Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen? | NS Community
beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 2857 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Ja ik heb de topics inmiddels ook al gevonden. Alleen waarom doet NS daar dan niets mee vraag ik mij af. Een check uitsluitend op postcode huisnummer is natuurlijk de stupiditeit ten top. Zelfs NS zou dat moeten begrijpen. Adressen maken geen schulden. Mensen maken schulden. Toetsing dient dus op natuurlijke personen plaats te vinden en niet op basis van adressen. Hele foute club dat focum.

 

*aangepast door moderator.

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Reputatie 7

Als focum gebruik maakt van verouderde gegevens en deze gebruikt voor huidige aanvragen dan is het einde zoek en dient NS direct de samenwerking te verbreken want deze gegevens zijn niets waard en geven geen inzicht.

Even een kijkje op internet op deze instelling maak je niet vrolijker en maakt de vraag dwingender waarom NS hiervan gebruik maakt

 

Want zoals Focum nu omgaat met informatie op postcode en niet op naam komt er dadelijk in de grote steden niemand meer in aanmerking voor een Flex abonnement en dat kan toch niet de bedoeling zijn dan kan je de O van openbaar vervoer schrappen.

 

 

 

 

Reputatie 7

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie  geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Dat vermoeden had ik al. Des te verontrustender dat NS van zo'n bedrijf gebruik blijft maken om de kredietwaardigheid van mensen te checken. 

Reputatie 3

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Reputatie 7

Ik vind het antwoord van Denice overigens nog steeds volstrekt onvoldoende. Er heeft dus een check op basis van postcode huisnummer plaatsgevonden en blijkbaar heeft iemand die voor jouw op dat adres woonde schulden gemaakt. Dit kan echt niet als gegronde reden worden gesteld om dan aan een heel nieuw persoon die toevallig op dat adres woont een Flex abonnement te onthouden.

 

Ook zou NS eens de reden kunnen geven waarom zij met zo'n schimmig bedrijf zaken doen. Zoals Robert R hierboven al aangaf

 

Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.  

 

Kan NS misschien aangeven waarom zij willens en wetens handelen in strijd met de wet????

Reputatie 7
Badge +3

Bij de automaat zijn geen abonnementen te koop, daar zijn alleen pre-paid maandkaarten en 3-maandenkaarten te koop. Omdat je het al vooruit betaalt en niet op rekening reist (bij Traject Vrij maand/3-maandenkaart heb je dan ook geen 40% buiten je traject) is er dus geen krediet check nodig. Maar bij de automaat zijn die maandkaarten alleen voor Traject Vrij en Altijd Vrij. te koop. De maandkaarten zijn 20% duurder dan de Flex varianten en de beschikbaar. Als je alleen in de daluren reist en geen Flex kan afsluiten, heb je dus niet de mogelijkheid om Dal Vrij als maandkaart bij de automaat te kopen.

Reputatie 3

Een korte update: de OV ombudsman zegt dat zij over dit fenomeen (krediet-check voor abonnementen waardoor mensen geen abbo kunnen afsluiten) meerdere klachten hebben gekregen, maar niet helpen in een klacht over de procedure met de krediet-check, omdat de NS hierover niet ontvankelijk blijkt voor bemiddeling en zegt niks te kunnen, omdat Focum de prive-gegevens heeft over het individu.

De OV ombudsman geeft het advies per maand een abonnement af te sluiten bij een automaat, wat blijkbaar wel kan zonder krediet-check. 

Ik ben echter nog steeds vrij verbolgen over deze procedure, en hoop dat een klacht bij een andere instantie wel iets uit gaat halen. 

Reputatie 3

Inmiddels heb ik een inzageverzoek aangevraagd en heb ik, op aanraden van mensen hier, bij verschillende instanties een klacht ingediend (de OV ombudsman, de NS zelf, de consumentenbond en de autoriteit persoonsgegevens).

 

De NS moet echt deze procedure herzien. Dit schimmige bedrijf, Focum, gebruikt zonder toestemming persoonsgegevens en foutieve informatie waardoor ik geen abonnement kan afsluiten, en zo’n inzage verzoek + herziening van de informatie duurt minstens 4 weken - potentieel dus maanden waarin ik meer betaal dan de kosten van het abonnement dat ik wil afsluiten.

 

Die kosten ga ik, mocht dat mogelijk zijn, proberen ook terug te krijgen van de NS. Echt een absurde en bizarre situatie.

Reputatie 7

Als de NS cliënten op kredietwaardigheid bij Focum blijft checken dan moeten ze direct naast flex abonnementen weer de betalen op saldo abonnementen invoeren om uitsluiting te voorkomen. Iedereen moet in staat zijn ieder abonnement aan te schaffen.

Badge +3

Een horror-artikel dat al eerder genoemd is:

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst (Vesting wordt daar ook genoemd, dat is onderdeel van Focum dus?).

Incassokantoren hebben stilletjes grote zwarte lijsten aangelegd van bijna iedereen die in Nederland wel eens een rekening vergat te betalen. Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.

Badge +3

Ik zou bij Focum vragen om je recht op vergetelheid, neem zomaar aan dat ze daar aan mee moeten werken (AVG) maar dat zal wellicht niet gelden over hun gegevens over een adres (of de buurt waarin je woont, wat is dat nu voor suffe toetsing!). Geef in ieder geval aan dat je daar pas enkele maanden woont en alle oudere gegevens gewist mogen worden.

Voor zowel @MyrtheER en @IreneR, ik zou gewoon NS Flex aanvragen op een ander adres (van je ouders of ander familielid of van je werk of zo) en daarbij aanmelden als nieuwe klant (ander e-mail adres gebruiken).

Het feit dat je nu aan reiskosten (met Dal Voordeel) meer kwijt bent dan aan een Flex Dalvrij abonnement zegt in principe genoeg over je financiële draagkracht.

Lukt het trouwens niet om een Dal Vrij op Saldo om te zetten naar Flex? Dat ging een tijd terug prima (ook al gaf Focum eerder een NEE), en NS zelf zei ook dat een bestaande klant bij een (gedwongen) overstap naar Flex niet met strenge kredietchecks te maken zou krijgen.

Reputatie 7

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

 

Ik zou jullie willen adviseren dit bij de belbus van Kassa aan te brengen. Ook Tros Radar is een mogelijkheid. Ik vind mensen uitsluiten op basis van postcode wel heel erg ver gaan.

Reputatie 1

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Wat ontzettend vervelend voor je, Myrthe! Ik hoop echt dat het snel geregeld is. Dat we al bij voorbaat als schuldig worden aangewezen is toch wel de omgekeerde wereld.

Reputatie 7

@IreneRde opmerking dat niet iedereen het privilege heeft van een goede baan en gevulde spaarrekening zegt al iets over hoe jij denkt over het (gemak van) aangaan van schulden. Een minder gevulde bankrekening is geen reden om dan maar vrij baan te geven om alles met achteraf betalen te doen. Neemt niet weg dat een kredietcheck alleen op adres en niet op persoon hoort plaats te vinden.

 

Een kredietcheck dient juist op de persoon en niet op adres plaats te vinden.

Reputatie 1

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan.

Deze heb ik ook al gehad, en ik ben ook bereid om deze naar u toe te sturen ter beoordeling. U zult hier niet meer informatie vinden dan wat ik al in een eerdere post heb gestuurd, behalve persoonlijke informatie.

Uiteraard ga ik ook nog bezwaar maken bij Focum, maar u geeft zelf al aan dat dit veel tijd in beslag gaat nemen, en ik zou dit graag sneller geregeld willen hebben.

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Zou ik zeker doen. Doe inderdaad allereerst een inzageverzoek bij Focum, dan staat de discriminatie zwart op wit.

Klagen bij NS heeft helaas weinig zin, de OV Ombudsman kan misschien meer betekenen.

Ik vraag me af of u bij de Autoriteit Persoonsgegevens zoveel verder komt. Niet uw gegevens zijn verkocht, maar die van de vorige huurder. Maar u kunt het altijd proberen, wie weet.

Ik zou eerst bij de genoemde instanties informeren. Die weten ongetwijfeld veel beter dan wij hier hoe het aangepakt moet worden.  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-gediscrimineerd-word

Eventueel is een dagvaardingsprocedure voor de extra kosten ook mogelijk, maar dat vereist juridische kennis.

Reputatie 7
Badge +3

@IreneR de opmerking dat niet iedereen het privilege heeft van een goede baan en gevulde spaarrekening zegt al iets over hoe jij denkt over het (gemak van) aangaan van schulden. Een minder gevulde bankrekening is geen reden om dan maar vrij baan te geven om alles met achteraf betalen te doen. Neemt niet weg dat een kredietcheck alleen op adres en niet op persoon hoort plaats te vinden.

 

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

De gegevens zijn wel correct, maar die mogen geen reden zijn om haar een abonnement te weigeren.

Kunt u @Denice NS het melden bij uw leidinggevende dat u niets kunt doen aan deze discriminatie? Misschien is hij of zij wel in staat om iets te doen?

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

De privacywetgeving verbiedt dat medewerkers bij de gegevens kunnen dus een terechte opmerking.

Reputatie 3

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Reputatie 7

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

En daar heb je de standaardreactie van NS weer, die jou met een hoop werk opzadelt terwijl aantoonbaar is dat er gewoon is gewerkt met foutieve gegevens. NS zou het contract met deze club per direct moeten beëindigen.

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

Ik neem toch aan dat een NS moderator hier het voor je gaat regelen?

Zo niet, dan zou ik aangifte doen van discriminatie en een klacht indienen bij de OV Ombudsman. Vooral niet zomaar accepteren dat je gediscrimineerd wordt. De overheid heeft uitgebreide informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-gediscrimineerd-word

Reputatie 7
Badge +1

Kortom: leuke stukje voor Koning Klant, VARA Kassa of TROS Radar of de consumentenbond. En ook omroep MAX wil de laatste tijd nog wel graag aan dit soort zaken aandacht besteden, vooral als het om een zielige bejaarde gaat.

Maar als je dan bedenkt dat het eigenlijk de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen naar dat FLEX achteraf betaalsysteem gaan overstappen………..

Reageer