hoe kunnen de prijzen per traject verschillen | NS Community
beantwoord

hoe kunnen de prijzen per traject verschillen

  • 6 December 2019
  • 21 reacties
  • 1451 Bekeken

Afgelopen week ben ik actief begonnen met het gebruiken van NS Flex.

Ik heb een abonnement afgesloten met 20%korting in de spits en 40% buiten de spits. Nu zie ik alleen dat als ik van Klarenbeek naar apeldoorn reis het mij €2,24 (€1,68 buiten de spits) kost en als ik van Apeldoorn naar Klarenbeek reis kost het mij €1,45 (op dit traject heb ik nog niet buiten de spits gezeten). Beide ritten zijn in de spits. Beide ritten zijn gelijk qua tijd, dus hoe is dit mogelijk? 

icon

Beste antwoord door Robert B 6 December 2019, 18:36

Bekijk origineel

21 reacties

Dat kan als u in Apeldoorn bent overgestapt van/naar NS. U vermeldt dat echter niet waardoor het onduidelijk blijft.

Als u in Apeldoorn niet bent overgestapt en dus alleen met Arriva hebt gereisd kunt u de Klantenservice van Arriva bellen. Arriva hanteert in sommige regio's geen middagspits en dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.

In beide gevallen heb ik in en uitgececkt om over tappen van of naar de trein vanuit Amersfoort.

Reputatie 7
Badge +1

ALS het inderdaad zo is dat U te Apeldoorn overstapt op NS, dan geeft de rit op het 2e bedrijf iets van 20% korting vanwege anders veel te hoge kosten i.verg.m. doorgaand voor zelfde KM-afstand. Maar als U off-peak reis 1 begint en dan overstapt na 16.00 wordt opnieuw geteld tegen hoog=peak tarief. Jawel, ze weten het enorm ingewikkeld te maken.

Het kan zelfs nog gekker: als reis 1 heel kort en goedkoop is, dan kan het zelfs zo uitpakken dat deel 2 goedkoper is vanwege die korting als dat deel enkel los zou kosten. Dat is bvb het geval vanaf Heerlen of daarvoor 1 KM vanaf halte Meubelblvard met ARRIVA.

Omdat de meeste mensen toch dagretour reizen maakt deze berekening dan in totaal erg weinig uit, alleen is de verdeling over de bedrijven wat anders per richting.

Bij BLAUWnet in Overijssel worden tegenwoordig ook overstap vanaf hun bussen doorgaand geteld, waardoor je zo 89 ct. bespaart. Maar dat geldt (nog) niet voor dit lijntje.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als U off-peak reis 1 begint en dan overstapt na 16.00 wordt opnieuw geteld tegen hoog=peak tarief. Jawel, ze weten het enorm ingewikkeld te maken.

Niet met Flex, dan blijf je doorreizen tegen het tarief waarvoor je ingecheckt hebt.  Wat jij zegt gaat wel bij klassieke abonnementen op.

Bij BLAUWnet in Overijssel worden tegenwoordig ook overstap vanaf hun bussen doorgaand geteld, waardoor je zo 89 ct. bespaart. 

Ik had dit laatst ook toen ik in Tegelen overstapte van de bus op de trein (allebei Arriva). Telde ook als overstap en de treinrit was goedkoper dan op de heenweg, wist ik niet.

Op de heenweg was het omgekeerd, toen hoefde ik geen basistarief te betalen op de bus, omdat ik overstapte vanuit de trein

Hallo ellen87 en welkom bij de NS Community. 

Voor het beantwoorden van je vraag zijn er 2 dingen nodig die je nu niet noemt in je originele post. Allereerst is het belangrijk om te weten wat je gehele reis was, heb je voor of na je reis nog met een andere vervoerder gereisd? Ten tweede is het moment van inchecken bij elke vervoerder belangrijk. Kun je beide zaken aangeven? Dan ga ik kijken of ik, samen met onze community members een goed antwoord kan geven. 

16.59 - 17.29u Amersfoort - Apeldoorn, €6,96

17.29 - 17.45u Apeldoorn - Klarenbeek, €1,45

 

2 december:

7.38 - 7.57u Klarenbeek - Apeldoorn, €2,24

7.57 - 8.27u Apeldoorn - Amersfoort, €6,16

 

16.32 - 16.59u Amersfoort - Apeldoorn, €6,96

16.59 - 17.19u Apeldoorn - Klarenbeek, €1,45

Dit is de hele reis. De rest doe ik lopend en met de auto.

Ik heb verder nog niet 's ochtends gedurende de spits gereden. Alleen buiten de spits, en dan heb ik 40% korting ipv 20%. De trein tussen apeldoorn en klarenbeek is Arriva. Tussen Apeldoorn en Amersfoort is NS. Vooraf heb ik het opezocht, maar ze zeggen dat met overstappen de korting blijft gelden die bij het inchecken geldt..

Badge +3

Het prijsverschil heeft alles te maken met langeafstandskorting waarvan de berekening verschilt per vervoerder.

Verder is het starttarief van een reis bij de streekvervoerders € 0,96 en bij de NS een stuk hoger (€ 2,40 voor de eerste 8 km), maar bij de NS loopt je langeafstandskorting veel sneller op.

Voor een (korte) rit met de NS gevolgd door een overstap naar een andere vervoerder betaal je vaak dus wat meer dan als je begint bij de andere vervoerder en overstapt naar NS.

Maar dat is niet altijd zo. Ede Centrum - Houten (met maar een heel klein stukje Connexxion) kost € 6,10 bij 40% korting, terwijl de terugreis (begonnen bij NS) € 5,86 kost.

Dat komt dus door de langeafstandskorting, ook al is het ‘starttarief’ van NS hoger.

Zie ook https://community.ns.nl/overige-producten-6/waarom-kost-doetinchem-heerenveen-3-5-meer-dan-heerenveen-doetinchem-11477

Dankje, geen idee dat er een opstaptarief was, dat verklaart een hoop. Ik ging ervan uit dat er een vaste prijs per traject was. 

Maakt het nog weer duurder ook, terwijl de trein toch al niet zo goedkoop is.. maar goed dat is een andere discussie ;-) 

Dank jullie wel voor jullie hulp.

Badge +3

In dit geval kost de heenreis Klarenbeek - Apeldoorn €0,96 (starttarief Arriva) + 8×0,16 (kilometerprijs) = €2,24

En is de prijs Apeldoorn - Amersfoort wat lager omdat je al een stukje met Arriva gereisd hebt (langeafstandskorting plus geen instaptarief).

Op de terugweg betaal je aan NS gewoon de prijs (starttarief plus kilometers) voor Amersfoort - Apeldoorn (want je checkt daar uit en men weet niet of je verder reist) en aan Arriva wat minder, want geen starttarief.

Maar het lijkt erop dat dit misgaat, want dan kosten die 8 kilometers ineens €0,18 en dat klopt niet. Als je daar die €0,96 starttarief vanaf haalt blijft er nog maar €0,49 over (6 cent per km) en dat lijkt mij de juiste prijs!

@Tochjo kan het wel bevestigen of narekenen. Het lijkt mij dat men iets anders rekent om zowel de heen- als terugreis op €8,40 te krijgen… :thinking:

Ik zie dat Robert B me voor is met het uitleggen van het verschil in de kosten. Bedankt hiervoor, Robert! Kom je er zo verder uit, ellen87

Badge +3

Oh, mijn rekenvoorbeeldjes kloppen niet helemaal, omdat je op starttarief+kilometers samen 20% korting krijgt, maar het gaat om het idee. Op basis van voltarief is het dan:

Klarenbeek - Apeldoorn €2,80 waarvan €0,96 starttarief (en kilometerprijs 8×€0,23).

Apeldoorn - Klarenbeek (20% korting maaar zonder starttarief) €1,45/8 = ca. €0,18 per km.

Het klopt dus wél, want zonder 20% korting is dat ook 22,6 cent per km (1,45/8/0,8). De rest is centenwerk en afronding.

Badge +3

Op de terugweg betaal je aan NS gewoon de prijs (startarief plus kilometers) voor Amersfoort - Apeldoorn (je checkt daar uit en men weet niet of je verder reist) en aan Arriva nog maar een klein beetje, want geen starrtarief en flink wat langeafstandskorting wegens de (lange) reis bij NS.

Maar het lijkt erop dat dit misgaat, want dan kosten die 8 kilometers ineens €0,18 en dat klopt niet. Als je daar die €0,96 starttarief vanaf haalt blijft er nog maar €0,49 over (6 cent per km) en dat lijkt mij de juiste prijs!

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat ik me hierin verdiept heb, maar in grote lijnen gaat het volgens mij als volgt.

Van Amersfoort naar Klarenbeek via Apeldoorn is een reis van 52 tariefeenheden. Het stuk van Amersfoort naar Apeldoorn is 43 tariefeenheden en het stuk van Apeldoorn naar Klarenbeek is 9 tariefeenheden.

De prijs voor het deel van Amersfoort naar Apeldoorn is helder: dat is 6,96 euro bij 20 procent korting volgens pagina 5 van dit document.

Om de prijs voor het deel van Apeldoorn naar Klarenbeek te bepalen, moet eerst worden gekeken wat de hele reis zou hebben gekost als de hele reis met Arriva was geweest (dus wat Arriva rekent voor een reis van 52 tariefeenheden) en vervolgens moet daarop in mindering worden gebracht het bedrag dat Arriva rekent voor 43 tariefeenheden.

Voor de trein tussen Apeldoorn en Zutphen geldt in 2019 een tarief van 0,204 euro per kilometer. Voor kilometer 41 tot en met 80 geldt bovendien een korting van 3 procent op het kilometertarief (dat is hoe Arriva lange-afstandskorting implementeert). Met een opstaptarief van 96 cent zou 52 kilometer bij Arriva dus 0,96 + 40 × 0,204 + 12 × 0,97 × 0,204 ≈ 11,49 euro kosten. Een reis van 43 tariefeenheden zou 0,96 + 40 × 0,204 + 3 × 0,97 × 0,204 ≈ 9,71 euro kosten. Het verschil is 11,49 − 9,71 = 1,78 euro. Met 20 procent korting is dat 1,42 euro.

Dat is drie cent minder dan er werkelijk in rekening gebracht wordt. Dat kan aan van alles liggen: misschien implementeert Arriva de lange-afstandskorting tegenwoordig anders, of misschien klopt het kilometertarief niet precies. In ieder geval lijkt de 1,45 euro me heel aannemelijk en is het dus niet zo dat dat deel rond de 49 cent zou moeten kosten.

@Jouke NS, ik heb nu wel een idee hoe het komt en hou het in de gaten. Robert geeft wel aan dat er nog iets niet klopt, namelijk dat de prijzen niet uitkomen. 

 

Kan ik hier nog wel aangeven dat ik de trein in zijn algemeen erg duur vind. Iets meer dan een halfuur (is een enkeltje voor mij) komt op ruim 10 euro (zonder korting). Als jullie meer mensen met de trein willen, de mensen de weg af willen krijgen etc, moet er wel naar de prijzen gekeken worden. Dit is een stuk duurder dan met de auto.

Badge +3

Zie mijn vorige reactie, het klopt als je met 20% korting gaat rekenen.

Top! Dank jullie wel voor alle reacties!

Reputatie 7
Badge +3

16.59 - 17.29u Amersfoort - Apeldoorn, €6,96

17.29 - 17.45u Apeldoorn - Klarenbeek, €1,45

 

2 december:

7.38 - 7.57u Klarenbeek - Apeldoorn, €2,24

7.57 - 8.27u Apeldoorn - Amersfoort, €6,16

 

16.32 - 16.59u Amersfoort - Apeldoorn, €6,96

16.59 - 17.19u Apeldoorn - Klarenbeek, €1,45

Dit is de hele reis. De rest doe ik lopend en met de auto.

Ik heb verder nog niet 's ochtends gedurende de spits gereden. Alleen buiten de spits, en dan heb ik 40% korting ipv 20%. De trein tussen apeldoorn en klarenbeek is Arriva. Tussen Apeldoorn en Amersfoort is NS. Vooraf heb ik het opezocht, maar ze zeggen dat met overstappen de korting blijft gelden die bij het inchecken geldt..

Er zit maar 1 cent verschil in de totaalprijs 😉

 

Badge +3

Klopt, uiteindelijk scheelt het weinig. Zie mijn conclusie hier.

Voor corona reisden we veel met de trein en hadden we een daluren abb en daaraan gekoppeld 7 dagen vrij reizen. Dit hebben we door corona stopgezet. Deze maand hebben we, ondanks het moeten dragen van een mondkapje besloten weer met de trein te gaan reizen. Nu met een Flex dal voordeel abb voor 5 euro p mnd. 

Het prijsverschil in het voorbeeld van voorgaande discussie is slechts 1 cent.

Ik wil hieronder mijn recente ervaring voorleggen.

7 okt 2021

13:35 Buitenpost 14:03 Groningen               3,95 

 14:04 Groningen  16:23 Utrecht centraal   12,48   totaal 16,43

8 okt 2021

13:26 Utrecht centraal 15:42 Groningen    16,08

15:43 Groningen 16:16 Buitenpost             0,66  totaal 16,74 

Er is een verschil van 31 cent tussen de heen en terugreis. 

Een logische uitleg kan ik niet vinden.

 

Badge +3

7 okt 2021

13:35 Buitenpost 14:03 Groningen               3,95 

 14:04 Groningen  16:23 Utrecht centraal   12,48   totaal 16,43

8 okt 2021

13:26 Utrecht centraal 15:42 Groningen    16,08

15:43 Groningen 16:16 Buitenpost             0,66  totaal 16,74 

Er is een verschil van 31 cent tussen de heen en terugreis. 

Een logische uitleg kan ik niet vinden.

Een reis met verschillende vervoerders die begint bij NS is meestal duurder dan een reis die bij Arriva begint. Dit komt door het ‘start/basistarief’.

Bij Arriva is dat € 0,99 (landelijke tarief bus/tram/metro) plus een prijs per kilometer, en van dat geheel gaat nog 40% korting af.

Bij NS is het € 2,50 voor de eerste 8 tariefeenheden/kilometer (waar ook nog 40% af gaat).

De rit Groningen - Utrecht is dus goedkoper dan andersom, omdat je het ‘starttarief’ al aan Arriva betaald hebt, want je komt vanuit Buitenpost.

Voor Utrecht - Groningen betaal je het ‘volle’ NS tarief (uiteraard met 40% korting buiten de spits). Bij het overstappen weet een paaltje niet dat je nog verder wilt reizen immers.

Voor de de terugreis naar Buitenpost vanuit Groningen betaal je niet die € 0,99 basistarief, en krijg je bovendien flink wat langeafstandskorting, vanwege de voorafgaande (lange) reis met NS.

Bedankt voor de snelle reactie. Het is me nu duidelijk.

Reageer