beantwoord

Hoe 2e klas reizen met Traject Vrij 1e klas?

• 28 april 2015
  • 3 reacties
  • 197 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Onlangs is mijn jaartrajectkaart (1e kl.) vervangen door een Traject Vrij 1e kl. De kaart gebruik ik m.n. voor thuis - werk vv, en alle andere reizen (prive en werk) buiten het traject zou ik graag 2e kl. doen. Vandaag kwam ik erachter dat een klasse-wissel 1 -> 2 helaas niet bestaat, en dat ik niet 2e klas kan reizen met dit abonnement (iets wat met de jaartrajectkaart prima ging).

Het is me nu niet duidelijk wat de beste manier is om 2e klas te reizen, zowel voor reizen die deels overlappen met mijn Traject Vrij, als reizen die volledig buiten dat traject liggen.

Zelf denk ik aan 2e chipkaart kopen, en die te gebruiken voor 2e klas reizen, en dan zelf korting laden als ik reis binnen de kortingsvoorwaarden van mijn Traject Vrij. Maar dan heb ik wel 2 chipkaarten, en is het voordeel van Traject Vrij (dat de NS achteraf alles berekent) weg. En deze optie werkt natuurlijk niet als ik deels over het traject van mijn Traject Vrij reis (denk dat ik dan een extra in- en uitcheck nodig heb, wat vertraging kan opleveren als ik voor de reis in de trein zou kunnen blijven zitten).

Ik heb nu de volgende vragen:

Is bovenstaande oplossing (met korting laden) ok?

Zijn er andere oplossingen/mogelijkheden?

En hoe doe ik dit als de reis overlapt met het traject? [concreet: Traject Vrij 1e kl. Houten - R'dam, 2e klas reis Houten - Leiden, waarbij Houten - Woerden overlapt met het traject, maar ik eigenlijk geen tijd (en zin) heb om in Woerden in- en uit- te gaan checken.

@ NS: is het mogelijk om een klassewissel 2 -> 1 te realiseren?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Theo
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 28 april 2015, 13:45

Het probleem dat u schetst is één van de gevallen die niet mogelijk is met het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/eerste-klas-traject-vrij-tweede-klas-reizen-7289.
NS meldt in dat topic dat deze wens 'wordt genoteerd'. Wij als forummers hebben niet de indruk dat NS werkelijk hiermee aan de slag is...

Het is niet toegestaan om 'met uzelf' samen te reizen. De enige oplossing die ik kan bedenken die echt legaal is, is het aanschaffen van een Dal Voordeel abonnement voor u privé, waarmee u vervolgens altijd kunt profiteren van 40% korting bij incheck in de daluren. Dat kost op dit moment slechts € 29,- voor het eerste jaar, een OV-chipkaart kunt u er gratis bij bestellen...
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Het probleem dat u schetst is één van de gevallen die niet mogelijk is met het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/eerste-klas-traject-vrij-tweede-klas-reizen-7289.
NS meldt in dat topic dat deze wens 'wordt genoteerd'. Wij als forummers hebben niet de indruk dat NS werkelijk hiermee aan de slag is...

Het is niet toegestaan om 'met uzelf' samen te reizen. De enige oplossing die ik kan bedenken die echt legaal is, is het aanschaffen van een Dal Voordeel abonnement voor u privé, waarmee u vervolgens altijd kunt profiteren van 40% korting bij incheck in de daluren. Dat kost op dit moment slechts € 29,- voor het eerste jaar, een OV-chipkaart kunt u er gratis bij bestellen...
[excuses voor typo: 2 -> 1 moet natuurlijk 1 -> 2 zijn.]

Dank voor de reactie. Had al even gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg... Er heeft al heel wat op het forum gestaan hierover. Mijn oplossing is dus niet legaal, een dalurenkaart is de aangewezen weg. Een oplossing voor reizen die deels over het traject gaan is er blijkbaar nog niet.

@ NS: deze vraag speelt blijkbaar al een tijdje; wordt er gewerkt aan een oplossing, en zo ja, op welke termijn kan die verwacht worden?

Zolang er geen betere oplossing is, is een tijdelijke oplossing wellicht (gratis) leveren van een chipkaart met Dalurenabonnement aan 1e klas Traject Vrij houders.
Reputatie 6
Badge +1
Zolang er geen betere oplossing is, is een tijdelijke oplossing wellicht (gratis) leveren van een chipkaart met Dalurenabonnement aan 1e klas Traject Vrij houders.

Vind ik wel een mooie oplossing, dat kost de NS niet veel extra centjes, terwijl het de reiziger wel veel plezier geeft! 🙂

Reageer