Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen? | NS Community
beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 2857 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Kortom: leuke stukje voor Koning Klant, VARA Kassa of TROS Radar of de consumentenbond. En ook omroep MAX wil de laatste tijd nog wel graag aan dit soort zaken aandacht besteden, vooral als het om een zielige bejaarde gaat.

Maar als je dan bedenkt dat het eigenlijk de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen naar dat FLEX achteraf betaalsysteem gaan overstappen………..

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

De gegevens zijn wel correct, maar die mogen geen reden zijn om haar een abonnement te weigeren.

Kunt u @Denice NS het melden bij uw leidinggevende dat u niets kunt doen aan deze discriminatie? Misschien is hij of zij wel in staat om iets te doen?

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Zou ik zeker doen. Doe inderdaad allereerst een inzageverzoek bij Focum, dan staat de discriminatie zwart op wit.

Klagen bij NS heeft helaas weinig zin, de OV Ombudsman kan misschien meer betekenen.

Ik vraag me af of u bij de Autoriteit Persoonsgegevens zoveel verder komt. Niet uw gegevens zijn verkocht, maar die van de vorige huurder. Maar u kunt het altijd proberen, wie weet.

Ik zou eerst bij de genoemde instanties informeren. Die weten ongetwijfeld veel beter dan wij hier hoe het aangepakt moet worden.  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-gediscrimineerd-word

Eventueel is een dagvaardingsprocedure voor de extra kosten ook mogelijk, maar dat vereist juridische kennis.

Reputatie 1

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan.

Deze heb ik ook al gehad, en ik ben ook bereid om deze naar u toe te sturen ter beoordeling. U zult hier niet meer informatie vinden dan wat ik al in een eerdere post heb gestuurd, behalve persoonlijke informatie.

Uiteraard ga ik ook nog bezwaar maken bij Focum, maar u geeft zelf al aan dat dit veel tijd in beslag gaat nemen, en ik zou dit graag sneller geregeld willen hebben.

Badge +3

Een horror-artikel dat al eerder genoemd is:

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst (Vesting wordt daar ook genoemd, dat is onderdeel van Focum dus?).

Incassokantoren hebben stilletjes grote zwarte lijsten aangelegd van bijna iedereen die in Nederland wel eens een rekening vergat te betalen. Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.

Waarom probeer je Arriva Flow niet?

Zelfde abonnementen voor dezelfde prijzen (Weekend Vrij zonder dalkorting is zelfs 6 euro goedkoper per maand). Ik heb er mensen doorheen gekregen die door NS zijn geweigerd. Je moet wel eerst zelf een OV-chipkaart toevoegen.

Bij Arriva kan iemand anders ook vrij makkelijk een abonnement voor jou bestellen en betalen via Ideal en daarna automatische incasso. Hij/zij voegt jouw kaart aan zijn of haar account toe en activeert op die kaart Arriva Flow

Tijd om aangifte te doen bij de politie vanwege discriminatie.

Het Juridisch Loket kan u adviseren over eventuele vervolgstappen. https://www.juridischloket.nl/contact/

Een andere optie - u bent student - is om een jurist op te sporen bij uw studentenvereniging o.i.d. die u kan helpen hiermee..

Ik zou zeker eens informeren bij het Juridisch Loket. Dan weet u of en zo ja, hoeveel, tijd en geld het gaat kosten. U kunt dan altijd nog beslissen om stappen te ondernemen of niet.

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Badge +3

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Moet Focum wel meewerken aan dat correctieverzoek (gegevens wissen over jouw adres of zelfs de postcode/wijk)…

Aangifte doen is overigens kosteloos, maar ja daarmee heb je nog geen NS Flex abonnement.

De opmerking “ik heb nu maar Dal Voordeel genomen (op saldo) en aanzienlijk meer reiskosten dan ik met Dal Vrij zou hebben” vind ik wel tekenend.

Think again of geef mensen die de Focum informatie opvragen (waarin alleen maar iets staat over jouw adres of wijk) gewoon de mogelijkheid om alsnog NS Flex te bestellen.

Of gebruik gewoon een ander adres (familie, werk…) dan lukt het ook.

De NS beweerde eerder dat een correctieverzoek ingediend kon worden als de gegevens bij Focum incorrect zijn. Dat is niet het geval, dus ik denk niet dat een correctieverzoek veel zin heeft.

Een ander adres gebruiken is waarschijnlijk de handigste stap, als dat mogelijk is.

Mag ik vragen waarom je denkt dat dat niet het geval is?

Badge +3

Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is?

Nou, ehh niet dus tenzij ze een bewijs accepteren dat je pas sinds datum X op dat adres woont.

Bij Focum (i.t.t. BKR en Belastingdienst e.d.) zou je volgens mij wel recht hebben op vergetelheid, dus dat ze in ieder geval je persoonsgegevens wissen.

Maar ja, de ‘betaalmoraal’ historie van een adres is geen persoonsgegeven. Snel mee stoppen!

@Henk_NL voor inzage willen ze natuurlijk ook nog eens een kopie van een id, maar ga je gang (bsn en zo natuurlijk gummen).

Badge +3

Goede kans dat je voor een dump een .json bestand of zo krijgt.

Weet jij wel raad mee natuurlijk, dus benieuwd. :sweat_smile:

Good men everywhere praise the presumption of innocence.” Of ligt het bij Focum/NS/Klant anders?

Reputatie 5

Bij flex kun je alleen abonnementen afsluiten als je 18 jaar of ouder bent. Als je jonger bent, dan zullen je ouders het moeten doen.

 

Indien je nog minderjarig bent, zal zal een van je ouders voor je abonnement moeten bestellen via “ik bestel voor een kind”. Je hebt hiervoor wel een apart mijn ns account nodig. Hierbij kunnen ze wel jouw kaartnummer gebruiken waarop het moet.

 

Indien je meerderjarig word, dan zouden ze het abonnement kunnen opzeggen en van de kaart afhalen. En daarna kun jezelf het abonnement aanvragen, maar dan kun je het via je eigen account regelen.

 

Het kan ook zijn dat er iets anders in de weg staat waardoor je niet door de kredietcheck komt, neem eventueel contact op met de klantenservice

Reputatie 1

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

We begrijpen het probleem wel degelijk, maar hebben simpelweg niet de mogelijkheid om er iets in te veranderen. Het bovenstaande antwoord wat Denice al heeft gegeven als reactie op de situatie van IreneR is ook hier van toepassing. Helaas is het niet anders.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Abonnementen zijn persoonlijk en zullen op jouw naam moeten, maar kunnen wel vanaf de rekening van iemand anders betaald worden. Maar als jij niet door de kredietcheck bent gekomen zal een ander rekeningnummer daar niets in veranderen. Het enige wat je kunt doen is een voordeelabonnement op saldo afsluiten.

Mag ik vragen waarom je denkt dat dat niet het geval is?

Omdat op de site staat:

Wanneer u inzage heeft gedaan bij Focum en u denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kunt u bij ons een correctieverzoek indienen.

De gegevens zijn alleen wel correct, dus een correctieverzoek gaat niet helpen. De correcte gegevens worden misbruikt om haar een abonnement te weigeren. 

Reputatie 7

En weer van het kastje naar de muur sturen en terug Dat moderatoren niets kunnen betekenen begrijp ik nog, maar wordt het niet eens tijd dat iemand die wel kan ingrijpen in procedures er zich mee gaat bezig bemoeien net als met een aantal andere zaken die al heel lang lopen.

NS toont zich hier van zijn slechtste zijde voor een OV bedrijf met publiekelijke diensten

 

Julie zullen hoe dan ook de opdracht aan focum moeten wijzigen wat betreft de kredietcheck zodat algemene postcode informatie waarachter bedrijf zich kan verschuilen niet meer mogelijk is of NS flex niet meer aanbieden en weer terug naar abonnementen op saldo waar van ieder gebruik kan maken.

 

Reputatie 7

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

We begrijpen het probleem wel degelijk, maar hebben simpelweg niet de mogelijkheid om er iets in te veranderen. Het bovenstaande antwoord wat Denice al heeft gegeven als reactie op de situatie van IreneR is ook hier van toepassing. Helaas is het niet anders.

 

Je doet gewoon iets wat wettelijk niet is toegestaan., Nl Discrimineren op postcode en vervolgens zeg je we kunnen er niets aan doen. Je zal toch met een beter verhaal moeten komen. NS heeft gekozen voor focum en heeft een opdracht verstrekt die niet is toegestaan. Zoals al eerder gezegd dit hoort gewoon thuis bij de directie van de NS en deze moet hier met gezwinde spoed een eind aan maken.

 

Dus helaas wij overtreden de wet en we gaan er ook niet mee ophouden????

Het staat een ieder vrij om aangifte te doen. Het is niet Erryt (onze) zijn intentie om dit te ontmoedigen.  

Erryt spreekt vanuit zichzelf wanneer hij zegt te denken dat aangifte doen vermoedelijk tijdrovender zal zijn. Uiteraard zijn zowel aangifte doen als een correctieverzoek indienen kosteloos. Al denken wij dat je met een correctieverzoek eerder het gewenste resultaat bereikt dan middels een aangifte. Maar, nogmaals, dat is ons eigen, persoonlijke vermoeden. Uiteraard bepaalt iedereen uiteindelijk zelf welke actie ‘ie onderneemt.

Reputatie 7

En weer van het kastje naar de muur sturen en terug Dat moderatoren niets kunnen betekenen begrijp ik nog, maar wordt het niet eens tijd dat iemand die wel kan ingrijpen in procedures er zich mee gaat bezig bemoeien net als met een aantal andere zaken die al heel lang lopen.

NS toont zich hier van zijn slechtste zijde voor een OV bedrijf met publiekelijke diensten

 

Julie zullen hoe dan ook de opdracht aan focum moeten wijzigen wat betreft de kredietcheck zodat algemene postcode informatie waarachter bedrijf zich kan verschuilen niet meer mogelijk is of NS flex niet meer aanbieden en weer terug naar abonnementen op saldo waar van ieder gebruik kan maken.

 

Geheel eens @Cornelis van den Berg maar NS reageert weer eens niet zoals ze inmiddels in allerlei topics niet meer reageren.

Badge +3

Als ex-student kan je tot 6 maanden na het stoppen van je studentenreisproduct een jaar gratis Dal Voordeel krijgen. Zie https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Kies daar voor op saldo, dan is er geen kredietcheck.

Waarschijnlijk kan je dat abonnement daarna gewoon wijzigen naar NS Flex Dal Vrij zonder kredietcheck, want je bent dan bestaande klant met een geldige incassomachtiging.

Badge +3

Een vriend kan ook gewoon een abonnement voor jou bestellen (en de eerste maand betalen). Gebruik daarbij jouw e-mail adres, maar het postadres van die vriend.

Het postadres (en IBAN) kan je dan later wijzigen in Mijn NS naar dat van jou.

Reageer