Skip to main content

Ik ben een student die geen recht meer heeft op studentenreisproduct. Omdat ik toch wekelijks op en neer moet van Groningen naar Leiden heb ik besloten om een Dal Vrij abonnement af te sluiten, dit zou de goedkoopste oplossing zijn.

Helaas gaf NS aan dat ik niet door de kredietcheck ben gekomen en kan ik dit abonnement nu niet afsluiten. Geen idee waarom ik niet door de check ben gekomen, maar het zorgt er nu dus wel voor dat ik een behoorlijk duur probleem heb. Ik zou graag willen dat iemand anders dan het abonnement voor mij afsluit, maar weet iemand hoe dat moet? Ik zag wel een optie om een abonnement af te sluiten voor je kind, maar ik heb geen idee of ik die ook kan gebruiken. Moet de persoon die voor mij betaalt een Mijn NS account hebben?

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Mag ik vragen waarom NS denkt (of i.i.g. aangeeft) dat (gratis) aangifte doen duurder zou zijn dan een andere optie? Dit klinkt nogal al als ontmoedigen van een potentiële aangifte tegen haar samenwerkingspartner (belemmering van de rechtsgang?). Straks krijgt de klant nog gelijk en moeten we schade vergoeden... Laten we hem maar vast met een leugentje op andere gedachten proberen te brengen, lijkt hier de redenering. Maar misschien (hopelijk) heb ik het mis hoor.


Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.


NS, jullie lijken het probleem niet te (willen) begrijpen: de informatie is correct in de zin dat ik inderdaad op deze postcode en dit adres woon, alleen heeft de informatie hierover in mijn “krediet dossier” verder niks met mij te maken aangezien dit schulden zijn die buren en/of eerdere bewoners met dezelfde postcode gemaakt hebben. Ik heb namelijk geen schulden, betaalachterstanden, of andere financiële problemen - iets wat mijn inzageverzoek bij Focum bevestigde, want de brief beschreef zelfs dat er geen informatie over mijn persoon was en dat ik de informatie over de schulden die eerder op mijn adres gemaakt waren niet mocht inzien want die bevatten persoonsgegevens van anderen. 

Ik ben momenteel bezig met een correctieverzoek maar ik verwacht om bovenstaande reden dat Focum zich gaat verschuilen achter “de informatie is wel correct want je adres klopt wel”. 

Waarom gebruiken jullie uberhaupt dit bedrijf, als jullie zelf niet eens lijken te weten welke informatie er precies in een kredietcheck gebruikt wordt? Jullie lijken te denken dat het enkel op persoonsgebonden schulden checkt, maar dit is dus niet zo. 

Tevens, een eerlijkere en logischere procedure zou een van de volgende opties zijn:

(1) huidige treinkosten en betaalverleden met de NS wordt gebruikt om te kijken of iemand in aanmerking komt voor een NS Flex abbo. Dan zouden jullie zien dat ik de afgelopen maanden meer betaald heb dan een NS Flex Dal Vrij zou kosten, en dus dat ik dit makkelijk kan betalen.

(2) gebruikers kunnen een inzageverzoek inleveren waar in staat dat de informatie enkel over de postcode en adres gaat, en niet over de persoon zelf.

 

Nu is het een soort kafkaeske limbo waar Focum verwijst naar de NS (“wij kunnen niks doen aan wat anderen met onze kredietcheck doet!”) en de NS naar Focum (“Tja, je moet maar bij Focum een correctieverzoek indienen”). Dit inzage-en-correctie verhaal duurt bovendien nu al weken, weken waarin ik meer kosten moest maken voor mijn treinreizen dan met een Dal Vrij abonnement het geval zou zijn geweest.

 

NS is blijkbaar nog steeds bezig om hier een reactie op te verzinnen. Bedrijf weet inmiddels echt wel dat ze geen poot om op te staan hebben. Ik zou in ieder geval een schriftelijke klacht indienen met daarbij de rekening van de extra kosten die je gemaakt hebt omdat je ten onrechte geen NS flex hebt kunnen nemen. Het is inmiddels voor iedereen wel duidelijk dat je een onberispelijk betalingsverleden hebt. NS dient gewoon de extra kosten door jou gemaakt te vergoeden. Excuses zou ook wel eens leuk zijn.


Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Ja ik heb de topics inmiddels ook al gevonden. Alleen waarom doet NS daar dan niets mee vraag ik mij af. Een check uitsluitend op postcode huisnummer is natuurlijk de stupiditeit ten top. Zelfs NS zou dat moeten begrijpen. Adressen maken geen schulden. Mensen maken schulden. Toetsing dient dus op natuurlijke personen plaats te vinden en niet op basis van adressen. Hele foute club dat focum.

 

*aangepast door moderator.


Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is? De beantwoording van een inzageverzoek is al erg summier.

 

Ben benieuwd wat men doet als je vraagt om inzage en een dump met het oog op dataportabiliteit. Zou je dan ten minste een fatsoenlijke databasedump krijgen? Vast niet. Eens proberen!


Goede kans dat je voor een dump een .json bestand of zo krijgt.

Weet jij wel raad mee natuurlijk, dus benieuwd. :sweat_smile:


Mag ik vragen waarom je denkt dat dat niet het geval is?


De NS beweerde eerder dat een correctieverzoek ingediend kon worden als de gegevens bij Focum incorrect zijn. Dat is niet het geval, dus ik denk niet dat een correctieverzoek veel zin heeft.

Een ander adres gebruiken is waarschijnlijk de handigste stap, als dat mogelijk is.


Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is?

Nou, ehh niet dus tenzij ze een bewijs accepteren dat je pas sinds datum X op dat adres woont.

Bij Focum (i.t.t. BKR en Belastingdienst e.d.) zou je volgens mij wel recht hebben op vergetelheid, dus dat ze in ieder geval je persoonsgegevens wissen.

Maar ja, de ‘betaalmoraal’ historie van een adres is geen persoonsgegeven. Snel mee stoppen!

@Henk_NL voor inzage willen ze natuurlijk ook nog eens een kopie van een id, maar ga je gang (bsn en zo natuurlijk gummen).


Er is inmiddels wat nieuws (helaas niet vanuit NS). 

 


Good men everywhere praise the presumption of innocence.” Of ligt het bij Focum/NS/Klant anders?


Mag ik vragen waarom je denkt dat dat niet het geval is?

Omdat op de site staat:

Wanneer u inzage heeft gedaan bij Focum en u denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kunt u bij ons een correctieverzoek indienen.

De gegevens zijn alleen wel correct, dus een correctieverzoek gaat niet helpen. De correcte gegevens worden misbruikt om haar een abonnement te weigeren. 


Het staat een ieder vrij om aangifte te doen. Het is niet Erryt (onze) zijn intentie om dit te ontmoedigen.  

Erryt spreekt vanuit zichzelf wanneer hij zegt te denken dat aangifte doen vermoedelijk tijdrovender zal zijn. Uiteraard zijn zowel aangifte doen als een correctieverzoek indienen kosteloos. Al denken wij dat je met een correctieverzoek eerder het gewenste resultaat bereikt dan middels een aangifte. Maar, nogmaals, dat is ons eigen, persoonlijke vermoeden. Uiteraard bepaalt iedereen uiteindelijk zelf welke actie ‘ie onderneemt.


Waarom probeer je Arriva Flow niet?

Zelfde abonnementen voor dezelfde prijzen (Weekend Vrij zonder dalkorting is zelfs 6 euro goedkoper per maand). Ik heb er mensen doorheen gekregen die door NS zijn geweigerd. Je moet wel eerst zelf een OV-chipkaart toevoegen.

Bij Arriva kan iemand anders ook vrij makkelijk een abonnement voor jou bestellen en betalen via Ideal en daarna automatische incasso. Hij/zij voegt jouw kaart aan zijn of haar account toe en activeert op die kaart Arriva Flow


Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

We begrijpen het probleem wel degelijk, maar hebben simpelweg niet de mogelijkheid om er iets in te veranderen. Het bovenstaande antwoord wat Denice al heeft gegeven als reactie op de situatie van IreneR is ook hier van toepassing. Helaas is het niet anders.


En weer van het kastje naar de muur sturen en terug Dat moderatoren niets kunnen betekenen begrijp ik nog, maar wordt het niet eens tijd dat iemand die wel kan ingrijpen in procedures er zich mee gaat bezig bemoeien net als met een aantal andere zaken die al heel lang lopen.

NS toont zich hier van zijn slechtste zijde voor een OV bedrijf met publiekelijke diensten

 

Julie zullen hoe dan ook de opdracht aan focum moeten wijzigen wat betreft de kredietcheck zodat algemene postcode informatie waarachter bedrijf zich kan verschuilen niet meer mogelijk is of NS flex niet meer aanbieden en weer terug naar abonnementen op saldo waar van ieder gebruik kan maken.

 


Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

We begrijpen het probleem wel degelijk, maar hebben simpelweg niet de mogelijkheid om er iets in te veranderen. Het bovenstaande antwoord wat Denice al heeft gegeven als reactie op de situatie van IreneR is ook hier van toepassing. Helaas is het niet anders.

 

Je doet gewoon iets wat wettelijk niet is toegestaan., Nl Discrimineren op postcode en vervolgens zeg je we kunnen er niets aan doen. Je zal toch met een beter verhaal moeten komen. NS heeft gekozen voor focum en heeft een opdracht verstrekt die niet is toegestaan. Zoals al eerder gezegd dit hoort gewoon thuis bij de directie van de NS en deze moet hier met gezwinde spoed een eind aan maken.

 

Dus helaas wij overtreden de wet en we gaan er ook niet mee ophouden????


En weer van het kastje naar de muur sturen en terug Dat moderatoren niets kunnen betekenen begrijp ik nog, maar wordt het niet eens tijd dat iemand die wel kan ingrijpen in procedures er zich mee gaat bezig bemoeien net als met een aantal andere zaken die al heel lang lopen.

NS toont zich hier van zijn slechtste zijde voor een OV bedrijf met publiekelijke diensten

 

Julie zullen hoe dan ook de opdracht aan focum moeten wijzigen wat betreft de kredietcheck zodat algemene postcode informatie waarachter bedrijf zich kan verschuilen niet meer mogelijk is of NS flex niet meer aanbieden en weer terug naar abonnementen op saldo waar van ieder gebruik kan maken.

 

Geheel eens @Cornelis van den Berg maar NS reageert weer eens niet zoals ze inmiddels in allerlei topics niet meer reageren.


Bij flex kun je alleen abonnementen afsluiten als je 18 jaar of ouder bent. Als je jonger bent, dan zullen je ouders het moeten doen.

 

Indien je nog minderjarig bent, zal zal een van je ouders voor je abonnement moeten bestellen via “ik bestel voor een kind”. Je hebt hiervoor wel een apart mijn ns account nodig. Hierbij kunnen ze wel jouw kaartnummer gebruiken waarop het moet.

 

Indien je meerderjarig word, dan zouden ze het abonnement kunnen opzeggen en van de kaart afhalen. En daarna kun jezelf het abonnement aanvragen, maar dan kun je het via je eigen account regelen.

 

Het kan ook zijn dat er iets anders in de weg staat waardoor je niet door de kredietcheck komt, neem eventueel contact op met de klantenservice


@IreneR : Omdat er dus voor mei een wanbetaler op uw adres heeft gewoond, sluit NS u dus uit van het Flex product. Ik zou hierover zeker een klacht indienen want dit is gewoon discriminatie op basis van postcode huisnummer. Heeft niets met jou te maken maar alles met de vorige bewoner.

 

Dit toont dus aan dat deze manier van krediet toetsen niet werkt. NS zou zich moeten aansluiten bij BKR en daar de toetsingen doen. Dan wordt echt de persoon zelf gecheckt.


Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.


Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Abonnementen zijn persoonlijk en zullen op jouw naam moeten, maar kunnen wel vanaf de rekening van iemand anders betaald worden. Maar als jij niet door de kredietcheck bent gekomen zal een ander rekeningnummer daar niets in veranderen. Het enige wat je kunt doen is een voordeelabonnement op saldo afsluiten.


Als ex-student kan je tot 6 maanden na het stoppen van je studentenreisproduct een jaar gratis Dal Voordeel krijgen. Zie https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Kies daar voor op saldo, dan is er geen kredietcheck.

Waarschijnlijk kan je dat abonnement daarna gewoon wijzigen naar NS Flex Dal Vrij zonder kredietcheck, want je bent dan bestaande klant met een geldige incassomachtiging.


Een vriend kan ook gewoon een abonnement voor jou bestellen (en de eerste maand betalen). Gebruik daarbij jouw e-mail adres, maar het postadres van die vriend.

Het postadres (en IBAN) kan je dan later wijzigen in Mijn NS naar dat van jou.


Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Ik denk dat het misschien mee te maken kan hebben omdat je nog studieschuld kan hebben. Als mensen schulden hebben kun je het ook niet eerder gaan afsluiten. Maar waarom van Groningen iedere dag naar Leiden met een Dal Vrij? :thinking: A good neighbour is better than a far-dwelling kinsman. :innocent:


Reageer