beantwoord

Het product niet combineren met andere producten op OV-chipkaart van dalurenkaart naar traject vrij

• 7 januari 2015
  • 9 reacties
  • 1121 Bekeken

Vraag:
Hoe handeld de NS in deze situaties?

Situatie:

Op 25 december had ik net mijn een Dal Voordeelkaart verlengt en kreeg te maken met het feit dat ik ivm een project naar een Traject Vrij moest gaan.
Dit bleek niet mogelijk te zijn.
Naast dit was ook mijn portomonee gestolen, dus had ik geen persoonlijke ov chipkaart meer.

Dus ik gelijk in actie:

Gelijk telefonisch contact genomen en de medewerkster van de NS gaf aan dat ik een duplicaat moest aanvragen en mijn Dal Voordeel-abonnement moest beeindigen en ik dan gelijk mijn abonnement er op kon zetten, maar mijn Dal Voordeel-abonnement moest nog wel tot de 25ste zou doorlopen. Ik gelijk mijn abonnement stopgezet en online mijn duplicaat aangevraagd en ondertussen op een annonieme kaart gaan reizen.

Na ontvangst duplicaat ( die gelukkig na 2 werkendagen binnenkwam) bleek tot mijn frutratie dat ik dus een nieuwe persoonsgebonden kaart moet aanschaffen en daar mijn Traject Vrij op moest zetten.
Blijkbaar kunnen er geen 2 producten op een kaart en ik kan dit niet rijmen. Ik wilde mijn abonnement upgraden en er blijkt geen mogelijk te bestaan om deze te upgraden. Daarnaast kan ik ook mijn abonnemt niet op dagbasis van mijn dalurenkaart verwijderen van mijn kaart. Dus dat ik moet wachten tot de 25ste.
Na dit telefonisch dit gehoord te hebben en online dit toch te proberen ben ik met verbaasdheid toch maar naar de balie van de NS gegaan. En zij gaven met schaamrood op hun kaken aan dat dit inderdaad de procedure te zijn. Naast dit gaven zij aan dat ik blijkbaar die dag niet de eerste was en dit heel vaak gebeurd, waardoor ik nog meer gefrustateerd raakte. Blijkbaar wordt er niet goed gecommuniceerd en is het niet mogelijk om dit op een andere manier te regelen.
Natuurlijk ben ik aardig gebleven, want ik heb respect voor mensen die persoonlijk dit soort nieuws moeten overbrengen en met beste wil in de wereld meedenken.
Maar is dit deze regeling niet schandelijk voor de reiziger en daarnaast voor het personeel?
Bedoel ik heb het vermogen tot relativatie en denk ik doe het online, maar niet iedereen zou misschien zo denken.

naast dit werd mijn ergenis nog groter toen bleek dat ik op internet merkte dat ik mijn abonnement pas op de 21ste zou kunnen ophalen. Omdat ik een nieuwe persoonsgebondenpas moet aanmaken. ( dus voortaan heb ik 2 persoonsgebonden passen a 7,50. Als ooit mijn portomonee nog eens gestolen wordt heb ik een extra pas ofzo, lees dit sarcastisch)

Conclussie:

-13 dagen volle prijs reizen
-kosten van een nieuwe persoonlijke kaart, terwijl op de site staat dat deze gratis is bij aanvraag abonnement
-slechte communicatie :merken dat ik niet de enige was, wat jammer is, want dan heb ik het gevoel als trouwe NS klant dat het dus bijna cronisch te zijn ipv incidenteel

PS. Beste NS: als ik als 35 jarige valide persoon die in de automatisering werkt er al niet uitkom, hoe moeten eventueel groepen die zijn of moeilijker hun stem kunnen/ durven laten horen dit doen? Ga er nl vanuit dat door jullie niet iedereen dit gesprek aangaat. Want telefonisch kunnen ze dit niet oplossen en een emailadres is niet duidelijk aanwezig.

Mvg

Sander
icon

Beste antwoord door Bart NS 7 januari 2015, 17:40

• Op een chipkaart kan pas een nieuw abonnement staan zodra er geen ander abonnement meer actief is.
  • Een abonnement kan alleen verwijderd worden van de kaart na beëindiging van het abonnement, dus pas na het 1e jaar en daarna slechts 1 maal per maand en geen dag eerder.
  • Bij een verloren kaart met jaar/doorlopend abonnement hoef je niet voltarief te reizen, je kunt 'tijdelijk reisrecht' op een oude persoonlijke of anonieme kaart laden.
  • Een nieuwe persoonlijke kaart is alleen gratis bij jaarabonnementen.
  • Een bij NS gekochte of gekregen kaart heeft een maximale levertijd van twee weken waardoor het abonnement pas na die twee weken kan starten. Wanneer je zelf een kaart koopt bij ov-chipkaart.nl (levertijd ca. 3 werkdagen zoals je hebt ondervonden met je duplicaat) of er nog een hebt liggen kun je een nieuw abonnement direct in laten gaan na ontvangst van de kaart. 13 dagen voltarief reizen is dus niet nodig maar kost wel 7,50.

Het is dus alleen nogal vervelend dat je niet kan afzien van het gebruik van een al betaald abonnement om ruimte te maken voor een nieuw product. Dit zou opgelost kunnen worden met het toestaan van meerdere producten op een kaart waar je bij de kaartautomaat kan selecteren welk abonnement actief moet zijn.

De oplossing voor jou had geweest om zelf een kaart te bestellen bij OV-chipkaart. Die heeft net als de NS pas een maximale levertijd van 2 weken maar komt doorgaans binnen enkele dagen binnen. Daarna kun je het abonnement op de dag van bestellen direct in laten gaan.

Ik vat even twee van je reacties samen voor een volledig antwoord, Gert-Jan. De laatste optie is inderdaad de snelste. Dit topic verplaats ik naar 'Abonnementen'.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge
Zo moeilijk is het toch niet?

• Op een chipkaart kan pas een nieuw abonnement staan zodra er geen ander abonnement meer actief is.
  • Een abonnement kan alleen verwijderd worden van de kaart na beëindiging van het abonnement, dus pas na het 1e jaar en daarna slechts 1 maal per maand en geen dag eerder.
  • Bij een verloren kaart met jaar/doorlopend abonnement hoef je niet voltarief te reizen, je kunt 'tijdelijk reisrecht' op een oude persoonlijke of anonieme kaart laden.
  • Een bij NS gekochte of gekregen kaart heeft een maximale levertijd van twee weken waardoor het abonnement pas na die twee weken kan starten. Wanneer je zelf een kaart koopt bij ov-chipkaart.nl (levertijd ca. 3 werkdagen zoals je hebt ondervonden met je duplicaat) of er nog een hebt liggen kun je een nieuw abonnement direct in laten gaan na ontvangst van de kaart. 13 dagen voltarief reizen is dus niet nodig maar kost wel 7,50.

Het is dus alleen nogal vervelend dat je niet kan afzien van het gebruik van een al betaald abonnement om ruimte te maken voor een nieuw product. Dit zou opgelost kunnen worden met het toestaan van meerdere producten op een kaart waar je bij de kaartautomaat kan selecteren welk abonnement actief moet zijn.
Beste Gert-Jan,

Je hebt inderdaad gelijk dat ze bij de invoering van de chipkaart niet naar de mogelijk van meerdere reisproducten op een kaart hebben gekeken.

Gezien jouw ativiteiten record blijk je een expert te zijn. Of in ieder geval niet iemand die alleen reist en alleen voor de nodige zaken op de NS site komt. Maar de opmerking dat niet moeilijk is, is niet geheel van toepassing:

- Als het niet zo moeilijk is, vanwaar dat de medewerkers van de NS geen eenduidig aantwoord kunnen geven? Bedoel internet, 2 bezoeken aan het loket, 5 telefoontjes naar de klantenservice en nu dit forum

- Daarnaast is bij het voordeel van tijdelijk reisrecht niet van toepassing voor mij. Ik reis in de spits, dus kan je ook zeggen dat ik voor die maand niets opschiet. Voor die tijden krijg ik geen korting, dus de volle mep.

- En inderdaad is het mogelijk om een nieuwe kaart, dan duurt dat enkele weken. ( anders krijg je nl een annonieme kaart, waar natuurlijk geen nieuw traject vrij-abonnement op past).

-ook had je gelijk dat je pas gratis kaart bij een jaarkaart ontvant, maar raar dat er voor de gevallen als bij mij geen regelingen zijn. ( heel zwart-wit en niet servicegericht,terwijl de medewerkers wel willen)
Reputatie 4
Badge
De oplossing voor jou had geweest om zelf een kaart te bestellen bij OV-chipkaart. Die heeft net als de NS pas een maximale levertijd van 2 weken maar komt doorgaans binnen enkele dagen binnen. Daarna kun je het abonnement op de dag van bestellen direct in laten gaan.

Ik vat even twee van je reacties samen voor een volledig antwoord, Gert-Jan. De laatste optie is inderdaad de snelste. Dit topic verplaats ik naar 'Abonnementen'.
Badge +3
Er wordt een hoop zinnigs gezegd in dit topic, maar wat niemand lijkt op te merken is dat Traject Vrij juist wel gecombineerd kan worden met Dal Voordeel. Dat staat op deze pagina bij de vraag "Is het mogelijk om Traject Vrij ook op mijn OV-chipkaart met ander NS-abonnement te laden?".
Je hebt gelijk Tochjo, de maandversie is inderdaad te combineren met een Dal Voordeel. Aangezien er werd gesproken over upgraden, wat alleen met de jaarversie kwam, heb ik (wellicht te snel) aangenomen dat het om de Traject Vrij Jaar ging.
Badge +3
Tsja, zo leest ieder iets anders in het bericht. Het leek mij dat hij "vanwege een project" juist een maandabonnement zou willen; projecten klinken mij als kortlopend in de oren 🙂
Jullie hebben indedaad gelijk ik had beter specifieker moeten aangeven dat de duur van mijn Projecten minimaal een paar maanden duurt. Maar tot op heden kan ik geen Traject Vrij maand/jaar met Dal Voordeel combineren op 1 kaart.

-Dankzij de tip van Gert-Jan G, heb ik een nieuwe persoonlijke ov chipkaart aangevraagd om zo eerder gebruik te maken van de voordelen van een Traject Vrij .

-Naast dit vind ik het ook belangrijk om door te geven dat de communicatie vanuit de NS niet duidelijk is. En zelfs Bart NS heeft het hierbij niet juist. Want ik heb ook naar de optie Traject Vrij jaarabonement gekeken en dit bleek ook niet mogelijk te zijn. Dus er is blijkbaar niet veel duidelijk over wat wel of niet kan. En dus klanten zonder de tip van het forum nutteloos meer geld kwijt zijn.

Dus:

Ik ben extra kosten kwijt gedurende het moment dat ik wacht op de nieuwe persoonlijke kaart en voor de persoonlijke kaart zelf.
Dit vanwege het feiten dat:
- ik tot de nieuwe persoonlijke kaart op een Daluren kaart reis, maar in de spits reis, dus daar geen voordeel uit haal,
- Ik daarnaast de kosten voor een nieuwe kaart kwijt ben, waardoor de andere kaart 'nutteloos' of voor de marketeers onder ons: een 'eventuele vervangende kaart' wordt voor andere abonementen en uiteindelijk nutteloos in mijn ladekast gaat liggen.
Goedemiddag,

Graag zou ik willen meedelen dat ik net gebeld ben door Klaas-Jan namens Inge NS van de NS.
En mijn complimenten!
Net als de andere medewerkers was Klaas-Jan servicegericht en pro-actief en gaf aan dat er door een nog lopend abonnement op de ov-chipkaart het niet mogelijk was om er ook een ander abonnement op te zetten
Het grote verschil was dat hij wel sommige bevoegdheden had en daardoor mijn kosten kon restitueren en daarnaast nogmaals aan ging geven dat 2 producten op 1 kaart niet altijd mogelijk is en dat er op een andere manier nog beter gecommuniceerd moet worden. Of de andere optie om het technisch mogelijk te gaan maken. Dus hopelijk komt er verbetering.
Conclusie:
• Dankzij de TIP van Gert Jan heb ik een nieuwe persoonlijke kaart besteld om mijn abonnement vanaf as maandag in te laten gaan
• Mijn kosten worden vergoed
• Veel onduidelijk bij personeel en reizigers over het plaatsen van abonnement bij chip-kaart waar al een abonnement op staat.
• Hopelijk komt het via Klaas-Jan en Inge NS nogmaals op de agenda bij een overleg
• NS personeel is en blijft altijd vriendelijk en heb nogmaals respect voor hun om tijdens deze
onduidelijkheden vriendelijk en pro-actief de klant te benaderen

PS. dankzij het forum, Klaas-Jan, Gert jan en Inge kan ik positief mijn weekend aanvangen en terug naar huis reizen.
Ik hou jullie op de hoogte over de definitieve afhandeling van deze case.

Reageer