beantwoord

Hoe moet ik een ns afschrift interpreteren

• 9 oktober 2020
  • 14 reacties
  • 370 Bekeken

Reputatie 3

Het heeft mij al eerder wat geïrriteerd, maar ik had niet de lucht er iets mee te doen. Nu zie ik op mijn bankrekening weer een afschrift van NS langskomen waar ik als ontvanger vertwijfeld mee achterblijf. In het afschrift zie ik allemaal voor mij abstracte nummers die ik als ontvanger van het afschrift niet direct kan interpreteren. Er zijn twee treinreizigers in ons huishouden, wie betreft het.... 

Zo zie ik een bestelling-nummer, een referentienummer, een kenmerk machtiging en een incassant ID. Alle zijn grote en abstracte nummers die ik als mens niet kan koppelen aan iets betekenisvols. 

Wat ik zo vreemd vind is dat we het niet over een klein winkeltje hebben die een criptische betalingstussenschijf in de arm heeft genomen. Het gaat hier over NS, een grote organisatie die toch een deel van haar aandacht moet hebben besteed aan herkenbaarheid en transparantie.

Deze rekeningafschriften vind ik schimmig. Met moderne database software moet voor klanten toch een beter leesbaar afschrift zijn te produceren zonder dat dit de interne NS processen teveel belast? Ik kan niet de eerste zijn die zich dit realiseert... toch?

Ik hen hieromtrent twee vragen:

1. Hoe kan ik mijn afschrift ontcijferen?

2. Wanneer gaat de leesbaarheid van NS rekeningafschriften verbeteren? 

icon

Beste antwoord door Robert B 9 oktober 2020, 20:56

Via Mijn NS zou je bij Facturen kunnen kijken welk nummer bij welke factuur hoort. Het incassantnummer is niet interessant, dat is gewoon iets van NS bij je bank en kom je nergens anders tegen.

Als de omschrijving over een ‘bestelling’ gaat, dan is het vrijwel zeker een icasso voor OV-fiets (veelvoud van € 3,85) of je eigen fiets Stallen op Rekening. Daar zijn al andere topics over, zie dit hele lange topic, en met name deze reactie van mijzelf.

Voordeel is dat die incasso’s van OV-fiets en zo altijd rond dezelfde datum zijn, dus na een keer of twee weet je wel wat er aan de hand is.

Zoals er daarna in dat (al best wel oude) topic ook gezegd wordt (in dit geval door @iMark), "je verstand staat erbij stil”.

En iMark is daar onlangs ook weer achter gekomen, maar dat ging over een kaartvernieuwing die totaal de mist in gegaan is.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

Via Mijn NS zou je bij Facturen kunnen kijken welk nummer bij welke factuur hoort. Het incassantnummer is niet interessant, dat is gewoon iets van NS bij je bank en kom je nergens anders tegen.

Als de omschrijving over een ‘bestelling’ gaat, dan is het vrijwel zeker een icasso voor OV-fiets (veelvoud van € 3,85) of je eigen fiets Stallen op Rekening. Daar zijn al andere topics over, zie dit hele lange topic, en met name deze reactie van mijzelf.

Voordeel is dat die incasso’s van OV-fiets en zo altijd rond dezelfde datum zijn, dus na een keer of twee weet je wel wat er aan de hand is.

Zoals er daarna in dat (al best wel oude) topic ook gezegd wordt (in dit geval door @iMark), "je verstand staat erbij stil”.

En iMark is daar onlangs ook weer achter gekomen, maar dat ging over een kaartvernieuwing die totaal de mist in gegaan is.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zelf zo kijk naar mijn afschriften zie ik verschil bij die van mijn NS Flex en die van mijn eerdere Traject Vrij op saldo. Bij Flex is de “Omschrijving: Factuur” het factuurnummer wat op de factuur staat. Bij mijn oude Flex Traject Vrij abonnement was de omschrijving "Bestelling” het nummer wat als referentienummer op de factuur stond, het factuurnummer kwam niet op de afschriften.

Reputatie 3

@Robert B Zat zelf ook aan OV fiets te denken, maar beiden hebben we kort geleden geen OV fiets gebruikt. Het bedrag is ook klein, 7 euro 70. Met mijn traject vrij zou een afwijkende route nog kunnen. Ik hoef verwacht ik niet uit niet te leggen dat dit soort reizen de laatste tijd niet erg hebben plaatsgevonden :sweat: .

Net had ik wel op de Mijn NS portal vanuit de NS app gekeken. Daar kon ik die facturen zo snel niet vinden. Nu kijk ik op een laptop, op full blown Mijn NS, en daar is de info snel gevonden. Dank je voor het wijzen, en ook voor het verwijzen naar het topic. Ga dat nog even bekijken.

Nu heb ik begrepen dat er een kink in de kabel was gekomen met de OV-fiets afschriften. Dit verklaart dat dit afschrift nog terugsloeg op een huur uit maart van dit jaar, toen Nederland en NS midden in de stress van de eerste Covid-19 Crisis.

Ofschoon deze huidige oplossing eenduidig is, factuurnummers kunnen niet eenduidiger dan ze al zijn, al zou ik wel iets meer informatie in het afschrift willen zien om de betaling vlotter te kunnen duiden. Voor het naadje van de kous voldoet de Mijn NS portal verder prima. In principe is de informatie traceerbaar. Maar ik zal naar dat topic kijken, ik ben vast niet de enige met deze frustratie:thinking:.

@Momo Het lijkt er inderdaad op dat bij nieuwe producten bijpassende betalingsconventies worden bedacht, misschien ook om in de geldstromen de verschillende producten van elkaar te kunnen scheiden. Wat voor de reiziger comfortabel zou kunnen zijn lijkt hierbij niet een afweging te zijn.

Kan je iets met de gegeven reacties, ferd

Ik ben erg benieuwd naar wat je graag allemaal in de omschrijving zou willen zien! :blush:

Toevoeging: €7,70 is meestal het huren van een OV-Fiets (2*3,85). 

Badge +3

Oke dan, zo werkt het blijkbaar nog steeds. @Rizana NS in de omschrijving van incasso zonder e-mail het woord FIETS is genoeg op zich.

Zie ook dit lange topic over incasso zonder facturen, en dan met name deze reactie van mijzelf (3 jaar gelden, er is nog niets veranderd)

De factuur ziet er als volgt uit (verder dan april 2019 kan ik natuurlijk niet terugkijken)

Dat is helder, maar bij je bank staat er alleen dit (foto gemaakt, mijn bank app staat gelukkig geen screenshots toe!)

Die 240nogwat bestelling zou dus het referentienummer moeten zijn (en dat is het ook).

Bij het factuuroverzicht in Mijn NS staan er geen nummers meer bij, dus je moet echt graven op datum en nummers dan in de factuur (PDF) zelf.

Onhandig, al jaren!:disappointed_relieved: Want aan die omschrijving met al die getallen heeft een gemiddelde reiziger dus bijna minder dan niets!

En dat is dus weer extra werk voor de reiziger én extra belasting voor de klantenservice (stuur maar een PB/DM of screenshot) plus je NAW gegevens en nog meer info die ze al kunnen zien in een screenshot…

Paarse krokodil dus… AVG geldt niet want het staat er allemaal en dan vragen jullie datzelfde ook als controle! Serieus, wat voegt dat dan nog toe? :rolling_eyes:

Reputatie 3

@Rizana NS In https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496 is al aangegeven dat een factuur of notificatie van een factuur per email een escape kan zijn van de beperkte ruimte in de velden van het betalingsafschrift. Ik zou NS nog eens willen vragen dit te heroverwegen. De verschuiving naar NS-Flex is misschien een extra reden nog eens met nadruk te gaan kijken naar hoe NS betalingen naar haar klanten communiceert. 

Los hiervan is in betalingsafschriften ook nog wel iets te doen. Anderen hebben hierover misschien nog wel andere ideeën, maar om een voorzet te geven:

• OV-Fiets - datum
  • OV-Fiets - Periode
  • Treinreis - datum
  • Treinreizen - periode
  • XYZ Abonnement

Misschien dat dergelijke aanduidingen nog niet expliciet genoeg zijn, maar ze zijn wel indicatief, en ik verwacht dat bij veel mensen de betaling dan al op zijn plek kan vallen. Als ik het goed begrijp gehoorzamen bank afschriften aan het SWIFT MT492 (link van Rabobank met beschrijving). Voor het omschrijvingsveld geldt:

:86: Omschrijving   Alfanumeriek6*65    Betalingsinformatie. Alle eventueel aanwezige omschrijvingsregels van de transactie. 

Daarin is dus best wat ruimte voor meer informatie. Bij de treinreizen valt zelfs iets te zeggen over het traject (zelf dacht ik zonder die bankinfo gechecked te hebben dat traject informatie een brug te ver zou zijn).

Wil NS zich beperken tot betalingen over een periode (afgenomen reizen van de maand maart) dan wordt het moeilijker alle trajectinfo mee te nemen. Per reis afboeken is dan een oplossing, daar aan zijn dan extra betalingskosten verbonden, verwacht ik. De transparantie zou dit wel ten goeden komen, omdat een een op een relatie gelegd kan worden tussen activiteit en betaling. Zelf zou ik dit als het duidelijkst ervaren.

Maar er zijn vast mensen die hierover al langer hun gedachten hebben laten gaan. Die wil ik ook met nadruk uitnodigen suggesties te doen.

Hi Ferd,

Ik ga je suggestie inderdaad meenemen. Maar begrijp ik het goed dat je deze informatie in de omschrijving van de afschrijving wilt terugvinden? Omdat een factuur vaak uit meerdere factuurregels bestaat vrees ik dat we niet álle informatie in de omschrijving kunnen vermelden. Maar zit ik op de zelfde lijn te denken Ferd?

Reputatie 7
Badge +3

Het zou denk ik al helpen wanneer hetgeen staat achter omschrijving op het afschrift (dus factuurnummer of referentienummer) ook wordt getoond in de lijst met facturen. Dan hoef je niet eerst de factuur te openen om te zien wat daar op staat. Maar zoals al vaker hier gezegd, zou het bv bij een factuur van OV-fiets handig zijn dat het om OV-fiets gaat, en dan aangevuld door het referentie/factuurnummer.

Badge +3

In het verleden werd in de lijst van facturen inderdaad het factuur/referentienummer getoond. Dat zou al erg handig zijn om opnieuw te doen, in ieder geval op grotere beeldschermen zoals tablet/laptop/pc.

Voor @ferd ik neem aan dat je er inmiddels achter bent dat die € 7,70 om nog niet eerder geïncasseerde OV-fietsritten van eerder dit jaar gaat?

Reputatie 3

@Robert B yep, twee ritten in maart. Dit had ik eerder wel ingetyped maar is vermoedelijk uit mijn eerdere reactie gevallen, ik zie het nu niet meer terug in mijn reactie op de jouwe. Dat het zo lang terug was zorgde er ook voor dat ik het voorval in mijn gedachten niet meer terug kon halen.

@Momo Eens, de lijst met facturen is wat summier, Datum, Kosten, een brede kolom voor "Betaald", een soort Y/N kolom die verder helemaal leeg is.

Tenslotte staat op een betalingsregel dan nog een link naar de eigenlijke factuur. Een rode draad die overal terugkomt is dan een goede suggestie van je. NS moet hierbij ook op de terminologie letten. Wat in de factuur het referentienummer is, heet in het bankafschrift Bestelling. Wat in het bankafschrift Referentie heet, kan ik in de factuur zelf niet terugvinden. Een rode draad in het afschrift, de tabel in het facturenoverzicht in mijn NS en in de factuur zelf zal zeker helpen.

@Danny NS De hele factuur hoeft er ook niet in. Wel is er genoeg ruimte voor iets meer info over waar de betaling op terugslaat, en een verifieerbaar kenmerk van de factuur. Ik zit dit nu net te denken, zou een directe weblink naar de factuur in Mijn NS kunnen, of lopen we dan tegen een privacymuur aan? Los hiervan, NS is groot genoeg om systeemarchitecten in dienst te hebben. Zet deze hiermee maar eens aan het werk. Het (gebrek aan) samenspel tussen het bankafschrift, Mijn NS en de factuur zelf lijkt mij een historisch gegroeide situatie. Een systeemarchitect zou het zo nooit hebben verzonnen. Mogelijk zijn er zelfs al veranderingen op handen die wij allemaal nog niet kennen die deze hele interface beter op zijn plek laat vallen.

Badge +3

Bij mij staat in die Betaald kolom wel iets, maar goed… 

Voor de factuur van 10 okt zou er tot aan de incasso (meestal rond de 13-15e) normaal een klokje staan, en dan In behandeling of Wordt verwerkt, maar nu zijn er geen kosten uiteraard.

Verder geeft de download een bestandsnaam Factuur-{debiteurnummer}-GUID/UUID waarbij het laatste een lang uniek nummer is. Op Twitter zei iemand al dat debiteurnummer beter de factuurdatum kan zijn, dus bijv. Factuur-20201010 dan zoekt het wat handiger in je downloads.

Edit: Ik zie dat bij fiets-gerelateerde facturen er inderdaad geen status staat bij Betaald. Dan klopt het dus.

De € -0,01 was restitutie voor de kosten van een OV-fiets abonnement wegens overstap naar NS Flex, die ik hoop ooit nog te ontvangen. :joy: De € -7,00 was het saldo van mijn kaart (€12) minus de kosten van Flex Dal Voordeel (€5).

Dus bij deze de twee tips: Factuur/referentienummer tonen in dit overzicht, en in de bestandsnaam van de download de factuurdatum.

Ik zal de gegeven suggesties doorzetten. Dank voor het meedenken!

Reputatie 3

Dank je @Maxime NS

In toevoeging op de suggesties die zijn gedaan wil ik de doelstellingen nog een keer noemen:

1. Meer samenhang tussen bankafschrift, Mijn NS en de factuur door:

a. een stukje informatie gemeenschappelijk te maken

b. de omschrijvingen van informatie overal gelijk trekken

2. Betere herkenbaarheid van de afschriften door herkenbare informatie toe te voegen, zie suggesties in dit topic.

@Robert B Oke, er gebeurt dus wel iets met die kolom. In de betalingskolom die ik op de page zag (hierboven niet alle afgebeeld) zag ik net geen enkele entry. Zelf kwam ik daarom tot de misvatting dat de betaald-kolom ook een hele brede kolom voor de download link kon zijn. Zo kan een interface op het verkeerde been zetten. Ik zou NS willen suggereren om de kolom voor iedere voorkomende situatie met iets te vullen. Al staat er maar n.v.t. om aan te geven dat geen betaling nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er in die kolom ‘Betaald ‘met groen vinkje komt te staan is volgens mij alleen bij NS Flex het geval. Bij de saldo abonnementen en OV-fiets is dat niet zo. Net als dat er verschil is welk nummer bij Omschrijving op het afschrift komt, het factuurnummer bij Flex en de referentie die op de factuur staat bij saldo abonnement/OV-fiets.

Reageer