beantwoord

Hoe voorkom ik dat mijn fiets uit de stalling wordt verwijderd?

Voor een bewaakte zelf-service fietsenstalling kan ik voor €55 een jaarabonnement afsluiten. Echter, volgens de toelichting op de website van NS mag ik mijn fiets maar maximaal 28 dagen stallen (ik snap deze constructie niet: je hebt m.i. OF een abonnement voor 28 dagen OF een jaarabonnement, maar dat terzijde).
Helaas leert de ervaring dat NS inderdaad fietsen waarvoor een jaarabonnement gekocht is uit de stalling laat verwijderen als ze langer dan 28 dagen niet gebruikt zijn. Ik vraag mij nu af hoe ik de stalling van mijn fiets regelen moet als ik regelmatig geen gebruik maak van mijn fiets, bijvoorbeeld in de zomervakantie of tijdens stageperiodes.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag voorkomen dat NS nog een fiets van ons laat vernietigen ...👍🏻
icon

Beste antwoord door masd 30 juli 2019, 10:30

Ik vraag mij nu af hoe ik de stalling van mijn fiets regelen moet als ik regelmatig geen gebruik maak van mijn fiets,bijvoorbeeld in de zomervakantie of tijdens stageperiodes.Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag voorkomen dat NS nog een fiets van ons laat vernietigen ...👍🏻

Gewoon niet langer dan 28 dagen in de stalling laten staan. Het is bedoeld als stalling, niet als opslag.
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 5

Ik vraag mij nu af hoe ik de stalling van mijn fiets regelen moet als ik regelmatig geen gebruik maak van mijn fiets,bijvoorbeeld in de zomervakantie of tijdens stageperiodes.Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag voorkomen dat NS nog een fiets van ons laat vernietigen ...👍🏻

Gewoon niet langer dan 28 dagen in de stalling laten staan. Het is bedoeld als stalling, niet als opslag.

Ik vraag mij nu af hoe ik de stalling van mijn fiets regelen moet als ik regelmatig geen gebruik maak van mijn fiets,bijvoorbeeld in de zomervakantie of tijdens stageperiodes.Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag voorkomen dat NS nog een fiets van ons laat vernietigen ...👍🏻Gewoon niet langer dan 28 dagen in de stalling laten staan. Het is bedoeld als stalling, niet als opslag.

Er is zoiets als een zomervakantie van 6+ weken. En als ik een stageperiode heb, duurt die ook vaak langer dan een maand ...
Badge +3
Bij mijn weten krijg je in geval van een abonnement een sticker op je fiets en speelt het probleem van die 28 dagen niet. Bij sommige stallingen is het maar 14 dagen en dat is dan wel erg kort als je op vakantie gaat.
je kan op een vrije dag of in het weekend toch even je fiets pakken. Ik neem even aan dat je niet op 20 km van de fietsstalling woont.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk gaat het om een fiets die staat bij het station waar iemand werkt of studeert. Dat is vaak wel een behoorlijk afstand van waar iemand woont, en ook de reden dat iemand met de trein gaat en niet gaat fietsen.

Zelf had ik ook een dergelijk probleem in de tijd dat er alleen stalling 1 nog open was in Delft omdat je daar maar 14 dagen mag staan. Veel mensen hebben 3 weken (of soms meer) zomervakantie, dus waar laat je dan je fiets?
Badge +3
Tja, dan de fiets op je werk laten staan en een lift naar het station krijgen van een collega? Of een keertje met de bus/tram?

Zal van de week eens vragen hoe er in Eindhoven mee omgegaan wordt als je een abonnment hebt (plus bijbehorende sticker op je fiets).
je kan op een vrije dag of in het weekend toch even je fiets pakken. Ik neem even aan dat je niet op 20 km van de fietsstalling woont.
Ik woon in Middelburg en de stalling is in Bergen op Zoom, 3 kwartier treinen!
Bij mijn weten krijg je in geval van een abonnement een sticker op je fiets en speelt het probleem van die 28 dagen niet.
Je krijgt geen sticker op je fiets, eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed hoe NS vaststelt dat een fiets langer dan 28 dagen niet gebruikt is ....
Veel mensen hebben 3 weken (of soms meer) zomervakantie, dus waar laat je dan je fiets?
Precies Momo, jij begrijpt mijn probleem. Ik verwacht, als ik een jaarabonnement voor stalling van mijn fiets afsluit bij NS, dat ik aan jaar lang, op momenten dat het MIJ uitkomt, kan beschikken over mijn fiets die in de stalling staat.
Zal van de week eens vragen hoe er in Eindhoven mee omgegaan wordt als je een abonnment hebt (plus bijbehorende sticker op je fiets).

De stalling waar mijn stadsfiets voor werk staat gaf aan geen beperking te hebben maar toch staat daar wel een beperking in de huisregels.
Ik ben oprecht benieuwd naar je bevindingen, Robert! Houd me op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +3
Zolang er geen sensors in de stallingsrekken aanwezig zijn zoals bv nu al een aantal jaar in Delft wordt het inderdaad lastig om vast te stellen hoe lang een fiets ergens staat.
Een methode kan zijn met touwtjes. Dat deden ze in Delft voor het huidige systeem. Dan was er eens in de zoveel tijd een actie waarbij een dun touwtje aan de spaken van het achterwiel werd vastgemaakt. Werd de fiets gebruikt dan brak het touwtje, werd de fiets niet gebruikt dan bleef het touwtje zitten. Dus fietsen die na 28 dagen nog een touwtje hadden stonden er al 28 dagen en werden weggehaald.
Na zo'n actie zag je de eerste dagen veel gebroken touwtjes op de grond liggen. Maar dit werd alleen gedaan in de gratis buitenstalling, niet in de bewaakte (daar kreeg je nog wel een sticker op je achterspatbord).

Geen idee hoe men het in Bergen op Zoom of in andere stallingen doet. Veel stallingen zijn nu van die zelfservice stallingen waarbij je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart, zonder controle is dan denk ik alleen achteraf bij het uitchecken vast te stellen dat je er langer dan 28 dagen hebt gestaan.
Veel stallingen zijn nu van die zelfservice stallingen waarbij je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart
Dat klopt, maar er is geen enkele relatie tussen je Ov-chipkaart en je fiets. Het abonnement staat idd op je OV, maar van de fiets zelf kun je niet vaststellen of, en zo ja welk, abo ervoor afgesloten is.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaar dat ik er ook bij schreef dat zonder controle alleen achteraf bij het uitchecken vast te stellen dat je er langer dan 28 dagen hebt gestaan, wanneer je bv pas na 6 weken je fiets weer uitcheckt. Hoe men dan wil controleren op de maximale stallingsduur is mij ook een vraagteken.

De vraag is hier al vaker gesteld, maar nog geen antwoord op gekomen, behalve dan dat je het moet vragen in de stalling zelf. Wordt natuurlijk lastig bij een selfservice stalling waar geen medewerker aanwezig is. Misschien kan een moderator hier eens induiken.
Vandaar dat ik er ook bij schreef dat zonder controle alleen achteraf bij het uitchecken vast te stellen dat je er langer dan 28 dagen hebt gestaan, wanneer je bv pas na 6 weken je fiets weer uitcheckt.
Na 6 weken was mijn fiets inmiddels verwijderd.....
Ik snap dat dit verwarrend kan overkomen, huibenghis. Je betaalt voor een jaar, maar mag vervolgens niet langer dan 28 achtereenvolgende dagen stallen. In Groningen is het bijvoorbeeld inderdaad zo dat je een bandje om je fiets krijgt met een kleur die staat voor een bepaalde week. Die worden er niet gelijk bij stallen op geplaatst. Dus als het dan inderdaad week 6 is, dan gaan ze alle fietsen met dat ene kleurtje verwijderen. Dit is ook deels om dumpfietsen te voorkomen. Anders wordt het snel een schroothoop! 😉 Ik weet even niet zo uit mijn hoofd hoe dit in Bergen op Zoom wordt geregeld, maar het zal een dergelijke methode zijn.
Dit is ook deels om dumpfietsen te voorkomen. Anders wordt het snel een schroothoop! ;)
De enige reden die ik verzinnen kan om fietsen te ruimen is inderdaad plaatsgebrek. Maar waarom zou ik €55 voor een abo betalen voor een dumpfiets? Je komt sowieso de stalling niet in zonder abo, dus voor elke fiets in de stalling is een abo afgesloten. Hoe haal je het als NS dan in je hoofd om fietsen weg te halen?
We dienen ook rekening te houden met mensen die hun fiets binnen brengen, hun abonnement opzeggen en hem vervolgens laten staan. Het klinkt misschien wat extreem, maar het gebeurt. Ik snap dat je dit vervelend vindt, huibenghis, maar dit zijn wel de voorwaarden waarmee jij je abonnement hebt afgesloten. Het staat bovenaan de pagina, als laatste regel, boven 'beschikbaarheid op het station': https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fietsenstalling/veilig-en-comfortabel-stallen/zelfservice-stallen.html.
Het staat bovenaan de pagina, als laatste regel, boven 'beschikbaarheid op het station'
Ik ben inmiddels door schade en schande wijs geworden......
Ik hoop dat jij me dan antwoord kan geven op de vraag waarmee ik dit item begon:
Welk abo moet ik afsluiten als ik regelmatig (vanwege vakantie en stage) "gedwongen" ben om mijn fiets langer dan 28 dagen te moeten stallen?
Waar ik aan dacht is een fietskluis, maar die heb je helaas niet in Bergen op Zoom. Is dit misschien wat voor je?
Is dit misschien wat voor je?
Onze vorige fiets is in Bergen op Zoom door NS geruimd en vernietigd. Komend jaar hebben we stalling nodig in Roosendaal ....
Reputatie 5
Ik heb hetzelfde probleem omdat ik in de stad waar ik werk, ook een abonnement heb bij de NS Stalling en ik soms wat langer niet op kantoor ben. Wat ik nu doe is als ik langer dan week weg denk te zijn, ik dan de fiets in de stalling op kantoor zet.
Wat ik nu doe is als ik langer dan week weg denk te zijn, ik dan de fiets in de stalling op kantoor zet.
Goeie tip, als NS geen alternatief biedt is dit zeker een werkbare oplossing. Dank je!
Inderdaad Lies87, dankjewel! Ik denk dat het hier wel op neer komt, omdat we de regel helaas niet kunnen veranderen. Ik heb verder weinig opties voor je, ben ik bang! In Roosendaal is gelukkig ook gewoon een bewaakte fietsenstalling. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dat deed een collega van mij ook in de tijd dat je in Delft alleen maximaal 14 dagen mocht stallen. Zelf heb ik toen in de vakanties de fiets mee naar huis genomen (Delft - Leiden is nog wel te fietsen als het moet), kon de fiets gelijk naar voor een goede onderhoudsbeurt naar mijn fietsenmaker. Maar ideaal was het zeker niet. Het komt er op neer dat de stalling bij stations niet voorzien in langere vakanties waarbij iemand ook een fiets moet stallen.

Reageer