beantwoord

Hoe lang voordat abonnement+kaart geleverd wordt?

Reputatie 4
Een week geleden, 5 werkdagen, heb ik een nieuw abonnement met persoonlijke chipkaart aangevraagd. Mij is verteld dat de nieuwe kaart binnen 5 werkdagen in de bus hoort te liggen, maar deze staat in MijnNS nog steeds "in behandeling".

Klopt de informatie die ik heb gekregen niet? Wat is het levertermijn?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 15 juli 2016, 09:26

Niek, zoals beloofd heb ik je account vandaag weer gecheckt. Er staat nu een kaartnummer gekoppeld, hetgeen betekent dat de kaart is gemaakt en verstuurd. Ik stuur je per privébericht het kaartnummer.
Bekijk origineel

26 reacties

Hoi Niek. Op onze website staat als het goed is bij de abonnementen 'Binnen 1 week ontvangt u de OV-chipkaart mét het abonnement er op in huis.'

Ik kijk graag even voor je hoe jouw abonnement staat geregistreerd. Heb je het bestelnummer voor mij?
Reputatie 4
Bedankt Sivan. Dan hoop ik dat de informatie in MijnNS niet klopt, ik heb geen zin om wèèr geconfronteerd te worden met problemen rond de bestelprocedure. Ik heb het bestelnummer via een persoonlijk bericht verstuurd.
Ontvangen!

Je abonnement gaat op 02.08.2016 in. Je hebt dus nog even 🙂.

Er is nog geen OV-chipkaart gemaakt zie ik. Ik neem aan dat dit wel deze week gaat gebeuren en voorzie geen problemen. Heb je maandag nog niets ontvangen? Dan mag je Translink bellen voor een update. Vind je dat teveel gedoe, dan mag je mij weer een berichtje sturen.
Reputatie 4
De NS zegt "Binnen 1 week ontvangt u de OV-chipkaart mét het abonnement er op in huis", maar blijkbaar is er in die week nog helemaal geen actie ondernomen?

Weet u waarom mijn abonnement op zo'n rare datum ingaat? Omdat de NS deze vorig jaar te laat heeft geleverd en dat was niet de eerste keer, een andere kaart was meer dan een maand te laat en dat was een hele dure grap.

Ik wil nu graag weten waarom de OV-chipkaart nog niet is aangemaakt. Ik ben in het buitenland voor werk, dus kan niet kijken of er iets door de bus valt en kan ook niet bellen. Ik hoop op begrip. Ik snap niet dat er wordt gezegd dat je geen problemen voorziet, als de afspraak al niet nagekomen wordt en er in het verleden altijd problemen zijn geweest.
Jawel hoor. Wat er achter de schermen gebeurt is dat wij na jouw bestelling een seintje sturen richting Translink, zodat de kaart wordt gemaakt. Pas als de kaart is gemaakt, krijgen wij daar een terugkoppeling van en zien wij het kaartnummer. Ik zie nu nog geen kaartnummer, wat betekent dat dit proces nog loopt.

Jij hebt jouw abonnement op 6 juli besteld. Het is vandaag 13 juli. Dat is inderdaad een week. Ik ga er vanuit dat de kaart deze week gewoon in de bus valt, maar ik zal op vrijdag een reminder voor mezelf zetten om te zien wat de status dan is.

De ingangsdatum van je abonnement heb je zelf gekozen als het goed is.
Reputatie 4
Bedankt, hopelijk wordt de kaart deze week dan wel nog aangemaakt.

De ingangsdatum van je abonnement heb je zelf gekozen als het goed is.
Nee hoor en daar is genoeg correspondentie over geweest, door een fout van de NS kon de kaart niet op tijd aangevraagd worden en zat ik met de gebakken peren.
Ik zie op jouw naam geen contacthistorie helaas. Je zou een nieuwe bestelling kunnen doen, dan gaat hij eerder in?

Voor nu zal ik je vrijdag een terugkoppeling geven.
Reputatie 4
Ik zie op jouw naam geen contacthistorie helaas.
Nou gelukkig is die gewist, want daar word je niet vrolijk van.
Niek, zoals beloofd heb ik je account vandaag weer gecheckt. Er staat nu een kaartnummer gekoppeld, hetgeen betekent dat de kaart is gemaakt en verstuurd. Ik stuur je per privébericht het kaartnummer.
Reputatie 4
Beste Sivan, hartelijk dank. Ik ben net thuis gekomen en heb inderdaad de vertraagde kaart in de bus gevonden.

Ik heb OV Vrij besteld, waarom krijg ik een begeleidende brief met "Alstublieft, uw Altijd Vrij abonnement"? Betekent dat dat er geen OV Vrij op staat? :? Ik snap het niet.
Goed om te horen, Niek. En tof dat je dit nog even meldt!

Ik heb nu even geen toegang tot jouw account, maar ik zal morgen even kijken. Heb je geen email ter bevestiging gehad na je bestelling? Een brief sturen we niet en de kaart zelf komt zonder schrijven over je abonnement, aangezien dit via TLS gaat.
Reputatie 4
Een brief sturen we niet en de kaart zelf komt zonder schrijven over je abonnement, aangezien dit via TLS gaat.
Jullie hebben wèl een brief gestuurd en de kaart komt mèt schrijven over het abonnement. TLS? Nog nooit iets van gehoord.

De kaart zoals ik hem aantrof, met lijm bevestigd aan een brief van de NS:

Dus ja, mijn vraag: wat is er met mijn OV Vrij bestelling gebeurd? :?

Waar ik mijzelf altijd over verbaas zijn de dagtekeningen die de NS boven brieven zet, 8 juli? Op 13 juli was er nog geen kaart aangemaakt, maar op 8 juli heeft de NS mij de kaart al verzonden :8 antedateren is valsheid in geschrifte.
Nou, dan ben ik toch niet heel goed op de hoogte, oeps!

Zoals gezegd zal ik morgen even voor je kijken hoe het zit.
Niek, ik heb je account weer bekeken.

Je hebt een Altijd Vrij met BTM, samen dus een OV Vrij.

Op 6 juli stuurden wij jou een e-mail ter bevestiging van je abonnement (zie mijn bericht in dit topic). In dit bericht staat:

Op dit moment wordt uw bestelling verwerkt. Binnenkort krijgt u uw OV-chipkaart thuisgestuurd, met daarop uw abonnement. Heeft u het abonnement voor iemand anders besteld? Dan ontvangt de kaarthouder de OVchipkaart met het abonnement.
Hieronder vindt u de gegevens van uw abonnement:
Hoofdabonnement
OV-chipkaart: Nieuwe kaart
Prijs OV-chipkaart:
Abonnement: Altijd Vrij, 2e klas
Extra optie: Bus Tram Metro Vrij Particulier

Er staat dus niet expliciet OV Vrij, maar dit heb je dus wel gewoon.

Die datum heeft te maken met de datum waarop de kaart in productie is gegaan. Op het moment dat ik keek, was de kaart in ons systeem nog niet verwerkt. Die datum klopt dus gewoon, maar komt mogelijk niet exact overeen met de gegevens die wij in onze systemen te zien krijgen. Het heeft te maken met het bericht vanuit TLS.

Alles nu volgens mij in orde. Je hebt je kaart, en ook nog op tijd om deze te gebruiken voor je abonnement.
Reputatie 4
Er staat dus niet expliciet OV Vrij, maar dit heb je dus wel gewoon.
En waarom staat dat niet in de brief vermeld? Heel leuk dat je naar de e-mail naar de bevestiging van mijn bestelling verwijst, maar ik weet wat ik besteld heb. De brief is wat raar is en verwarring zaait.
OV Vrij bestaat in principe niet, in die zin dat het gaat om een Altijd Vrij met als add on BTM. Bij ons zijn deze brieven zo opgesteld dat add ons niet worden genoemd. Beetje technisch, maar de opmaak van de brief is ingesteld op het vermelden van het hoofdabonnementen. Keuzedagen worden dus ook niet genoemd. Als we dit willen aanpassen, betreft dit een technische aanpassing die best wat tijd en moeite kost. Aangezien we vrij weinig OV Vrij abonnementen verkopen én we na de bestelling netjes een bevestiging per e-mail sturen met daarin het volledige abonnement genoemd, zal die aanpassing voorlopig niet gedaan worden.

Ik moet zeggen dat we eigenlijk ook geen vragen ontvangen over OV Vrij (dus of de bestelling wel goed is gegaan).
Reputatie 4
Ik wil niet veel zeggen, maar kon me niet inhouden.
Al verkoop je maar 100 abonnementen "OV-vrij", dan lijkt het me toch handig om daar formats voor op te stellen om te communiceren. Zo komt het op mij wat halfslachtig en gemakzuchtig over.
Reputatie 4
OV Vrij bestaat in principe niet, in die zin dat het gaat om een Altijd Vrij met als add on BTM. Bij ons zijn deze brieven zo opgesteld dat add ons niet worden genoemd. Beetje technisch, maar de opmaak van de brief is ingesteld op het vermelden van het hoofdabonnementen. Keuzedagen worden dus ook niet genoemd. Als we dit willen aanpassen, betreft dit een technische aanpassing die best wat tijd en moeite kost. Aangezien we vrij weinig OV Vrij abonnementen verkopen én we na de bestelling netjes een bevestiging per e-mail sturen met daarin het volledige abonnement genoemd, zal die aanpassing voorlopig niet gedaan worden.
Sivan, je stelt mij teleur.

Lees deze pagina: Overstappen van OV-Jaarabonnement naar OV Vrij
Of deze pagina: De bestelpagina voor OV Vrij

OV Vrij bestaat niet? Je beledigt de klant door dat te zeggen en de NS, de communicatie afdeling, zet zichzelf weer voor schut.
Niek, ik vind je reactie een beetje overdreven.

OV Vrij als product bestaat natuurlijk gewoon, maar wat ik bedoel is dat het een combinatie is van het Altijd Vrij en BTM, en dat dit technisch gezien dus ook zo is verwerkt.

We sturen netjes een bevestiging van je bestelling, waarin beide onderdelen worden genoemd, inclusief het bedrag en de ingangsdatum. Alleen wanneer je dus een nieuwe kaart erbij bestelt, krijg je een brief met daarin alleen uitleg over het hoofdabonnement.

Nogmaals, ik ben niet de persoon die gaat over de aanpassing van onze berichten. Ik heb het signaal doorgezet, maar heb ook te horen gekregen dat dit niet wordt aangepast (niet op korte termijn in ieder geval).
Reputatie 4
Ik wil niet veel zeggen, maar kon me niet inhouden.
Al verkoop je maar 100 abonnementen "OV-vrij", dan lijkt het me toch handig om daar formats voor op te stellen om te communiceren. Zo komt het op mij wat halfslachtig en gemakzuchtig over.

Lees eens wat Waldo G erover te zeggen heeft, want zo komt het precies over. Ik betaal €4640,40 en krijg altijd te horen "doordat we niet zoveel van jouw abonnement verkopen hebben we besloten geen service te verlenen" 😠 wat voor een instelling is dat. Halfslachtig en gemakzuchtig.

De klant heeft helemaal niks te maken met hoe het technische systeem van de NS niet werkt, deze hoort gewoon goed geinformeerd te worden.

Blijkbaar is de boodschap dat de brieven van de NS standaard halfslachtige informatie bevatten. Dan weet ik ook weer wat ik aan de NS heb. Fijne dag, ik loop wel langs de automaat om te kijken wat er daadwerkelijk op de kaart is gezet.
Reputatie 4
Beetje technisch, maar de opmaak van de brief is ingesteld op het vermelden van het hoofdabonnementen. Keuzedagen worden dus ook niet genoemd. Als we dit willen aanpassen, betreft dit een technische aanpassing die best wat tijd en moeite kost. Aangezien we vrij weinig OV Vrij abonnementen verkopen én we na de bestelling netjes een bevestiging per e-mail sturen met daarin het volledige abonnement genoemd, zal die aanpassing voorlopig niet gedaan worden.
Een tip: het is handig om op de brief te vermelden dat alleen het hoofdabonnement genoemd wordt, dat eventuele bijabonnementen via de automaat of servicebalie in te zien zijn.

Dat is geen technische aanpassing, is eenvoudig uit te voeren, daardoor weet de klant waar zij over geinformeerd wordt en welke informatie er in de brief ontbreekt.

Dat is constructief aan verbetering werken.
Bedankt voor je tip, ik zal hem doorzetten.

Update: ik heb inmiddels een verbetervoorstel ingediend. Ik kan niets garanderen, maar weet dat je signaal de organisatie heeft bereikt.
Niek, ik heb even wat rondgevraagd, en we gaan zorgen dat er een toevoeging in de brief komt. Een extra zinnetje als ‘Heeft u ook add ons besteld? Deze worden in deze brief niet genoemd. In de bevestiging die wij u per e-mail hebben gestuurd, vindt u het volledige overzicht van uw abonnement.’

Ik ga het akkoord op dit voorstel nu doorzetten naar de collega's die de communicatie kunnen aanpassen. Wanneer dit is afgerond weet ik niet precies, maar dit zal wel binnenkort zijn.
Reputatie 4
Dat is tenminste een kleine stap in de goede richting. Nog steeds raar dat je als klant niet weet wat er op de kaart is gezet en of dat goed is gegaan en of er nog iets geactiveerd of opgehaald moet worden, dus er moet altijd langs de automaat of servicebalie gegaan worden.

Afgelopen week kreeg ik nog een brief van de NS waarin staat "Hartelijk dank voor uw overstap naar het Altijd Vrij abonnement. [...] Als u met uw OV-chipkaart ook met de bus, tram of metro wilt reizen, moet u eerst saldo op uw OV-chipkaart laden".

Dus weer een nutteloze brief met verkeerde informatie. Ik moet helemaal geen saldo op mijn kaart zetten, want ik heb OV-Vrij besteld, maar de NS is blijkbaar in ontkenning.
Ik vind je erg negatief, Niek. Een klein bedankje is niet zo heel moeilijk, toch? Ik heb behoorlijk mijn best voor je gedaan. Zoals gezegd is die technische aanpassing niet zo eenvoudig en dus lijkt dit mij een mooie en klantvriendelijke tussenoplossing.

In de email die we sturen met een bevestiging staat alle informatie. Krijg je een nieuwe kaart met je abonnement, dan staat het abonnement er sowieso al op. Als je nog iets zou moeten activeren, zouden we dit vermelden.

Mijn collega's en ik hebben niet eerder een klacht hierover ontvangen, en ik ga er dan ook vanuit dat dit vooral goed gaat.

Je eerdere punten zijn doorgespeeld.

Reageer