hiervan op de hoogte gebracht”, maar die mail kan ik gemist hebben.

Het topic/reactie die ik zocht was trouwens deze van vorige week. Oh, en deze (in hetzelfde topic) van 11 december.

Die is vandaag pas naar de eerste abonnementhouders verstuurd. Als je in deze periode een abonnement hebt aangeschaft dan krijg je deze nog. Als je deze berichtgeving nog niet hebt ontvangen dan kan je het beste even wachten met contact opnemen met onze klantenservice als je gebruik wilt maken van dit herroepingsrecht.

Badge +3

Oke, maakt mij niet uit want alles was maar een test (proof of concept) en voor die 19 cent draag ik een wegwerp IIR medisch mondkapje wel enkele dagen extra in de supermarkt of zo :joy:

Bedankt voor de 19 cent!

Reageer