Hoe lang kun je nog reizen als je met NS Weekend Vrij op maandag om 03:55 incheckt op Schiphol? | NS Community
beantwoord

Hoe lang kun je nog reizen als je met NS Weekend Vrij op maandag om 03:55 incheckt op Schiphol?


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 131 reacties

Met NS Weekend Vrij kun je reizen met 100% korting,

indien je incheckt tussen vrijdag 18:25u en maandag 04:05u.

Na inchecken kun je nog 6 uur ná de incheck reizen.

 

Betekent dit dat je tot maandagochtend 1000 kunt reizen,

wanneer je op Schiphol om 0400 incheckt voor de nachttrein?

 

En hoe zit het , als je op een tussenliggend station een uur

moet wachten, voordat je jouw eindbestemming kunt bereiken?

Kun je dan nog wel het station verlaten en binnen 30 minuten opnieuw inchecken (“overstap")?

 

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4

icon

Beste antwoord door Janrm 20 June 2022, 11:51

Bekijk origineel

26 reacties

Welke trein hebben we het dan precies over? Je wordt wel getracht binnen een half uur vanaf inchecken te reizen. Ik denk dat je hier wel grenzen aan het opzoeken bent.

Het lijkt me inderdaad een niet realistisch vraag.

Reputatie 3

Je dient binnen een half uur na het inchecken te gaan reizen en dan een reis te maken die door de reisplanner als reisoptie wordt gegeven (zonder een via-station). Je mag op een tussenliggend station een uur of langer wachten, zolang de reisplanner dit maar als optie geeft.

Ik denk niet dat er opties zijn die tot 10.00 uur duren als je kort voor 04:00 uur hebt ingecheckt. Dus hoewel je dan tot kort voor 10:00 uur uit kunt checken, kun/mag je onder normale omstandigheden niet tot 10:00 uur reizen. 

Als je tussendoor uit en in moet checken, dan reis je verder tegen normaal tarief, al dan niet met dalkorting.

Reputatie 2

Welke trein hebben we het dan precies over? Je wordt wel getracht binnen een half uur vanaf inchecken te reizen. Ik denk dat je hier wel grenzen aan het opzoeken bent.

 

Bij de Surinaamse NS Klantenservice werd mij (na een half uurtje in de wachtrij te hebben gestaan)

vertelt dat ik binnen 6 uur ná inchecktijd mijn NS reis moet hebben afgemaakt.

 

Mag je op maandagochtend deze reis met NS maken,

wanneer om 04:00u met 100% korting incheckt op Schiphol?

v04:03 Schiphol 

a04:48 Utrecht

v06:18 Utrecht

a07:08 Zwolle

v07:15 Zwolle 

a08:12 Groningen

 

 

Reputatie 3

Je dient in Utrecht uit en in te checken, omdat je je reis onderbreekt zonder dat de reisplanner je dit adviseert (die laat je na 6:00 uur van Schiphol vertrekken zonder lange stop op Utrecht CS). Tot Utrecht reis je dus gratis, daarna betaald. Je maakt hier eigenlijk gewoon twee reizen. Schiphol - Utrecht en Utrecht - Groningen.

Zie ook:

https://community.ns.nl/op-het-station-17/mag-ik-op-doorreis-uitgebreid-ontbijten-op-het-station-zonder-dat-ik-verplicht-moet-uitchecken-35542

Als je moet inchecken doe je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt

Reputatie 7
Badge +3

Mag je op maandagochtend deze reis met NS maken,

wanneer om 04:00u met 100% korting incheckt op Schiphol?

v04:03 Schiphol 

a04:48 Utrecht

v06:18 Utrecht

a07:08 Zwolle

v07:15 Zwolle 

a08:12 Groningen

 

Nee, aangezien deze reis niet door de planner geadviseerd wordt. Je maakt in Utrecht een onnodige stop van anderhalf uur. Je kunt ook om 8.12 uur in Groningen zijn als je om 6.05 uur van Schiphol vertrekt.

Reputatie 2

Mag je op maandagochtend deze reis met NS maken,

wanneer om 04:00u met 100% korting incheckt op Schiphol?

v04:03 Schiphol 

a04:48 Utrecht

v06:18 Utrecht

a07:08 Zwolle

v07:15 Zwolle 

a08:12 Groningen

 

Nee, aangezien deze reis niet door de planner geadviseerd wordt. Je maakt in Utrecht een onnodige stop van anderhalf uur. Je kunt ook om 8.12 uur in Groningen zijn als je om 6.05 uur van Schiphol vertrekt.

 

Volgens de Algemene voorwaarden van de NS is het volgens mij toegestaan om onderweg de reis te onderbreken (om bijvoorbeeld uitgebreid te kunnen ontbijten) mits de totale reis maar binnen 6 uur na inchecken wordt uitgevoerd. Check je pas na 360 minuten uit, dan krijg je te maken met een correctietarief ("boete”) van €20. Je loopt dus enig risico, als je te maken krijgt met een ongeplande vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is het nog steeds geen door de reisplanner geadviseerde reis. Ook dat is een van de voorwaarden. 't Zou me overigens niks verbazen als het wel gewoon lukt, maar áls je tussen Utrecht en Zwolle gecontroleerd wordt, zou een oplettende conducteur kunnen zien dat er iets niet klopt.

Reputatie 3

maar áls je tussen Utrecht en Zwolle gecontroleerd wordt, zou een oplettende conducteur kunnen zien dat er iets niet klopt.

Zelfs als je al controle krijgt, dan lopen de meeste conducteurs gewoon verder na het zien van een geldige check-in bij reizen als deze. Het zit qua tijd er ook niet zover vanaf dat zoiets nooit zou kunnen (op het nachtnet is regelmatig zoveel mis dat het wel kan) en de eerste conducteur die in de trein toegestane reisopties op gaat zoeken moet ik nog tegenkomen. Je zou dan het verloop van het treinverkeer van de nacht moeten gaan bestuderen tijdens de controle, onbegonnen werk.

In de trein zul je er eigenlijk altijd mee weg komen, net als bij het uitchecken. Het systeem dat je uitcheckt is namelijk niet in staat vast te stellen of je iets doet wat wel of niet mag, zolang je binnen de 6 uur blijft.

Er zijn volgens mij wel mensen bij NS die achter de schermen dit soort dingen in de gaten houden (oneigenlijk gebruik van DalVrij/Voordeel en WeekendVrij).

Reputatie 2

Door externe omstandigheden, niet te wijten aan de NS, kwam ik zondagavond pas na 22:00u aan op station Breda en was de laatste verbinding naar Groningen al een tijdje geleden vertrokken. De 1e verbinding vanaf Breda richting Groningen zou pas om 05:50u vertrekken:

v0550 Breda

a0811 Zwolle

v0815 Zwolle

a0911 Groningen.

 

Omdat station Breda niet comfortabel is om de nacht door te brengen en dit station bovendien 's nachts is gesloten, besloot ik om te reizen via Rotterdam CS

v0023 Breda

a0059 Rotterdam Centraal

In Rotterdam ben ik rond 1 uur uitgecheckt en heb ik buiten het station wat gegeten.

Vervolgens ben ik iets voor 2 uur ingecheckt en heb ik de trein naar Schiphol genomen.

v0200 Rotterdam Centraal

a0301 Schiphol 

 

Op Schiphol heb ik een rustig plekje opgezocht om nog een paar uurtjes wat te kunnen slapen.

Tegen 6 uur werd ik keurig gewekt door medewerkers van de koffietent ;) 

Vervolgens nam ik om 6 uur de trein naar Assen

v0605 Schiphol

a0754 Assen

 

Aangezien de tijd tussen incheck in Rotterdam & uitcheck in Assen minder dan 6 uur bedroeg, hoefde ik voor deze reis (normaal €27,90 vol tarief) met een Weekend Vrij abonnement niets af te rekenen. Ook de conducteur die mijn kaartje controleerde had geen opmerkingen over een ongeldige incheck.

 

https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

 

Reputatie 2

Maar dan is het nog steeds geen door de reisplanner geadviseerde reis. Ook dat is een van de voorwaarden. 't Zou me overigens niks verbazen als het wel gewoon lukt, maar áls je tussen Utrecht en Zwolle gecontroleerd wordt, zou een oplettende conducteur kunnen zien dat er iets niet klopt.

Als je zou besluiten om je reis te onderbreken om binnen de poortjes van het station wat te eten, is dit óók een toegestane reis die niet wordt geadviseerd door de NS Reisplanner

Badge +3

Grenzen opzoeken is soms best leuk, maar dan moet het wel kloppen, dus niet van 04:48 tot 06:18 op Utrecht rondhangen zonder binnen 30 minuten na aankomst uit te checken en uiterlijk 30 minuten voor vertrek in te checken.

Maar het lijkt te lukken met Weekend Vrij als je op een maandag om 03:03 uit Schiphol vertrekt en naar Utrecht reist.

Je bent dan voor 04:00 op Utrecht en kunt daar dus geldig overstappen (check uit/in) en de trein van 04:16 nemen, die overstap is 28 minuten dus je gaat binnen 30 minuten na de overstap reizen.

De totale reis is minder dan 6 uur, dus aan die voorwaarde is ook voldaan.

Ik heb via hiervoor Schiphol - Groningen via Utrecht gepland én 20 minuten extra overstaptijd ingesteld (zodat je niet pas om 06:18 van Utrecht naar Zwolle gestuurd wordt).

De 64 minuten overstap op Schiphol kan wel voor problemen zorgen, want dan zou je moeten uit/inchecken? Maar ja, als de Reisplanner het zegt mag het volgens mij gewoon en je steekt niet terug.

Overigens geeft de Reisplanner wel aan dat het geld kost, maar die maakt van een ‘via’ altijd 2 losse reizen en dat klopt niet. €16,38 enkele reis, 2e klas, 100% korting, Weekend Vrij.

Die rekent je dus een losse reis Utrecht - Groningen met 40% korting wegens vertrek na 04:00, maar je was al onderweg en stapt netjes vóór 04:00 over.

Als van 4.48 tot 6.18 op Utrecht verblijven een probleem is, neem je gewoon de sprinter van 5.12 naar Utrecht Overvecht. Op Utrecht Overvecht neem je de sprinter van 6.05 terug. Ook weer opgelost.

Het klinkt natuurlijk theoretisch, maar als je bijvoorbeeld een paar uur te laat op Schiphol aankomt en je geen taxi wilt bellen, dan is zoiets een prima optie. Ik heb pas nog iemand een retour Utrecht - Rotterdam per nachttrein aanbevolen. Alles beter dan buiten de nacht doorbrengen.

Het systeem zou hier helemaal niets van moeten vinden. Een dergelijk plan verzin je niet om gratis te kunnen reizen, maar om de nacht nog een beetje comfortabel door te brengen.

Badge +3

Als van 4.48 tot 6.18 op Utrecht verblijven een probleem is, neem je gewoon de sprinter van 5.12 naar Utrecht Overvecht. Op Utrecht Overvecht neem je de sprinter van 6.05 terug. Ook weer opgelost.

Nee, je mag dan prima met de sprinter naar Overvecht maar zult voor terug naar Utrecht daar moeten uit- en inchecken en dan is je Weekend Vrij niet meer geldig (voor gratis doorreizen naar Groningen).

Als je zoiets uit de Reisplanner kunt toveren zou het mogen, en dat lijkt met een ‘Alleen Sprinters’ advies vanaf Utrecht ook nog te lukken, met om 05:55 een sprinter van Overvecht naar Zwolle en daar een 47 minuten overstap (20 minuten extra overstaptijd instellen).

Je bent dan om 8:57 in Groningen zonder kosten. Incheck vóór 04:00 op Schiphol is dan wel een eis.

Reputatie 7
Badge +3

Door externe omstandigheden, niet te wijten aan de NS, kwam ik zondagavond pas na 22:00u aan op station Breda en was de laatste verbinding naar Groningen al een tijdje geleden vertrokken. De 1e verbinding vanaf Breda richting Groningen zou pas om 05:50u vertrekken:

v0550 Breda

a0811 Zwolle

v0815 Zwolle

a0911 Groningen.

 

Omdat station Breda niet comfortabel is om de nacht door te brengen en dit station bovendien 's nachts is gesloten, besloot ik om te reizen via Rotterdam CS

v0023 Breda

a0059 Rotterdam Centraal

In Rotterdam ben ik rond 1 uur uitgecheckt en heb ik buiten het station wat gegeten.

Vervolgens ben ik iets voor 2 uur ingecheckt en heb ik de trein naar Schiphol genomen.

v0200 Rotterdam Centraal

a0301 Schiphol 

 

Op Schiphol heb ik een rustig plekje opgezocht om nog een paar uurtjes wat te kunnen slapen.

Tegen 6 uur werd ik keurig gewekt door medewerkers van de koffietent ;) 

Vervolgens nam ik om 6 uur de trein naar Assen

v0605 Schiphol

a0754 Assen

 

Aangezien de tijd tussen incheck in Rotterdam & uitcheck in Assen minder dan 6 uur bedroeg, hoefde ik voor deze reis (normaal €27,90 vol tarief) met een Weekend Vrij abonnement niets af te rekenen. Ook de conducteur die mijn kaartje controleerde had geen opmerkingen over een ongeldige incheck.

 

https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

 

Op Schiphol had je dus moeten uitchecken, want je bent niet binnen de poortjes/paaltjes gebleven.

Reputatie 7
Badge +3

Grenzen opzoeken is soms best leuk, maar dan moet het wel kloppen, dus niet van 04:48 tot 06:18 op Utrecht rondhangen zonder binnen 30 minuten na aankomst uit te checken en uiterlijk 30 minuten voor vertrek in te checken.

Maar het lijkt te lukken met Weekend Vrij als je op een maandag om 03:03 uit Schiphol vertrekt en naar Utrecht reist.

Je bent dan voor 04:00 op Utrecht en kunt daar dus geldig overstappen (check uit/in) en de trein van 04:16 nemen, die overstap is 28 minuten dus je gaat binnen 30 minuten na de overstap reizen.

De totale reis is minder dan 6 uur, dus aan die voorwaarde is ook voldaan.

Ik heb via hiervoor Schiphol - Groningen via Utrecht gepland én 20 minuten extra overstaptijd ingesteld (zodat je niet pas om 06:18 van Utrecht naar Zwolle gestuurd wordt).

De 64 minuten overstap op Schiphol kan wel voor problemen zorgen, want dan zou je moeten uit/inchecken? Maar ja, als de Reisplanner het zegt mag het volgens mij gewoon en je steekt niet terug.

Overigens geeft de Reisplanner wel aan dat het geld kost, maar die maakt van een ‘via’ altijd 2 losse reizen en dat klopt niet. €16,38 enkele reis, 2e klas, 100% korting, Weekend Vrij.

Die rekent je dus een losse reis Utrecht - Groningen met 40% korting wegens vertrek na 04:00, maar je was al onderweg en stapt netjes vóór 04:00 over.

Je zult toch in Utrecht moeten uitchecken en weer inchecken omdat het en een via-reis betreft en je naar jouw incheck-station terug reist.

Als van 4.48 tot 6.18 op Utrecht verblijven een probleem is, neem je gewoon de sprinter van 5.12 naar Utrecht Overvecht. Op Utrecht Overvecht neem je de sprinter van 6.05 terug. Ook weer opgelost.

Nee, je mag dan prima met de sprinter naar Overvecht maar zult voor terug naar Utrecht daar moeten uit- en inchecken en dan is je Weekend Vrij niet meer geldig (voor gratis doorreizen naar Groningen).

Als je zoiets uit de Reisplanner kunt toveren zou het mogen, en dat lijkt met een ‘Alleen Sprinters’ advies vanaf Utrecht ook nog te lukken, met om 05:55 een sprinter van Overvecht naar Zwolle en daar een 47 minuten overstap (20 minuten extra overstaptijd instellen).

Je bent dan om 8:57 in Groningen zonder kosten. Incheck vóór 04:00 op Schiphol is dan wel een eis.

Maar bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten blijft het abonnement toch geldig? Of is dat alleen bij een logische route?

Badge +3

Op Schiphol had je dus moeten uitchecken, want je bent niet binnen de poortjes/paaltjes gebleven.

In dit geval ‘begon’ je reis in Rotterdam, en dan mag je gewoon op Weekend Vrij met een trein via Schiphol naar Groningen (aankomst 8:12).

Niet met een incheck om 02:00 natuurlijk, maar op Rotterdam mag je tot 04:00 nog gewoon inchecken op Weekend Vrij.

 

Badge +3

Maar bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten blijft het abonnement toch geldig? Of is dat alleen bij een logische route?

Zolang je reist op Weekend Vrij (tot een verplichte incheck/overstap ná 04:00) maakt de route niet uit, want je reist vrij.

Na 04:00 zijn overstappen door poortjes niet geldig, maar zolang je die niet tegenkomt lijkt er weinig aan de hand om een ‘logische’ route (dus Reisplanner advies) te volgen.

Met de opties 20 minuten extra overstaptijd en/of ‘Alleen sprinters’ kom je dus een heel eind op een vroege maandagochtend (vanaf Schiphol via Rotterdam of Utrecht en dan weer terug langs Schiphol inclusief keurige incheck/overstap in Rotterdam of Utrecht) 🤣

Dat je door die opties ineens met hele lange reistijden (sprinters of 64 minuten overstap op Schiphol) te maken krijgt betekent niet dat je daar maar moet uitchecken, en als conducteurs geen afwijkingen zien is het ook prima toch?

Reputatie 2

Grenzen opzoeken is soms best leuk, maar dan moet het wel kloppen, dus niet van 04:48 tot 06:18 op Utrecht rondhangen zonder binnen 30 minuten na aankomst uit te checken en uiterlijk 30 minuten voor vertrek in te checken.

 

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat het tochtige station Utrecht CS niet echt een pretje is om hier langere tijd te verblijven. Daarnaast maken beveiligers je vanzelf wakker, mocht je op dit station in slaap vallen. Op grond van welke regel zij dit mogen doen, is mij niet tijdelijk. Toen ik hier naar vroeg, konden zij daar geen antwoord op geven. Overigens was op maandagochtend rond 5am mijn incheck met 100% korting van het NS Weekendvrij abonnement nog steeds geldig, en werd ik dus niet van het station verwijderd omdat ik aan het wachten was op de aansluitende trein van 6am.

 

 

Reputatie 2

Grenzen opzoeken is soms best leuk, maar dan moet het wel kloppen, dus niet van 04:48 tot 06:18 op Utrecht rondhangen zonder binnen 30 minuten na aankomst uit te checken en uiterlijk 30 minuten voor vertrek in te checken.

Maar het lijkt te lukken met Weekend Vrij als je op een maandag om 03:03 uit Schiphol vertrekt en naar Utrecht reist.

 

Je kunt ook pas om 4am vertrekken, als je halverwege je reis naar Nijmegen je in Utrecht het reisdoel aanpast naar Groningen.

 

Reputatie 2

Maar bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten blijft het abonnement toch geldig? Of is dat alleen bij een logische route?

Zolang je reist op Weekend Vrij (tot een verplichte incheck/overstap ná 04:00) maakt de route niet uit, want je reist vrij.

Na 04:00 zijn overstappen door poortjes niet geldig, maar zolang je die niet tegenkomt lijkt er weinig aan de hand om een ‘logische’ route (dus Reisplanner advies) te volgen.

 

Tot 6 uur na je eerste incheck kun je met een NS Weekend Vrij abonnement bij dezelfde vervoerder onbeperkt uit- en weer binnen 35 minuten inchecken. Een tijdje terug, kreeg ik op maandagochtend rond 08:30 (in de spits) nog steeds de melding 100% korting bij het uit- en inchecken binnen 6 uur na de eerste incheck met 100% korting met mijn Weekend Vrij abonnement.

Of dit bij een NS Flex abonnement ook zou kunnen, kan ik niet testen. De algemene voorwaarden vermelden echter niet of je na een uitcheck en incheck binnen 35 minuten, jouw 100% korting verliest, als je je bij een NS Flex Weekend Vrij omcheckt op maandagochtend ná 4am. 

Reputatie 7
Badge +3

Op Schiphol had je dus moeten uitchecken, want je bent niet binnen de poortjes/paaltjes gebleven.

In dit geval ‘begon’ je reis in Rotterdam, en dan mag je gewoon op Weekend Vrij met een trein via Schiphol naar Groningen (aankomst 8:12).

Niet met een incheck om 02:00 natuurlijk, maar op Rotterdam mag je tot 04:00 nog gewoon inchecken op Weekend Vrij.

 

TS is op Schiphol buiten NS gebied paar uur gaan slapen.

Reputatie 6

Wij plande een uitstapje maar kwamen wel iets vreemds tegen. Om thuis te kunnen komen met het ov (trein en bus) zouden we tijdens de avondspits moeten vertrekken, (18:11) of als we buiten de spits moeten reizen pas de volgende dag om 09:09. 15 uur op een station bivakkeren om van korting gebruik te kunnen maken. Horen wij, gezien onze woonplaats, tot de ongewild gediscrimineerden die geen gebruik kunen/mogen maken van voordeel tickets. Is meer dan 4 of 5 uur voor een reis met het ov binnen Nederland normaal. Je kan in die tijd bijna heen en terug naar Parijs met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder je woonplaats te weten en de plaats van vertrek is dat niet te zeggen. En door Covid en personeelstekorten zijn diverse busritten geschrapt wat wellicht voor een late rit naar huis kan betekenen dat er dan geen bus meer naar een halte dicht bij je huis rijdt. Dat is dan iets waar NS toch moeilijk rekening mee kan houden met de kortingsabonnementen en spitstijden. 

Reageer