beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 2915 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 1

Ik vind het woord "betalingsmoraal" ook wel een zwartwitte benadering. Al betrek ik het alleen op mezelf: volgens Focum is mijn betalingsmoraal beneden peil, niet omdat ik een geschiedenis heb van te veel uitgeven en nooit mijn rekeningen betalen, maar omdat zij vinden dat ik in een "risicogebied" woon. Mocht ik dan ooit een rekening over het hoofd zien, of met een betalingsregeling moeten betalen, of, zoals Henk, problemen krijgen met een bedrijf dat de zaken niet op orde heeft, dan is het etiket wanbetaler nog gemakkelijker op mijn voorhoofd te plakken. En probeer er dan nog maar eens vanaf te komen.

Och, je hebt zonder veel moeite zo een onterechte registratie te pakken bij zo’n club. Zelf ben ik lang in gevecht geweest met een telecomprovider die, door fouten in haar systeem, niet automatisch kon incasseren. Daardoor iedere maand een herinnering, en dan heel rap betalen, want de verwerkingstermijn was hoog. Aantal keren kortstondig (uren) afgesloten geweest. Uiteindelijk uitgebreid excuses, tekst en uitleg over waar het fout ging, et cetera, maar zie zo’n melding dan nog maar eens ongedaan te krijgen… Is een heel gevecht.

@Macklobell

Het BKR heeft een heel ander doel namelijk om te voorkomen dat mensen te veel schulden aangaan die ze later niet meer kunnen afbetalen. Bij de kredietcheck van Focum gaat het om de betalingsmoraal.

De opmerking "Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje kortzichtig vind (van Focum) om te zeggen dat iedereen die wel eens een rekening te laat heeft betaald of iets in betalingstermijnen heeft moeten betalen neer te zetten als wanbetaler. Niet iedereen heeft het privilege van een goede baan en een gevulde spaarrekening.". Die opmerking geeft iets aan over de betalingsmoraal  die sommige mensen bij het aangaan van financiële verplichtingen hebben. 

Reputatie 7

@IreneR : Omdat er dus voor mei een wanbetaler op uw adres heeft gewoond, sluit NS u dus uit van het Flex product. Ik zou hierover zeker een klacht indienen want dit is gewoon discriminatie op basis van postcode huisnummer. Heeft niets met jou te maken maar alles met de vorige bewoner.

 

Dit toont dus aan dat deze manier van krediet toetsen niet werkt. NS zou zich moeten aansluiten bij BKR en daar de toetsingen doen. Dan wordt echt de persoon zelf gecheckt.

Reputatie 1

Wow, wat veel reacties! Bedankt allemaal voor het meedenken.

@Robert B Ik heb nu inderdaad een Dal Voordeel abonnement op saldo, hopelijk kan ik dit dan zonder al te veel problemen overzetten als Flex abonnement. Bedankt voor het artikel, erg schimmige bedoeling allemaal.

@Spoor 21 Ik hoef gelukkig niet dagelijks op en neer naar Leiden, alleen dinsdag heen en woensdag terug, en ik vind het zonde om daarvoor een kamer te nemen.

Als het goed is wordt studieschuld nergens anders geregistreerd dan op DUO, zeker niet bij BKR. Als dit wel het geval was, zou half Nederland ongeveer een registratie moeten hebben.

Het ligt inderdaad ook niet aan mijn MijnNS account, deze werkt al sinds 2017 en ik heb daar ook nooit problemen mee gehad. Ik ben bang dat @Tamzin ook niet helemaal goed zat, ik heb zelf nergens rekeningen openstaan. Dit werd zojuist bevestigd door Focum, die aangeeft dat het de schuld is van mijn adres dat ik ben afgewezen. Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje kortzichtig vind (van Focum) om te zeggen dat iedereen die wel eens een rekening te laat heeft betaald of iets in betalingstermijnen heeft moeten betalen neer te zetten als wanbetaler. Niet iedereen heeft het privilege van een goede baan en een gevulde spaarrekening. Ik heb de toelichting van Focum hieronder toegevoegd, dan heeft iedereen een idee hoe zoiets eruit ziet. Ik woon trouwens sinds mei op dit adres.

 

@Spoor 21 

De reden voor een negatieve kredietcheck is meestal eerder in gebreken blijven bij betalingen. Denk aan telefoonrekeningen, postorderbedrijven, huur, nutsbedrijven, verzekeringen, etc.

BIj de kredietcheck van NS gaat het niet om de vraag of je al andere schulden hebt zoals bij een hypotheekaanvraag maar om de betalingsdiscipline. NS wil gewoon niet steeds iedere maand eindeloos achter zijn  geld aan moeten rennen 

Het kan misschien ook zijn dat het oude Mijn NS account helaas niet meer doet. En dat was mij namelijk een keer overkomen. Ik had daarom het oude NS account moeten verwijderen en een nieuw Mijn NS account laten aanmaken. Misschien is dit mogelijk de oorzaak? :thinking:

Die Focum check is nogal schimmig, op adres en zo.

Gaat nergens over en dus snel mee stoppen graag NS!

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Onze schulden, weet de Nederlander, worden bijgehouden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Informeer daar dan beste NS! :rolling_eyes:

Beste Robert:

Vraag NS via Twitter:

Ik heb een vraagje. Stel dat ik 27 jaar ben. En ik heb nog een studieschuld van nog € 1.000,00 open staan, kan ik wel evengoed een NS Flex abonnement voor gaan afsluiten of staat dat geregistreerd bij BKR in Tiel?

 

Op Twitter heb ik geïnformeerd maar volgens hun:

Een studieschuld staat los van het NS Flex abonnement. Deze kun je dus wel bestellen. ^SH. Maar waarom Irene dan niet lukt is mij dan toch anders een raadsel. :thinking: Zijn er experts op dit gebied?
 
 
 
Badge +3

Die Focum check is nogal schimmig, op adres en zo.

Gaat nergens over en dus snel mee stoppen graag NS!

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Onze schulden, weet de Nederlander, worden bijgehouden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Informeer daar dan beste NS! :rolling_eyes:

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Ik denk dat het misschien mee te maken kan hebben omdat je nog studieschuld kan hebben. Als mensen schulden hebben kun je het ook niet eerder gaan afsluiten. Maar waarom van Groningen iedere dag naar Leiden met een Dal Vrij? :thinking: A good neighbour is better than a far-dwelling kinsman. :innocent:

Badge +3

Een vriend kan ook gewoon een abonnement voor jou bestellen (en de eerste maand betalen). Gebruik daarbij jouw e-mail adres, maar het postadres van die vriend.

Het postadres (en IBAN) kan je dan later wijzigen in Mijn NS naar dat van jou.

Badge +3

Als ex-student kan je tot 6 maanden na het stoppen van je studentenreisproduct een jaar gratis Dal Voordeel krijgen. Zie https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Kies daar voor op saldo, dan is er geen kredietcheck.

Waarschijnlijk kan je dat abonnement daarna gewoon wijzigen naar NS Flex Dal Vrij zonder kredietcheck, want je bent dan bestaande klant met een geldige incassomachtiging.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Abonnementen zijn persoonlijk en zullen op jouw naam moeten, maar kunnen wel vanaf de rekening van iemand anders betaald worden. Maar als jij niet door de kredietcheck bent gekomen zal een ander rekeningnummer daar niets in veranderen. Het enige wat je kunt doen is een voordeelabonnement op saldo afsluiten.

Reputatie 1

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben al 27, dus dit gaat helaas niet voor mij op. Ik heb de klantenservice gebeld en zij konden niet zien waardoor ik ben afgewezen. Focom (het kredietcheckbedrijf) hanteert een verwerkingstijd van 5 werkdagen, dus ondanks dat ik dit met spanning ga afwachten, zal dit sowieso voor mij te laat zijn.

Daarom zou ik graag willen dat mijn vriend het abonnement voor mij afsluit, maar ik weet niet precies hoe dat moet en ik kan het ook niet op de website van NS vinden.

Reputatie 5

Bij flex kun je alleen abonnementen afsluiten als je 18 jaar of ouder bent. Als je jonger bent, dan zullen je ouders het moeten doen.

 

Indien je nog minderjarig bent, zal zal een van je ouders voor je abonnement moeten bestellen via “ik bestel voor een kind”. Je hebt hiervoor wel een apart mijn ns account nodig. Hierbij kunnen ze wel jouw kaartnummer gebruiken waarop het moet.

 

Indien je meerderjarig word, dan zouden ze het abonnement kunnen opzeggen en van de kaart afhalen. En daarna kun jezelf het abonnement aanvragen, maar dan kun je het via je eigen account regelen.

 

Het kan ook zijn dat er iets anders in de weg staat waardoor je niet door de kredietcheck komt, neem eventueel contact op met de klantenservice

Reageer