beantwoord

Hoe betalen als je buiten je traject vrij reist?

• 5 september 2018
  • 5 reacties
  • 361 Bekeken

Ik heb sinds een aantal weken een traject vrij van Utrecht Terwijde naar Gouda. Binnenkort wil ik een keer met de trein richting Groningen. Dat kost uiteraard geld, maar wordt dit automatisch geïncasseerd omdat ik in Utrecht Terwijde incheck en in Groningen uitcheck?

Als ik een conducteur tegenkomt op dit traject, ziet hij dat ik met een traject vrij Utrecht Terwijde - Gouda reis op een ander traject. Kan dit? Is dit geen probleem? Uiteraard check ik Groningen weer uit.

Moet ik geld laden op mijn chipkaart voor de NS of wordt dit afgeschreven omdat er al een traject vrij abo op staat? Of moet ik dit binnen mijn 'NS Portaal' ergens aanvinken? (ik zie die optie alleen niet)
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 september 2018, 07:58

Met Traject Vrij reist u buiten het afgekochte traject op rekening. U reist gewoon door in en uit te checken en eventuele kosten voor reizen buiten het afgekochte traject worden achteraf, aan het eind van de maand, van uw bankrekening afgeschreven. U hoeft dus geen saldo op de kaart te laden en kunt voor uw reis naar Groningen gewoon inchecken in Utrecht Terwijde en uitchecken in Groningen.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Met Traject Vrij reist u buiten het afgekochte traject op rekening. U reist gewoon door in en uit te checken en eventuele kosten voor reizen buiten het afgekochte traject worden achteraf, aan het eind van de maand, van uw bankrekening afgeschreven. U hoeft dus geen saldo op de kaart te laden en kunt voor uw reis naar Groningen gewoon inchecken in Utrecht Terwijde en uitchecken in Groningen.
Oke. Super. Dus ik hoef alleen voor bus, metro etc. eventueel saldo op mijn kaart te laden?
Badge +3
Dat klopt.
Toch nog een vraagje. Ik ga morgen overdag vanaf Utrecht Centraal naar Amsterdam en aan het eind van de dag weer terug. Ik heb een traject vrij (Utrecht Terwijde - Gouda), maar kan volgens mij met 40% korting reizen buiten de spits op een ander traject.

Mijn vraag: Ga ik nu 2 keer een enkele reis betalen met 40%? (1 x Utrecht CS - Amsterdam CS en 1 x Amsterdam CS - Utrecht CS) Of is het systeem zo slim dat ze dit zien als een retour? Voor een retour betaal ik immers minder..
Reputatie 7
Badge +3
Sinds de invoering van de OV-chipkaart bij NS is de prijs van een retour gelijk aan 2 keer een enkele reis.
U betaalt dus niet meer voor 2 keer een enkele reis.

Wel is het zo dat het goedkoper kan zijn om bv een aanbieding bij de Spoordeelwinkel te kopen. Die hebben vaak een dagretour voor een vaste prijs, zo rond €20. Daar zit dan meestal ook iets van van een simpele lunch of koffie met gebak of zo.

In dit geval is een enkele reis Utrecht - Groningen met 40% korting €14.60 en een retour dus €29.80.

Momenteel is er aan aanbieding voor een dagretour naar Groningen plus entree voor de Martini toren voor €18
https://www.spoordeelwinkel.nl/uitjes/groningen-martinitoren-wandeling.html

of een dagretour naar keuze met een Whopper Menu bij Burger King voor €20
https://www.spoordeelwinkel.nl/uitjes/dagretour-burger-king.html

Reageer