beantwoord

hoe kan het?

  • 17 October 2023
  • 3 reacties
  • 95 Bekeken

Vandaag heb ik 2 x gebeld met de klantenservice van de NS. Er is op 16 oktober met een automatische incasso een bedrag van € 274,43 afgeschreven van onze rekening. Dit bedrag kan ik storneren, maar het wordt afgeschreven door iemand die schijnbaar vanaf onze rekening bij de NS een automatische incasso kan laten afboeken. Op 14 september is er ook een bedrag van € 156,23 afgeschreven. Dit bedrag heb ik ook laten storneren. Op 17 augustus is er een bedrag van € 89,88 afgeschreven van onze rekening. Dit heb ik helaas niet opgemerkt en heb ik dus ook niet kunnen laten storneren. Graag zou ik met iemand van de financiële afdeling willen spreken hierover. Maar ik kom niet echt verder. Van de NS moet ik met de bank bellen, maar volgens de bank kan alleen de NS de derde persoon, die ik niet ken, weghalen. Tot dusver is dit nog niet gelukt.

icon

Beste antwoord door Momo 17 October 2023, 16:07

Bekijk origineel

3 reacties

Hallo sjoukjebouwman en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar dat dit er steeds geld van jouw rekening wordt afgeschreven waarvan je niet weet waar het vandaan komt. Wij zullen de persoon in kwestie hierover berichten. Mocht deze geen gehoor geven en de betaling niet voldoen zal het abonnement wat op diegene zijn of haar naam staat beëindigen waarna we geen geld meer zullen incasseren van de IBAN die bij ons bekend is, die van jou dus. Heb je nooit in het verleden een abonnement voor iemand betaald?

Reputatie 7
Badge +3

Op 14 september is er ook een bedrag van € 156,23 afgeschreven. Dit bedrag heb ik ook laten storneren. Op 17 augustus is er een bedrag van € 89,88 afgeschreven van onze rekening. Dit heb ik helaas niet opgemerkt en heb ik dus ook niet kunnen laten storneren. 

 

Storneren kan tot 56 dagen na de incasso. Maar als het echt een ontrechte incasso is waar u nooit een machtiging voor heeft gegeven moet u bij uw bank zijn. Hiervoor is een langere termijn, van 13 maanden.

Als u van mening bent dat een bedrag ten onrechte van uw rekening is afgeschreven, omdat u geen machtiging via digitaal Incassomachtigen, via iDIN Ondertekenen of op papier heeft afgegeven, dan kunt u tot 13 maanden na de afschrijvingsdatum een verzoek indienen bij uw bank om dit te corrigeren.

Uw bank start een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) met de bank van de incassant. Echter, eerst controleert uw bank of u een geldige machtiging via digitaal Incassomachtigen of op papier heeft afgegeven. Gaat het écht om een onterechte incasso, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. Informeer bij uw bank naar de voorwaarden.

https://www.betaalvereniging.nl/betaalproducten-en-diensten/europese-incasso/wat-te-doen-bij-een-onterechte-incasso/

 

De incassant (NS in dit geval) moet een geldige machtiging hebben. Deze moet de incasssant tot minimaal 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging bewaren. Kan de incassant deze machtiging niet tonen, dan krijg je je geld terug. Als jij nooit een machtiging hebt gegeven kan NS deze machtiging dus ook niet hebben. Je moet dan wel zeker weten dat je niet een keer voor iemand anders een abonnement hebt betaald, de eerste betaling daarvoor via iDeal is ook een machtiging om daarna automatisch af te mogen schrijven. Heb je dit wel gedaan, dan kun je die machtiging intrekken. 

 

Badge +3

Als die facturen niet in Mijn NS staan zou de NS op zijn minst kunnen uitzoeken om welke persoon het gaat (zonder dat met jou te delen, wegens privacy). Factuurnummer (of klant/overeenkomstnummer abonnement) staat in de omschrijving van de incasso.

Reageer