beantwoord

Hoe kunnen kinderen met de bus rijden?

  • 2 January 2024
  • 6 reacties
  • 259 Bekeken

Kan mijn kind van 11 jaar de Kids Free Card in de bus gebruiken?

icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 2 January 2024, 22:26

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het KidsVrij abonnement van NS is niet geldig in de bus. Met gebruik van de persoonlijke chipkaart waar dat op staat krijgt je kind in de bus wel 34% leeftijdskorting.

Reputatie 6
Badge +1

Je kunt dus met diezelfde OV-chipkaart gewoon met de bus reizen, als er maar saldo op de kaart staat (of automatisch bijgeladen wordt). Je krijgt automatisch de leeftijdskorting van 34%.

Badge +3

In een ander topic beweerde iemand dat bij een Kids Vrij kaart bestellen automatisch opladen standaard aangezet wordt (met 20 euro per keer), maar dat lijkt me sterk. Is wel een optie natuurlijk, maar dan liever met 10 euro. 

 

Reputatie 6
Badge +1

In een ande topic beweerde iemand dat bij een Kids Vrij kaart bestellen automatisch opladen standaard aangezet wordt (met 20 euro per keer), maar dat lijkt me sterk. Is wel een optie natuurlijk, maar dan liever met 10 euro. 

 

Persoonlijke ervaring: je kunt a) bij NS een OV-chipkaart kopen met Kids Vrij. Dan krijg je dus het abonnement, maar niét het automatisch opladen. Dat moet je dan nog apart erop zetten

Of b) bij ov-chipkaart.nl een kaart kopen met automatisch opladen. Je moet daarna nog Kids Vrij bestellen en erop laden.

Beide opties hier geprobeerd voor twee verschillende kinderen. Je krijgt nooit én Kids Vrij én automatisch opladen in één keer.

Reputatie 6
Badge +1

Controleer vooral ook even bij de busmaatschappij waarmee je reist of er daar een bepaalde aanbieding is voor kinderen. 

Zo reizen kinderen tot en met 11 jaar bijvoorbeeld bij EBS voor slechts € 1, maar in Brabant reizen ze gratis. Die goedkope/gratis kaartjes moet je echter wel bij de chauffeur aanschaffen.

Iedere vervoeder heeft zijn eigen regels en prijzen voor het vervoer van kinderen. 

Reputatie 7
Badge +2

Let er ook op dat die goedkope kaartjes in de bus alleen gelden onder begeleiding van een betalende volwassene. Idem in regio's waar kinderen gratis zijn: dat geldt bv. in de provincie Utrecht voor maximaal drie meereizende kinderen. Alleenreizende kinderen moeten gewoon inchecken.

Reageer