beantwoord

Hoe lang gaan Corona. maatregelen nog duren?

Is er een indicatie te geven wanneer de treinen weer mondkapjesvrij zouden kunnen worden en reizen op recreatieve basis weer toegestaan wordt? Ik sta op het punt mijn abonnement te verlengen incl. keuzedagen. Als deze Corona maatregelen nog maanden gaan duren dan heb ik niets aan mijn abonnement aangezien ik de trein vrijwel alleen gebruik om voor mijn lol van A naar B te reizen. In geval van aanhoudende beperkingen zal ik mijn abonnement moeten beëindigen. 

icon

Beste antwoord door MoDe 12 juni 2020, 10:03

Niemand kan in de toekomst kijken.

U zou nu uw abonnement kunnen opzeggen of om kunnen zetten naar Flex zonder abonnement. Als u in 2021 weer Keuzedagen zou willen hebben, moet u deze eind van het jaar weer aanvragen. Vanaf 2021 kunnen geen nieuwe Keuzedagenabonnementen meer aangevraagd worden. Bestaande abonnementen kunnen nog wel verlengd worden.

Bekijk origineel

23 reacties

Als we dat nu eens wisten ja. Het gaat in Nederland de goede kant op. Maar er kan ook zomaar een 2e piek komen. Uw gok is even goed als de mijne.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er eind van de maand wat gaat veranderen omdat eindeloos doorrijden met grotendeels lege treinen financieel onhoudbaar begint te worden. Zeker als het aantal noodzakelijke reizigers in de vakantietijd nog minder wordt dan nu.

Maar dan kan het twee kanten op gaan. Het kan zijn dat er geen verruiming van het gebruik komt maar de treindienst weer fors wordt ingekrompen om zo geld te besparen.

De andere optie is dat het OV weer "open" gaat maar dan zullen wel de maatregelen als mondkapjes beter moeten worden gehandhaafd anders zijn de risico's te hoog. De vraag is of de overheid wel voldoende vertrouwen in dat laatste heeft.

Afwachten is het enige wat wij als reizigers kunnen doen. Ik zou het als ik u was nog even aankijken tot duidelijk wordt wat er eind van de maand gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand kan in de toekomst kijken.

U zou nu uw abonnement kunnen opzeggen of om kunnen zetten naar Flex zonder abonnement. Als u in 2021 weer Keuzedagen zou willen hebben, moet u deze eind van het jaar weer aanvragen. Vanaf 2021 kunnen geen nieuwe Keuzedagenabonnementen meer aangevraagd worden. Bestaande abonnementen kunnen nog wel verlengd worden.

Reputatie 5

Ik denk dat er eind van de maand wat gaat veranderen omdat eindeloos doorrijden met grotendeels lege treinen financieel onhoudbaar begint te worden. Zeker als het aantal noodzakelijke reizigers in de vakantietijd nog minder wordt dan nu.

Maar dan kan het twee kanten op gaan. Het kan zijn dat er geen verruiming van het gebruik komt maar de treindienst weer fors wordt ingekrompen om zo geld te besparen.

De andere optie is dat het OV weer "open" gaat maar dan zullen wel de maatregelen als mondkapjes beter moeten worden gehandhaafd anders zijn de risico's te hoog. De vraag is of de overheid wel voldoende vertrouwen in dat laatste heeft.

Afwachten is het enige wat wij als reizigers kunnen doen. Ik zou het als ik u was nog even aankijken tot duidelijk wordt wat er eind van de maand gebeurt.

De optie OV weer open, met betere controle lijkt mij (ook voor het OV zelf) de beste optie. Het niveau van voor Corona zal nog lange tijd niet haalbaar zijn, daarvoor heeft het OV teveel imagoschade opgelopen. Maar weer terug naar de nood dienstregeling met alle beperkingen die er nu al zijn, lijkt mij de doodslag voor het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn

Het OMT zal wel eisen dat het OV dan garandeert dat de mondkapjesplicht actief wordt gehandhaafd en wellicht ook wordt uitgebreid naar perrons en haltes. Dat betekent bijv. ook dat de garantie moet komen dat het personeel echt gaat handhaven en de bedrijven stoppen met roepen dat mondkapjes de individuele verantwoordelijkheid van de reiziger zijn.

Het lijkt er op dat men bij het OV voorsorteert op 29 juni want dan gaan de resterende nog geschrapte treinseries weer rijden. Of er toestemming voor verruiming komt blijft echter vraag want anders dan bij de luchtvaart is de lakse handhaving bij het OV een probleem. Midden komende week zal er wel weer een persconferentie zijn met mededelingen wat er eind van de maand verandert, dan weten we of men het aandurft. Als er geen verruiming komt zullen de diensten moeten worden ingekrompen omdat de 1.5 mld van het hulppakket voor dit jaar bij de huidige bezettingsgraad anders eind september al op is.

Overigens verwacht ik dat sowieso het leeuwendeel van de reizigers wegblijft ook als het OV weer gewoon open gaat. Bij het busvervoer denk ik daarom dat er sowieso beperkte dienstregelingen blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Als het aan @Tamzin ligt is morgen het OV al failliet 😉 ten gronde gegaan aan NS medewerkers die weigeren te werken.

Reputatie 7

Overigens verwacht ik dat sowieso het leeuwendeel van de reizigers wegblijft ook als het OV weer gewoon open gaat. Bij het busvervoer denk ik daarom dat er sowieso beperkte dienstregelingen blijven.

Zonder actiekaartjes en de mogelijkheid zonder mondkapje in het oude normaal spontaan  naar attracties, musea en horeca te gaan denk ik dat inderdaad ook. Evenementen zijn er niet. Musea zijn heel leeg en gisteren hoorde ik weer in het nieuws dat het terras- en horecabezoek toch wel behoorlijk tegenvalt nadat ze twee weken weer open zijn. Op stralende dagen gaat het wel, maar overige dagen zijn slecht en ze missen de aanloop van toeristen (ook de binnenlandse) toch wel erg. Ik hoor van kennissen die op tijdslot geboekt vorige week naar een museum zijn geweest dat ze het bijna voor zichzelf hadden. Er loopt meer personeel dan bezoekers. Het is echt schrikbarend. 

Ik reis nog ongeveer twee maal per week in de regio Breda met de bus op werkdagen. Een oase van rust. Weg zijn de volle Volanslijnen en drukkere stadsbussen. Reizigers zijn per rit uit het centrum op de vingers van een hand te tellen. Het voelt dan ook heel raar dat je er met een mondkapje inzit terwijl je makkelijk wel 2,5 of 3 meter van elkaar kan zitten. Als je al niet de enige bent.

Ik vrees het ergste voor de buslijnen. Als die dienstregelingen (verder) ingekrompen worden blijven er straks nog meer mensen weg.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74

Het busvervoer is in veel regio's al zwaar beperkt omdat er vakantiedienstregelingen worden gereden. Bij verdere beperkingen ligt bijv. een zondagsdienst op zaterdagen als eerste voor de hand. 

Reizen zonder mondkapjes zal de komende maanden onverantwoord blijven. Je ziet dat de cijfers bijv. in Belgie en Duitsland weer de verkeerde kant op gaan dus of het weer openen van alle grenzen en mensen aanmoedigen weer overal in Europa op vakantie te gaan nou zo'n goed idee is valt ook te betwijfelen. Spanje publiceert overigens al een week lang helemaal geen corona cijfers meer.....   

In mijn eigen kennissenkring mijden de meeste mensen de horeca, zeker binnen. Te veel risico omdat veel gasten een loopje nemen met de regels en de ondernemers wegkijken. Dus dat het horecabezoek tegenvalt is voor mij dan ook geen verrassing.  

Reputatie 6

@Fr-Arn

Het OMT zal wel eisen dat het OV dan garandeert dat de mondkapjesplicht actief wordt gehandhaafd en wellicht ook wordt uitgebreid naar perrons en haltes. Dat betekent bijv. ook dat de garantie moet komen dat het personeel echt gaat handhaven en de bedrijven stoppen met roepen dat mondkapjes de individuele verantwoordelijkheid van de reiziger zijn.

De mondkapjesplicht was een voorstel van de OV-sector zelf. Het OMT heeft het gebruik niet afgeraden, maar veel meer dan dat was het niet.

Het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat het OMT nu een striktere handhaving gaat adviseren. Indien het OMT een iets bredere samenstelling had gehad, was mogelijk meer te verwachten geweest.

Waarschijnlijk zal de OV-sector zichzelf tot een (betere) handhaving dienen aan te zetten, willen de kapjes in de trein zin hebben. De gang van zaken in de luchtvaartsector zou daarbij weleens een handje kunnen gaan helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan er ook andere verlichting worden aangebracht.

Een speciaal soort UV-licht uit lampen van het Nederlandse verlichtingsbedrijf Signify, voortgekomen uit Philips, is effectief gebleken bij het uitschakelen van het nieuwe coronavirus.

Tot die conclusie kwamen wetenschappers van een Amerikaans onderzoekscentrum voor infectieziekte, meldt de beursgenoteerde onderneming.

De onderzoekers, werkzaam aan het geneeskundefaculteit van de Boston University, onderzochten het effect van zogeheten UV-C uit een lamp van Signify op het nieuwe coronavirus. Na zes seconden was het virus voor 99 procent verdwenen.

Volgens Signify-topman Eric Rondolat tonen de resultaten aan dat het UV-licht werkt als voorzorgsmaatregel tegen het nieuwe coronavirus. Om de strijd tegen het nieuwe coronavirus te steunen wil het bedrijf de technologie ook beschikbaar stellen aan andere verlichtingsbedrijven.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1249893235/nederlands-signify-uv-licht-effectief-tegen-corona

Reputatie 6

De UV verlichting zou geschikt zijn om treinen snel te ontsmetten, maar het is wel verstandig om je daarbij niet in de trein te bevinden. Niet alleen het virus maar ook je huid en ogen blijken niet zo goed tegen de straling bestand te zijn.:slight_frown:

Met een mondkapje op, een hygrometer in de hand en een extra ventilator in de stilte-trein die een paar keer per dag wordt ontsmet met de UV lamp zou je ondertussen toch wel risicoloos moeten kunnen reizen.:slight_smile:

Reputatie 7

Het heeft geen zin om er vanuit te gaan dat er na uiterlijk september nog maatregelen gaan zijn, de coronacrisis is inmiddels al zo goed als over en er is nog weinig draagvlak voor onnodig strenge maatregelen.

Badge +3

Een Zweedse kennis van me had een soort eigen UV-C douche/sluis gemaakt (met nogal krachtige LED's, soort rechtopstaande zonnebank) om zichzelf en andere zaken te ontsmetten. Inderdaad niet echt huidvriendelijk, en ogen afschermen natuurlijk.

Voor even je handen ontsmetten of zo zou het best een ideetje kunnen zijn, maar goed daar hebben we van die gel voor, of gewoon water en zeep.

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft geen zin om er vanuit te gaan dat er na uiterlijk september nog maatregelen gaan zijn, de coronacrisis is inmiddels al zo goed als over en er is nog weinig draagvlak voor onnodig strenge maatregelen.

Half maart ging de overheid er ook nog van uit dat alle maatregelen uiterlijk 1 juli zouden zijn opgeheven. 

Badge +3

Update van die Zweedse vriend met zijn UV-C ding.. 

Robert. that thing is an ozone cannon.- I only use it when i radiate my groceries :laughing:  

Well uv-c is all ok for antigerm, not for skin. problem is the one i bought didnt have the correct material in the glass so it also emits a powerful spectral line under 200nm. and that one makes ozone. lots of it. not ok to breath in.

Reputatie 7

Dat zijn we dan nog verschuldigd. Gek is het dat er allerlei voorwaarden aan de vrijheid van de mens worden gesteld maar dat niemand het proper vindt om er iets tegenover te zetten. Alles is de hele tijd al even duur maar voor je lol reizen, of met de fiets, of met het hele gezin, of zonder dom mondkapje? Nee, f--k you, geef ons je geld. En was het nog maar een feest dat alleen het OV zo de poot stijf houdt. Nee, het leven is al maanden geen cent goedkoper geworden. 

Maar nu laat ik me misschien iets te veel van een soort van vervelende populistische zijde zien :wink:

Reputatie 3

Als het straks 30 graden wordt in Nederland, ben dan benieuwd hoeveel mensen nog een voorstander zijn om met zo'n kap voor je muil te houden. Lekker zweten.

Zit je alleen in een coupe dan moet je een mondkap op in de trein. Ga je boodschappen doen bij de appie, waar je continue mensen hebt die minder dan anderhalve meter afstand van je houden, dan hoef je geen mondkap op. 

Misschien een idee wanneer iemand dichtbij je staat, gewoon express keihard hoesten en dan kijken hoe die gast reageert.

Reputatie 7
Badge +3

Als het straks 30 graden wordt in Nederland, ben dan benieuwd hoeveel mensen nog een voorstander zijn om met zo'n kap voor je muil te houden. Lekker zweten.

In de trein wordt het geen 30 garden.  

Reputatie 3

In de trein wordt het geen 30 garden.  

als de airco uit staat, wie heeft het wel eens meegemaakt dat de airco het niet doet in de zomer?

hahaha, dat wordt KILLING.

Reputatie 7

Met 30+ graden ga je geen mondkapje op doen. Ben je gek. Dan lig je binnen de kortste keren achter in een ambulance. Met 20 graden ga ik als gezond jong mens bijna van m'n stokje. 

Reputatie 7
Badge +3

Met 30+ graden ga je geen mondkapje op doen. Ben je gek. Dan lig je binnen de kortste keren achter in een ambulance. Met 20 graden ga ik als gezond jong mens bijna van m'n stokje. 

Je weet wel eindeloos door te zeuren over een mondkapje. Zo langzamerhand weten we wel dat we heel erg met je te doen moeten hebben 

Reputatie 7
Badge +3

zo te lezen ben je een nogal kwetsbaar persoon. Misschien kun je beter thuisblijven zoals de mensen uit de risicogroepen en niet met het OV reizen.

Reputatie 6
Badge +1

Dan hebben de ziekenhuizen in Azië het extreem druk volgen jou als iedereen bij 30+ graden flauwvalt met een mondkapje. Het is daar vrijwel elke dag zo rond de 30 graden en bijna iedereen draagt daar, ook buiten het OV, een mondkapje. 

Misschien een idee wanneer iemand dichtbij je staat, gewoon express keihard hoesten en dan kijken hoe die gast reageert.

Nou probeer het eens uit zou ik zeggen. Maar als je dan aangehouden wordt en een paar weken bij justitie 'op vakantie' mag moet je niet komen zeuren. 

Reageer