Herstel foutieve factuur | NS Community
beantwoord

Herstel foutieve factuur

  • 10 October 2021
  • 16 reacties
  • 568 Bekeken

Ik ben veranderd van flex altijd Vrij naar flex basis.

Ik ben 65+ dus betaalde ik 46 euro per maand en nu wordt het 0 euro per maand.

Toch ontvang ik een rekening van 60 euro als voorschot en voor november staat er ook al een voorschot van 60 euro.

46 Euro had ik nog kunnen begrijpen en dat het dan later teruggestort zou worden, maar 60 euro is echt fout.

Ik heb ook geen reiskosten gemaakt.

Het bedrag is al van mijn rekening gehaald, het contact met NS van bijna een half uur heeft niets opgeleverd.

Ik heb daarom helaas het geld door ING terug laten storten.

Ik wil het gewoon opgelost hebben en kan het geld erg goed gebruiken.

icon

Beste antwoord door Thom 10 October 2021, 18:05

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoe vervelend het ook is: Ik heb daarom helaas het geld door ING terug laten storten. is niet verstandig, hoe menselijk ook.

Het is storneren en NS ziet dit gewoon als niet betalen. Met alle gevolgen van dien, want u heeft een Flexabonnement en dat geeft na iets meer dan een maand veel gedoe. Niet betalen omdat u het er niet mee eens bent is menselijk, maar in de praktijk het allerduurste. Dat geld voor een incassobureau is helemaal moeilijk om te missen, en de computer houdt met geen enkele omstandigheid rekening. Ook niet me de uwe als het op te laat betalen aankomt.

Troost u: er komen wel vaker fouten voor  met Flex helaas en doorgaans lost het zich op. Het kan ook wel eens uitmaken wie u aan de lijn heeft. 

Het is echt veel beter te proberen het op te lossen met Klantenservice. Verstandig is ook de facturen even na te lopen op MijnNS en vaak helpt de reishistorie nalopen ook. Mogelijk komt u er dan achter hoe het zit en komt u bij Klantenservice wat meer beslagen ten ijs.

Het kan ook zijn dat er in- of uitcheckfouten zijn gemaakt en in rekening gebracht. Die zijn vaak te herstellen en dan vervalt er mogelijk drie keer twintig euro. 

Troost u, meestal wordt het opgelost. U bent niet van AltijdVrij naar Flex gegaan maar van Dalvrij naar Flex bij dit bedrag.Het lijkt me goed denkbaar dat er problemen met in- en uitchecken in rekening zijn gebracht en die zijn tot op zekere hoogte te herstellen.

Een vriendelijke benadering helpt. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.:grinning:

Badge +3

@hajmvermeulen bij NS Flex is de 65+ korting een heel circus, lees vooral dit (inmiddels lange) topic over iets soortgelijks.

Bij stoppen van Flex Altijd Vrij (wissel naar Basis) in de loop van een ‘abonnementsmaand’ moet je dus de verleende korting terug betalen.

Zie je factuur, en bij twijfel graag een screenshot als je er met de Klantenservice niet uit komt.

Zie ook 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je de factuur al bekeken?

Heb je het afgelopen jaar toevallig een dal voordeel of voordeelurenabonnement omgezet naar Flex en 'vergeten' het oude abonnement van de kaart te halen? Verlenging van dal voordeel of voordeeluren is €60

Reputatie 7
Badge +4

Ook die verlenging van een Dalvoordeelabonnement  is ongedaan te maken. Zet het Dalvoordeelabonnement om in Flex zonder abonnement. U krijgt dan een evenredig deel terug. Nagenoeg het volledige bedrag meestal.

Dank jullie wel voor jullie meedenken!

Zojuist heb ik weer NS gebeld en....nu zeer serieus genomen door de medewerkster én de afdeling facturen.

Het wordt nu op de bodem uitgezocht, ik krijg er nog een bericht van.

Helaas heb ik het geld teruggeboekt omdat ik mij de eerste keer niet gehoord voelde.

Ik zag de reacties van de community pas een uur geleden op spam, had ik ze maar eerder gezien.

Weet ik nu voortaan.

Op uw aanraden heb ik NS weer gebeld en ik heb nu goede hoop dat alles goed komt.

Voorlopig heeft de medewerkster een paar keer haar excuses aangeboden, dat is al wat.

De medewerkster en mevrouw van de factureringwerken beiden al lang voor NS en begrijpen niet hoe het kan dat er 60 euro geboekt is.

Ik heb niet binnen een maand mijn abonnement veranderd, het is echt een flex abonnement.

Ik heb intussen wel een dal voordeel abb genomen met keuzedagen omdat dit nog tot 2022 kan.

Nogmaals dank voor jullie meedenken!

 

 

Aha, Robert B, dit zou kunnen.

Ik heb nl op 18 juli een Flex abonnemet altijd Vrij met 65+ korting genomen.

Op 3 september was ik mijn ov-kaart kwijt en heb ik die kaart meteen geblokkeerd.

Ik kreeg het teveel betaalde geld teruggestort.

Gelukkig heb ik meteen op dezelfde dag via een andere ov-kaart weer een Flex altijd Vrij genomen, het bewijs dat ik niet met het abonnement wilde stoppen.

Nu is waarschijnlijk van het geblokkeerde abonnement die 60 euro in rekening gebracht, omdat het abonnrment haverwege de maand gestopt werd.

NS zei al tegen mij dat ik even moest wachten en dat het met het abonnement van 18 juli had te maken, maar goed uitgelegd werd dat toen niet.

De geblokkeerde ov-chipkaart heb ik uit "mijn ns" gehaald en zodoende kon de medewerker gisteren het niet meer zien en kwam ook bij haar de verwarring.

Ik heb zolang de 60 euro gisteren meteen weer teruggestort op NS reizigers en hoop maar dat het goed komt, want ik vind dat ik de 60 euro later terug moet krijgen omdat ik meteen op 3 september (de dag waarop ik de andere ov-chipkaart blokkeerde) een vervolg flex altijd Vrij abonnement heb genomen.

Badge +3

Dank voor de dank en succes ermee. Ik heb nogal vaak gelijk maar ben geen NS!

Bij deze dus opgelost?

Van harte hoop ik dat het voorlopig is opgelost Robert, ik heb maandag meteen 60 euro overgemaakt aan NS en nu al 2 mails ontvangen dat ik nog moet betalen. Gelukkig geen extra kosten.

Ik heb het goede factuurnummer erbij vermeld, dus hoop ik dat het in orde komt.

Een wijze les voor mij om dit dus nooit meer te doen.

Wel hoop ik dat NS zo coulant zal zijn om die 60 euro kwijt te schelden, want uiteindelijk heb ik op dezelfde dag dat ik mijn ov-kaart heb laten blokkeren, meteen het Flex altijd Vrij abonnement via een andere ov-chipkaart afgesloten. 

Ik wacht nog even met bellen naar NS, maar over een paar dagen zal ik navragen of ze het geld nu ontvangen hebben?

Het moest voor 18 oktober binnen zijn en ik heb via internet het op 11 oktober gestort. 

Bij mij was het meteen eraf.

Een mens is nooit te oud om te leren.......

 

Beste allemaal,

Van harte wil ik jullie danken voor het meedenken en jullie tips, ik ben weer een stuk wijzer geworden 😃.

En.......vanmorgen kreeg ik het bericht van NS dat ik de 60 euro teruggestort krijg en het een foutieve berekening was, Hoeraaa!

Ik ben erg opgelucht.

Het heeft natuurlijk met die geblokkeerd, kwijtgeraakte ov-chipkaart te maken en dat het Flex Dalvrij abonnement hierdoor halverwege de maand werd afgebroken en ik mijn 60 euro 65+ korting moest inleveren.

Maar ik heb op dezelfde dag weer een Flex DalVrij abonnement via een andere ov-chipkaart afgesloten, dus gevrijwaard van 60 euro boete.

Puf, puf, ik vraag me wel af of ik die 60 euro wél had moeten betalen als ik geen nieuw Flex Dalvrij abonnement op dezelfde dag had afgesloten?

Maar ik ben niet meer van plan om een ov-chipkaart kwijt te maken.

Sorry, soms heb ik Flex Altijd Vrij geschreven, maar het moet Flex Dalvrij zijn voor 46 euro per maand voor 65+'ers.

Alleen zou NS hier wel meer reklame voor mogen maken, want je ziet het pas op het moment dat je een abonnement van 106 euro afsluit en dan je geboortedatum intypt.

Ik kreeg de tip van een vriendin, anders had ik het niet geweten.

Ik heb besloten om toch vóór januari nog 2 Dal Voordeel abonnementen met keuzedagen te nemen, want dat kan vanaf januari niet meer.

Dan houd ik even het Flex basis abonnement en als ik veel naar mijn zieke dochter moet reizen, zet ik het abonnement weer om in Flex Dalvrij.

NS is wel aan het bekijken of keuzedagen ook bij een Flex abonnement te regelen is, ik wacht af....…

Hartelijke groetjes, Lean

Reputatie 7
Badge +3

Mocht u wel nog een keer de kaart kwijt raken is het veel beter om bij OV-chipkaart.nl een vervangende kaart aan te vragen ipv alleen maar een nieuwe kaart. Bij een vervangende kaart krijg u nieuwe kaart waarop de producten van de oude kaart staan en loopt uw abonnement gewoon door. Dus niet abonnement opzeggen en weer opnieuw aanvragen voor de nieuwe kaart.

 

Weer wat geleerd, hartelijk dank!

Lean

Badge +3

Bij een kaartvervanging wegens verloren/gestolen/defect krijg je inderdaad een ‘duplicaat’ (nieuw kaartnummer en 5 jaar geldig).

Dat scheelt een boel moeite met beëindigen en overzetten/opnieuw bestellen van abonnementen maar kost je wel 11 euro.

Bij NS Flex (zonder keuzedagen e.d.) kan je inderdaad net zo goed een (gratis) nieuwe kaart bestellen en de NS informeren dat je de verloren/defecte kaart beëindigd hebt.

De verrekening van seniorenkorting is inderdaad nog wat gammel, om dat op één factuur te krijgen zodat het meteen duidelijk is.

Plus bij NS graag geen incasso’s storneren maar gewoon betalen en dan in discussie over geld terug.

Ja, Gelukkig had ik nog 4 ov-chipkaarten, over, die ik afgesloten had van voordeelurenabonnrmeten en dalvoordeelabonnement.

Ik had nl eerst 6 abonnementen met totaal 42 keuzedagen ivm het vele reizen naar mijn dochter.en kleinzoon.

Die heb ik opgezegd en het Flex DalVrij genomen omdat ik in de zomervakantie veel gereisd heb.

Dus had ik nog wat ov-chipkaarten achter de hand en ja, via NS kun je gratis een nieuwe ov-chipkaart aanmaken bij bestelling van een abonnement.

Mijn lesje heb ik wel geleerd en zal geen incasso van NS nog storneren 😯.

Wel meer dan een uur totaal in 3 gesprekken met NS gebeld, maar uiteindelijk met een goed resultaat.

2 Dagen achter elkaar aanmaningen gehad en op de derde dag, het verlossende mailtje.

Nu nog een overzichtelijke factuur ivm de 65+ korting bij het Flex Dalvrij abonnement.......

Reputatie 7
Badge +3

NS is inderdaad heel streng wat betreft storneren en ook heel snel met een incasso bureau op je af te sturen, ook al heb je echt te veel betaald en recht op terugbetaling.Bij NS Flex is het dan bovendien ook zo dat als je niet betaald of net te laat dat je dan een half jaar geen Flex meer kan afsluiten. Dat wil je niet.

 

Zelf heb ik het een keer bij energiemaatschappij bij de hand gehad dat er veel teveel werd geincasseerd met een jaarafrekening. Ook de eerste maandtermijn na de jaarafrekining was daardoor te hoog Toen ik dat aangaf bij die energiemaatschappij en ook uitlegde hoe dat kwam, gaven ze aan dat ik kon kiezen, of de incasso zo laten en dan zouden ze het teveel geincasseerde terug betalen, of ik kon de incasso storneren en later betalen wat ik wel zou moeten betalen. De keuze was aan mij. Maar dat kan bij NS dus niet.

Reden van de te hoge jaarafrekening, ik woon in een huis met stadsverwarming en kook niet op gas. Ook de bewoners voor mij kookten electrisch en de gasmeter stond daarom nog op 0 m³. Bij het invullen van de meterstanden, toen nog op papier en opsturen per post, had ik bij de gasmeterstand niets ingevuld (want 0), waarna de energiemaatschappij het verbruik zelf heeft geschat op basis van het gemiddelde verbruik van gas, ook al konden ze zelf zien dat ik voor warmte stadsverwarming had. Goed, het was ook mijn fout dat ik daar niets had ingevuld. 

Och ja, dat is ook een puntje bij de energiemaatschappij, maar gelukkig is het goed gekomen!

Ik betaal een hoog vastrecht voor gas en verbruik een paar euro per jaar, maar ja, ik laat het even zo.

Het is een héél gedoe om over te stappen op electrisch koken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, wat dat betreft is die energiemaatschappij makkelijker dan NS, storneren mocht en zou in dat geval niet leiden tot aanmaningen, incassobureau's of erger. Ik had het overigens toen niet gestorneerd, maar vond het wel prettig dat ik zelf de keus had. Bij NS heb je die keus niet, ook al heb je terecht recht op teruggave, zelfs als het een behoorlijk hoog bedrag is. 

 

Ik betaal overigens ook een hoog vastrecht voor gas maar vanwege de Stadverwarming krijg ik wel korting (heet dan korting voor kookgasaansluiting), al is die korting wel minder dan het totaal aan kosten voor de gasaansluiting. Maar dat is binnenkort voorbij, aanvraag voor afsluiten van de gasaansluiting is gedaan bij de netbeheerder. Had ik op zich wel eerder willen doen, maar daar werd toen nog een hoog bedrag voor gerekend, sinds maart dit jaar worden er (tijdelijk) geen kosten voor berekend. De electrische inbouwkookplaat zat al in dit huis toen ik het kocht, het zou juist weer een gedoe zijn geweest om weer op gas te gaan koken. Intussen is de oude electrische kookplaat vervangen door een inductiekookplaat en ik zou nooit meer terug willen naar koken op gas. Al was het alleen al om het feit dat deze nu veel makkelijker schoon te maken is.

Reageer